מצחיק אבל לא מספיק: מה חשבנו על הסדרה החדשה של סשה ברון כהן?

סשה ברון כהן בדמותו של בוראט | צילום: Gettyimages
סשה ברון כהן בדמותו של בוראט | צילום: Gettyimages

אחרי עלי ג'י, ברונו ובוראט ורגע לפני שהוא מגלם את המרגל אלי כהן בסדרה חדשה של נטפליקס - סשה ברון כהן חוזר להטריל את ארה"ב בסדרה החדשה "מי זו אמריקה?". הצופים דוברי עברית יתאהבו בדמותו של מדריך הכושר הישראלי, אבל מהר מאוד יגלו שבעידן טראמפ המציאות סאטירית יותר מכל בדיחת מצלמה נסתרת

88 שיתופים | 132 צפיות

 

 

10 שנים אחרי הפעם האחרונה בה ראינו אותו במסווה דוקומנטרי, חמוש בשפם פורנו ובמצלמה נסתרת – סשה ברון כהן חוזר למסך עם הסדרה "מי זו אמריקה?" ("?Who is America"), שצולמה ונערכה תחת מעטה חשאיות כבד, ורק שבוע לפני עלייתה על המסכים בארצות הברית, בריטניה וישראל (כמעט במקביל) נודע שצולמה. הסיבה לחשאיות? התביעות שמחכות להפקה ברגע שהמצולמים יגלו שהבדיחה על חשבונם. אנשי רשת שואוטיים כבר הצטיידו בסוללת עורכי דין, ונציג "יס" שנכח באולם ההקרנה המקומית הגדיר אותה כ"סדרה הכי משפטית ששידרנו".

סשה ברון כהן | צילום: Gettyimages
סשה ברון כהן | צילום: Gettyimages

עוד כתבות מעניינות
בגיל 16 קים אור אזולאי היא כוכבת הרשת הכי גדולה בארץ
אלינור מילצ'ן: "רק בארץ מסתכלים עלי בתור 'הבת של'"
המופע המרהיב שרק בשבילו שווה לרדת לאילת

גם בהקרנה המוקדמת בה צפיתי בסדרה, לצד קומץ עיתונאים שומרי סוד, הוחתמנו על טופס סודיות, הטלפונים נלקחו מאיתנו כמו גם מצלמות, ושומר חמוש נכח באולם לכל אורך ההקרנה, לפי דרישת חברת ההפקה בחו"ל. כל שנותר לנו הוא להתנחם בדונאטס בצבעי אדום, כחול ולבן, כמו גם דיאט קולה וגוואקמולי בעמדת הבופה. אמריקה.

כבר בכותרות הפתיחה של הפרק הראשון (מבין שבעה) בהן נראים מנהיגים אמריקאיים נערצים לצד טראמפ הקצת פחות נערץ, בלשון המעטה, אפשר להבין את הלך הרוח: אמריקה 2018 של הנשיא דונלד טראמפ היא שק חבטות, וברון כהן בא לתת לה בעיטה באשכים. האביזרים: ארבע דמויות חדשות מהניילונים. אחת מהן היא דמותו של ערן מורד, ישראלי לשעבר ומדריך כושר בהווה שמגיע לארה"ב כדי להגשים את חלומו לצייד בנשק ילדים כבר מגיל ארבע. כפי שדמותו של בוראט הצליחה כאן באופן מיוחד בהשוואה לשאר העולם, בזכות חיבתם הלא מוסברת של הישראלים לשמוע קללות בשפתם, אפשר להניח שגם דמותו של מורד תגרום לישראלים להתמכר. ברון כהן נראה כמו הכלאה מהממת בין אורי גלר קצוץ שיער והשף שגב משה, ובעזרת גבות עבותות וחיתוך דיבור כל ישראלי מנסה לשכנע את החברים באיגוד הרובאים האמריקאי (NRA) שגם ילד בן שלוש מספיק בוגר כדי לאחוז באקדח, אבל לא שנתיים. "לא לחינם מכנים את זה 'גיל שנתיים הנורא'", הוא מתבדח. הוא מצליח לשכנע חברי קונגרס רפובליקנים להצטלם לסרטון פרופגנדה למען ילדים אוחזים בנשק, ולמרות שעל פניו זה אמור לגרום לי לפעור את פי האימהי בתדהמה, נותרתי די אדישה. הסיבה לכך ברורה וכבר דובר עליה: שלטון טראמפ היה אמור, על פניו, להיות כר דשא פורה לסאטירה פוליטית, אבל התברר כהיפך הגמור מזה. סדרות כמו ויפ בכיכובה של ג'וליה לואי דרייפוס שתיארו מציאות וושינגטונית מוגזמת הפכו ללא רלוונטיות ברגע שהמציאות עלתה על כל דמיון, וגם סאטרדיי נייט לייב מתקשה לספק פאנצ'ים מצחיקים יותר מחשבון הטוויטר של הנשיא עצמו.

דמויות חדשות נוספות הן אלו של דמוקרט מזוקן ורוחני בשם נמסטה שמגיע לקרוליינה הדרומית לבקר צירה רפובליקנית ולברר איך הם מתנצלים על הפריבילגיות הלבנות שלהם, תוך שהוא מספר לה שאשתו בגדה בו עם דולפין שהכירה בטולום (רגע השיא בפרק, לטעמי); מנהל ספריית האמת (Truthbrary) שמנסה לשכנע את הסנאטור ברני סנדרס שחובה לשנות את רפורמת הבריאות אובמה-קר; ואסיר שהשתחרר לאחר 21 שנים בכלא ("עשיתי טעות אחת, אבל עשיתי אותה 14 פעמים"), ומנסה למכור יצירות אמנות שהוא עושה עם הקקי שלו. "עצם המדיום מצביע על סוג של גאונות", אומרת בעלת הגלריה שלו בלונג ביץ', וחבל שאי אפשר לומר דבר דומה על הסדרה עצמה.

נדמה שאחת הבעיות אם לא הגדולה ביניהן של "מי זו אמריקה?" היא פשוט שמדובר במעט מדי ובמאוחר מדי, עבור צופים מנוסים בדיחות הפיפי קקי אולי מצחיקות לפרקים אך ודאי לא יותר מכך, כפי שהיו ביצירות קודמות של ברון כהן. גם הניסיון לנסח מסמך טלוויזיוני ברוח מייקל מור או לואי ת'רו מתברר כלא מוצלח במיוחד, והכל נשאר בתחום ההומור הנמוך.

הצופים לא ירגישו מרומים כי ברון כהן ממשיך להגחיך את המרואיינים שלו, עד שלפעמים לבך כמעט נכמר עליהם, וכל מה שאת רוצה לעשות הוא להמליץ להם על השירות של לבנת פורן. מהמסך שוב ניבט אלינו הילד המוכשר שתוקע סיכה בבלון של אמריקה הלבנה, הימנית והמלאה בעצמה. זה מצחיק אבל פשוט כבר לא מספיק. "מי זו אמריקה?" לא מציגה מראה חדשה, מרעננת או סאטירית מול היבשת החזקה בעולם, היא פשוט עוד מאותו דבר מהשטיק של ברון כהן, שזה בסדר אך ודאי לא מדובר בהתפתחות של היוצר הקומי. בסופו של דבר אם אתה לא הולך קדימה, אתה הולך אחורה, בטח בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. כך שבעצם, מבלי שהתכוון לכך, הפך סשה ברון כהן למשל על מצבה האמיתי של אמריקה בעידן טראמפ.

"מי זו אמריקה?": החל מראשון (15.7) ב-yes VOD וב-StingTV וביום שני (16.7) ב-yes EDGE