העכברים יצאו מהחורים: שחררו את הפיג'מות שלנו ממיקי מאוס

נשים בפיג'מות. אליאנה תדהר לדלתא | צילום: שי פרנקו
נשים בפיג'מות. אליאנה תדהר לדלתא | צילום: שי פרנקו

טרנד הפיג'מות לנשים עם דמויות מצוירות כאילו אנחנו בנות חמש: חלק מהאינפנטיליזציה הכללית או אמירה שובינסטית ומקטינה?

88 שיתופים | 132 צפיות

בואו נדבר על ש', אישה באמצע החיים, אולי כבר קצת אחרי, תלוי מה יתפתח ברפואה. קר לה ל-ש', תמיד קר לה. גם כשנותנים לסופה שם וגם כשלא. ש' רוצה לקנות פיג'מה. תאורטית, היא יכולה להמשיך לישון עם מכנסי הטרנינג שהיא קנתה לריצה – יש להם ריח מתוק של אי-עמידה בהחלטות – ועם חולצה של להקה שהוציאה אוסף להיטים מצליח כבר בניינטיז. אבל לפעמים, כן לפעמים, היא אומרת לעצמה: אולי תהיי בנאדם ש'?! מרק אוכלים בקערה ולישון הולכים בפיג'מה.

אם בתכנית הפופולרית ביותר בישראל "למבוגרים", עיתונאים מפזזים בתחפושת של קיפוד, הגיוני שהצופים בהם ישבו עם טרנינג של דונלד דאק

קולקציית לוני טונס של fix | צילום: רותם לבל
קולקציית לוני טונס של fix | צילום: רותם לבל

אז היא הולכת למקום שקונים בו פיג'מות, היכל הנמנמות של ישראל, ושם נדמה לה שהיא הוכנסה למכונת זמן מעוותת: כל הפיג'מות לנשים, נשים בוגרות, בגיל ההסכמה, מעוטרות בדמויות מסרטים מצוירים. לא יתכן שהעיצוב לבנות אנוש שעדיין מפנקות בקקי-גב זהה עבור נשים שכבר יש להן כאבי-גב, היא חושבת לעצמה. מיקי מאוס וקרם אנטי אייג'ינג הם שני דברים שלא היו אמורים להיפגש!

>> בגדים מושלמים לבית שיעבדו מעולה גם מחוצה לו

בפרק הראשון של "טיפול זוגי" בכאן 11, טובעת אחת המשתתפות, כמעט בהיסח הדעת, את המונח המקסים "הבייבידול מתחת לדלתא", בבואה לתאר את חיי המין היצריים הממתינים מתחת לנוחות המתפשרת של היומיום הזוגי. ראשית, ברכות לחברת דלתא שהצליחה, כמו פריג'ידר וארטיק בשעתו, ליצור זהות בין שם היצרן למושג עצמו. במקרה שלנו: פיג'מת טרנינג ילדותית לנשים מחומר סינטטי דמוי פרווה. וכעת עלינו לשאול האם הבייבידול ו"דלתא" אכן שונים כל כך? האם הם אכן מייצגים רובד מיני בוגר ופתייני, חלקלק ותוסס, האורב מתחת לאותה שכבה חמימה ובלתי מזיקה?

כניסה לאתר של דלתא מגלה שהדוגמניות של "נשים" ושל "בנות" לבושות באותו אופן. אבא תיזהר לא להתבלבל, הא?

עמוד הבית של דלתא. נשים? ילדות? פה כולן אותו הדבר מלבד הגבר | צילום מסך
עמוד הבית של דלתא. נשים? ילדות? פה כולן אותו הדבר מלבד הגבר | צילום מסך

 

הולדת הבייבידול בגרסתו הקצרצרה והלוהטת המוכרת לנו היום לא הייתה סקסית במיוחד: הוא נוצר כתגובה עיצובית לחוסר בבדים במלחמת העולם השנייה. כל אחד מהמוצרים שסביבנו הוא סיפור של כלכלה. אם הבייבידול של אז ייצג חסכון, הרי שדלתא של ימינו – עמוס, מקושקש ודליק – מייצג את תרבות השפע האינפנטילית, את היצור ההמוני מחומרים זולים ומיתוג היתר.

אינטימה, פיג'מה של גארפילד סווטשירט 259.90 ש"ח, מכנסיים 179.90 ש"ח | צילום: דודי חסון
אינטימה, פיג'מה של גארפילד סווטשירט 259.90 ש"ח, מכנסיים 179.90 ש"ח | צילום: דודי חסון

בשנות ה-90 נוכס הבייבידול על ידי להקות פאנק וגראנג' נשיות, בסגנון בעל השם מעורר חוסר הנוחות "קינדרהור", שמהותו: אני נראית חמודה וסקסית אבל בכוונתי לנשוך לך את השטרונגול

 

הבייבידול כשמו כן הוא: בגד של בובות דמויות תינוק שעיצובו הועתק לנשים. המוצר שהמילה "סקסי" רקומה בין חוטיו, היה כרוך בהחפצה של האישה ובהצגתה כבובה או תינוקת. סילביה פדלר, המעצבת שעיצבה את הבייבידול בגזרה הידועה לנו היום, כלל לא אהבה את השם שניתן לו, אך המונח התקבע כשסרט באותו שם מ-1956 של הבמאי איליה קאזאן הציג דמות של אישה-ילדה סקסית בת 19. ההיסטוריה היא תמיד היסטוריה של דיכוי, לכן לא מפתיע לגלות שהבייבידול נתפס בשעתו כבגד של שחרור נשי מזוועות המחוך ומערימות הבדים המסרבלים של העשורים שקדמו לכך: "חכה, אני רק עוברת למשהו יותר נוח". בשנות ה-90 נוכס הבייבידול על ידי להקות פאנק וגראנג' נשיות, בסגנון בעל השם מעורר חוסר הנוחות "קינדרהור", שמהותו: "אני נראית חמודה וסקסית אבל בכוונתי לנשוך לך את השטרונגול". כיפית ומתוקה כמו הבובה מ"משחק התמנון".

פיג'מה ממותגת לנשים של מקס סטוק. 50 ש"ח | צילום: גוד מוסקוביץ
פיג'מה ממותגת לנשים של מקס סטוק. 50 ש"ח | צילום: גוד מוסקוביץ

לצד טרנד הוואנזי למבוגרים והפיג'מות הזהות לכל המשפחה, ניתן לחשוב שהפיג'מות הילדותיות הן פשוט חלק מהאינפנטיליזציה הכללית וההרשאה החברתית להתנהג כמו ילדים בטנטרום לאורך כל חיינו הבוגרים. ניתן אף לשייך אותה למגמות הנצפות של ירידה בכמות יחסי המין אצל מילניאלז וממשיכיהם. אם בתכנית הפופולרית ביותר בישראל, המשודרת בשעת צפייה "למבוגרים", מוצגים עיתונאים מפזזים בתחפושת של קיפוד, רק הגיוני שהצופים בהם ישבו עם חליפת טרנינג של דונלד דאק.

אליאנה תדהר בפיג'מה של דלתא. 269.90 ש"ח | צילום: שי פרנקו
אליאנה תדהר בפיג'מה של דלתא. 269.90 ש"ח | צילום: שי פרנקו

אבל הפיג'מות האלו עדיין משווקות בעיקר לנשים. כניסה לאתר של דלתא מגלה שהדוגמניות של מחלקת "נשים" ושל "בנות" לבושות באופן זהה לחלוטין. חחח אבא תיזהר לא להתבלבל, הא? בתווך, תמונתו של גבר צעיר בחליפת טריקו אפורה וחלקה. כלומר, גברים עדיין אינם מורשים להיכנס לעולם שכולו מרשמלו ודגדוגים – לפחות לא בדלת הקדמית (בחורף הזה יכולים סוף סוף גם הגברים להשיג חליפות עולל). כלומר, נראה שמה שיש לנו כאן זה פשוט גוד-אולד חתלתולה לוהטת: מתיילדת, תלותית, זמינה, בעלת מיניות שירותית ולא מאיימת, אשתך המתוקה עם טאץ' פדופילי. הדלתא הוא לא מתחת לבייבידול, הוא הבייבידול.

 

קולקציית לוני טונס של fix | צילום: רותם לבל
קולקציית לוני טונס של fix | צילום: רותם לבל