קמפיין החטופים הישראלי שמתפרש בכל העולם – הגיע עד לאו״ם

מודעות החטופים מתוך הקמפיין של דדה וניצן מינץ וטל הובר בניו יורק | צילום: ירדן גרינשפן
מודעות החטופים מתוך הקמפיין של דדה וניצן מינץ וטל הובר בניו יורק | צילום: ירדן גרינשפן

צמד האמנים דדה וניצן מינץ הרימו יחד עם המעצבת טל מינץ קמפיין חוצות שנושא את פניהם של החטופים בעזה. כעת הוא מתפרש בערים גדולות ברחבי העולם, והגיע אפילו למועצת האו״ם

88 שיתופים | 132 צפיות

הקמפיין הפשוט והחכם של דדה וניצן מינץ שוטף מזה כמה ימים את ערי הבירה של העולם, לאחר שהתפשט באופן ויראלי ומסחרר וזכה לחשיפה תקשורתית רחבה. לאחרונה הגיע הקמפיין גם לשולחנו של כל אחד מהמשתתפים בפגישה מיוחדת של בכירים באו"ם מכל מדינות העולם עם משפחות החטופים.

>> לא רק הסברה: הפוסטים שעשו לנו טוב על הלב

הקמפיין של ניצן מינץ ודדה על שולחנם של בכירים באו"ם, 13.10 | צילום: נועם גלאי/גטי אימג'ס
הקמפיין של ניצן מינץ ודדה על שולחנם של בכירים באו"ם, 13.10 | צילום: נועם גלאי/גטי אימג'ס

לפני קצת יותר מחודש יצאו האמנים ובני הזוג דדה (Dede) וניצן מינץ לרזידנסי, תכנית שהות של 3 חודשים בניו יורק. הם קיבלו סטודיו חדש והתחילו לעבוד על פרויקט ייעודי, עד שבת האחרונה בבוקר שהיתה אצלם עוד שישי בלילה. "סיימנו ארוחת ערב מאוחרת עם חברים ואמרתי לעצמי שאציץ ואבדוק מה קורה בארץ", מספר דדה בשיחה מניו יורק. "ובום, נפלתי על הכותרת. זה היה ממש כמה דקות אחרי שהכל התחיל, וניצן במקביל התחילה לקבל טלפונים ממשפחה וחברים בארץ. תפסנו את הראש וניסינו לעכל, כמו כולם אני מניח. ומאז נצמדנו לחדשות. כמה שעות אחר כך התחיל לבעור בנו הצורך לעשות משהו. הבנו שאנחנו לא יכולים סתם לשבת או להמשיך בתכנית ולהגיע לעבוד בסטודיו. התחלנו לחשוב מה אנחנו יכולים לעשות. זה אחרת כשנמצאים רחוק. היינו כבר בסיטואציות של מלחמות ותקופות מצוקה בארץ, אבל תמיד היינו שם, חלק מהעניין. הפעילות מרחוק גרמה לנו גם להרגיש חלק".

במהרה הבינו השניים שמה שהכי חסר בשלב הזה הוא הסברה. "התחלנו לזהות את הדיבור ברחובות. גם מי שתומך בישראל לא באמת ידע איך להגדיר ואיך להתמודד. מדובר באנשים שלא חיים את זה, ולכן הבנו שהדברים צריכים לבוא מהקרקע, על פני השטח, להיות כמה שיותר קונקרטיים. גם הקהילה הישראלית המדהימה שנמצאת בניו יורק ויצאה עד השבוע האחרון להפגנות היא כזו שחיפשה מה לעשות ואיך לסייע".

"הבנו שאנחנו לא יכולים להמשיך לעבוד בסטודיו". דדה וניצן מינץ | צילום: דניאל לוין
"הבנו שאנחנו לא יכולים להמשיך לעבוד בסטודיו". דדה וניצן מינץ | צילום: דניאל לוין

במשך כיומיים עבדו על קמפיין יחד עם המעצבת הגרפית טל הובר מסטודיו ג'ירף, שנמצאת בכלל בישראל, ויצרו פורמט של מודעות שמוכר לציבור האמריקאי ממודעות נעדרים, רק עם הכיתוב – "חטופים". אתמול (יום שלישי) בצהריים שעון ניו יורק הם העלו לראשונה את הקבצים עם פניהם של כמה עשרות מהאזרחים והחיילים החטופים בשבי החמאס, ופנו דרך הרשתות אל ישראלים וישראליות ברחבי העולם להדפיס בעצמם את הקבצים ולצאת לתלות אותם ברחבי הערים שבהן הם מתגוררים. "זה משהו פשוט שכולם יכולים לקחת בו חלק, והוא מביא את הניוז ישר בפנים".

בשלב ראשון התחיל הקמפיין להתגלגל בקבוצות של ישראלים בניו יורק שהתחילו להפיץ אותו ברחבי העיר, ותוך פחות מיממה הוא צבר תאוצה בכל העולם. "אני מקבל טלפונים מצרפת, מגרמניה, מבלגיה – אנשים מבקשים לתרגם את הקבצים לשפה שלהם ובכל מקום קמים עוד צוותים שרוצים לפוצץ את הרחובות במודעות האלה".

מודעות החטופים בניו יורק | צילום: יעל קופרמן
מודעות החטופים בניו יורק | צילום: יעל קופרמן

הקבצים פתוחים לשימוש של הקהל הרחב בתיקיית דרופבוקס, שהולכת ומתעדכנת כל הזמן בקבצים חדשים – עם פרטים מדויקים שנסגרים מול משפחות החטופים. דדה וניצן בעצמם יוצאים גם הם לתלות את המודעות ברחבי מנהטן, בין השאר תלו כאלה מסביב לבניין האו"ם בעיר. "אנחנו אפילו לא חתומים על המודעות", הוא אומר. "אנחנו אזרחים מודאגים שיש להם אג'נדה, ומקווים שזה יעשה גם אם שינוי קטן – אבל שינוי".