איך תלמדו את הילדים עצמאות דרך עיצוב החדר שלהם

עיצוב לכל גיל | צילום: גיל מורון קרו. עיצוב פנים: ספיר לוי מאורי
עיצוב לכל גיל | צילום: גיל מורון קרו. עיצוב פנים: ספיר לוי מאורי

מעצבת הפנים ספיר לוי מאורי עם השיטה שתעזור לכן לעצב לילדים חדר יפה ומותאם לגילם, ועל הדרך גם ללמד אותם מהי עצמאות

88 שיתופים | 132 צפיות

כמעצבת וכאמא אני מאמינה גדולה בגישת החינוך המונטסורית הדוגלת בין השאר בעידוד לעצמאות, יכולת בחירה והחלטה של הילד וכן תקשורת בגובה העיניים עם הילדים. כאימא, אני מאפשרת לילדיי מרחב בחירה ועצמאות ככל הניתן: הנגשה מלאה של כלי האוכל שלהם, הבגדים שלהם וכל הנחוץ להם ביום יום. כך למשל תוכנן ארון קיר בחדר שינה שלהם, ככזה שבחלקו התחתון ישנם משחקים, בחלקו האמצעי – בגובה העיניים שלהם  -נמצאת מגירה בה יש מספר אופציות ללבישה ובחלקו העליון מאוחסנים יתר הבגדים.

תכנון, ריהוט ו"בופה"

דוגמה שמעודדת עצמאות ונגישות דרך תכנון ועיצוב הפנים של החלל הוא יצירת מדפים פתוחים למשחקים. כך שיונחו בצורה מזמינה, כמו "בופה" משחקים, בתוך מגשים וסלסלות פתוחות. יתר המשחקים שאינם כרגע בשימוש במדפים הפתוחים (שכן אין כוונה שאותם מדפים יכילו את כל המשחקים שיש בידכם, אלא יתחלפו בתדירות כזו או אחרת) יאוחסנו בארון סגור, רחוק מנגישות הילדים, אחסון זה נקרא על פי הגישה המונטסורית "אחסון שקט" וגם לאחסון זה יש למצוא פתרון דרך תכנון ועיצוב החלל.
הרעיון הוא שאין טעם בערימת משחקי קופסא סגורים, אלא הנגשתם כ-"תרגיל" למיקוד תשומת הלב ונוחות מרבית עבור הילד.ה.

אופציה נוספת היא לשלב בתכנון הנגרות בחדר, קופסאות משחק גדולות עם גלגלים ככלי נהדר לאיסוף קבוצת משחקים אהובה ויכולת להתנייד איתה ברחבי הבית באופן עצמאי ואף לאסוף בקלות ולהחזיר למקום.

כשאני מעצבת חדר לילדים, אני פותחת שיח מול הלקוח, מסבירה לו על קצה המזלג את עקרונות השיטה ומה ניתן לצקת ממנה כבר בשלב התכנון והעיצוב לחללים השונים בבית ובחדרי הילדים בפרט. הרעיון המארגן הוא ההנגשה והתנאים לעצמאות. ככל שהם יהיו נוכחים בבית יותר ויותר כך הילד יגדל להיות עצמאי, יחווה נינוחות ושקט פנימי.

בלימודי את השיטה נתקלתי במשפט האומר "תנו לילד רגיל תנאים בלתי רגילים" וזה מבחינתי המהות בתכנון ועיצוב מותאם אליהם.
חדר ילדים צריך להיות כמו "בית מלון", "הבופה" במלון מונח לפניך, אתה בוחר מה לאכול. ככל שהחדר במלון יהיה מסודר ונגיש – תחווה נינוחות ושקט וכך ילד.ה פעוט.ה מצליחים להעסיק את עצמם לבד.

מיטה ברוב הפעמים אנחנו נוטים לקנות מיטות ילדים עם מעקה נשלף או קבוע כפי שנמכרות בחנויות. על פי רוב, ילד ילמד את גבולות המיטה בעצמו ברגע שלא יהיה מעקה והוא לא ייפול. ההמלצה שלי אם כך היא לבחור מיטה נמוכה או מיטה שהמזרן שלה ממוקם בתוך מסגרת, או כל אופציה אחרת, העיקר שהילד יוכל לרדת ולעלות למיטה בקלות, מתוך עצמאות ונגישות.

משחקים מינימליסטים מונגשים על הרצפה או במדף נמוך בגובה הילד, שטיח לתחושת חמימות ורכות, שולחן מותאם ובמת טיפוס למיטה באופן עצמאי | צילום: הילה עידו. עיצוב פנים: ספיר לוי מאורי
משחקים מינימליסטים מונגשים על הרצפה או במדף נמוך בגובה הילד, שטיח לתחושת חמימות ורכות, שולחן מותאם ובמת טיפוס למיטה באופן עצמאי | צילום: הילה עידו. עיצוב פנים: ספיר לוי מאורי
מגירות משחק ניידות, מדפי "בופה" למשחק ומגירות אחסון , חלק עליון- משטח שיהפוך למשטח החתלה  בעתיד לאח/ות | צילום: הילה עידו. עיצוב פנים: ספיר לוי מאורי
מגירות משחק ניידות, מדפי "בופה" למשחק ומגירות אחסון , חלק עליון- משטח שיהפוך למשטח החתלה  בעתיד לאח/ות | צילום: הילה עידו. עיצוב פנים: ספיר לוי מאורי

עיצוב שגדל עם הילד או עיצוב מותאם גיל?

בעיצוב חדרי ילדים אני מאמינה בשאיפה לחתור ולמצוא ריהוט שיילך איתכם לאורך זמן ויגדל עם הילד. תכנון זו מילת המפתח. זה האתגר שבחשיבה ותפיסת המרחב והצורה. הרעיון הוא למצוא קו פרקטי שאפשר להחיל עליו שינויים של גיל והלבשה ולעמוד בזה, להלן מאפיינים שיש להתייחס אליהם לפי חתך גילאים:

גיל 0-4
הגישה המונסטורית היא כאמור המועדפת עלי. לכן נבחר בריהוט נמוך או מונגש שיבוא לידי ביטוי בגובה המיטה. ארון בגדים או שידה – בגובה הילד.ה או מדפים פתוחים. בחדר הרחצה,במקום שרפרפים לצחצוח שיניים, נוסיף בחלק התחתון של ארון האמבטיה מגירה נכנסת ויוצאת, נשלפת בקלות- שתשמש במה. לקטנטנים, חשוב לשים לב לחימום החדר, כורסת הנקה וצרכים פרקטיים ונוחות של ההורה המטפל.

גיל 5-12
חשוב להבין מהילד מה חשוב לו, מה מעניין אותו. במקרה של עבודה עם מעצבת חשוב שהשיח יהיה גם מול הילד וגם מול ההורה. חשוב לי להדגיש שההכרות וההבנות הללו לא מובילות אותי לעצב חדר שכולו כדורסל אם הילד אוהב כדורסל, תכתיב כזה בעיניי, הוא לא נכון. עדיף לעצב חדר שהוא יאהב גם כשיפסיק לאהוב כדורסל ויעבור לכדורגל.

במה כן אתחשב? אם יש ילד שקשה לו מאוד להתרכז ולהכין שיעורי בית, והוא לא מצליח לשבת בכיסא ושולחן וללמוד, במקרים הללו אלך לכיוון עיצובי שנותן לכך מענה. למשל, אם לילד יותר נוח לשבת ללמוד על המיטה אעצב שולחן שמתלבש על המיטה . לילד מלא אנרגיות נתלה טבעות מתח- שיעשה מתיחות ופעילות פיסית לפני הלמידה (פריט מגניב לכל גיל).
כדאי לבחור בשולחן שיתבגר איתו ותמיד ירגיש נוח, עצמאי, בוגר ולא ילדותי. אופציה נוספת שאני מיישמת לרוב היא עיצוב שולחן בתוך נישה, ליצירת חממה, זה מחזק את היכולת להתרכז כשיש מסגרת שמנתקת אותך מכל שאר החדר, ויש בזה גם משהו יפה, אסתטי שגם הופך את זה לבוגר. ניתן ליישם את הרעיון עם מיטת "גלריה" שבחלקה התחתון שולחן למידה.
בעיצוב השולחן מומלץ לקחת בחשבון מקום לחבר שכן, בגיל הזה אירוח הוא הדבר המשמעותי. לטובת האירוח חשוב לדאוג להוספת מקומות ישיבה שהם לא כיסא או מיטה. באזור ה"אירוח", אפשר לבחור סט מודולרי לישיבה שישמש גם כמיטת אירוח לחבר. הרעיון הוא תמיד לחפש כיצד 2-3 פונקציות מתאחדות לאחת. פונקציות טריוויאליות שיחסכו לנו מקום כך שהילד.ה כן יוכלו לארח.
בגיל הזה לרוב כבר קופצים למיטת נוער אבל אופציה נוחה אחרת היא מיטה נפתחת (בנים לרוב לא אוהבים לישון באותה מיטה עם חבר). המעבר בין מיטות יכול להיות בגיל 13, אם כי מיטת יחיד יכולה להיות מעט יותר מ- 0.80, למשל 0.9 עם מזרן נוח וגבוה (ולא נמוך של 10 ס"מ), והילד.ה ירגישו בהבדל.
זכרו: ילדים רוצים להרגיש גדולים, עצמאים, תנו להם facility ותפנקו אותם במקומות הנכונים.

גיל 12 ואילך
בגילאים הללו הילדים הם כבר לקוחות כמו ההורים, עם רשימת רצונות ארוכה ומלאה בחלומות. רוב הילדים היו שמחים למקלחת בחדר וכניסה פרטית, אבל זה לא ריאלי בכל בית ולכן במיוחד בשלב הזה שהם חרדים למי שהם, לדימוי שלהם מול חברים, חשוב שהכל יהיה בשיתוף פעולה איתם.
בגיל הזה חובה לתכנן מקום אירוח. לא מזמן תכננתי בית במודיעין ובו חדר של מתבגר שהמיטה יושבת על במה בגובה 0.5 ס"ח ובתוכה שרפרפים נשלפים לאירוח. זוכרים? לאחד פונקציות.
נער.ה לא צריכים ארון גדול (בנים בטוח לא) ולכן, ההמלצה שלי: לא לחשוב על זה כעוד ארון אחסון: לא לדחוף לשם מצעים ומגבות, לתפור ארון למידותיו צרכיו. שלא ידפקו לו בדלת כשצריכים משהו, בצורה כזו הארון מצטמצם לארון 2 דלתות ברוחב 1 מטר.
מראת גוף או מדף/ פינת התארגנות נדרשים לרוב בגיל הזה לרוב לבנות, אם כי לפעמים גם בנים רוצים יחידה כזו של התארגנות עבור הבושם ובעיקר לתחושה של בגרות וסטייל.
מומלץ לשים בחדר למתבגרים מתלה טוב שיוכלו להיכנס ולתלות עליו מעיל/ תיק/ בגדים שהוריד.ה.
שטיח הוא כמובן חובה בכל חדר ובכל גיל. זהו פריט חמים, נעים, ביתי, כייפי למגע עם נראות שמוסיפה המון. משמש גם לישיבה ואירוח.
תכנון החדר יעשה כפי שמתכננים חדר יחיד בבית מלון, כפי שנאמר בגילאים קודמים גם, נגישות, עצמאות = תחושת בגרות. נדאג למשל לעמדת עגינה לטלפון וליציאות USB נוספות (כיום משלבים בתוך הקיר), מנורת לילה, שעון מעורר, ומקום לכל דבר.

עיצוב לכל גיל | צילום: גיל מורון קרו. עיצוב פנים: ספיר לוי מאורי
עיצוב לכל גיל | צילום: גיל מורון קרו. עיצוב פנים: ספיר לוי מאורי
עיצוב לכל גיל | צילום: גיל מורון קרו. עיצוב פנים: ספיר לוי מאורי
עיצוב לכל גיל | צילום: גיל מורון קרו. עיצוב פנים: ספיר לוי מאורי
עיצוב לכל גיל | צילום: אלה מילת. עיצוב פנים: ספיר לוי מאורי
עיצוב לכל גיל | צילום: אלה מילת. עיצוב פנים: ספיר לוי מאורי
עיצוב לכל גיל | צילום: הילה עידו. עיצוב פנים: ספיר לוי מאורי
עיצוב לכל גיל | צילום: הילה עידו. עיצוב פנים: ספיר לוי מאורי

ספיר לוי מאורי היא מעצבת פנים, מלבישת בתים ואימא לשני ילדים.

>> העיצוב שיכניס תשוקה לחדר השינה