פרשת איה נאפה: כרוניקת רמיסה של הנפש

צילום מסך מתוך סרטם של אורלי וגיא, "איה נאפה – הצד שלה"
צילום מסך מתוך סרטם של אורלי וגיא, "איה נאפה – הצד שלה"

"לא חשבתי שאצא משם בחיים", אמרה הצעירה שהתלוננה על אונס והואשמה בתלונת שווא. היא לא דיברה על ליל האימים בחדר 723 אלא על החקירה. 5 מחשבות בעקבות הריאיון של אורלי וגיא

88 שיתופים | 132 צפיות

הדבר הראשון שעשיתי ברגע שזה נגמר הוא להיכנס לנטפליקס ולחפש את הסחת הדעת הכי קלילה ומטופשת שאני יכולה למצוא. הפור נפל על פרק אקראי של "איך פגשתי את אימא". דקה וחצי לתוך הפרק, כשהכתוביות עדיין מופיעות, המסך קפא והטלוויזיה נתקעה. כנראה שלשתינו היה קשה להכיל את כל מה שאירע על המסך בשעה וחצי הקודמת לכך.

הצעירה הבריטית מפרשת האונס באיה נאפה, סליחה, יש לומר פרשת החשד באונס, כמובן, התראיינה לראשונה לגוף תקשורת ישראלי – רשת 13, אורלי וגיא ליוו אותה במהלך משפטה בקפריסין והצטרפו לצוות הבריטי שתיעד אותה במשך השהות הממושכת שנכפתה עליה באי (לפני שבוע פורסם ברשת ITV הבריטית התחקיר "תאמינו לי: פרשת האונס בקפריסין", שם התראיינה לראשונה לטלוויזיה).

בין כל סימני השאלה המרחפים, ניצבים כמה סימני קריאה מבהילים שאי אפשר להתעלם מהם, ובעיקר תחושת בחילה חזקה

למי שזקוק/ה לתקציר הפרקים הקודמים: נקודת הפתיחה – בלילה שבין ה-16 ל-17 ביולי תיירת בריטית בת 19 הותקפה מינית לכאורה על ידי חבורת תיירים ישראלים בגילאי 18-16. זה קרה בחדר מלון 723 במלון פלאמבוס נאפה רוקס איה נאפה. נקודת הסיום – ב-30 בדצמבר 2019 הורשעה אותה בחורה בהגשת תלונת שווא, לאחר שמשטרת קפריסין מצאה שהתלונה שהגישה למחרת האירוע היא בדיה. ב-7 בינואר ניתן גזר הדין, ארבעה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים, השופט, כדבריו, החליט לתת לה "הזדמנות שנייה". מה קרה בין לבין? איך בחורה צעירה שעוברת אונס קבוצתי אכזרי (הנה, קחו שוב את הלכאורה שלכם) במדינה זרה הופכת בין לילה מהקורבן למקרבן?

התחקיר של אורלי וגיא סיפק תשובות חלקיות בלבד, עדיין ישנם הרבה נעלמים במשוואה הזאת, אבל בעיקר משום שאותם נעלמים סירבו לספק תשובות בעצמם, למשל, סמל מריוס קריסטו ממשטרת קפריסין שעמד בראש החקירה, או הישראלים שהיו מעורבים בפרשה. אבל בין כל סימני השאלה המרחפים, ניצבים כמה סימני קריאה מבהילים שאי אפשר להתעלם מהם, ובעיקר תחושת בחילה חזקה.

1. "אם מישהו באמת מאמין שאישה אחת מקיימת מתוך רצון חופשי יחסי מין עם עשרה גברים, שיקום, וילך לשאול כל אישה שהוא מכיר", אומרת אורלי וילנאי בתחילת בתחקיר, תחקיר שהוא מאוד פרו הנפגעת. אני לא מוכנה לקרוא לה המתלוננת אגב, כי בעיניי זאת טרמינולוגיה פושעת, וגם לא הצעירה הבריטית או התיירת הבריטית, כי אפילו צמד מילים תמים לכאורה שכזה חוטא לעניין. אנחנו לא חיים בסרט של טינאייג'רס בנטפליקס. איך שלא תסתכלו על זה, תאמינו לה או לא, היא לחלוטין הנפגעת בכל הסיפור הנורא הזה – מתחילתו ועד סופו חצי שנה מאוחר יותר עם תום המשפט המתוקשר נגדה. "היא ראתה בזה רומן של קיץ אבל לא הייתה מודעת למסרים שהעביר הכדורגלן לחבריו כשהיה איתה", מקריין גיא. "הוא היה נחמד בהתחלה? הוא ידע אנגלית?", שואלת אורלי את פ' על האינטראקציה ההתחלתית. "הוא היה נחמד בימים הראשונים, ואז מן הסתם הוא נהיה מגעיל", היא משיבה בתמימות נערית. היא מתארת התנהגות דושבגית שעברה אבולוציה בהילוך מהיר, שכללה הרבה אטיטיוד ושתלטנות מצדו – כמו איסור לדבר עם גברים אחרים או סתם לומר לה מה לעשות. "הרגשתי שזה ממש מוזר אבל זה לא נראה לי חריג, אז די התעלמתי מזה". בשלב הזה קוטעת אותה אורלי ומציינת באופן ביזארי לחלוטין ש"זה גם מחמיא" (מחמיא למי בדיוק?), "כן, זה מחמיא, אבל זה מוגזם", משיבה לה פ'.

מהריאיון עם פ' עולה כי זה לא עניין של קצר בתקשורת, אלא שס' ביקש מאחד מחבריו לתעד אותם בטלפון הנייד מקיימים יחסי מין, שלא בידיעתה כמובן. ס' מגדיל ראש ומנצל את המצב בשביל לביים סרט פורנו עצמאי. "כשהיא לא מודעת, החבר מתעד, מחויך, איך הכדורגלן משפיל אותה. הוא מבקש ממנה לומר בעברית "אני" כשהוא שואל אותה מי הזונה שלו. "אני", היא אומרת לבקשתו, ושואלת באנגלית מה זה אומר. "ג'אסט סיי", הוא אומר לה, "אני זונה של ס'". ס' לא הסתפק בזה, והראה את הסרטון לשאר חבורת הזבל והודיע ש"היא זמינה לשכב גם איתם", על פי עדות הנערים במשטרה. למחרת הוא מסמס לחבריו את מספר החדר וקורא להם להצטייד בקונדומים.

צילום מסך מתוך סרטם של אורלי וגיא, "איה נאפה – הצד שלה"
צילום מסך מתוך סרטם של אורלי וגיא, "איה נאפה – הצד שלה"

2. אבל למרות שהתחקיר מצדד לחלוטין בנפגעת ואורלי וגיא נוהגים בה בהרבה רגישות, יש כאן כמה טונים מאוד צורמים. בתחילת התחקיר נראים אורלי וגיא כשהם מסתובבים כמו בומרים חסרי אונים באיה נאפה השוקקת, מרציני פנים נוכח עשרות בחורות צעירות, הפנים שלהן מטושטשות, השורטס וחולצות הבטן ממש לא, צ'ייסרים נמזגים, יש עינטוזים, מוזיקת רקע סליזית, יש אפילו עמוד שסביבו רוקדות תיירות עולצות, והנה בקושי חמש דקות פנימה לשידור וכבר נמתחת כאן ביקורת סמויה. "סדום ועמורה", כפי שאומר גיא המבועת. זוהי הקלות הבלתי נסבלת של התיוג, הבינאריה הבלתי נסבלת של תסביך ה"קדושה-זונה". והנה בתחקיר הזה מראים לנו שה"זונה" הזו היא בחורה "נורמטיבית": נערה בת 19 מעיירה קטנה בצפון אנגליה, בת להורים גרושים, היא גרה עם אימה ויחד הן מגדלות סוסים, כלבים וחתולים. היא חולמת להיות קרימינולוגית ואפילו כבר נרשמה ללימודים באוניברסיטה, ויש גם קולאז' חמוד של תמונות – באחת היא מחבקת חתול ג'ינג'י, בשנייה היא חובקת כלבלב, בשלישית היא רוכבת על סוס לבן. הפרופיילינג של ס', אגב, מציג אותו כצעיר כריזמטי, מוקף בחברים, ספורטאי מצטיין, כדורגלן ישראלי שהגיע לחופשה עם חברים באיה נאפה לאחר שסיים תיכון.

פניה של פ' מטושטשות לאורך כל הריאיון, אותו אפקט עריכה בו השתמשו בשביל לטשטש את פניהן של הצעירות של סדום ועמורה. אלא שכפות ידיה של פ' פצועות מרוב כרסום עצמי, לרוב הן מסוככות על גופה תוך כדי שהיא משחקת בשיערה בעצבנות, ומדי כמה זמן היא חווה ניתוק מהסיטואציה. היא מדברת בצורה קרת רוח, שכמו כל הפרשה הזאת, מזכירה להחריד את הסדרה "לא ייאמן" של נטפליקס שמבוססת על מקרה אמיתי בו צעירה שנאנסה חווה כזה חוסר אמון מצד המשטרה שבסוף היא חוזרת בה ומואשמת בתביעת שווא. אורלי וגיא מספרים שעד הרגע האחרון היתכנות הריאיון לא הייתה ודאית משום ש-פ' במצב שביר כל כך. אך בעוד שפניה של פ' מוסתרות, אימה שנמצאת איתה מזדהה בשמה, דברה, ומוצגת לאורך כל התחקיר בפנים חשופות ועיניים אדומות ולחות שאומרות הכול. "אימא, עברתי אונס קבוצתי", היא משחזרת את השיחה שקיבלה מבתה בזמן שנסעה ברכבת למקום עבודתה בלונדון. "סליחה, את יכולה לחזור על זה?", שאלה דברה את בתה. "אימא, אני רצינית, הדברים האלה קרו לי", היא נענתה. "מה אני יכולה להגיד?", שואלת דברה כעת, "אף הורה לא מצפה לשיחה כזאת". 

3. יש דברים שאין להם הסבר. פ' מספרת לאורלי וגיא שהיא ו-ס' קיימו יחסי מין בהסכמה ואז לפתע הוא צעק לחבריו להיכנס לחדר, הם נכנסו תוך כדי שהם מצלמים בווידאו את המתרחש. הם, הישראלים, התכוננו היטב למאורע הזה, כפי שעולה מהתצהירים שנתנו למשטרת קפריסין לאחר מכן. אחד מהם העיד כי ס' אמר ש"הבריטית אמורה להגיע מאוחר יותר כדי שכולם יעשו אורגיה איתה, שכולם יעשו סקס איתה ושיפרקו אותה וגם יעשו איתה סקס אנאלי". פ' מספרת שהשוטרים שאלו אותה למה היא לא ניסתה לעצור את המתרחש, "למה היא לא נשכה אותו או משהו", היא השיבה שאין לה הסבר. היא מספרת לאורלי וגיא שהייתה מודעת לזה שהחברים של ס' נכנסו לחדר אבל שהיא התעלפה והתעוררה לסירוגין משום שלה יכלה לנשום.

צילום מסך מתוך סרטם של אורלי וגיא, "איה נאפה – הצד שלה"
צילום מסך מתוך סרטם של אורלי וגיא, "איה נאפה – הצד שלה"

התיאורים הגרפיים הקשים באמת נותרו על רצפת חדר העריכה, אבל משאלתו המנוסחת כה-רע של גיא: "איך ברגע אחד הפך הנער הכריזמטי השרירי שבקסמו נשבתה למי שכופה עליה לטענתה מין אוראלי באלימות בזמן שהחברים שלו מבצעים בה את זממם?", מתבהרת התמונה. "כל אחד עשה את זה מהר מאוד, והם התווכחו ביניהם מי הבא בתור", מספרת פ'. היא אומרת שכל כך הרבה אנשים היו שם תוך כדי "שמשכו לה במותניים וכאלה" כך שהיא לא יכולה לנקוב במספר, דבר שהיא חוזרת ומדגישה כמה פעמים במהלך הריאיון. היא אומרת שהמשטרה קבעה שהיו שם 12 איש, היא אמרה שהייתה פשוט קבוצה גדולה. "הם רצו מספר, אז הם קבעו שהיו שם 12 איש", מסבירה פ' כיצד הגיעה משטרת קפריסין לסכום הזה. כל סיפור האימה הזה התרחש לדברי פ' במשך חצי שעה. היא מספרת איך התקשתה לזוז כל הזמן הזה, ס' ריתק אותה עם הברכיים והירכיים שלו שלחצו על כתפיה, היא ניסתה לשכל רגליים, הם ניסו לפתוח לה חזרה, חלקם העזו אפילו להתעצבן, אז ס' התערב ופתח לה את רגל שמאל. על כך העידו מאוחר יותר בין היתר החבורות על ירכיה הפנימיות. "ואז כולם התגודדו סביבי ואנסו אותי", היא אומרת. בשלב מסוים ס' שחרר את האחיזה (הוא היה צריך להביא עוד קונדום), ו-פ' הצליחה לנשום וקמה לברוח. איכשהו הצליחה לשים על עצמה מכנסיים, את נעלי הקונברס שלה היא לא הספיקה לנעול, הישראלים זרקו אותן אחריה במסדרון ואז ניסו לשכנע אותה לחזור. אחד מידידיה הבריטיים שמע את זעקות העזרה שלה ונחלץ לעזרתה. "צרחתי שמישהו יציל אותי", היא מספרת, "נפלתי כל הזמן, הייתי בהיסטריה". 

למחרת בבוקר עצרה המשטרה את כל מי ששהה באותו רגע בחדר המלון, 12 ישראלים סך הכל, בהם גם חמישה ישראלים שלא נכחו בזמן האירוע. בחדר נמצאו חמישה קונדומים משומשים ו-13 קונדומים פתוחים. על גופה של פ' נמצא דנ"א מעשרה מקורות שונים, שבעה מהם תאמו לאלה של הישראלים שנעצרו. אז יש דברים שאולי אין להם הסבר, אבל אולי זה לא תמיד באמת משנה. 

4. כפי שאורלי אומרת בהמשך, עובדה אחת שאין עליה מחלוקת היא צילום הצעירה ללא ידיעתה והפצת הווידאו, כאשר צילום והפצה של סרטונים כאלה מהווים עבירה פלילית. אם תשאלו אותי, עובדה נוספת שאין עליה ויכוח היא שהפרשה הזו היא חלום הבלהות של כל ילדה-נערה-אישה ושל כל הורה. רצף המחדלים המשטרתיים והאטימות הביורוקרטית מבהילים במובן מסוים לא פחות מאשר האירוע המזעזע שהתרחש בחדר 723. ללא תיעוד מצולם או מוקלט של החקירות, מבלי לערוך מסדר זיהוי או עימות בינה לבין החשודים ותוך הפרה בוטה של זכויותיה, מוצגת בפנינו כרוניקת רמיסה של הנפש. 

ד"ר סרג'יוס ממרפאת התיירים של איה נאפה מספר לאורלי וגיא ש-פ' הייתה נסערת מאוד, שהייתה בפאניקה כשהגיעה לקבלת טיפול ראשוני, ונרתעה מהמחשבה שעוד גבר זר ייגע בה, אפילו אם הוא דוקטור. כשגיא שואל אותו אם הוא האמין לה הוא משיב בלקוניות: "חשבתי שקרה משהו, כן. כי בדרך כלל אם זה מזויף הם לא מתקשרים להורים שלהם להודיע להם". מה שהתחיל ככיוון חקירה שמצדד בנערה, כידוע, התהפך. למה? על כך התחקיר של אורלי וגיא לא מצליח להשיב. מה שאנחנו לומדים זה שפ' עברה חקירה ארוכה ומתישה ללא עו"ד לצדה (למרות שביקשה), כאשר היא תחת השפעת לוואי קשות של תרופות נגד איידס שנרשמו לה אחרי המקרה. אימה מתארת איך בלוטות הלימפה שלה היו נפוחות להחריד, שהיא לא יכלה לאכול ולא יכלה לנשום באופן תקין, שהיא סבלה מחוסר שינה, מכאבים ורעידות. "לא חשבתי שאצא משם בחיים, אלא אם אחתום על המסמך שלהם. עינו אותי נפשית", מסבירה פ' מדוע חתמה על התצהיר לפיו היא מודה ששיקרה. לימים מומחה לבלשנות מאנגליה קבע שאין מצב שהתצהיר העילג הזה נכתב על ידי מישהו ממוצא בריטי ואף התראיין על כך ל-BBC, אבל כאן? עמישראל חי ושמפניות בשדה התעופה כשהבנים הסוררים של כולנו חוזרים לישראל אחרי שהם משוחררים ממעצר. 

5. לאף אחד אין מונופול על האמת, כך אומרת אורלי בתחקיר, ומעלה את השאלה התיאורטית מה היה קורה אם בתסריט הזה הנערה הייתה ישראלית והנערים היו בריטים. כך או כך, הפרומו לתחקיר הפקיד מראש את האחריות בידי הצופים, "תשפטו בעצמכם". מי אנחנו שנשפוט אירוע פרטי טראומטי ומחריד כל כך? אבל מצד שני, אם לאף אחד אין מונופול על האמת, ופייק ניוז הוא הרבה יותר מסעיר – לדוגמה, הסרטון הוויראלי בו היא לכאורה מקיימת מרצון מין קבוצתי שהתברר כסרטון משנת 2015 מאתר פורנו ישראלי – אז איזו משמעות יש לאמת בימינו? כשפוליטיקאים מבטיחים לציבור הבוחרים שלהם דבר אחד ורגע אחרי מתהפכים, כשהאמת היא לא יותר מחומר פלסטי שאפשר לעצב אותו כפי שרוצים, איזו משמעות נותרת למילה הזו בכלל? זוהי לא שעתה היפה של האנושות בכלל, ושל ישראל בפרט. ופרשת קפריסין היא ללא ספק אחד הרגעים המכוערים ביותר של ישראל קולקציית 2020-2019. 

הסרטון הוויראלי בו היא לכאורה מקיימת מרצון מין קבוצתי שהתברר כסרטון משנת 2015 מאתר פורנו ישראלי

אורלי וגיא, שנכחו בדיונים בבית המשפט, מספרים ששם הם ראו "כיצד אינטרסים כלכליים ופוליטיים מביאים מערכת שלמה להתגייס נגד צעירה אחת שהעזה להתלונן". במהלך התחקיר מוזכר אירוע שהתרחש שבועיים לאחר מכן, ב-23 בינואר, אז הוענק תואר דוקטור של כבוד לנשיא קפריסין במרכז הבינתחומי בהרצליה. עולות רמיזות סביב מניעת תקריות דיפלומטיות, ע"ע מקרה נעמה יששכר. בין לבין מאשימים גם את הפורנו ואת המציאות הווירטואלית שהשתלטה על חיינו ובסוף מספרים לנו גם ש-ס', שהוא כדורגלן מקצועי, נמצא במגעים מתקדמים עם קבוצת כדורגל ידועה ושחברו שהיה על תקן הצלם הראשי התגייס בינתיים לצה"ל. עורך דינם של הישראלים הגיב לריאיון בתוכנית הצינור ששודרה מיד אחרי, שם התייחס בפני מגיש התוכנית גיא לרר אל "הגרסה הנדושה והשחוקה שלה", כדבריו. זה המקום לציין שגיא לרר הוכיח עצמו שוב כאיש תקשורת בעל אנושיות ואינטליגנציה רגשית למופת, לאחר שנחלץ להגן על כבודה על אף שאינה נמצאת באולפן, או אפילו בישראל. לרר הזכיר לו ולצופים שגם מין שמתחיל בהסכמה עלול להסלים, והתחלחל מההאשמות המטופשות של עורך הדין על כך שפ' הפעילה את חברת הביטוח, שודרגה למלון 5 כוכבים ונצפתה בבריכה. גם זה סוג של נחמה.