"הציבור החרדי בהלם": קווי החירום מוצפים בפניות ובקשות לסיוע נפשי

זירת הפיגוע בבני ברק | צילום: JACK GUEZ/Gettyimages
זירת הפיגוע בבני ברק | צילום: JACK GUEZ/Gettyimages

הפחד, החרדה וחוסר האונים – בעקבות הפיגוע בבני ברק נפתח קו חירום של עמותת 'עזר מציון'. מאז ליל אמש הוא מוצף בפניות שחושפות את התחושות הקשות בציבור החרדי

88 שיתופים | 132 צפיות

שיאה של מגפת הקורונה, האסון במירון, וכעת פיגוע הטרור המחריד שבוצע אתמול בבני ברק – שלושה אירועים בהם, בין היתר, נפתחו קווי החירום של עמותת 'עזר מציון'. ממטה העמותה בבני ברק מדווחים אנשי המקצוע והמתנדבים על עומס בלתי נתפס של פניות מאז פתיחתו של הקו אתמול בלילה.

>> גל טרור: איך לדבר עם הילדים על תכנים קשים?

האווירה בציבור החרדי שמשתקפת מהפניות אל הקו חרדה ומבולבלת, ולא בכדי. "מדובר בפיגוע קשה, שקרה במקום מאוד לא צפוי, אזור שהתושבים תופסים כמוגן, בטוח. פיגוע טרור הוא לא אפשרות בתודעה של תושבי בני ברק", אומרת מרב לוי, מנהלת האגף לבריאות הנפש של "עזר מציון", ממטה העמותה בבני ברק. "גם אני מרגישה חרדה מאוד גדולה ופחד מאוד גדול, טלטלה. אמנם זה הולם מאוד את הסיטואציה, מבחינת אופי האירוע והמקום שבו הוא קרה, אבל אני רואה את הפנייה הרבה לעזרה כמרכיב חוסן. אנשים יודעים לצרוך עזרה וכך הם גם ידעו להתמודד עם מה שקרה".

"פיתחנו מודל שיחות לקווים האלו, שהמטרה שלהם היא לתת מענה חירומי – התנהגותי, עזרה ראשונה בתחום בריאות הנפש", מסבירה לוי, "היו צוותים של 'עזר מציון' בשטח אתמול והם פנו אליי, הם ראו את הצורך לתת מענה לחרדה, ללחץ ולבלבול שעלו מהאנשים שפגשו בזירה. אנשי המקצוע בקו הם עובדים סוציאליים ואנשי ונשות מקצוע מתחום בריאות הנפש. הצוות הזה מתייצב בחירום – תוך עשר דקות הייתה לי קבוצה ענקית של משיבים לקריאה לתפעל את הקו, והבוקר תגברנו אותם כי כמות הפניות עצומה".

מרב לוי, מנהלת האגף לבריאות הנפש של "עזר מציון": "מדובר בפיגוע קשה, שקרה במקום מאוד לא צפוי, אזור שהתושבים תופסים כמוגן, בטוח. פיגוע טרור הוא לא אפשרות בתודעה של תושבי בני ברק"

 

אל קו החירום מגיע מגוון רחב של פניות – אנשים שהיו בזירה, שכנים ושכנות, משפחות הנפגעים, ואף מתקשרים ממעגלים רחבים יותר ברחבי הארץ. רוב הפניות שמגיעות לקו, על פי מנהלת האגף, מבטאות לחץ וחרדה גדולה של המתקשר עצמו. "אנחנו מנסות לעזור למתקשר או המתקשרת להגדיר בעצמם מה הם מרגישים. בפניות האלו עולה בלבול, חוסר ודאות מאוד גדול, מחשבה לא סדורה", היא מתארת, "אנחנו מנסים שהם יאספו את התחושות לתוך הקונטקסט ויספרו את הסיפור, מה היה המיקום שלהם בתוך האירוע – בין אם שמי שחווה את האירוע וממש ירו לעברו, או אדם שנמצא רחוק. לחדד את ההבנה שהאירוע נגמר והוא מוגן עכשיו".

"ברגע שנדע להתמודד עם המגוון הרחב של התגובות שאירוע כזה מוציא מאיתנו, לפנות לעזרה ולתת להן מקום – נדע לעבד את הדברים בצורה יותר טובה, והסיכוי שתתפרץ תגובה קיצונית יותר בהמשך והאירוע יהפוך לטריגר יורד", היא מדגישה, "מישהי אמרה באחת הפניות 'אני לא מצליחה לעשות כלום' – אבל הנה, התקשרת, את יכולה לעשות הכל, עשית צעד – ועכשיו בואי נמשיך מפה. זו פעולה מאוד משמעותית גם במסר שלנו לעצמנו וגם במסר לילדים שלנו, כשיש שאלה מתייעצים ומבקשים עזרה, גם אבא ואמא צריכים עזרה וגם הם מאוד נבהלו. זה הופך אותנו לאנשים עם חוסן נפשי גדול יותר".

זירת הפיגוע בבני ברק | צילום: JACK GUEZ/Gettyimages
זירת הפיגוע בבני ברק | צילום: JACK GUEZ/Gettyimages

"אנחנו פוגשים הרבה מאוד לחץ וחרדה, וגם הרבה בקשות להדרכה מהורים. איך לתת לילדים את המידע? איך לדבר ולהרגיע?", מפרטת לוי, "קודם כל – אנחנו מתייחסים למי שהתקשר. כמו במטוס, כשנדרש מההורה לשים את מסכת החמצן על עצמו לפני שהוא עוזר לילד או הילדה, אנחנו כבר יודעים שהתהליך שההורה יעבור איתנו לפני שיפנה לדבר עם הילדים יסייע לו להגיע אסוף ורגוע יותר אל הסיטואציה שבה הוא ביקש להיעזר בנו".

מה המסר שלכם להורים המבולבלים?
"שיש מגוון תגובות מאוד רחב ולגיטימי כשמדובר באירוע כל כך קשה. בראש ובראשונה, צריך לנרמל את התגובה של הילדים ולא לנסות למהר ו'לסדר אותה'. לא להשתיק את הבכי, לשהות עם הילדים בהקשבה פעילה ובהכלה, להבין שיכולים להיות מגוון של צרכים – מטיפול בקשיי נשימה ועד הצורך לא לישון לבד. כל מה שעולה בימים שקרובים לאירוע – לקבל. מאוחר יותר אפשר לפתח את השפה הרגשית שלנו ולתת לתחושות ולרגשות שם".

אילו טיפים נוספים יש לכם ברמה המעשית של הכאן ועכשיו?
"את הכלים לסיוע אנחנו נותנים גם מתוך הכלים המקצועיים שברשותנו, אבל באמצעות החזרת המתקשרים למקומות שהם יודעים שעוזרים להם. הייתה בחורה אתמול שסיימה את השיחה בהבנה שהיא תלך להתאמן בהתעמלות קרקע, שזה מה שמרגיע אותה", מספרת לוי, "האזורים בהם כל פרט וכל משפחה יכולים להשיג מחדש חוסן הם שונים. יש משפחות שחשוב להן להיות יחד, לאסוף את עצמן. להרבה מאוד מתקשרים אנחנו ממליצים למנן את צריכת התקשורת שלהם ולדבר יותר על מה כבר ראו ושמעו. בציבור הדתי הרבה פונים לאמונה, לקריאת תהילים. האינטואיציות שלנו כבני אדם טובות – צריך פשוט להיות בכאן ועכשיו ולפעול על פיהן".

"צריך לנרמל את התגובה של הילדים ולא לנסות למהר ו'לסדר אותה'. לא להשתיק את הבכי, לשהות עם הילדים בהקשבה פעילה ובהכלה, להבין שיכולים להיות מגוון של צרכים. כל מה שעולה בימים שקרובים לאירוע – לקבל"

 

ההימצאות בכאן ועכשיו לא מובנת מאליה, כפי שעולה מדבריה של לוי. היא מספרת שמתקשרים רבים מבטאים חרדה לגבי התגובות הרגשיות שיגיעו בימים הקרובים. "אם באמת רואים שאנחנו נתקעים במקום, צריך לסדר את המושגים", היא אומרת, "פוסט טראומה היא משהו שמגיע בטווח הארוך, ועכשיו מדובר בהרבה תגובות נורמליות לאירוע לא נורמלי. במידה ועוצמת התגובות לא יורדת, אם הילד או הילדה לא רוצים גם עוד שבועיים ללכת לבית הספר, אנחנו מייעצות לפנות לאיש מקצוע. פנו אלינו גם משפחות שחוו אירועים דומים בעבר, והאירוע אתמול הציף חששות מתגובות והשלכות דומות".

"למרות זאת חשוב מאוד לנסות ולהישאר במצב שגרה", ממליצה לוי, "הורים פנו אלינו בגלל ילדה שלא רצתה ללכת הבוקר לבית הספר. ייעצנו לתת לה ללכת מאוחר יותר, ובכל זאת לנסות ולהביא אותה לבית הספר בשלב הבא של היום. מערכת החינוך בעיר ערוכה לטפל באירועים כאלה באמצעות שירות פסיכולוגי חינוכי, והתמודדות יכולה למקם גם את ההורים וגם את הילדים בעמדת כח אל מול המצב".

הקו שפתוח כעת, וימשיך להיות פתוח בימים הקרובים לכל הפחות, הוא קו חירום. "עזר מציון" מציעה גם שירותים טלפוניים קבועים שימשיכו להוות מוקד תמיכה עבור אלו שיזדקקו להם. "מרכז ההכוונה והייעוץ בתחום בריאות הנפש של 'עזר מציון' הוא שירות המשך לקו החירום, ומאפשר להכווין לגורם טיפולי נכון במידת הצורך", מסבירה לוי, "כשאנחנו מרגישים לא טוב פיזית, אנחנו קובעים תור לרופא משפחה או הולכים למיון – בתחום בריאות הנפש האופציות האלו פחות זמינות וזה מה שמרכז ההכוונה רוצה להנגיש. אם אנשים רואים שהעוצמה של התגובות ממשיכה ויש פגיעה בתפקוד – זה המקום לפנות ולהתייעץ בו".

"הפרוגנוזה תמיד תהיה טובה יותר כשמתחילים לטפל כמה שיותר מוקדם, ולכן אנחנו מעודדות פניה מהירה לעזרה", היא מסכמת, "בהתערבות קטנה, מוקדמת ומדויקת בהתחלה, אפשר למנוע קשיים רבים בהמשך. החזון שלנו הוא שנהיה חברה שמצליחה להתמודד עם הבעיות הנפשיות שלה, כמו שאר הבעיות שהיא מתמודדת איתן, ולחסוך את הבושה וההסתרה והסטיגמה בתחום הזה. הנפש מביאה משקל כבד מעצמה, לא צריך להוסיף עליה עוד".