ט"ו בשבט בבידוד? כך תיצרו פינה ירוקה ושלווה בבית

עיצוב: ימית סוריגון, בוגרת סטודיו ברברה ברזין. (צילום: שירן כרמל)
עיצוב: ימית סוריגון, בוגרת סטודיו ברברה ברזין. (צילום: שירן כרמל)

תקועה בבידוד ומתחשק לך קצת ירוק בעיניים? כך תשלבו בבית אלמנטים וצבעים מן הטבע שיוסיפו רוגע ושלווה לתקופה המורכבת הזאת, לא בט"ו בשבט בלבד

88 שיתופים | 132 צפיות

שגרת הבידודים שתוקעת אותנו פעם אחר פעם בבית עם הילדים שעות על גבי שעות, גורמות לכל אחת מאיתנו להתגעגע לשגרה הישנה וכמבן גם לטבע ולמרחבים הפתוחים. אבל אפשר ליצור פיסת שלווה טבעית גם בבית, בעזרת שילוב אלמנטים ירוקים שיעזרו לנו להירגע גם בימים מאתגרים יותר.

לדברי מעצבת הפנים קרן ניב טולדנו אחד הדברים הטובים שקרו במהלך המגפה הוא שלמדנו לדייק ולתכנן את הבתים והדירות כך שיתאימו לצרכים ולאורח החיים שלנו כמו כפפה ליד. "חלק מאיתנו בחרו להתחבר לבסיס, לדברים פשוטים וגולמיים יותר", היא מסבירה ומוסיפה כי, "החיבור לטבע הוא צורך מולד וקיים גם אצל אלה שלא יכולים יום אחד מחוץ לעיר. יש לו השפעה ישירה על הרווחה הגופנית והנפשית שלנו וסביבה בה משולבים יסודות מן הטבע נתפסת כבריאה יותר, כמעודדת יצירתיות וככזאת שיכולה להביא לשגשוג ופריחה".

עיצוב: עדי אראל, בוגרת ברברה ברזין | צילום: שי אפשטיין
עיצוב: עדי אראל, בוגרת ברברה ברזין | צילום: שי אפשטיין

מגמת ה- Wellbeing שהחלה לצבור תאוצה עוד לפני המגפה מגיעה כעת לשיא. "בין אם מדובר בצמחיה טרופית פראית, קקטוסים מדבריים או פריחה קלאסית אירופאית מסוגננת – הבוטניקה המגוונת והעוצמתית יכולה להיות המפתח לקונספט עיצוב החלל", מסבירה ניב טודלנו. "הם יכולים לבוא לידי ביטוי על גבי קנבס, טפט, טקסטיל או כדבר האמיתי. יש כל כך הרבה דרכים להכניס את הטבע הביתה באופן מושכל ויצירתי ובתוך כך אני ממליצה לנצל את הסביבה הירוקה והמרגיעה כחלק בלתי נפרד מחוויית המגורים. אפשר ומומלץ ליצור בסביבתה אזור למזרן יוגה או מכשירי כושר ביתיים".

ברברה ברזין: "לכל גוון יש תדר חשמלי שנקלט במוח ומפעיל אזורים שונים לגמרי וככאלה הם משפיעים עלינו פסיכולוגית ופיזיולוגית"

 

"לכל גוון יש תדר חשמלי שנקלט במוח ומפעיל אזורים שונים לגמרי וככאלה הם משפיעים עלינו פסיכולוגית ופיזיולוגית- צבעוניות מסוימת תמלא אותנו ברוגע ושמחה ואחרת יכולה לגרום בדיוק לפעולה ההפוכה." מסבירה ברברה ברזין, מעצבת פנים ובעלת בי"ס ללימודי עיצוב פנים ומוסיפה כי לצבעוניות בחלל יש השפעה רבה על ההתנהלות שלנו בתוכו ועל האנרגיות שהוא מקרין. על הצבע הירוק היא מוסיפה: "ירוק הוא צבע שמסמל איזון, הרמוניה, צמיחה, רעננות וחדשנות. הירוקים המומלצים בבית הם בגוון של תפוח גראד, ירוק קיווי או בצל ירוק טרי. רהיטים ירוקים על גווניהם עובדים נהדר בשילוב עם אלמנטים כתומים ואדומים וכמובן כחולים. ומה לא? ירוק דשא בחלל בית תמיד נראה מלאכותי ומאולץ לכן אני ממליצה בחום לא להשתמש בו. כמו כן, ירוקים כהים עם נגיעות אפרוריות משדרים אווירה קודרת ומדכאת לכן נסו להימנע גם מהם. הימנעו גם מצביעת קירות בירוק בהיר, שכן בירוק יש צהוב והצהוב מקרין עלינו צהבהבות שגורמת לנו להראות חולים".

כרכום עיצוב נוף. (צילום: אורית ארנון)
כרכום עיצוב נוף. (צילום: אורית ארנון)

ברברה ברזין: "רהיטים ירוקים על גווניהם עובדים נהדר בשילוב עם אלמנטים כתומים ואדומים וכמובן כחולים"

 

לדברי ברזין, הירוק הוא גם צבעה של צ'אקרת הלב: "צ'אקרה (גלגל או מערבולת בהודית) הינה מרכז אנרגטי שדרכו עוברת אנרגיה חשמלית בתוך הגוף. ישנן 7 צ'אקרות עיקריות. חשוב לפתוח את הצ'אקרות על מנת שתהיה זרימה חופשית של אנרגיה בגוף, כדי שדברים שאנחנו רוצים בחיים יזרמו יותר בקלות ויבואו יותר בקלות. כל צ'אקרה ממוקמת ואחראית על אזור אחר בתוך הגוף שלנו. צ'אקרת הלב הירוקה נמצאת במרכז בית החזה, מייצגת אהבה, רכות, אמפטיה, זהו המקום בו מרגישים את האהבה. מבטאת גם: אושר, חמלה, סליחה עצמית וכלפי אחרים. זהו המקום של האיזון בין רוחני לפיזי, בו מתחברים גם לאהבה קוסמית".

>> הצמחים שיהפכו אותך למאושרת ורגועה יותר

קרן ניב טולדנו. (צילום: איתי בנית)
קרן ניב טולדנו. (צילום: איתי בנית)

המגפה השאירה אותנו בחלק מהזמן רחוקים מאוד ממנת הירוק שהתרגלנו אליה, וכתוצאה מכך רבים התחילו לייצר ולהשמיש גנים גם על גגות המבנים והמרפסות. חלקן מזכירות מאוד ברמתן את אלה שאנחנו רגילים לראות בבתים צמודי קרקע. "הדבר נכון בעיקר בגגות ומרפסות גדולים יחסית מכיוון ששם יש פחות מגבלות מרחב אבל לא רק",  מסביר שי דוד, בעלי חברת כרכום המתמחה בעיצוב וביצוע מתחמי OUTDOOR אורבניים. "ניתן לייצר חווית מגורים גם מחוץ לדירה, כזאת שתראה נהדר ובד בבד תהיה פרקטית ותאפשר לנו לשלב בה תרחישים של שהיה ואירוח. במרחבים גדולים יחסית מומלץ לחשוב איך ניתן לשלב מעבר לפינת האוכל או פינת הלאונג' הסטנדרטית גם אלמנטים נוספים כמו מטבח חוץ, בר שמשקיף לנוף, אזור משחקים לילדים פינת קריאה וכדומה. שימוש נכון בחוץ מאפשר בתוך כך להגדיל ולפעמים גם להכפיל את המרחב הפנימי וליצר קשר בלתי אמצעי בין שתי הזירות. זאת ועוד, טכנולוגיות חדשות מאפשרות לנו ליצור ריאה ירוקה גם במרפסות קטנות יותר. אפשר לשתול צמחיה על קירות המרפסת באדניות ולייצר קיר ירוק כך שבמקום קירות בטון חשופים נקבל קיר ססגוני, עשיר בצמחיה מגוונת. שתילה בטכניקה הזאת אינה תופסת שטח, נהפוך הוא, היא חוסכת מקום ומאפשרת לנו לשלב פונקציות נוספות. המלצה חמה, רגע לפני שהופכים את המרפסת לגינה, לוודא את עניין חישוב העומסים מול אנשי מקצוע: מהו המשקל המירבי של צמחיה ואדמה שאפשר להעמיס על כל מ"ר בנוי וכו'. הבשורות הטובות הן שיש חומרים קלים ועמידים שמאפשרים ליצור מכלים גדולים לצמחייה במשקל נמוך יחסית כך שגינה על הגג או המרפסת בהחלט אפשרית".

כרכום עיצוב נוף. (צילום: אורית ארנון)
כרכום עיצוב נוף. (צילום: אורית ארנון)

>> הבית שעבר מהפך מטורף והפך לחלום של כל משפחה