עשרות אלפי נשים אוקראיניות עומדות ליפול לזנות, העיקר שזה מצחיק את שר האוצר שלנו

פליטות אוקראיניות נמלטות לבודפשט, הונגריה | צילום: Janos Kummer/Getty Images
פליטות אוקראיניות נמלטות לבודפשט, הונגריה | צילום: Janos Kummer/Getty Images

בזמן ששר האוצר אביגדור ליברמן התלוצץ ש"כולם רוצים רק אוקראיניות", יש מי שלקחו על עצמן את המשימה למנוע מהפליטות האוקראיניות להתגלגל לזנות. מזל שיש להן גם טיפים לממשלת ישראל בנושא

88 שיתופים | 132 צפיות

"כולם רוצים רק אוקראיניות", כך התלוצץ אתמול שר האוצר אביגדור ליברמן בדיון ממשלתי בנושא הפליטים האוקראינים. פליטת הפה המיזוגנית זכתה לביקורת קשה ברשת כלפי שר האוצר. כך למשל כתבה בטוויטר ניצן כהנא, פעילה במאבק נגד זנות וסחר בנשים: "במקום לספר בדיחות על מצבן של נשים שברחו מהתופת, יתכבד שר האוצר ויתמוך במאמץ של ארגוני הסיוע שנערכים לגל עכור של סחר בנשים ולשידול מסיבי לזנות".

>> אסור לעמוד מנגד: כך תסייעי לתושבי אוקראינה

בעקבות הסערה ביקש ליברמן למחוק את האמירה מפרוטוקול הישיבה ובתגובה תקפה אותו שרת התחבורה מרב מיכאלי: "אובדן, מוות, בריחה, הם לא בדיחה. שר האוצר ביקש למחוק מפרוטוקול הדיון את האמירה המקוממת שלו על הנשים האוקראיניות. אני מקווה שזו הפעם האחרונה שדברים כאלה נאמרים על נשים, שמאז ומעולם משלמות את מחיר המלחמה שגברים מחליטים עליה".

"נשים ונערות שבורחות מאוקראינה בחוסר-כל, כשבדרך כלל הגברים במשפחה נשארים מאחור, הופכות לטרף קל בידי גברים-ציידים", אומרת נעמה גולדברג, מנכ"לית עמותת לא עומדות מנגד, המסייעת לשורדות ושורדי זנות – נשים וגברים במעגל הזנות בהווה או בעבר. בזמן שעל גברים אוקראינים בגילאי 18-60 נאסר לעזוב את גבולות המדינה, נשים רבות מוצאות את עצמן לבד עם ילדיהן כשכל רכושן נשאר מאחור כפליטות במדינה זרה. וכך, מצוקה כלכלית, מחסור בקורת גג וסרסורים שאורבים להן על הגבול עם הצעות "מפתות" עלולות להוביל נשים רבות למכור את גופן בשביל לשרוד.

"הוצאנו פלאייר שכתבנו עליו ברוסית ואוקראינית – 'אם קיבלת הצעות לניצול מיני אנא פני למתנדבת שלנו' והפצנו אותו בווטסאפ. בעצם לא עשינו עדיין כמעט שום דבר אבל המצב כל כך קשה עד שגילינו הפלאייר שלנו רץ כבר בחו"ל", מספרת גולדברג. בימים רגילים עמותת "לא עומדות מנגד" מסייעת לנשים שיצאו ממעגל הזנות או קורבנות סחר ודואגות להן לסיוע כלכלי, בגדים, ציוד לבית וטיפול נפשי. ביומיים האחרונים הן גייסו כ-100 מתנדבות דוברות רוסית ואוקראינית ופתחו חמ"ל סיוע למשבר ההמוניטרי. גולדברג, ממקימות העמותה, מסבירה: "סחר בנשים קיים נקודה. בלי קשר לכלום. אבל בזמנים של משברים הומניטריים הדברים האלו מחמירים. אם יש סחר של 1,000 נשים בשנה, אז פתאום יהיו 30 אלף בשנה ולכן כדאי להיערך לזה בהקדם. אוקראינה הרוסה, וגם ככה יש סחר בנשים מאוקראינה שמיועדות לעבודה בזנות. אם עושים אחד ועוד אחד מבינים שגם אם המלחמה נגמרת מחר – זה הולך להיות משבר גדול".

בינתיים, מספרת גולדברג, פונים אליהן ישראלים שגרים בחו״ל ורואים מה קורה סביבם. ישראלית שחיה בהולנד מספרת שמגיעים אוטובוסים עם פליטות שישר מקבלות הצעות עבודה בזנות, ובחור ישראלי שמתנדב על גבול פולין מספר שמסתובבים שם המון סרסורים. ככל הידוע לה, התופעה לא הגיעה לישראל עדיין, אבל היא בטוחה שזה רק עניין של זמן. "איילת שקד אמרה שהיא תקלוט כמה אלפים ללא אשרות עבודה. תחשבי שאת מגיעה עם ילדים כפליטה, את מגיעה בלי כסף, אסור לך לעבוד. מה תעשי? איך תתקיימי? זו קרקע פורה להצעות לשידול. לכן צריך מעכשיו להתחיל להתארגן על הדבר הזה".

יהב ארז, דוברת המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות מתארת גם היא תמונת מצב מדאיגה. "החשש שלנו הוא מכך שפליטות מגיעות לגבול, לוקחים להן את הדרכון ומשם הדרך לסחר היא קצרה", היא אומרת, "למיטב הבנתנו, כבר פורסמו בתקשורת באוקראינה הוראות לנשים איך להיזהר בגבול. אנחנו בקשר עם מריה דמיטרייבה, אקטיביסטית אוקראינית שמנהלת קבוצת פייסבוק של פעילות פמיניסטיות. נשים מעלות לשם צילומי מסך של שיחות שמתעדות שידול לזנות – למשל, מנהלי בתי זונות בגרמניה שטוענים שכעת יש הזדמנות להכניס אוקראיניות 'לעסק'".

בישראל, נשים אוקראיניות מספרות שהן חוות הצעות שידול רבות מגברים. "אף אחד לא רשם לי משהו בקשר למשפחה שלי, כל מה שמעניין אותם זה רק סקס, בשביל זה הם רוצים אוקראיניות. לא בשביל לעזור לנו ולמשפחות שלנו", מספרת בחורה ישראלית אשר משפחתה חיה באוקראינה ופנתה למטה למאבק בסחר בנשים ובזנות.

אביגדור ליברמן | צילום: EMMANUEL DUNAND/AFP via Getty Images
אביגדור ליברמן | צילום: EMMANUEL DUNAND/AFP via Getty Images

"יש הרבה דברים שמדינת ישראל יכולה לעשות על מנת לצמצם את הפגיעות של הנשים שיבואו לישראל", אומרת ארז, "קודם כל לקלוט נשים בארץ, לאפשר להן היתרי עבודה, נגישות לשירותי רווחה, שירותי בריאות ובכלל, כמה שיותר זכויות. ובהיבט של האכיפה של חוק איסור צריכת זנות- המשטרה צריכה לפקוח עיניים בנוכחות שלה בזירות זנות, לאתר ולהביא את אותן נשים למקלטים ייעודיים לקורבנות סחר בבני האדם".

>> קורע לב: אוקראינה שלא מראים לנו במבזק החדשות