גוף ונפש

ט"ו בשבט: הצמחים שיהפכו אותך למאושרת ורגועה יותר

פלנט ליידי, אבל מאושרת! | צילום: Shutterstock
פלנט ליידי, אבל מאושרת! | צילום: Shutterstock

מהפחתת חרדה ומתח ועד שיפור איכות השינה: מעבר לים כבר הכריזו על ה"פלנט ליידי" כעל ה"קרייזי קט ליידי" החדשה, אבל בהתחשב בסגולות הבריאותיות שלהם זה פשוט טירוף לא לפוצץ את הבית בצמחים

88 שיתופים | 132 צפיות

מילוי הבית בצמחייה הפך כבר מזמן מתחביב של היפסטרים מזוקנים לסטנדרט בסיסי בכל ממלכה ביתית שמכבדת את עצמה וט"ו בשבט הוא תירוץ מצוין להעמיק בתחביב הזה. לא מעט מאיתנו מכורות כיום להתעסקות בצמחים: אנחנו בוחרות אותם בקפידה, נותנות להם שמות, מטפחות אותם, הורגות אותם וחוזר חלילה. ואם כאן בלבנט המשתלות חוגגות לאור התופעה הצומחת, אז מעבר לים השיגעון כבר בשיא. הכינוי "פלנט ליידי" כבר השתרש בז'רגון, ומגזין Refinery29 אפילו הכריז כי מדובר ב"קרייזי קאט ליידי" החדשה. 

לוונדר להורדת הסטרס | צילום: Shutterstock
לוונדר להורדת הסטרס | צילום: Shutterstock

ההייפ לא פוסח כמובן על האינסטגרם, שם האשטגים כמו crazyplantlady# ו־plantladylife# מתפקעים מתמונות של דירות אורבניות צנומות שהפכו לג'ונגלים מסוגננים למרות שבקושי יש בהן מקום לטוסטר. 

אבל לא מדובר רק בצורך אסתטי. מחקרים שנעשו בנאס"א הוכיחו שצמחים בבית סופחים רעלים ומשמשים כמטהרי אוויר טבעיים. בחדר ממוצע צמח אחד מסוגל להפוך את האוויר לנקי יותר ב־25 אחוז ואילו חמישה צמחים מסוגלים להפוך אותו לנקי יותר ב־75 אחוז. צמחים מסוימים גם מצטיינים במיוחד בספיגת לחות מהאוויר או להפך, הם פולטים אדי מים ומוסיפים לחות לאוויר יבש (בתהליך שנקרא טרנספירציה).

רינת טל, מתמחה בעיצוב פנים עם צמחים: "הטיפול בצמחים מאפשר גם להתנסות במערכות יחסים, אפשר להתאמן עליהם כי המחיר הנפשי של הכישלון הוא לא כבד"

 

מתברר שצמחים גם הופכים אותנו למאושרים ורגועים יותר, מפחיתים את רמות הסטרס ומגדילים את יכולת הריכוז והפרודוקטיביות. למשל, ניחוחות כמו יסמין או לבנדר נמצאו כמעודדי רוגע ושלווה. מחקרים נוספים הראו שמספיקה רק הפניית מבט לעברו של צמח ירוק כדי ליהנות מאפקט מרגיע ומפחית חרדה. הקרבה לצמחים ירוקים גם מעודדת את מערכת החיסון לפעול בפול פאוור, מפחיתה כאבים, יכולה לסייע בהחלמה מפציעות ואפילו ישנם מחקרים שמלמדים כי חשיפה לצמחים עשויה להאריך את תוחלת החיים. 

עצם הטיפול בצמחים תורם גם הוא לבריאות המנטלית. עבור אנשים צעירים שחיים בערים זוהי דרך אפקטיבית ליצור חיבור עם הטבע ומעין הוכחה חברתית לכך שהם בוגרים מספיק כדי לטפל במשהו חי וממשי. אבל גם אוכלוסיות אחרות יכולות ליהנות מהיתרונות של טיפוח צמחים. בגינון טיפולי (Horticultural Therapy) משתמשים בצמחים כדי לסייע לאנשים להתגבר על התמכרויות, דיכאון או טראומות מהעבר. ההתמקדות בצמחים יוצרת הסחת דעת מדאגות וחרדות והצפייה בהתפתחות שלהם מרגיעה ומתגמלת. 

סנסיווריה לשיפור איכות השינה | צילום: Shutterstock
סנסיווריה לשיפור איכות השינה | צילום: Shutterstock

"הטיפול בצמחים הוא מעין 'מעבדה' שבה אנחנו מתנסים במערכות יחסים, וכאן טמון האפקט הנפשי החשוב", אומרת רינת טל מסוקולינה, שמתמחה בעיצוב פנים עם צמחים. "אפשר להתאמן על הצמחים כי 'מחיר' הכישלון אינו כבד". "מלבד זאת, צמחים הפכו לאחת הדרכים היעילות להוסיף סטייל לבית", אומרת טל, "הם זולים יחסית ויש להם הרבה נוכחות. כשנכנסים לבית מלא צמחים זה מעורר התפעלות, ניכר שיש שם חיים. פתאום יש הרבה התלהבות ורצון לגדל צמחים בבית גם בקרב אנשים שוויתרו בעבר".

חובבי הצמחים בכלל מודעים לסגולות?
"לרוב לא. רוב האנשים שאני נתקלת בהם בסדנאות שלי עדיין מאוד נדהמים לגלות שהחפצים שלנו פולטים רעלים ושצמחים עוזרים לסלק אותם".

>> כך תיצרו פינה ירוקה ושלווה בבית