עדן בן זקן בשיר עם אייל גולן: למה זמרת העשור בוחרת במודע להיות לא פמיניסטית? 

עטיפת הסינגל של עדן בן זקן ואיל גולן
עטיפת הסינגל של עדן בן זקן ואיל גולן

להיט עם מסרים בעייתיים, חיבור לראפרים עם עבר מפוקפק ודואט חדש עם אייל גולן, כוכב פרשת ״משחקי חברה״. עדן בן זקן לא עשתה משהו שוביניסטי במובהק אבל מה, למען השם, היא כן עושה?

88 שיתופים | 132 צפיות

גם אני נחרדתי מהלהיט המושקע "WTF" של עדן בן זקן. מדובר בשיר שנשמע כאילו מישהו הכניס את רון ביטון, סתיו בגר, דולי, פן וג׳ורדי למחולל והוציא משם הכלאה מבולגנת, קלישאתית ובעיקר – כזו שמדברת מנקודת מבט גברית מיושנת לאללה על אישה שמתארגנת כדי לראות את הגבר שלה. עדן התראיינה על הנושא ל-׳גיא פינס׳, ואמרה שלא לכל שיר יש מסר, שיש שירים גם בלי מסר ושזו תרבות. דודו מצויינים, עיתונאי ב"כלכליסט", אפילו סתר אותה בטענה שהשיר שלה הוא היפר פמיניסטי, כופר בגישת ׳האישה הפסיבית׳ ואפילו מדבר בצורה פתוחה על מין באמצעות השימוש במשפט ׳תבוא אליי כמו סופה׳. נהדר.

בן זקן צודקת, לא לכל שיר חייב להיות מסר. גם חווה אלברשטיין הוציאה את ׳סוס עם כתם על המצח׳. הבעיה מתחילה כשיש מסר, והוא פשוט די גרוע, ואכן מצמצם אותנו הנשים לשפם, גבות לק ובילוי עם דנה. הבעיה ממשיכה כשלמסר הדי גרוע הזה מתווספים גם אקטים פומביים דומים שגורמים לנו לתהות – האם לא היינו מצפות מ׳זמרת העשור׳ לקצת יותר מודעות, רחמנא לצלן, פמיניסטית?

למשפחת שדה יש כל מה שצריך בשביל להדביק אותנו למסך, אז איך זה שהיא כל כך משעממת?

אתחיל בהסתייגות: המילה ׳פמיניסטית׳ בישראל היא עדיין מילה גסה. זה לא סקסי להיות פמיניסטית, הרבה נשים לא רוצות לקרוא לעצמן כך, ויש נשים שאפילו יגדילו ויאמרו שהן אינן פמיניסטית כדי להתרחק מהדימוי הרדיקלי של שיערות בבית השחי ושריפת חזיות. לאמור – שסביר להניח שהבעת עמדות פמיניסטיות פומביות או הימנעות משיתופי פעולה עם אמנים בעלי עבר לא ברור בנושא היו מזיקות לבן זקן קצת יותר מהצעדים אותם היא נוקטת היום.

האם יש עוד עשרות ראפרים וראפריות שחורים, מצליחים, כוכבים בינלאומיים מהמדרגה הראשונה – עם עבר נקי נטול שנאת נשים? כמובן. מה, למען השם, הוביל את מנהליה של עדן בן זקן לבחור בהתרועעות פומבית ומתוכננת דווקא עם האחד מהם שנחשד במעשה שגובל בסרסור קטינה?

אז מה הם הצעדים האלו? מלבד הלהיט המשטיח, עדן בן זקן קיימה לפני חודש שיחת פייסטיים שתועדה ושוחררה לתקשורת עם הראפר 6ix91n. אני לא ממש מעוניינת לספר על פועלו המרשים של סיקסטי ניין כראפר מצליח מאוד, כי מה שמשנה כאן הוא שניים מתוך הסעיפים הפליליים הרבים שבהם נחקר או הואשם: ב-2015 סיקסטי ניין הודה בקיום אקט פיזי עם נערה בת 13, תיעוד המאורע ושימוש בו כבסיס לקליפים ששחרר. ב-2019 הוא הודה בשנים של התעללות פיזית ומינית כלפי זוגתו לשעבר שרה מולינה, במסגרת הסכם שיתוף פעולה.

האם יש עוד עשרות ראפרים וראפריות שחורים, מצליחים, כוכבים בינלאומיים מהמדרגה הראשונה – עם עבר נקי נטול שנאת נשים? כמובן. מה, למען השם, הוביל את מנהליה של עדן בן זקן לבחור בהתרועעות פומבית ומתוכננת דווקא עם האחד מהם שנחשד במעשה שגובל בסרסור קטינה?

היום זקן משחררת סינגל עם איל גולן ובהפקת סתיו בגר (שאחראי גם על "וואט דה פאק"). השיר יופיע גם באלבום השישי שלה, ״עם או בלי לאהוב״, אותו תשחרר ביום שני הקרוב. ״אלף כוכבים״ מתואר בהודעות היח״צ כ:״חבירה של זמרת העשור וזמר העשור לדואט ראשון ומסקרן״. אז כן, איל גולן אכן זכה בתואר ׳זמר העשור׳ ולא ננסה לקחת אותו ממנו – אבל כולנו יודעות היטב כבר כמה שנים שזה לא תואר שהתגלגל אליו ללא מחלוקת עזה.

 תיק החקירה של ״משחקי חברה״ נסגר על ידי המשטרה ב-2014, אך שתיים מהנערות המעורבות בפרשה הגישו נגדו תביעה אזרחית שעדיין נידונה בבית המשפט. כמו כן, גולן נחקר שוב בנוגע לפרשה הזו באזהרה רק בחודש אפריל האחרון, בעקבות טענות על שידול לזנות שעלו מחדש מצד שתיים מהמתלוננות נגדו. נזכיר שאביו של גולן הורשע בפרשה, וגולן עצמו מקורבים לו, נחקרו אז בחשד לבעילה אסורה בהסכמה של קטינות. הם השתמשו בטלפון סלולרי ייעודי למטרה זו בשם "פלא-פות" ובמכונית מרצדס שאותה כינו "פות-מוביל".

הפעלתי את ׳רדאר הפמיניסטית׳ שלי כשהקשבתי ל-״אלף כוכבים״, אבל לא מצאתי בו טקסטים שגרמו לי לעקם את האף. מדובר בשיר אהבה גנרי עם ביט מוצלח וקליפ שמציג את התהילה של השניים וציפיית הקהל לשיתוף פעולה ביניהם. אבל אם יורשה לי לפנות מעל במה זו לעדן בן זקן: באמת?

גולן הכחיש מאז ומתמיד את הטענות נגדו בפרשת ניצול הקטינות; הוא הכפיש אותן בציבור, מעולם לא התנצל או תהה על התנהגות לא הולמת מצידו, והאשים בהכול את אביו על אף שחלק ההאירועים בפרשה התקיימו בדירה שלו בעודו נמצא בה, במלונות בהם שהה לצורך הופעה או ברכב הפרטי שלו. התיק נגדו נסגר מחוסר ראיות, הוא לא הורשע בדבר וספק שיורשע, אבל האם לא ראוי לחשוב פעמיים, בתור אישה ודמות ציבורית מגה פופולרית, על מי שניצב לצידך בקליפ שאת משחררת לעולם? על המעשים שלכאורה לקח בהם חלק?

עדן, חיים שלנו, את לא צריכה להפסיק לעשות שפם, או להתחיל לשחרר טקסטים מולחנים של חנה סנש או מאיה אנג׳לו, אבל מ-׳זמרת העשור׳ שלנו היינו מצפות להסתכלות קצת יותר נשית ומותאמת תקופה. מי כמוך יודעת כמה משמעות יש לגברים שנמצאים לצידנו בחיים האלו – המפיקים שמלווים אותך שנים, שוקי בעלך האהוב, אפילו הבן הקטן שלך מישל. אבל, כשהגבר שעומד לצידך מגיע עם מטען גדול ומפוקפק כלפי בנות המין שאת, בעל כורחך, מייצגת, הוא מקרין גם עלייך. מי יתן שנרקוד לצליליך עם קצת יותר גאווה וקצת פחות כיווץ בבטן.

בעקבות הווידוי של דניאל גרינברג: האם נכון לעשות עוד ילד כשאת יודעת שזה הסוף?