לבני נוער קשה להתמודד עם ה"תחום האפור" במיניות, קמפיין חדש מנסה לעזור

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

קמפיין חדש ויפה מנסה להציף את השיח סביב אלימות מגדרית ומינית בקרב בני נוער. כך תוכלו גם אתם לעזור

88 שיתופים | 132 צפיות

בתקשורת מדווחים הבוקר על אונס קטינה שאירע במלונית הקורונה ביפו, גבר כבן 20 נעצר בחשד שאנס קטינה ששהתה באותה מלונית. המקרה הנורא הזה מצטרף לעוד מקרים מזעזעים שדווחו בחודש האחרון על אונס קטינות. לפני שבועיים – אונס קבוצתי של צעירה בת 13 באזור רמת השרון, שעל פי החשד נאנסה על ידי ארבעה גברים אותם לטענתה לא הכירה והם אנסו אותה בכוח. גם לפני שבועיים – האונס הקשה של ילדה בת 10 בלבד על ידי בן ה-17 שפרץ לדירתה ואנס אותה בחדרה. לפני שלושה שבועות – הוגשה תלונה נוספת נגד משה זינו, שהוא אחד החשודים המרכזים באונס הקבוצתי של בת ה-17 באשקלון שקרה לפני חצי שנה. הצעירה, היום בת 22, דיווחה במשטרה כי אנס אותה כשהייתה בת 17 ואף הכניס אותה להיריון והיא נאלצה לעבור הפלה. התלונה שלה היא כבר השלישית שהוגשה נגד אותו משה זינו. כל מקרה כזה משאיר נפש צעירה מצולקת וכואבת שכבר לא תחזור לעולם להיות כפי שהייתה. לאור המקרים האלה יזם ארגון נעמת בירושלים קמפיין רשת חדש המנסה לשים קץ לאלימות המגדרית בקרב בני נוער.

הקמפיין "שלא ישב על הלב" החל בראשיתו עם קבוצת מיקוד בהשתתפות בני ובנות נוער בגילאי 15-23 ממועצת הנוער העירונית של ירושלים ומתנועת "הנוער העובד והלומד". בשיחה עימם ניסו, בארגון נעמת ירושלים, להבין ולדייק את המודעות של בני ובנות הנוער בנושא אלימות מגדרית ואת הפערים שהם מרגישים שקיימים כיום. "בני הנוער דיברו על שיעורי חינוך מיני שמלמדים בבית הספר ועל כמה שהם אינם רלוונטיים למציאות כיום. שיעורים שחוזרים על עצמם ואינם עוסקים בשאלות שנוגעות ל'תחום האפור' סיטואציות שבהן הם מרגישים שה'כן' מתערבב עם ה'לא'. מצבים למשל בהן נערה אומרת שהיא רוצה להמשיך בסיטואציה המינית אבל הם רואים שהיא שתתה לא מעט, מצבים שבהם בחורה אומרת "כן" אבל בהמשך מתנתקת מעט מהסיטואציה, מתרחקת, בלי לומר 'לא' חד משמעי", מספרת מיטל עבאס- מנהלת מרכז נעמת ירושלים. המושג "התחום האפור" חזר רבות בשיחה איתם – והם הדגישו שאין להם את הכלים להתמודד ולפענח לעיתים איפה עובר הגבול. המידע שהם מקבלים הוא בעיקר מהאינטרנט כי לטענתם יביך אותם לדבר על הנושא עם ההורים. בנוסף הם סיפרו שהם מרגישים שחשוב שההורים יהיו מעורבים וידברו בפתיחות וללא חשש על הנושא. יחד עם זאת הם הדגישו שהם לא יודעים לאן ניתן לפנות במקרים בהם הם נתקלים בשאלות של "תחום אפור". עם מי ניתן להתייעץ? למי אפשר לפנות? הם לא ידעו לומר.

"לאור ריבוי מקרי האלימות המינית והמגדרית שהתפרסמו בחדשות בשנה האחרונה, כגון המקרה באיה נאפה, באילת ובכפר סבא, אירועים בהם היו מעורבים בני נוער, הבנו כי הנושא דורש התייחסות בדגש על הגיל הצעיר". מסרה לנו אילנה דניאל יו"ר נעמת ירושלים. "מאז יזמנו פרויקטים רבים בנושא לבני ובנות הנוער בירושלים. מטרת הקמפיין #שלא_ישב_על_הלב הייתה להגיע לקהל רחב ככל הניתן של בני ובנות נוער, להעלות את הנושא לשיח מכיוון אחר ולהציע סיוע וייעוץ לבני הנוער בנושא. לשם כך, פנינו לעיריית ירושלים שייעצו וחיברו אותנו לשותפות מיוחדת עם ארגון "לופים – לופ דה לופ" הישראלי. הלופים הקצרים של האמנים נוגעים בסיטואציות שונות של נושא האלימות המינית והמגדרית בדרך יצירתית, ולאחר שיחה עם בני הנוער, ועוזרים לפתח שיח ממקום שאינו מחנך. בפרסום שעלה, בצירוף לכל לופ אנימציה מפורסמים המקומות לייעוץ – הקו החם של נעמת 9201* והצ'ט של מענה ברשת של עיריית ירושלים. אנחנו מזמינות את בני ובנות הנוער לפנות בכל שאלה, קטנה כגדולה ולהתייעץ. אל תחזיקו בבטן, אל תישארו עם שאלות ללא מענה".

כחלק מהפצת הקמפיין יצרו האנימטוריות והאנימטורים: עמית רימון, לירון נרונסקי, עידו הרטמן, טמיר אהרוני, מריאנה רסקין,דורין שוורצמן, סטודיו פלונטר, דניאלה בוקור, ענבל גרוסמן, נופר אלפסי, וכמובן צוות לופים – בן מולינה, לנה פרידמן, אדר דוד ומתן וייסברוט, גיפים אותם שיתפו משפיענים אהובים במיוחד על בני נוער ברשתות החברתיות שלהם, ביניהם: יעל שלביה, דין מירושניקוב, ריף נאמן, ישראל אוגלבו, בר מיניאלי, רז ספני, עדן סבן, ברק שמיר, טל מוסרי ושיר זוארץ, אותם גייסה כרמל מילנר-סער מפיקת הקמפיין. המטרה להפיץ את המסר, להציף את השיח ולהוריד בצורה משמעותית את מקרי התקיפה והאלימות המינית בקרב בני נוער, מוזמנות גם אתן לשתף ולתמוך במסר היפה.

צילום מסך מהסטורי של בר מינאלי
צילום מסך מהסטורי של בר מינאלי
צילום מסך מהסטורי של ברק שמיר
צילום מסך מהסטורי של ברק שמיר
צילום מסך מהסטורי של ריף נאמן
צילום מסך מהסטורי של ריף נאמן
צילום מסך מהסטורי של עדן סבן
צילום מסך מהסטורי של עדן סבן
צילום מסך מהסטורי של טל מוסרי
צילום מסך מהסטורי של טל מוסרי
צילום מסך מהסטורי של יעל שלביה
צילום מסך מהסטורי של יעל שלביה

 

>>> סרטונים מיוטיוב שיעזרו לכם לדבר עם ילדים על מיניות