"כשאני הייתי תצפיתנית זה היה התפקיד הכי נחות, כואב לי עליהן"

סרן ע' | צילום: באדיבות דובר צה"ל
סרן ע' | צילום: באדיבות דובר צה"ל

סרן ע', כיום קצינת אג"ם בחמ"ל תקיפה, שירתה כתצפיתנית בנחל עוז. היא חוותה על בשרה את הזלזול בתפקידה, מספרת על השינוי שעובר צה״ל ויש לה מסר מחזק לתצפיתניות. ריאיון

88 שיתופים | 132 צפיות

סרן ע' (29) מרמת גן, כיום קצינת אג"ם בחמ"ל תקיפה בפיקוד דרום, השתחררה מצה"ל ב-2016, ובשירותה הסדיר שירתה תחילה כתצפיתנית בנחל עוז, ובהמשך כקצינת תצפיות של גדוד 414. בתפקיד זה הייתה אחראית על החמ"לים בכיסופים ובנחל עוז. היא חוותה את הביקורת הקשה והזלזול בתצפיתניות עוד בתקופתה. היא ערה לכמה הגזרה בה שירתה הייתה נפיצה ומסוכנת, ומאמינה בכל ליבה לתצפיתניות שהתריעו לטענתן על אירועי השבעה באוקטובר.

>> בחודש תשיעי ומשרתות במילואים: "התפיסה שאישה בהיריון עושה פחות – שגויה"

"אני מעריצה תצפיתניות ומאמינה להן, אין לי ספק שהן ראו הכל ודיווחו", היא מספרת לנו בראיון. "כשאני שירתתי בגזרה, לא הרבה שנים אחורה, היו בה אירועים ברמה יומיומית. איך אפשר שלא? רואים מנחל עוז את עזה, האויב נמצא שם, הוא פעיל, ובשירות הסדיר שלי סיכלנו אירועים על ימין ועל שמאל".

"חוויתי את הביקורת הזו על בשרי, הייתי בתפקיד בצוק איתן, כואב לי מאוד על מה שהבנות האלה חוו ברמה הפסיכולוגית וברמה הפיזית", היא מביעה את כעסה. ״הבנות האלה רואות את האויב הזה בעין, שעה שעה, הן מכירות את הגזרה בצורה שאי אפשר לערער עליה ואם הן אומרות שמשהו חריג מתרחש במצלמות – זה קורה. הן העיניים שלנו ומגיע להן לקבל את הכבוד הראוי, הן פייטריות, לוחמות לכל דבר".

סרן ע' | צילום: באדיבות דובר צה"ל
סרן ע' | צילום: באדיבות דובר צה"ל

"כשאני הייתי בגזרה זה היה התפקיד הכי נחות, אני מודעת לכך", מצהירה ע' בהקשר לעובדה שצעירות רבות לא מעוניינות בתפקיד לפני גיוסן. "הייתי בכלל אמורה ללכת לקורס טיס ובסוף נפצעתי וקיבלתי שיבוץ כתצפיתנית. לא רציתי בהתחלה אבל לאורך השירות כבר הבנתי כמה התפקיד חשוב, נהניתי מכל רגע והיה לי שירות הכי משמעותי שיש, עם בנות מדהימות אחת-אחת. התצפיתניות הן חוד החנית של החברה הישראלית".

בשבעה לאוקטובר סרן ע' ובעלה, מפקד חמ״ל של תשתיות תקשוב בכל גזרת פיקוד הדרום, לא נקראו לצו שמונה. הם שמעו את האזעקות, ותוך רבע שעה כבר הבינו שמדובר באירוע גדול יותר ממה שהם מכירים ונסעו לבסיסם. במסגרת תפקידה, ע׳ נמצאת בלב העניינים, וכאשר חיל מסוים מנהל תקיפה עליה לברר המון נתונים בשטח.

>> "תצפיתניות שאלו אם אפשר להפקיר עמדה כי יורים על החמ"ל"

"החמ"לים שלנו מורכבים מגורמי מודיעין ואש שמשולבים ביחד באותו חדר", היא מספרת. "אנחנו עובדים עם קציני תקיפה של חיל הים והאוויר, אני עובדת צמוד למפקד המכלול, כדי לתכלל את מה שקורה מחוץ לתא, ובפנים – ולבצע תקיפות בצורה מיטבית. חשוב שהחיילים לא יהיו בשטח כשאנחנו תוקפים. אני הגורם בתא שאחראי על החיבורים, מתקשרת תוך כדי גם עם יחידות השב"כ שעובדות איתנו כדי לבצע את התקיפה כמו שצריך, במקצועיות, ללא נפגעים. הסיטואציה הזו שבה אני מנהלת את כולם, מזמנת לי רגעים מיוחדים שלא היו קורים בשום מקום אחר, כמו העובדה שאני האישה היחידה בחדר, מפקדת על גברים חובשי כיפה".

סרן ע' ובן זוגה | צילום: באדיבות דובר צה"ל
סרן ע' ובן זוגה | צילום: באדיבות דובר צה"ל

לא מלחיץ להיות הגורם המפקד כשיש לחץ מכל כך הרבה גורמים?
"יש המון סטרס, אבל המקצועיות שלנו הכי חשובה. לצערי אנחנו מאוד מיומנים, ולמזלי אני עובדת עם אנשים מדהימים. אני מבצעת את המשימה על הצד הטוב ביותר, שמה את הכאב בצד כי יודעת שסומכים עליי".

מול אותם גברים, את מרגישה שיש לך סי?
"לרוב כן. אני מוצאת את עצמי לא פעם האישה היחידה בחדר ובחמ"ל, אבל יכולה לספר לך שככל שהזמן עובר יותר ויותר נשים משתלבות בתפקידים. גם במקרים שאני יושבת עם גברים חובשי כיפה, אני מרגישה שמאוד מעריכים את העשייה שלי והמילה שלי, וזו אחת הסיבות שאני כאן. כן הייתה לי סיטואציה שדיברתי עם מישהו טלפונית, הוא שמע קול של אישה ושאל אותי פעמיים מה התפקיד שלי. אי אפשר להגיד שזה לא קורה״.

>> סרן מ' שסיכלה פיגוע בצפון מדברת לראשונה: "יש לי הזכות להציל חיים"

סרן ע' בעבודתה | צילום: באדיבות דובר צה"ל
סרן ע' בעבודתה | צילום: באדיבות דובר צה"ל

במקצועה באזרחות, ע' היא מעצבת אופנה ("הכי רחוק ממה שאני עושה במילואים כרגע"), ובימים אלה הייתה אמורה לפתוח את הסטודיו שלה. כשאני שואלת אותה אם היא לא מתגעגעת לעשייה היצירתית בחוץ, היא לא מכחישה: "אני לא יכולה להגיד שלא מדגדג לי לתפור וליצור", היא אומרת בכנות. "פנו אליי אתמול בלילה להכין דגם למיצג להשבת החטופים, נראה לי שאני אביא ציוד ואעשה משהו מכאן, זה הכלי שלי להביע את עצמי ובסוף אני זוכרת שאני לא חיילת סדירה בצה"ל, זו לא המציאות שלי. אני פה כדי לבצע את המשימה שלי על הצד הטוב ביותר, אבל אין ספק שמחכה ללקוחות שלי".