הלב נשבר: פרידה מעומר דץ ז"ל

עומר דץ ז"ל | צילום: איליה מלינקוב
עומר דץ ז"ל | צילום: איליה מלינקוב

יממה לפני מותו הפתאומי של עומר דץ, אימו, אורנה דץ הקדישה לו את השיר "חיים שלי" ושבוע לפני כן, עומר ואביו, משה דץ, עלו לבמה ביחד בפעם האחרונה בסימבוליות מצמררת. סמדר שיר וחברים נפרדים

88 שיתופים | 132 צפיות

"רוצה לשמור אותך קרוב אלי, חיים שלי, להגן עליך מצל של כאב…מה לא הייתי עושה בשבילך, חיים שלי כדי שממני אף פעם לא תלך", שרה אורנה דץ במסגרת הופעה לרגל יום האישה הבינלאומי, שנערך בכפר ויתקין ביום רביעי האחרון. אורנה ביצעה את השיר "חיים שלי" שמוכר יותר בשם "אין בעולם אהבה כמו אהבה של אימא" עם המילים של סמדר שיר והלחן של משה דץ, והיא הקדישה אותו לבנה הבכור, עומר וסיפרה אודות הבן היפה שלה.  

>> "איך חיים עם האובדן הזה": הדר פרינץ לא תחגוג יום הולדת 22

למחרת, יום חמישי, עומר כבר לא היה בין החיים, והשיר ששרה לכבודו אימו קיבל משמעות מצמררת. עומר דץ נמצא מת בדירת אביו בגבעתיים בה התגורר. הוא נפטר מהתקף של מחלת האפילפסיה, הידועה גם כמחלת הנפילה, שסיבתה הפרעה בהולכה החשמלית של המוח והיא גורמת לפרכוסים ובמצבים קיצוניים עלולה לגרום למוות. מלבד אנשים מאד קרובים, הוא לא שיתף מעולם בדבר מחלתו והתדהמה הייתה עצומה.

עומר דץ ז"ל | צילום: איליה מלינקוב
עומר דץ ז"ל | צילום: איליה מלינקוב

בחודש אפריל הקרוב היה עומר אמור לחגוג את יום הולדתו ה-31 . זמר שחקן ויוצר, צעיר יפה תואר עם עיניים בהירות וחודרות, שגילה את הכוח הטמון בו והחל לפלס את דרכו המקצועית עם התוכניות והחלומות שנגדעו. בשנת 2020 המגזין "טיים אאוט" בחר בו לרשימת היפים והמשפיעים של תל אביב. וברגע אחד הכי לא צפוי, הכול התפוגג. איזה שבר. איזה צער עולם. "בנינו הבכור נמצא היום מת מהתקף של אפילפסיה. ההלם והכאב קשים מנשוא. נודה על התחשבות באבלנו הפרטי" כך, לקונית כתבה המשפחה. לאורנה ולמשה הגרושים כבר הרבה שנים, בן נוסף, יועד, צעיר מעומר בשלוש שנים, עורך, במאי וכוכב רשת.

"ההופעה האחרונה שלהם נערכה לפני כשבועיים ברמת גן, בבוקר שבת. עומר שר לאביו: 'כי אין בעולם אהבה כמו אהבה של אבא', כן, הרשיתי להם לסרס את הטקסט"

עומר נולד לבמה. מגיל קטן הופיע בקלטות הילדים של הוריו, הוא למד במגמת תיאטרון ב"תלמה ילין", עזב ועבר ל"בליך", היה בצופי רמת גן, ניגן בשלל כלי נגינה כמו, פסנתר, גיטרה וגם תופים וסקסופון, ושרת בצה"ל כסולן בלהקת חיל האוויר. הוא פרץ לתודעה כזמר בעונה הראשונה של הריאליטי "הכוכב הבא", היה בין הפיינליסטים והגיע למקום החמישי. לפני שש שנים הוא סיים לימודי משחק ביורם לוינשטיין ושילב קריירה מוזיקלית עם משחק, "שם המשפחה לא פתח לי דלתות", הוא אמר בריאיון שנתן. הוא הופיע בהצגות בהבימה ("מצדה- 1942 " ו"אדוני ראש המועצה ") ובתיאטרון המדיטק ("ילדי בית העץ"), בקולנוע שיחק ב"עד החתונה". הנחה רצועת נוער בניקלודיאון, הופיע כזמר במסגרות שונות וגם בפסטיבל הפסנתר, כתב ויצר, הקליט שירים ותכנן את אלבום הבכורה שלו.

כשפרצה המלחמה הוא כתב שהוא מעוניין להתגייס למען החיילים וביקש "תציפו אותי במחלקות שצריכות עזרה". בחודש ינואר האחרון שמח לבשר שהסדנה של אלן קר עזרה לו והבטיח לעצמו לא לחזור לעשן לעולם. "לחיי התחלות חדשות", כתב ולא ידע.  

סימבוליות מצמררת. עומר דץ ז"ל עם הוריו אורנה ומשה דץ | צילום: אינסטגרם omerdatz@
סימבוליות מצמררת. עומר דץ ז"ל עם הוריו אורנה ומשה דץ | צילום: אינסטגרם omerdatz@

שעות אחדות אחרי שנודע דבר מותו של עומר, שיתפה אותנו סמדר שיר בקשר המיוחד שלה עם עומר ועם אביו, משה דץ. "כשכתבתי את השיר 'חיים שלי' ביום שבו בני המאומץ קרא לי "אימא" בפעם הראשונה בחייו ובחיינו המשותפים, לא העליתי בדעתי שהשיר הזה יהפוך אותי לשנואת הגברים", מספרת שיר. "מאות פעמים אבות שאלו אותי ולא תמיד בחיוך, בדרך כלל בכעס,  'מה עם אהבה של אבא?' באיזו זכות החלטת שאהבה של אימא מתעלה על אהבה של אבא?' ומאות פעמים מצאתי את עצמי מסבירה שאין כאן שום לכלוך והשמצה, הרי כתבתי 'כי אין בעולם אהבה כמו אהבה של אימא ולא כתבתי שאהבה של אימא עזה יותר מאהבה של אבא".

"אחרי אותה הופעה, אחד הצופים העביר לעומר סרטון מהמופע והוא חרג ממנהגו ופרסם אותו בפייסבוק: 'בא לי שזה יצליח לגעת בכמה שיותר אנשים, אז הנה ביצוע שלי, הכי נקי, רק אני והפסנתר לאחד השירים הישראלים הכי היפים 'אני גיטרה'"

"קצת אחרי, זהבה בן ואורנה דץ הקליטו את השיר הזה בדואט יפה", ממשיכה שיר. "אבל בשנים האחרונות השיר 'חיים שלי', הפך לכרטיס הביקור של משה ועומר שהתחילו להופיע יחד במופע משותף. ההופעה האחרונה שלהם נערכה לפני כשבועיים ברמת גן, בבוקר שבת. עומר שר לאביו: 'כי אין בעולם אהבה כמו אהבה של אבא', כן, הרשיתי להם לסרס את הטקסט. ובאותה שבת, באולם, התמוגגתי לנוכח האהבה שקרנה מהם זה לזה וגם משילוב הקולות המושלם". 

סמדר שיר היא חברה קרובה של משה דץ. לדבריה, הם כמו אחים ללא קשר דם כבר שנים. "משה הוא דוגמא חיה לאהבה של אבא", מעידה שיר, "למסירות האינסופית של אבא בימים פחות מוארים, ולטיפול יומיומי של אבא שמקריב את חייו ואת עצמו, פשוטו כמשמעו, למען בנו הבכור. עומר אהוב שלי, אני מקווה שעזבת את העולם הזה בביטחון מוחלט, שאבא שלך גאה בך ואוהב אותך עד השמיים ובחזרה".   

גם חני נחמיאס, חברת משפחה קרובה הביעה את צערה: "אובדן של ילד זה אסון גדול. האובדן של עומר זאת טרגדיה עבור המשפחה ועבורנו החברים הקרובים. דץ היה האבא הכי עוטף ,אוהב, מעניק, מטפל, דואג ומחבק שיש בעולם. ליבי עליו, על יועד ועל אורנה. עצב תהומי. אבידה קשה".

אחרי אותה הופעה, אחד הצופים העביר לעומר סרטון מהמופע והוא חרג ממנהגו ופרסם אותו בחשבון הפייסבוק שלו: "בא לי שזה יצליח לגעת בכמה שיותר אנשים, אז הנה ביצוע שלי, הכי נקי, רק אני והפסנתר לאחד השירים הישראלים הכי היפים שנכתבו כאן 'אני גיטרה' ואני מקווה שזה יצליח לגעת בכם". הצליח ועוד איך. 

עומר דץ ז"ל עם אביו, משה דץ וסמדר שיר | צילום: אינסטגרם @smadarshir
עומר דץ ז"ל עם אביו, משה דץ וסמדר שיר | צילום: אינסטגרם @smadarshir

אורנה ומשה דץ התגרשו בשנת 2006 אחרי 21 שנות נישואין. בשנים האחרונות המשפחה ידעה לא מעט צער, אחיה של אורנה מת בנסיבות טרגיות, אימה, סבתו של עומר, נפטרה והוא כתב: "היא הייתה הגיבורה שלי, החברה הכי טובה שלי, הפסיכולוגית, השפית שלי והאחת שגידלה אותי ומכירה אותי הכי טוב". 

עם היוודע דבר מותו הפתאומי, ספדו לו כמה חברים, ביניהם, אוהד חיטמן שכתב: "הלב מרוסק. עומר היפה הרגיש והמוכשר". "צעיר מקסים ומרגש, כולו לב", כתבה יעל לבנטל, וחני נחמיאס כתבה: "שבר גדול ועצב תהומי".  דניאל סלומון סיפר איך עומר התאהב בשירו "למרות הכל": "שרת אותו כל כך קורע ואישי כמו שרק אתה יודע" והוסיף "הערב נשב ונחשוב עליך ונאהב אותך איפה שלא תהיה. אני מקווה שאתה מחייך כי יש לך חיוך מאיר וקול מלאכי, 'אז איך זה שהעצב לא הלך מפה'".