עינת נתן מזהירה: הורים, כך אתם הורסים לילדים שלכם את החיים

עינת נתן | צילום: אינסטגרם einatnathan@
עינת נתן | צילום: אינסטגרם einatnathan@

מדריכת ההורים עינת נתן מספרת שמאז שידור הפרק האחרון של "מבחן ההורים הגדול" היא מוצפת בהודעות. בפוסט חשוב וכואב היא שולחת קריאת אזהרה שכל הורה חייב לקרוא

88 שיתופים | 132 צפיות

מדריכת ההורים עינת נתן, המככבת בימים אלה ב"מבחן ההורים הגדול", מצמררת אותנו ואפילו גורמת לנו לדמוע בפוסט חדש שהעלתה בחשבון האינסטגרם שלה.

>> הפסיכולוג דני פרידלנדר פותח את הלב

"כשסבא וסבתא שלי גידלו ילדים, היה מאוד מקובל להרים יד על ילד", היא פותחת. "הורים הרביצו לילדים שלהם. כן, פליק זו לא מילה חמודה להלבנת אלימות בתוך המשפחה. ילדים חטפו מכות כשיטת חינוך".

נתן מזהירה מפני התרבות האלימה שאנחנו עלולות ליצור עבור ילדינו, וקוראת להוציא את המונח "פליק קטן" מהסיסטם, גם אם הילדים עושים מעשה רע. הפליק הקטן הזה – הוא מה שאולי יהפוך אותם לדבריה, לאנשים שמתקשים לשלוט בעצמם.

"כשסבא וסבתא שלי גדלו, גם לזרים היה מותר ואף מומלץ להכות ילדים שאינם שלהם. עוד לא היו מחקרים על טראומות ילדות, הנוירולוגיה עוד לא היתה זמינה להוכחת הנזקים הבלתי הפיכים של השיטה", היא מפרטת על המנהגים שהיו נהוגים בעבר וממשיכה לפרט לגביה.

"כשהוריי גידלו אותי", נתן חושפת, "היו שהרימו כבר גבה על מרימי הידיים, אבל פליק פה פליק שם, עדיין שימשו ל'איפוס' מערכת ההפעלה של ילד שלא מקשיב, לא מתנהג או עובר את הגבול. היום אנחנו יודעים שלילדים לוקח שנים להתנהג כמו שמבוגרים מצפים. לא עניין של גבולות, בטח לא של שיטת חינוך, פשוט חוסר בשלות נוירולוגית ופסיכולוגית".

נתן מסבירה ומדגישה: "ילד אמור לברוח אל ההורה שלו מסכנות החוץ, כך הטבע ברא אותנו. אם ההורה יספק סביבה מווסתת, מרגיעה, מכילה, ובטוחה עבור ילדיו, הטבע יעשה את שלו והילד יגדל להיות בוגר שיודע לווסת את רגשותיו בכל סערה. כשההורה שאמור להיות המקום הבטוח, הופך להיות המקום הפוגע, מתחילות הצרות הגדולות".

נתן מסכמת בכך שלתפיסתה, מרבית ההורים כיום אינם מכים את ילדיהם, אבל יש לה מסר חשוב להורים: "בימינו, בישראל, למרבה המזל רוב ההורים לא קמים בבוקר בשאיפה חינוכית להרים יד על ילד חסר ישע בן שלוש, אבל הורה שחטף מכות כילד מתקשה כמבוגר לווסת את עצמו, זוכרים? לגדל ילדים זו המשימה הרגשית הכי מורכבת שיש. אף ילד לא יכול להתפתח רגשית כשהמסר ההורי הוא: אם אתה לא תעשה משהו, אני אאבד שליטה ולך יכאב! ולכן, אנחנו היחידים שיכולים לעשות שינוי במשוואה, פשוט כי סיימנו את התפתחותנו. והם? אם נצליח מולם, הילדים שלהם כבר לא יגדלו במעגל של תוקפנות שמתחפשת לסמכות או גבולות".

>> משפיעני הורות הם כוכבי הרשת החדשים. איך זה פוגע בנו ההורים?

הטריגר לפוסט של נתן הוא הפרק של "מבחן ההורים הגדול" ששודר השבוע. לדבריה, היא קיבלה אחרי הפרק הודעות מהורים שלראשונה ראו שיש אופציה אחרת בחינוך ילדיהם. מבחינתה, "אם יש ילד אחד במדינה שלנו שקם לאחר שידור הפרק למציאות יותר בטוחה בתוך המשפחה, התוכנית הזו מבחינתי השיגה את מטרתה".

נתן מסיימת את הפוסט עם עוד נקודה חשובה למחשבה, וכתבה: "כשאנחנו משפילים ילד, נדלק אזור במוח, בדיוק אותו האזור שמגיב כשמרביצים לו". כידוע, לאלימות יש הרבה צורות, ומבחינתנו אין בנושא הזה מקום לדיון – אלימות היא אלימות היא אלימות – וזה דבר פסול. נקווה שהמסר החשוב של נתן יחלחל עמוק ויצליח להשפיע לא רק בכאן ועכשיו בכל הנוגע לחינוך ילדינו, אלא גם על בני האדם שהם יגדלו להיות.