מוזמנת לשתף: כך תהפכי להיות כוכבת רשת

אביבית בר זוהר | צילום: מרינה מושקוביץ
אביבית בר זוהר | צילום: מרינה מושקוביץ

חולמת להיות כוכבת רשת? מנהלי הסושיאל מנפצים את כל המיתוסים ומגלים איך עובדת הרשת החברתית באמת

88 שיתופים | 132 צפיות

בין אם את רוצה לקדם את את העסק שלך, את אישיותך המופלאה או סתם לקבל כסף מספונסרים תמורת תמונות שלך מחזיקה שייק ממותג – בימים בהם כל אחת היא כוכבת אינסטה בפוטנציה, לא פשוט להתבלט מעל השאר. השוק המוצף הביא איתו קושי נוסף – צמצום החשיפה מצד בעלי הרשתות החברתיות, שהבינו כי כיום רבים יהיו מוכנים לשלם עבורה, והרבה. צוקרברג ודומיו משחקים לנו באלגוריתמים, צורות פרסום שהתאימו ל-2018 כבר הפכו לא רלוונטיות ואם פעם, כדי לזכות בחשיפה גבוהה מספיק היה לייצר וידאו מושקע ואיכותי, היום מרבית המשתמשים מסתובבים בעולם הווירטואלי אובדי עצות.

>> סופר-לייק: משפיעניות הרשת הגדולות מסכמות את העשור

אז איך, נכון ל-2019 פינת 2020, אפשר לנצל על הצד הטוב ביותר את הפלטפורמות השונות? מהם הכללים הבסיסיים לבניית המותג שלכם, ואיך תישמרו מפני תלאות האלגוריתמים? פנינו לשתי מנהלות סושיאל חזקות ומנוסות שענו לנו על כל השאלות, וניפצו על הדרך מיתוסים שלפחות אחד מהם הנחה אתכן בעשור האחרון באופן שגוי לחלוטין.

Social Media GIF - Find & Share on GIPHY

פייסבוק מת

לא נכון. "בעולמות האי-קומרס (רכישות אונליין, א"ס) פייסבוק חי ובועט", מנפצת מנהלת הסושיאל יעל סקליר את המיתוס הרווח ביותר בעולם הרשתות החברתיות מאז פרץ אליו האינסטגרם. סקליר עוסקת בשיווק דיגיטלי מזה עשר שנים, וכיום גם מעבירה סדנאות קטנות בנושא בצד לימוד באוניברסיטה הפתוחה ובמכללה למנהל. "פייסבוק חיה ובועטת המון בזכות הקבוצות שמניבות המון רווחים, אבל זה תלוי מותג וקהל. באינסטגרם יש קהל נשי וצעיר יותר, ולכן מתאים יותר למוצרים מסויימים. הסוד הוא להתאים את הפלטפורמה למוצר ולקהל".

סער נווה, בעלת משרד קריאייטיב וסושיאל שמתמחה בלייף סטייל, מסכימה עם דבריה של סקליר. "זה תלוי מוצר ותחום. בתחום האופנה, למשל, אינסטגרם טיפה יותר חזק מפייסבוק אבל גם לא לגמרי – ניצול התקציבים בפייסבוק הרבה יותר מוצלח ורוב המכירות מגיעות לרוב משם. אינסטגרם מתאים יותר לטווח ארוך – אחרי 10,000 עוקבים, למשל, ניתן להוסיף בסטורי לינק למוצר שאת מוכרת. אינסטגרם הוא גם הכלי הכי חזק למי שרוצה להיחשף היום אורגנית, אבל פייסבוק מביא רווח מיידי גבוה יותר. בפייסבוק, אגב, הכוח העסקי עבר מפרופילים עסקיים לקבוצות, ובאינסטגרם – מהפיד לסטורי. ככל שתהיי יותר פעילה בקבוצות ובסטורי, תקבלי יותר חשיפה".

Late Night Facebook GIF by PBS - Find & Share on GIPHY

אינסטגרם לצעירים, פייסבוק לזקנים

נכון, חלקית. "טווח הגילאים הפופולרי באינסטגרם הוא 35-13", חושפת סקליר. "נשים מחוץ לטווח הזה נמצאות שם גם, זה נכון, אבל הסיכוי שאימא שלי תעשה רכישה דרך סטורי הוא אפסי. אז חשוב להבין לא רק מי הקהל של הפלטפורמה אלא גם איך הוא מתנהג בה".

אז הצעירים נמצאים באינסטגרם, אבל זה לא בהכרח אומר ששם העתיד. לפני שאתן קופצות להתחבב על הנוער, חשוב שתשימו לב למוצר שאתן מוכרות. "מובילי דעה בעולם הקוסמטיקה, אופנה ותכשיטים – מקומם באינסטגרם", מסבירה נווה. "מובילי דעה בעולמות ההורות, המשפחה, הביטוח, הכספים והבריאות – בפייסבוק. וכדאי לא להתפזר על יותר מדי פלטפורמות, אלא לבחור את זו שמתאימה לך, ולהשקיע בה. בשביל לעשות עבודה טובה בפייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק במקביל, צריך ארגזים של זמן ואנרגיות שכנראה אין לכן".

Global Leadership Dance GIF - Find & Share on GIPHY

סטורי מנצח פיד

לא בהכרח. לדבריה של סקליר: "שתי הפלטפורמות שמציעה אינסטגרם חשובות, ואף אחת לא יכולה בלי השנייה. העניין הוא התדירות – בעוד שסטורי חייב לעלות במינימום פעם ביום, אפשר בכיף להסתפק בשלושה פוסטים בשבוע".

כמו כן, לא הסטורי ולא הפיד מנצחים אם לא יודעים להשתמש בהם נכון. "אני רואה בסטורי מעצבות אופנה שלא רוצות להיחשף", מספרת נווה. "מה זאת אומרת? זה הכי חשוב! יותר מהמודליסטית. אל תשימי תמונות של המוצר בסטורי, תשימי את עצמך, תספרי את הסיפור שלך. המהות של אינסטגרם זה יצירת קשר אישי בין המותג לקהל. אם רק תמכרי דברים, את תאבדי מהערך שלך מאוד מהר".

מה עוד אנשים לא מבינים על השימוש בפיד ובסטורי?
"צריך לעשות ביניהם איזשהו בידול. כי אם תתני לי את אותו תוכן בסטורי, בפיד ובאתר, זה יציף אותי. פיד הוא המקום לטקסטים ארוכים יותר, וזה משהו שכאן בשביל להישאר. הסטורי צריך להיות פחות מעוצב, פחות מחושב, יותר ספונטני. אם אני מעצבת, למשל, אז בפיד שלי יראו את המוצרים – מכנסיים, שמלה או נעליים. בסטורי יראו אותי אצל התופרת, בוחרת בדים וטקסטורות – את כל ה'מאחורי הקלעים'. וכך ביחד, הסטורי והפיד, יוצרים את המותג".

Social Media Facebook GIF by Guy Trefler - Find & Share on GIPHY

יש ימים ושעות נכונים לפרסום, וכאלה שלא

לא נכון. לדבריה של נווה: "את צריכה לבדוק מה קורה בדף שלך – אם יש לך דף עסקי, ניתן לראות בו מתי הקהל שלך מחובר. יש עמודים שטוב לפרסם בהם בבוקר, יש כאלה שבצהריים ויש כאלה שבערב או בלילה. גם השעות המומלצות לפרסום בפרופיל האישי שלנו משתנות מאדם לאדם. אם הקהל שלך מורכב מרווקות, זה שונה מקהל של אימהות, עובדות הייטק וכו'. בפרופיל האישי שלי, למשל, יום שבת הוא הכי חלש, ובאופן כללי בשישי-שבת רוב האנשים פחות בטלפונים שלהם, אבל גם את זה אי אפשר להגיד באופן גורף".

Kendall Jenner Selfie GIF - Find & Share on GIPHY

תמונות מגבירות חשיפה

נכון, עם הסתייגויות חשובות. "גם באינסטגרם וגם בפייסבוק, הרבה טקסט בתמונה מוריד את החשיפה שלה. מה שפייסבוק ואינסטגרם הכי אוהבות לקדם זה אנשים. אם תשימי תמונה של מאפה מדהים אבל לידו פרצוף אנושי, התמונה תזכה ליותר חשיפה מאשר רק תמונה של מאפה", לדברי סקליר.

טקסטים קצרים לאינסטה, ארוכים – לפייס

לא בהכרח. לדברי נווה, "באינסטגרם צריך לזכור שחשובה החשיפה האישית. לפעמים טקסט חופר לא מתאים, אבל אם הוא מתחבר בול לתמונה – זה יוצר אפקט חזק. הרבה פעמים אנשים כותבים 'סאנדיי מורנינג' או 'גוד מורנינג', ושוכחים מהפן האישי. מצד שני, בשתי הפלטפורמות עדיף להעביר מסרים באופן קולע. אפשר גם לעשות את זה בפסקה, אבל לא חייבים סיפורים על גבי סיפורים כי לאנשים אין סבלנות".

Instagram Facebook GIF by MINI Italia - Find & Share on GIPHY

כמה שיותר תיוגים – יותר טוב

"זה נכון", מאשרת סקליר, ומסייגת מיד: "לא סתם תיוגים, אלא תיוגים רלוונטיים. תיוג מיקום, למשל, מגביר מאוד את החשיפה. אם מישהו אחר העלה תמונה או סטורי מאותו מקום אז אוטומטית זה יעזור להגביר את החשיפה של הפוסט שלך, נטו בגלל ששניכם פירסמתם מאותו המקום. באינסטגרם, לעומת פייסבוק, יש מקום גם להאשטגים".

מהן הטעויות הכי נפוצות שאנשים עושים עם האשטגים?
"קודם כל, זה לא משנה אם זה בפוסט או בתגובה הראשונה", מנפצת סקליר על הדרך מיתוס נוסף. "טיפ חשוב הוא שניתן לשים עד 30 האשטגים בפוסט, אבל לפי מחקרים, ההמלצה היא לשים בין 11 ל-15. אם שמים 30 האשטגים, והם בדרך כלל קבועים, אינסטגרם מזהה את זה כאקט שיווקי ומורידה את החשיפה כדי שנעשה את זה דרך קידום ממומן. טעות נוספת היא רווחים בתוך ההאשטאג, וחוסר שימוש בהשטאגים בעברית".

"אנשים גם משתמשים בהאשטגים כלליים מדי", מוסיפה נווה. "אם העלית תמונה של ילדים, את יכולה להשתמש בהאשטג kids אבל תיבלעי בתוך מיליוני פוסטים. לכי על האשטגים יותר קטנים ומקומיים, למשל, IsraeliKids".

Kim Kardashian Life GIF - Find & Share on GIPHY

אין דבר כזה פרסום יתר

לא נכון. "מישהי עם 300 עוקבים באינסטגרם שמעלה 4 פוסטים ביום, אין לזה סיבה", טוענת נווה. "פוסט ביום זה ממש מספיק, ופרסום יתר יכול לפגוע כי את מציפה, והעוקבים, שנמאס להם – נוטשים".

Social Media Facebook GIF - Find & Share on GIPHY

 איוונטים בפייס מפרסמים בתגובות, ולא בפוסט עצמו

"הנושא מעולם לא נחקר", מפתיעה נווה, "אז אין לי תשובה חד משמעית. אני לא משחקת במשחק הזה, אני שמה לינק בפוסט כשצריך וזהו".

Life Of Kylie GIF - Find & Share on GIPHY

"מאסטר שף" זה כאן, או בקיצור: העיקר הסיפור האישי

נכון מאוד. "קודם כל, אין הרבה הבדל בעיניי בין מי שמפרסמת בגדים לבין מי שמפרסמת את עצמה ורוצה להיות אושיית רשת. ב-2019 כבר לא מספיק שתעצבי חולצה יפה, את צריכה להביא את הסיפור שמאחוריה. כך או כך – את צריכה למכור גם ערך מסוים", לדברי נווה.

גם סקליר מדגישה את חשיבות הערך המוסף. "למשל, מישהי שאני מכירה, אמא טרייה, חשפה שהתינוק שלה סובל מריפלוקס ונתנה טיפים להתמודדות עם המצב. ככה היא גם חשפה שלא הכל אצלה מושלם – לתינוק שלה יש בעיה בריאותית – וגם נתנה מידע בעל ערך לקוראים, שיכול לעזור להם. זה מה שמביא אותי לחוק מס' 1 – אותנטיות לכל אורך הדרך. חשוב להראות את הרגעים הפחות טובים, וזה הופך את הרגעים הטובים להרבה יותר משמעותיים. המדיה החברתית זה תמיד 'וואו, החיים שלנו וורודים', וכשמישהו מראה את הצד האחר הוא מקבל הרבה יותר לייקים והזדהות".

Funny Or Die Lol GIF by Like and Subscribe - Find & Share on GIPHY

עקביות זה חשוב

נכון. זה חוק ברזל, שחשוב להבין את משמעותו. "מותר לך לפרסם את עצמך כצלמת, ציירת, מדריכת פילאטיס, מצחיקה ורצינית במקביל – אבל את צריכה צריכה להיות עקבית במסר שלך", מסבירה נווה. "כל הצדדים שלך יכולים לבוא לידי ביטוי בפרופיל, אם מתבטאים בהם אותם ערכים. אם את מביאה ערך מסויים וסותרת אותו, את נתפסת כלא אמינה".

"כוכבי אינסטגרם לפעמים מתפזרים", מוסיפה סקליר, "כי מציעים להם המון מתנות. אז הם מפרסמים הכול, עד שלא ברור לקהל שלהם כבר מי הם ואילו ערכים הם מקדמים".

יעל סקליר | צילום: פזית עוז
יעל סקליר | צילום: פזית עוז

אחרי שכל זה נאמר, חשוב להדגיש שקידום לא ממומן ברשתות החברתיות יניב לרוב תוצאות עגומות למדי. גם אם עשיתן שיעורי בית, עברתן על כל הסעיפים והשקעתן בפוסטים מהודקים ומיתוג קולע, ההשקעה שלכן, כיום, עלולה לרדת בקלות לטימיון.

"יש הרבה דברים קטנים שאפשר לעשות בלי להשקיע בקידום בפייסבוק, ויש דברים שיכולים לעוף ולהצליח בטירוף, אבל עבור 99 אחוז מהתוכן שעולה זה חסר משמעות", חותם מ', מנהל סושיאל מוכר בתל אביב. "בלי קידום מוצלח, הפוסט יעבור ללא אפקט משמעותי. עצוב להגיד את זה לבעלי עסקים קטנים, אבל זו האמת. היכולת להביא תנועה אורגנית באינסטה היא אמנם גבוהה יותר אבל גם המשמעות שלה היא קטנה יותר, מאחר ולייק באינסטה נחשב "זול" ביחס לפייסבוק – זו פלטפורמה מהירה עם הרבה תוכן שקצת נכנס ויוצא מהראש תוך כמה דקות".

>> להיות כוכבת רשת: כל הטיפים של סלבס