תהילים קוטור: זו הייתה התצוגה הכי מרשימה בשבוע האופנה

שבוע האופנה ישראל קנדה תל אביב 2025 הגיע לסיומו במפגן יצירתי מרשים: משמלות הכלה היפהפיות של אלון ליבנה ועד המעצב שהפתיע בקולקציה שומטת לסתות בהשראת פסוק מתהילים
שבוע האופנה ישראל־קנדה תל אביב 2025 הגיע לסיומו בחמישי האחרון (30.10) לאחר שבוע עמוס תצוגות, יצירתיות ורגעי גאווה כחול־לבן. זה היה יום מגוון ומעניין, שסיפק כמה רגעים יפים באמת – סיום ראוי לשבוע שהזכיר למה האופנה הישראלית היא עדיין סצנה חיה, בועטת ומלאת אנרגיה.
כל מה שקרה בשבוע האופנה:
>> מאיה ורטהיימר נראית כמו אלה, טיטי איינאו מצמררת
>> אימא של עומר אדם מדגמנת, מרים אדלסון מפתיעה
>> נטלי דדון מדגמנת למעצבת חרדית
>> ניצחון הרוח: אלי שרעבי צועד על המסלול בשבוע האופנה
אהרון גניש: "עונת הציד"
זו הייתה ככל הנראה אחת התצוגות היחידות שהרגישו כמו תצוגת תכלית אמיתית שהיא נטו אופנה – בלי תעלולי יח"צ וגימיקים. אהרון גניש הציג את הקולקציה שלו, "עונת הציד", שעסקה במאבק הפנימי של האדם עם עצמו, בתחושת הלכידות והמלחמה השקטה שמתרחשת מתחת לפני השטח.
בהשראת פסוק מתהילים, הציג גניש קולקציה מהודקת הכוללת פריטים מחויטים, גזרות מתרחבות, בדי משבצות, ולראשונה גם פריטי עור – בשילוב דיטיילים מדויקים וסטיילינג משובח. גניש, שגדל במגזר החרדי, שאב השראה מילדותו והעניק פרשנות חדשה לפריטי לבוש מסורתיים. על המסלול צעדו הדוגמניות והדוגמנים לצלילי "אבינו מלכנו", בליווי פסקול דרמטי וקודר שהצליח להעביר היטב את נושא התצוגה.
את המותג העצמאי שלו הקים גניש ב-2019, וטביעת האצבע הייחודית שלו ברורה וניכרת. בשבוע שבו ראינו לא מעט שואו, זו הייתה תזכורת לכמה כוח יש בשקט, בדיוק, ובאופנה שמדברת בעד עצמה.
עידן לרוס: "שושלת פינת האלופה"
תצוגה מצוינת נוספת הייתה של המעצב עידן לרוס, למותג הנושא את שמו. התצוגה, שנקראת "שושלת פינת האלופה", נוצרה בהשראת אופנת שנות ה־80 ומשמשת כמחווה לאופרות הסבון האייקוניות שפרצו לראשונה באותה תקופה. בהתאם, הדוגמניות צעדו לצלילי שירי עבר המזוהים עם התקופה – כשאת התצוגה פתחה פרידה עוזיאל ("האח הגדול") בביצוע מחודש ל"חיה לי מיום ליום", הלהיט של ריטה, שעבר עיבוד מחודש ומיוחד על ידי אסף אמדורסקי במיוחד לרגל האירוע.
הקולקציה כללה חצאיות קצפת, שרוולים נפוחים, מלמלות וכריות כתפיים, מבדי סאטן, תחרה, וטאפט משי – הבד החם של עולם שמלות הכלה – בגוונים רכים של לבן, שמנת, ורוד ותכלת. לרוס הצליח ליצור אינטרפרטציה הומוריסטית וחדה לאסתטיקה של שנות ה־80 – גדולה מהחיים, אך גם רלוונטית וטרנדית מתמיד.
על המסלול צעדו בין היתר טל נוי, סיגל שחמון ומיטל וינברג אדר, בדגמים שהחזירו אותנו לעבר אבל נראים נכונים מתמיד להווה.
>> סודות הטיפוח של סיגל שחמון: ויטמינים, חומצות ותאי גזע
עוד על המסלול:
ביום האחרון של שבוע האופנה הציגה ירדן חנוכה, המעצבת שעומדת מאחורי מותג JOR-D, קולקציה העוסקת במרדף של הדור שלנו אחרי אשליות. זו הייתה קולקציית סטריט־סטייל צעירה, בועטת ורעננה – עשויה היטב ומלאת מחשבה – עם פריטי בייסיק כמו גופיות סבא, ג'ינסים ומעילי בומבר בגזרות אוברסייז, לצד הדפסים, טקסטורות, נצנצים והמון צבע. המסלול החזיר אותנו לטבריה של שנות התשעים – נוף ילדותה של חנוכה – עם דוגמניות ודוגמנים שצעדו כשעליהם שקיות מהחנות "חנוכה" של אביה, דיברו בטלפון ישן ואפילו אכלו פלאפל תוך כדי. גם הפרפרים הכחולים, שחזרו שוב ושוב, שימשו סמל לרדיפה אחרי האשליות ולזיכרונות הילדות. עם קולקציה חכמה שיודעת לספר סיפור – חנוכה סימנה את עצמה כמישהי ששווה לעקוב אחריה.
>> בומבר לנובמבר: מצאנו 17 ז'קטים קלילים ונחשקים לסתיו
אחרי עשור של היעדרות, המעצב ירון מינקובסקי חזר אל המסלול וחגג 40 שנות קריירה בתצוגת אביב צבעונית, חגיגית ומרוממת. הקולקציה כללה בדים רכים כמו טול משי ופליסה, רקמות יד עשירות, אפליקציות פרחים גדולות, טלאי פרפרים וטקסטורות קלועות בגוונים בהירים שמשרים תחושת רוך, פריחה והתחדשות. לצד הנוסטלגיה והאופטימיות, משהו בקולקציה הרגיש מעט מיושן ולא מעודכן, אך עדיין היה ניכר כי היא עשויה היטב ומהודקת – כיאה למינקובסקי. אין ספק שמרגש לראות את אחד השמות המזוהים ביותר עם האופנה הישראלית חוזר למסלול.
>> נועה קירל חושפת כי אלון ליבנה יעצב את השמלת הכלה שלה
את שבוע האופנה חתמה התצוגה של המעצב הבינלאומי אלון ליבנה, שהוכיח שוב למה שמו הולך לפניו. ליבנה הציג קולקציית שמלות כלה אלגנטית, מדויקת ויפהפייה – בדיוק כמו שמצופה ממנו. על המסלול נראו שמלות משי עדינות לצד שמלות מפוסלות מטאפט משי, עם נפחים מרהיבים, שיבוצי קריסטלים ואבנים, שאוגדו יחד לקולקציה הרמונית באווירה נסיכותית. את התצוגה פתחה דר זוזובסקי, ובהמשך צעדו גם שירלי בוגנים ואלאיה הוף, הדוגמנית הטרנסית מהעונה האחרונה של "האח הגדול". זו הייתה תצוגה סופר-מרשימה, אבל במקום מסוים היא נשארה נאמנה למוכר ולבטוח. ליבנה אולי לא הפתיע אבל, אין ספק שהוא יצר רגעים של יופי טהור על המסלול.
ולסיכום השבוע: אחרי שנתיים של הפסקה, שבוע האופנה הישראלי חזר – ובגדול. למרות הביקורות מעורבות, היו גם המון רגעים של יצירתיות, כישרון ותשוקה אמיתית. ראינו מעצבים צעירים שעולים לבמה בפעם הראשונה, שמות ותיקים שממשיכים ללטש את כתב היד שלהם, ובעיקר – תעשייה שלמה שמסרבת לוותר על החלום, גם אחרי תקופה ארוכה של חושך ואובדן. השבוע הזה חשוב – לכלכלה, ליצירה, להסברה, ובעיקר לדור הצעיר של המעצבים שמבקש במה. הוא הזכיר לכולנו שאופנה היא לא רק בגדים, אלא גם כלי לביטוי, לתרבות ולתעוזה.
נתראה בשנה הבאה.