הורים, 9 סרטונים שיעזרו לכם לדבר עם הילדים על מיניות

אחד על אחד עם הילדים | צילום: shutterstock
אחד על אחד עם הילדים | צילום: shutterstock

איך להגיד לא, מהי תנועת Me Too ואיך תדעו אם הילד עבר הטרדה מינית? 9 סרטונים שיעזרו לכם להתגבר על המבוכה ולדבר עם הילדים בפתיחות

88 שיתופים | 132 צפיות

לדבר עם הילדים על יחסי מין זה לא דבר קל, זהו מעמד מביך ולא נעים. אבל במציאות של היום, שבה הילדים חשופים לתכנים מיניים ופורנוגרפיים ואנחנו לא יכולים לעקוב כל הזמן אחרי החומרים שאליהם הם נחשפים, חשוב מאוד להכין אותם כבר מגיל צעיר לעולם שבו אנשים לא תמיד ירצו בטובתם ואולי ינסו לנצל את תמימותם. "אני לא בעד לסגור, אני חושבת שאם נסגור ונחסום אז הילדים ימצאו את הדרך להגיע לזה ולעקוף אותנו", אמרה לנו בעבר הדוגמנית אילנית לוי. "הם יותר חכמים מאיתנו. אני מדברת איתם על מה שהם רואים ומדברת איתם על דברים כמו הסכמה וגבולות גוף. אני חופרת להם כי אני חושבת שברגע שאתה משאיר לילדים חורים ולא מנהל איתם שיח, הם ייקחו את זה למקום הכי הארדקור. אני לא רוצה שיהיה להם חוסר ידע ואני משתדלת לדבר איתם ממש על הכול שלא תהיה בורות בעניינים האלה. כן, גם אם אני שוברת שיניים בחיפוש המילים הנכונות ומובכת לפעמים. אני מבינה שזה חשוב ואני מצליחה להתגבר על המבוכה".

לוי לגמרי צודקת. השיחות האלה חשובות מכמה סיבות, הראשונה שבהן היא שהילדים חשופים לתכנים פורנוגרפיים. בגיל צעיר, כשהם בכלל לא אמורים לדעת מה זה סקס, זאת הטרדה לכל דבר, ובגיל מבוגר יותר זה עלול לשבש את תפיסת המציאות שלהם בכל הקשור ליחסי מין. הם עלולים לנסות לחקות את מה שראו בסרטים או לא לפעול נגד התנהגות כזו של חבריהם. סיבה נוספת היא שחשוב לדעת מה עובר עליהם ולהיות ערים להתלבטויות שלהם, לכוון אותם מתי נכון ולא נכון לקיים יחסי מין ולגרום להם לסמוך על עצמם ועל תחושותיהם. איתנו רוב ההורים לא עשו את השיחות הללו, אולי בגלל המבוכה שמעורר הנושא, אבל היום אפשר להיעזר בסרטונים שיעזרו להתגבר על כך. חשוב שנקפיד להעביר לילדים את המידע הזה בענייניות ובלי להתחמק ממש כמו שאנחנו מסבירים להם לחבוש קסדה כשהם רוכבים על האופניים.

הורים מסבירים

"הורים מסבירים" היא סדרת סרטונים מצחיקה, כיפית וקלילה בה הורים חמודים ומובכים לא רק עושים את הצעד הקשה של לדבר עם ילדיהם המתבגרים או הצעירים, על מיניות והסכמה, הם גם מתעדים את זה. מה שיפה לראות הוא שהילדים משתפים פעולה ולגמרי זורמים איתם וככל הנראה כך גם הילדים שלכם ינהגו. הכול תלוי בגישה. בסרטון הראשון ההורים מסבירים על הסכמה בעזרת בובות ברבי, מה שיוצר רגעים הומוריסטיים וחמודים אך גם מרגשים וחשופים. בסרטון הבא מדברים ההורים עם ילדיהם על תנועת Me Too. הסרטונים הם באנגלית. אם הילדים מספיק גדולים כדי להבין, אפשר לצפות איתם בסרטונים, אין באף אחד מהם תכנים שאינם ראויים לילדים, ואפשר גם לאמץ מהם טיפים שיעזרו לכם למצוא את המילים הנכונות. הסרטון השלישי מופנה לילדים קצת יותר קטנים ושם אפשר למצוא הדרכה וביטויים מדויקים שבעזרתם תוכלו להסביר לילדים איך לסרב ואיך להבין שהם עוברים הטרדה כלשהי.

 

 

על הסכמה

מלבד הסרטון להורים מסבירים, יש סרטון מעולה נוסף שילמד את ילדכם בצורה מושלמת על גבולות הגוף וקיום יחסי מין בהסכמה בלבד. בסרטון משווים יחסי מין לשתיית כוס תה. נכון, זה נשמע מוזר, אבל דרך ההשוואה הזאת ניתן להסביר בצורה קלה יותר על גבולות הגוף ומשמעות ההסכמה. הסרטון עשוי בצורה מעולה וגם מסביר בצורה טכנית ופשוטה מה צריך לעשות בכל מיני מצבים. המסר הוא ש"לא משמעותו לא".

סרטון נוסף שמדבר על הסכמה ועל אמירת לא מיועד בעצם להורים, כי כולנו יודעים שחשוב ללמד את הילד להגיד לא, אבל מה קורה כשאת ה"לא" צריך להגיד להורה עצמו וכשמדובר במצב ידוע ומוכר שמאחוריו אין שום כוונת זדון? דנה נחום, ארט דירקטורית בסטודיו לאנימציה הנחומים, אימא ומפיקה, הכינה סרטון שמדבר בדיוק על המקרים האלה. "החלטתי להכין סרטון שהלוואי ויחולל שינוי, ואנחנו, ההורים, נבין כמה חשוב לטעת מסר אחיד אצל הילדים שלנו", היא מספרת. "הגוף שלהם הוא באמת שלהם והם מחליטים עליו. אל תכריחו אותם לקבל או לתת נשיקה לסבתא או לדוד אם הם לא רוצים. וכן, 'לא רוצה' זו סיבה מספיק טובה".

 

עצרו את הסודות

הסרטון הזה מספר על ילדה שהוטרדה ונאנסה על-ידי המורה שלה. הווידוי שלה מתואר מנוקדת מבט של נערה צעירה שמפחדת לספר להורים. הסיפור אינו מתואר בצורה מינית בוטה או לא ראויה, אלא בצורה מעוררת הזדהות. המסקנה של הסרטון היא שברגע שהיא שיתפה את הוריה היא הבינה שהם יכולים לעזור לה וכך אכן קרה. את הסרטון הזה אתם יכולים להראות לילדים לגמרי כפי שהוא. הסרטון הבא מאוד דומה במסר ובסיפור. הוא מספר על ילד שהוטרד על-ידי אח של חבר שלו. אם הילדים עוד קטנים תוכלו להראות להם את הגרסה בעברית, אם הם כבר קצת מבינים אנגלית אפשר להראות להם את שלושת הסרטונים. הסרטון השלישי כולל מדריך פרקטי של "עשה ואל תעשה" ואיך הילד יוכל לדעת אם מישהו מנסה לנצל אותו. חשוב שתצפו בסרטונים יחד איתם ואחר כך תקיימו דיון, תשאלו אותם מה הם הבינו ותחדדו את המסקנות של הסרטון, שהם לא חייבים לעשות שום דבר שהם לא רוצים ושאם חלילה משהו כזה קורה חשוב שירגישו בנוח לשתף אתכם.

 

וידויים של ילדים שעברו הטרדות מיניות

הסרטון הזה מאוד דומה לקודמים רק שכאן ישנם וידויים של ילדים שחוו הטרדה ואיך הם הבינו שהם צריכים לספר להורים. המסר של הסרטון הוא שהילדים צריכים לסמוך על עצמם ולהבין מתי מישהו מנסה לנצל אותם וכשהוא מנסה הם צריכים ישר ללכת ולספר להורים. הסרטון יכול להיות קצת קשה לצפייה לילדים קטנים, למרות שאינו כולל תיאורים קשים אך הוא יכול להיות מאוד אפקטיבי ולהשפיע מאוד על ילדים מגיל 11 ומעלה.