הטכנולוגיה המהפכנית שתציל אתכם מסרטן העור

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

מכשיר הפוטופיינדר מצלם את כל נקודות החן בגוף ומאפשר להסתכל עליהן בהגדלה ולאתר שינויים שלא נראים בעין אנושית. כתבתנו הלכה להיבדק, וכך גילתה נקודה חשודה שמייד הוסרה

88 שיתופים | 132 צפיות

סרטן העור הוא בין המחלות הממאירות השכיחות ביותר בישראל. גורם הסיכון הראשון הוא ריבוי נגעי עור (שומות) ונקודות חן בגוף, שמעלה את הסיכון להתפתחות סרטן העור פי 10. חשוב לומר: ברוב המקרים הנגעים הם שפירים, ישנם מקרים שהם משנים צורה וגדלים וזה ניכר לעין ואז יודעים לטפל ולהסיר אותם מיד, אבל ישנם מקרים רבים שהם משנים צורה וזה בלתי נראה לעין רגילה וכאן הסכנה היותר גדולה. כי סרטן העור ניתן לריפוי רק אם הוא מזוהה בשלב מוקדם. 

>> המוצרים החדשים שיגנו על הפנים שלך מהשמש

למרכז הרפואי פולג בנתניה של המנתח הפלסטי ד"ר רון טנצר, המטפל במגוון מצבי עור כולל ניתוחים פלסטיים ואסתטיים שמתבצעים בחדר הניתוח שבמרכז, הגיע כלי עזר משמעותי בשם Fotofinder, הנחשב למתקדם ביותר בעולם. מדובר בטכנולוגיה מהפכנית תוצרת גרמניה לזיהוי מוקדם של סרטן העור על ידי צילום גוף ממוחשב, מכף רגל עד ראש, ברזולוציה גבוהה, כולל מיפוי ואנליזת שומות אינדיבידואלית. מדובר בצילום לכאורה פשוט, בלי שום קרינה, אבל הסקירה מאפשרת מעקב מדויק אחר שומות קיימות וחדשות שנוספו, שגדלו או ששינו צורה או צבע. גם שינויים קלים בולטים באמצעות המכשיר באופן מיידי ומאפשרים אבחון מוקדם במיוחד. 

ד"ר טנצר ומכשיר הפוטופיינדר | צילום: יח"צ
ד"ר טנצר ומכשיר הפוטופיינדר | צילום: יח"צ

"היכולת של הרופא, טוב ככל שיהיה, לעבור על מאות נקודות בגוף היא בלתי אפשרית בעליל", אומר ד"ר טנצר. "אנחנו רואים כיום עליה גדולה של נגעים בעקבות חשיפה כרונית לשמש בגיל צעיר וגם כתוצאה משינויי אקלים. בחלקם מדובר כבר במלנומה (הצורה היותר מסוכנת של סרטן העור – דב"א). אין ספק שמעבר למונחים של בטיחות ושקט נפשי, מיפוי שומות, יכול להציל חיים". 

וידוי אישי: אני בעלת עור בהיר, מאוד מג'ונג'נת ומרובת נקודות חן בגוף. בשנות השבעים, בעידן המראה המאד שזוף עד כדי שרוף, הייתי שוכבת לצד חברותיי בגינת הבית כשאנחנו מרוחות בשמן גזר ושמן תינוקות ואפילו יוד, ומשתזפות על חיינו. קרם הגנה? מי ידע עליו? כל עונת הקיץ הארוכה והחמה, שנה אחרי שנה, התחרינו בינינו מי תפסה יותר שמש ועורה שזוף לתפארת. השנים נקפו והתחלתי לשלם את חטאי העבר בצורת ריבוי נמשים ושומות והשתדלתי (לא מספיק) לבדוק אותן מדי פעם. רופאת העור שלי הייתה עוברת עם זכוכית מגדלת על כל מיני נקודות בולטות לעין, ומעולם לא נדרשתי להמשך בדיקה. עד הפוטופיינדר. 

הגעתי לבדיקה במרכז ונבדקתי ביסודיות על ידי ד"ר גילה איזמן, מומחית לרפואת עור, שעברה עם דרמוסקופ על כלל שטח העור שלי, כולל קרקפת, כפות ידיים ורגליים. בסיום הבדיקה הידנית ואחרי סימון של מספר נקודות שנראו חשודות בעליל, עברתי למיפוי כלל גופי עם הפוטופיינדר. נשארתי רק עם תחתון לגופי והוא צולם מכל זווית אפשרית באופן שיטתי. הפוטופיינדר תיעד את פני עור הגוף שלי, מיפה את כל השומות וסקר כל שומה בנפרד. הצוות הרפואי עשה בחינה ואנליזה, ובהגדלה אי אפשר היה לטעות לגבי נקודת חן אחת, מאחורי הברך הימנית שלי, שבעין בלתי מזוינת לא ניתן היה כמעט לראות אותה. בתמונה מוגדלת במיוחד, תוך שאני צופה בכל התהליך בזמן אמת על גבי המסך, היא נראתה כהה וא-סימטרית ועם מספר נקודות כהות מסביבה מה שלימד שהיא גדלה ושינתה צורה. סוף הסיפור: הנגע הוסר (לקח 30 שניות בדיוק להסירו והוא נשלח לבדיקה למעבדה פתולוגית. הייתי בת מזל, הנגע הוצא בשלמותו, עוד לא התפתח לכדי ממאירות, אבל אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה אילו הייתי נזכרת לבוא בעוד שנה או שנתיים. קיבלתי לידי דיסק און קי של תיעוד כל הנקודות בגופי ואחת לשנה אעבור שוב צילום כדי להשוות אם יש שינוי בשומות. מחיר הבדיקה הוא 1450 ש"ח והביטוח הרפואי משתתף בחלק מהתשלום. 

פוטופיינדר | צילום: יח"צ
פוטופיינדר | צילום: יח"צ

איך אנשים יכולים לדעת אם הם בסיכון?
ד"ר טנצר: "כל אחד עלול לפתח מלנומה אבל הסיכון גבוה אצל בעלי עור ושיער בהירים, כאלה שיש להם כוויות שמש נרחבות מגיל נערות, אנשים שיש להם היסטוריה אישית קודמת עם מלנומה, או שיש להם קרובי משפחה עם מלנומה. לבעלי נקודות חן מרובות בגוף, לבעלי שומות מולדות (כולל ילדים) בגודל של מעל 1.5 ס"מ ולרבים אחרים שנחשפו לאורך שנים בשמש ושיש להם נמשים רבים. חשוב לדעת שכל נקודת חן המופיעה מעבר לגיל 40 יכולה להיחשב כחשודה וגם כל שינוי בנקודה קיימת יכולה לעורר חשד לממאירות. 

למה חשוב לשים לב?
"קודם כל לשים לב אם הנקודה חדשה, כמו כן יש לשים לב לשינויים חריגים בגודל (אם הקוטר עולה על 5 מ"מ) או בעובי, אם היא לא סימטרית, שהגבול שלה אינו מעוגל ומוגדר, שהצבע לא אחיד ויש גוונים בחום, שחור, ורוד. שהיא מגרדת, נפוחה, אדמומית או מדממת". 

בחודשים מאז שאתה מטפל בפוטופיינדר, הגיעו אליך כאלה בשלב המלנומה?
"כן, עשרות אנשים. אין לי שום ספק שגם בטווח הקרוב וגם בטווח הרחוק מדובר בטכנולוגיה שיכולה להציל חיים".