אחרי ההדחה הדרמטית מ"אקס פקטור", האם עדי כהן תייצג את שוודיה באירווזיון?

עדי כהן ב"אקס פקטור" | צילום מסך רשת 13
עדי כהן ב"אקס פקטור" | צילום מסך רשת 13

הדרמות בחייה של עדי כהן לא פוסקות: אחרי שהודחה בשבוע שעבר מ"אקס פקטור", ושבן זוגה ומעריציה השיבו אש לנטע ברזילי, מגיעה הצעה חמה מהתנור - להשתתף בקדם אירוויזיון השוודי. ריאיון בלעדי

88 שיתופים | 132 צפיות

היא הרעידה את הבמה לכל אורך התוכנית ויש מי שהשוו אותה לסלין דיון ולברברה סטרייסנד, עד השבוע שעבר, אז מצאה עצמה הזמרת עדי כהן מודחת מ"אקס פקטור" (רשת 13) לאחר שביצעה את השיר "אלימות" של אביב גפן. אבל הבוקר התעוררה כהן אל הצעה מדהימה. "ממש הבוקר קיבלתי הצעה מפתיעה משוודיה – להשתתף בתחרות הקדם אירוויזיון שלהם שנקראת 'מלודי פסטיבל'", היא מספרת לנו.

וואו! מרגש. מה ענית?
"עדיין לא עניתי, תנו לי לעכל".

התחרות פתוחה גם למי שאינם שוודים?
״כן על פי חוקי הפורמט שם, הזמר או הזמרת יכולים להיות מכל מקום התנאי היחיד הוא שהשיר, המילים או הלחן, הם של יוצר שוודי".

כהן מעדיפה שלא לחשוף כרגע את מקור ההצעה, שהגיעה ממלחין גדול בשוודיה. דרמה רודפת דרמה, והטוויסט הזה בעלילה מגיע אחרי ההדחה הדרמטית שלה מ"אקס פקטור" בשבוע שעבר. "הייתה שם דרמה ואני לא אפרט", אומרת לנו כהן, "היא לא נכנסה בעריכה, אבל רק עיוור לא יכול היה לראות אותה. אני לא רוצה לדבר על זה, כי מה שאגיד יישמע כמו בכיינות, ואני הכי לא במקום הזה".

"נטע היא בחורה כישרונית ומנומקת, אבל אי אפשר היה להתעלם שהיה כאן משהו אישי, מגמתי, בהקשר שלי. יש דברים שלא הראו בשידור"

בן זוגך, אלי פרי, העלה סטורי אחרי ההדחה שלך וכתב: "ככה נראה אדם עם מסכה שפיו וליבו אינו אחד". הוא ייחס את הדברים לנטע ברזילי, שפחות התחברה לביצוע שלך.
"בעלי הוא איש רודף צדק. הוא היה במקום, ראה את מה שראה ללא עריכה, וכתב את זה על דעתו. אני לא מאשימה אותו, הוא הביע את רגשותיו, אבל אני לא הייתי כותבת את זה כי טענות אף פעם לא מתקבלות טוב. היה מה שהיה, ואי אפשר לשנות".

למעשה הודחת משום שנטע החליטה לא לתת לך ניקוד. יש בך כעס כלפיה?
"נטע היא בחורה כישרונית ומנומקת, אבל אי אפשר היה להתעלם שהיה כאן משהו אישי, מגמתי, בהקשר שלי. במקרה הזה היא לא הייתה מנומקת. יש דברים שלא הראו בשידור. באודישן הראשון, למשל, היא אמרה לי 'אני מעריצה אותך', אבל כשהיא אמרה על ביצוע שלי 'משעמם', לקחתי את המיקרופון ואמרתי און קמרה – 'את שוכחת שאת הבאת מסר של העצמה עם הלופר, אבל שלוש שנים קודם, זכה שיר קטן ואישי. אם זה אמיתי, יש לזה מקום ואת חוטאת לכל מה שהוא מיינסטרים וגם אחר'. ההפקה בחרה לא להכניס".

נטע ברזילי ב"אקס פקטור" | צילום מסך רשת 13
נטע ברזילי ב"אקס פקטור" | צילום מסך רשת 13

למה את חושבת שהיא הייתה נגדך? 
"תשאלי אותה, אין לי מושג, אבל כמי שמכשירה אנשים לתוכניות כאלה אני לא יכולה להתעלם ממה שהיה. הקהל אמר את דברו, קיבלתי גל עצום של אהבה שכמותו לא קיבלתי הרבה זמן".

מאז ליל ההדחה ועד עכשיו, מספרת כהן שהיא לא מפסיקה לקבל הודעות תמיכה, כאשר חלק גדול מהתגובות מופנות אישית נגד נטע ברזילי. להלן חלק מהן: "את זמרת ענקית, הקנאה קשה וכואבת"; "כאב לי איך שנטע התייחסה לביצועים שלך, גם בגלגול הבא נטע לא תגיע לרמה ולמה שאת מביאה איתך לבמה"; "השיפוט של נטע לא היה מקצועי ולא היה לעניין"; "את זמרת נפלאה, חבל שהיית צריכה להתמודד מול נטע"; "את זמרת נדירה. היה ברור ששיקולי השופטים היו הזויים בלשון המעטה"; "עשו לך עוול' את יותר זמרת מהרבה אנשים, כולל חלק מהשופטים" .

"הייתה תגובה אחת שפירקה אותי לאלף חתיכות. על הבגד שלבשתי בתוכנית היו רשומים שמות 25 הנשים שנרצחו בשנה האחרונה, ובתה של אחת מהן כתבה לי"

מה התגובות האלה עשו לך?
"אנשים כתבו את אשר על ליבם, אבל מכל התגובות הייתה תגובה אחת שפירקה אותי לאלף חתיכות, ומבחינתי זה היה שווה הכל. על הבגד שלבשתי בתוכנית היו רשומים שמות 25 הנשים שנרצחו בשנה האחרונה, ומישהי שאמה נרצחה ושמה הופיעה על הבגד שלי כתבה לי: 'ריגשת אותי כשלבשת ז'קט עם שמה, תודה שהבאת סוגיה מורכבת כל כך עם הרבה רגישות למשפחות הקורבנות. תודה לך על הכבוד שעשית לאימא שלי'. הבחירה בשיר 'אלימות', שבחרתי במסגרת המחויבות לשיר שיר של אחד השופטים, לא הייתה מקרית. היו שניסו להניא אותי מלשיר אותו, אבל אביב, כאמן, ליווה את כאבי הגדילה שלי כמתבגרת, ועם כל האלימות סביב והרציחות של נשים – רציתי לצעוק בשמן. היה חשוב לי להביא ערך מוסף לפריים טיים. את הבגד שלבשתי עיצב חן בר כליפה, שהוא איש מוכשר מאוד וגם מי שעושה סטיילינג ל'אקס פקטור'. באתי לתוכנית כאישה אחרי לידה, לא ניסיתי להסתיר את הבטן, אבל רציתי להרגיש בנוח בתוך הבגד. העברתי לו את שמות הנרצחות, והוא עשה הכל בעדינות וברגישות. אז אם זה שיר ההדחה שלי, אין שמחה ממני".

האמנת שיש לך סיכוי לנצח בתחרות הזאת?
"אני עשרים שנה בתחום, אני מאוד מאמינה בעצמי, ולחלוטין חשבתי שיש לי סיכוי לנצח. שירה היא כמו ספורט אולימפי ואני מתמודדת אולימפית. באתי לעשות את המיטב, ילדתי, חזרתי כמה ימים אחרי כששקלתי 100 ק"ג והאיברים לא חזרו עדיין למקומם – ועשיתי את הכי טוב שלי, בלי הנחות. אני מאוד גאה בביצועים שלי, ואפילו טופחת לעצמי על השכם".

היית בשוק מההדחה?
"לא הייתי בשוק, שלושה שופטים הצביעו בעדי ומהקהל קיבלתי הכי הרבה קולות, אבל באתי כמתמודדת וידעתי שאני נתונה לשיפוט. עליתי שלווה להדחה, הייתה לי תחושה שזה מה שיקרה כי הרוחות נשבו לשם עוד לפני. אחרי שהכל נגמר הרגשתי מאד שלמה, חזרתי הביתה לתינוקת שלי שרק נולדה, וחיבקתי אותה, בסוף הכל זה פרופורציות. הקריירה שלי לא תלויה ב'אקס פקטור', היא רק חשפה אותי לעוד קהלים בלב הפריים טיים. הנה אני כאן, בת 41, והרעב שלי למוזיקה לא נגמר ולא יגמר. אני חיה, בועטת וקיימת".

עדי כהן ב"אקס פקטור" | צילום מסך רשת 13
עדי כהן ב"אקס פקטור" | צילום מסך רשת 13

את מתנחמת בכך שגם לינט, שהיא מהדור היותר מבוגר בתוכנית, הודחה?
"אי אפשר להתעלם מזה שהייתה פה גילנות. רק הצעירים מאוד נשארו".

התמודדת בעבר בתחרות שירה בעונה השנייה של "כוכב נולד". יש הבדל בין התחרות שלפני 18 שנה והיום?
"כן ולא. הייתי אז צעירה ופראית, אני מרגישה שמשהו בי נרגע מאז, אבל המטענים שלי, והפצע שממנו אני שרה, הם מאותו מקום. החוויה של 'כוכב נולד' זכורה לי מאוד לטובה. הייתה שם תחושה של משפחה, וזה הרגיש משהו מאוד ראשוני שכולנו, המועמדים, עוברים אותו יחד. ב'אקס פקטור' הייתה תחושה של מן מכונה. אפילו לא ראיתי את המתמודדים. אני בן אדם מאוד תחרותי ובאתי לנצח, אבל מהר מאוד הבנתי שהטלוויזיה השתנתה, ושהיא משהו אחר שאינו דומה למה שהכרתי".

"שירה היא כמו ספורט אולימפי ואני מתמודדת אולימפית. ילדתי, חזרתי כמה ימים אחרי כששקלתי 100 ק"ג והאיברים לא חזרו עדיין למקומם – ועשיתי את הכי טוב שלי"

במקור הגעת ל"אקס פקטור" כצמד עם הזמר לירון לב, שהיה איתך גם ב"כוכב נולד".
"לירון ואני חברים טובים כבר שנים, ובשנתיים האלה של הקורונה נאלצנו להמציא את עצמנו מחדש. זו פעם ראשונה שחברתי מקצועית למישהו, והחלטנו לעשות משהו ספונטני – עשינו הופעות סלון בבתים לאורכה ורוחבה של הארץ, הכי בלי פילטרים. יצרנו משהו שלנו, שכולל בין השאר רפרטואר של קאברים שלי ממחזות זמר. זה עבד טוב מאוד. אנשים התאהבו בקונספט של הופעה בסלון, להרגיש מקרוב את האמן שמופיע מולך, ועבדנו ללא הפסקה. במהלך השנים התקשרו אליי לא מעט פעמים מתוכניות ריאליטי של מוזיקה וביקשו שאחזור, אבל זה לא בא בחשבון מבחינתי. הרגשתי שהייתי שם, שמיציתי, ובניתי קריירה שאני גאה ושמחה בה. אבל אז לירון, שהוא פריק של אירוויזיון, בא עם ההצעה. בהתחלה שללתי את זה על הסף, כי אני סוליסטית בנשמה ובזוג תמיד לעשות פשרות, אבל עם כוח השכנוע שלו הוא הביא אותי לשם. חשבתי שזו יציאה מאזור הנוחות והזדמנות להזכיר לקהל מי אנחנו, והאירוויזיון מבחינתי היה אחלה טריגר. נסחפתי אחריו ואני שמחה שעשיתי את זה. התפצלנו לצורך התוכנית, אבל הצמד נשאר ואנחנו עושים הופעות סלון גם היום. אני לא רוצה להפסיק כי המפגשים האלה, בבתים של אנשים מדהימים שאת מסתכלת להם בלבן של העיניים, לומדת אותם ומכירה את המאכלים שלהם – זו בעיניי עבודה שהיא מתנה".

דיווה כחול לבן

היא נולדה בבאר שבע, "ילדת פרא", היא מגדירה את עצמה. "הייתי ילדה של אביב גפן, קושרת סדינים ויוצאת מהחלון כמו בסרטים". כשהייתה בכיתה ד' עברה עם משפחתה מבאר שבע ליישוב עומר. השנים הבאות מתויקות אצלה כשנים איומות. "הגעתי לסביבה חדשה והייתי ילדה דחויה, לא מקובלת, וכל כך רציתי להיות שייכת. עברתי התעללות פיזית וגם רגשית, ויכולתי להאמין לדברים שאמרו עליי. לא הייתי מודעת לחוזקות שלי, אבל מהר מאוד השירה הפכה למפלט שלי מהכל ולדבר הכי יציב בחיי. גדלתי להיות מתבגרת פראית, סיימתי תיכון אחרי שהעיפו אותי ממקיף א' למקיף ו', הייתי יותר בהפקות מאשר בלימודים ועשיתי בגרות רק בתיאטרון".

"עברתי התעללות פיזית ורגשית, והאמנתי לכל הדברים שאמרו עליי. השירה הפכה למפלט שלי ולדבר הכי יציב בחיי"

את השירות הצבאי היא עשתה בגדוד הסיור המדברי על גבול מצרים. אחרי השיחרור היא החלה ללמוד ב"בית צבי" וזכתה שם במלגת הצטיינות. בשנה השלישית ללימודים היא הגיעה ל"כוכב נולד" וזכתה במקום השלישי, אחרי הראל מויאל שקטף את הבכורה והראל סקעת שזכה במקום השני.

 

עדי כהן ב"אקס פקטור" | צילום מסך רשת 13
עדי כהן ב"אקס פקטור" | צילום מסך רשת 13

מה את עושה בימים אלה חוץ מלקבל הצעות להשתתף בקדם אירוויזיון של שוודיה?
"אני מופיעה ללא הפסקה. בכריסמס טסתי להופיע במקסיקו באיצטדיון ענק מול 15 אלף איש, ובקרוב אסע לחודש וחצי בארצות הברית עם כל המשפחה. אני יוצאת לסיבוב הופעות ענק ברחבי ארצות הברית עם כוכבים מברודוויי ותזמורת של 40 נגנים ואני אבצע שם בין השאר שירים מ'אויטה' ו'ינטל' ועוד. חוץ מזה יש לי מופע משלי שרץ בהיכלי תרבות בארץ, בשם "דיוות כחול לבן", ואני עובדת כבר שנתיים וחצי על תסריט למחזמר שיספר את סיפור החיים של אמנית מפורסמת. זה נמצא בתהליך כתיבה יחד עם יוצר מהשורה הראשונה, ואני מייעדת לעצמי את התפקיד הראשי, אבל אם זה לא יקרה אז לפחות אשים את הרגל שלי כיוצרת".

יש עוד חלומות גדולים שטרם זכית להגשים?
"להופיע עם הפילהרמונית. וגם להוציא שיר מקורי".

"הבנות שלי לקחו את ההדחה מאוד קשה. הן אמרו 'היא לא מבינה כלום, אימא שלנו היא הזמרת הכי טובה בעולם"'

הרזומה של כהן, כולל בנוסף למפורט מעלה, גם פסטיגלים, הצגות ומחזות זמר, דיבוב ואפילו הופעה בבנייני האומה בירושלים מול נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה. באמתחתה גם אלבום אחד בשם "דרוש לי גבר", וכשהיא הייתה בת 30 הוא הגיע. "חיפשתי בחור חתיך לקליפ שלי ונותרו שניים אחרונים, אחד נבחר והשני הפך לבעל שלי".

אותו בחור הוא אלי פרי, שחקן, יזם ובעלים של בית ספר למשחק. לפני 11 שנה הם נישאו, וכיום הם מתגוררים ברמת גן עם בנותיהם ליה (10), מאיה (8) ושי לי (בת חמישה חודשים).

"למרות שעבר זמן מהילדה הפרועה שהייתי והפכתי להיות 'ביי דה בוק', הטראומה הזאת של הילדות מלווה אותי. אני פוחדת מאוד על הבנות שלי, לא רוצה שיהיו כמוני בילדות ויעברו מה שעברתי. אני מקפידה להקנות להן ביטחון וערכים, ומלמדת אותן לא להיות שיפוטיות, שתהיה בהן קבלה לכולם. אני גם מעורבת מאוד במה שקורה בבית הספר ואני כל הזמן עם יד על הדופק".

הבנות שלך מגלות כישרונות מוזיקליים?
"הן סופר מוזיקליות, אני לא זוכרת את עצמי שרה בגיל שלהן".

ואיך הן קיבלו את ההדחה שלך?
"הן לקחו את ההדחה מאוד קשה. הן אמרו 'היא לא מבינה כלום, אימא שלנו היא הזמרת הכי טובה בעולם"'.

ב"רשת 13" בחרו שלא להגיב לדברים. מנטע ברזילי לא התקבלה תגובה עד פרסום הכתבה.

>> מירי מסיקה, די להציק: הבעיה המרכזית של אקס פקטור מתחילה בשופטים