סרטן השד: מתי נבדקת בפעם האחרונה?

מודעות סרטן השד | צילום: Suttterstock
מודעות סרטן השד | צילום: Suttterstock

חודש המודעות לסרטן השד: מה הם גורמי הסיכון, מה כן אפשר לעשות כדי להפחית את הסיכוי לחלות וכל כמה זמן כדאי ללכת לבדיקה? המדריך המלא למניעה

88 שיתופים | 132 צפיות

תוך כדי ריבוי משימות השגרה המתישה, לפעמים אנחנו שוכחות דברים: יום הולדת של מישהו קרוב, פגישה שנמחקה מהראש או מצרכים ששכחנו לקנות בסופר, אבל לעיתים יש דברים חשובים במיוחד כמו בדיקות שגרתיות שלא כדאי לנו לשכוח: גילוי מוקדם של סרטן השד יכול להציל חיים. לרגל חודש המודעות לסרטן השד, רצינו להזכיר לכן להיבדק ואספנו את הדברים הבסיסיים שעלינו לדעת:

גורמים ומניעת המחלה

גורמים
ברוב המקרים נשים הן החולות בסרטן השד, אצל גברים המחלה נדירה ומופיעה במרבית הפעמים רק אצל מי שעבר את גיל 60, אבל ישנם עוד שני גורמים נוספים שמעלים את הסיכוי לחלות במחלה: הראשון הוא הגיל, ככל שאנחנו מתבגרות, כך גם הסיכוי לחלות במחלה. עם זאת, אין זה אומר שאישה יכולה להמתין עד גיל 50 כדי להתחיל בשגרת בדיקות תקופתיות, כיוון שסרטן השד עלול לתקוף גם נשים צעירות שלכאורה אין שום סיבה שיחלו במחלה. הגורם השני, הוא היסטוריה רפואית משפחתית, כלומר, מבחינה גנטית הסיכוי של אישה לחלות במחלה עולה כאשר יש במשפחתה מישהי מקרבה ראשונה או שנייה שחלתה בעבר.

מניעה
הפחתה בצריכת אלכוהול
הימנעות מעישון
שמירה על שגרה של פעילות גופנית
תזונה דלת שומן ורבת סיבים

לא לחכות לגיל 50!

גם אם את שומרת על אורח חיים בריא לגמרי, אין זה אומר שאת פטורה מבדיקה שגרתית של השד, שכן שיעור ההחלמה של נשים שגילו מוקדם את המחלה עומד על כ-90 אחוזים (כלומר 9 מכל עשר נשים יחלימו מהסרטן). האגודה למלחמה בסרטן בישראל ממליצה על בדיקה ידנית מדי שנה, אך חשוב שזו תתבצע על ידי רופא מנוסה (בדרך כלל כירורג), שיכול להבחין בגילויים מחשידים בשד ויוכל להפנות את המטופלת להמשך טיפול מתאים. עבור נשים שבמשפחה שלהן ארע מקרה סרטן השד, מומלצת בדיקה תקופתית על ידי רופא אחת לשלושה-ארבעה חודשים.

המלצה נוספת היא ביצוע בדיקת ממוגרפיה אחת לשנה עבור נשים מגיל 50. במידה שבמשפחה הקרובה ארע מקרה סרטן השד, יורד הגיל המומלץ לביצוע ממוגרפיה אחת לשנה לגיל 40. אגב, בכל הנוגע לנושא הקרינה, שיעור הקרינה מבדיקת הממוגרפיה הוא זניח לעומת הסיכוי שלה להציל חיים.

החשיבות שבגילוי המוקדם של המחלה נעוצה בכך שהתאים הסרטניים שמקורם בשד עלולים לנדוד בגוף ולהגיע אל בלוטות הלימפה שבבית השחי, ומשם דרך מערכת הדם לנדוד לכל איבר בגוף, כולל לאיברים מרוחקים כגון הכבד, הלב והמוח. זוהי בעצם הסכנה המרכזית ביותר בסרטן השד, אחרי הכל – השד עצמו אינו חיוני לתפקוד חיים תקין, לכן אפשר להיפטר מגידול סרטני בשד, גם אם הדבר כרוך בכריתה מלאה של האיבר (מה גם שכיום קיימים ניתוחי שחזור שהתוצאות שלהם יפות יותר מהמקור). הבעיה היא שברגע שהתאים הסרטניים נדדו לאזורים אחרים בגוף, ריסון המחלה הופך להיות קשה ומסובך, ולעיתים אפילו בלתי אפשרי.

חשיבות לגילוי מוקדם. חודש המודעות לסרטן השד | צילום: Suttterstock
חשיבות לגילוי מוקדם. חודש המודעות לסרטן השד | צילום: Suttterstock

בדיקת שד עצמית

גילוי מוקדם של סרטן השד יכול להיות ההבדל בין טיפולים כימותרפיים, הקרנות, אובדן שד ולעתים אף מוות, לבין טיפול נקודתי, יעיל ופשוט שימגר את המחלה. בדיקת שד עצמית אמנם לא מחליפה ייעוץ אצל מומחה, אך יכולה לתת אינדיקציה די טובה. השאלה היא איך תעשי את זה נכון. קיימות שלוש שיטות בדיקה:

בדיקה בשכיבה על הגב הניחי יד אחת לצד הגוף, ובעזרת היד השנייה מששי את השד הנגדי. המישוש צריך להיות בצורה של מעיכת השד, ולא על ידי צביטתו. כאשר את מגיעה לאזור הפטמה, הפעילי עליה לחץ באמצעות כריות כף היד, ובדקי האם מופרשת מהפטמה הפרשה כלשהי. אם במהלך הבדיקה גילית גוש חריג או שהופרש נוזל מהפטמה, גשי להיוועץ ברופא.

בדיקה בזמן מקלחת כאשר העור רטוב, היד יכולה להחליק בקלות רבה יותר. גם כאן יש למעוך את השד על כל אזוריו, ולבדוק האם את חשה בגוש חריג כלשהו או בהפרשה היוצאת מהפטמה.

עמידה מול המראה  עמדי מול המראה ועסי את השד בתנועות סיבוביות בעזרת כריות כף היד. אם את חשה בממצא חריג כלשהו, פני להתייעץ עם מומחה.

כך תוכלי למנוע סרטן השד | צילום: shutterstock
כך תוכלי למנוע סרטן השד | צילום: shutterstock

גם אם מצאת גוש חריג או ממצא אחר כלשהו מעורר דאגה, אין סיבה להיכנס להיסטריה, במקרים רבים מדובר בגוש שומן או בגידול שפיר שלא אמור להפריע למהלך חיים תקין. התייעצות עם רופא והמשך טיפול מתאים יעזרו לך לחזור לחיים שקטים ובריאים, רופא המבצע את הבדיקה הידנית יוכל להעריך את הסיכויים לכך שאכן מדובר ברקמה סרטנית או לחילופין שמדובר בהצטברות שומן לא מזיקה ובשלב הבא אבחון על ידי דגימה (ביופסיה) מהרקמה החשודה ובחינה מדוקדקת שלה. במידה שיתגלה כי מדובר בגוש שומני, תוכלי לנשום לרווחה. במידה שתוצאות בדיקת הביופסיה מעידה על קיומו של נגע סרטני, מגיע השלב שבו המטופלת מתכננת יחד עם הרופא את הניתוח, על השלכותיו, סיכוייו וסיכוניו.

כדאי לדעת

בעוד שישנם מקרים שניתוחים בעקבות סרטן השד מסתיימים בכריתת שד מלאה, המגמה כיום היא דווקא לבצע ניתוחים משמרי שד. לצד הניתוח יכולה המטופלת להזדקק לטיפולי קרינה, טיפולים כימותרפיים או נטילת תרופות הורמונליות, הכל תלוי בשלב שבו הוא הגיעה לניתוח, בחומרה שלו ובסיכויי ההחלמה הצפויים לה.

אולם לא רק הימצאותו של גוש מעידה על סיכוי לסרטן השד. גם גרד בפטמות, הפרשה אדומה, חומה או שקופה מהפטמות, שינוי צבע בעור או בפטמה, וכמובן גוש חיצוני הגדל על העור מחייבים התייחסות מהירה ביותר והיוועצות ברופא מומחה.

בגיל הפוריות בכלל ובתקופות הריון והנקה בפרט, כאשר רמות ההורמונים בגוף גבוהות, התפתחות של סרטן השד היא מאוד מהירה. מהסיבה הזו חשוב להתגבר על הפחדים ולבצע את הבדיקות בזמן, ובמידה שמתגלה משהו חשוד, חשוב לשים את כל יתר הדברים בצד, ולטפל בעניין. אמנם, מבחינה סטטיסטית רוב הגידולים והתופעות בגיל הזה אינן מעידות על התפתחות סרטנית כלשהי, אבל עדיף לבדוק את הנושא ולהיות רגועות, מאשר בסופו של דבר להגיע למצב של סכנת חיים.

"חיי מין זה מותרות": 10 דברים שלא אמרו לנו על כריתת שד