מה צריך ללמוד מהאישפוז של נסרין קדרי

נסרין קדרי ביום ההולדת של זאביק דרור וטל שרף | צילום: רפי דלויה
נסרין קדרי ביום ההולדת של זאביק דרור וטל שרף | צילום: רפי דלויה

ניתוח למתיחת בטן שנסרין קדרי עברה בחו"ל גרם לה להתאשפז בבית חולים. משרד הבריאות כבר הוציא אזהרה בנושא אבל הישראלים ממשיכים לעשות ניתוחים בחו"ל

88 שיתופים | 132 צפיות

הלו"ז של נסרין קדרי לימים הקרובים היה מתוכנן היטב: הופעה מוזמנת ואחריה השקת הפרויקט המוזיקלי החדש והייחודי שלה NASRIN'S GARDEN בנוכחות אנשי תקשורת ולא מעט חברים מוכרים. שום דבר לא הכין אותה להסתבכות רפואית שחוותה בעקבות ניתוח למתיחת בטן שעברה בטורקיה כמה ימים קודם לכן, שהבהיל אותה לבית חולים בישראל וגרם לה לבטל את ההופעה המוזמנת.

כמה ימים אחרי שובה, נסרין חשה ברע ובבית החולים התברר כי התפרים בבטן נפתחו וכתוצאה מכך, התפתח זיהום שדרש התערבות מידית

 

נסרין קדרי לא לבד, לדברי האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית בהסתדרות הרפואית, מדי שנה מגיעים לחדרי מיון של בתי חולים ציבוריים בישראל 60 נשים וגברים בעקבות סיבוכים של ניתוחים אסתטיים שנערכו מחוץ לגבולות למדינה. בעקבות המקרה של נסרין קדרי, מזהיר ד"ר מאיר כהן יו"ר האיגוד: "לטוס לניתוח פלסטי מורכב בהרדמה כללית בחו"ל זה כמו רולטה רוסית". בין המדינות הפופולריות אליהן טסים אלפי ישראלים מדי שנה לניתוחים נמנות חוץ מטורקיה גם קפריסין, גיאורגיה ודרום אמריקה. רוב הניתוחים חוץ מהשתלות שער הן ניתוחי בטן, עפעפיים, הגדלות חזה ושאיבות שומן. בשנים האחרונות אחד המקומות היותר פופולריים בקרב ישראלים הוא הרשות הפלסטינית.

הזמרת הפופולרית בת ה-35 הפחיתה בשנתיים האחרונות 20 ק"ג ממשקלה. בעקבות הירידה הדרסטית במשקל, נותרו בבטן עודפי עור רבים והיא נסעה לניתוח בטורקיה. לאחרונה פורסם בתקשורת כי כמה ימים אחרי שובה היא חשה ברע ובבית החולים התברר כי התפרים בבטן נפתחו וכתוצאה מכך, התפתח זיהום שדרש התערבות מידית. דוגמאות נוספות? הנה משהו מהעולם. אישה בשם סבינק צליק, שהגיעה לטורקיה לניתוח אף, סבלה בעקבותיו מזיהום קשה ששלח תסחיפים לרגליים והתוצאה: שתי כפות רגליה נכרתו. ובחזרה לארץ: בחודש יולי האחרון הגיעה לבית החולים אסף הרופא צעירה בשנות העשרים לחייה ממרכז הארץ בעקבות ניתוח כושל לשאיבת שומן שעברה על ידי רופא לא מורשה ברשות הפלסטינית. היא הגיעה לבית החולים במצב של הלם, לחץ דם מאד נמוך, סחרחורת וחיוורון. אחרי בדיקה התגלו גם סימנים כחולים על פני הגוף שהעידו על שטפי דם נרחבים. בבדיקה מעמיקה התברר כי רמת ההמוגלובין בדמה ירדה ל-5 שהיא לא רק נמוכה אלא גם מסכנת חיים ממש. פרופסור ליאור הלר, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים וצוותו העניקו לה טיפול אינטנסיבי כדי לייצב את מצבה, היא קיבלה נוזלים ושלוש מנות דם ובוצע בגופה ברור הדמיתי כדי לברר פגיעה באברים פנימיים. כאשר משפחתה התבקשה להעביר את דו"ח הניתוח שעברה הצעירה, היא הביאה רק מכתב כללי שאינו תואם את הפעולות שנעשו בניתוח. מהחתימה של הרופא שביצע בה את הניתוח התגלה שאותו רופא שהציג עצמו כמומחה לכירורגיה פלסטית, לא עבר שום התמחות בתחום. לדברי ד"ר הלר: "המקרה הזה מייצג קבוצה של קבוצה של מטופלות ומטופלים שעוברים ניתוחים ופעולות הקשורות לכירורגיה פלסטית במקומות לא מוסמכים. הציבור מושפע מפרסומים, מצגי שווא ועלות נמוכה ומסכן בכך את חייו בצורה ממשית. במקרה הטוב, שיקום ותיקון הנזקים, יגרור אחריו צלקות גופניות ונפשיות לכל החיים, לאותם מטופלים".

בטיביליסי שבגאורגיה עברה אישה מתיחת בטן ואחרי שבוע שבה לארץ עם זיהום קשה שגרם לאשפוזה. ד"ר מאיר כהן, התקשר ליו"ר איגוד הפלסטיקאים של גיאורגיה ולדבריו המרפאה ביקשה מהאישה להישאר להשגחה, אבל היא רצתה לחסוך כסף של ימי אשפוז ועזבה

 

והסיפורים הנוספים רבים: מטופלת שנסעה למתיחת פנים במקסיקו וחזרה עם חוסר סימטריה גדול ונדרשה לטיפול כירורגי. לבית חולים קפלן הגיעה מנותחת מטורקיה בעקבות זיהום אחרי ניתוח מתיחת בטן. אישה מהצפון אושפזה בבית החולים העמק בעקבות ניתוח כושל בטורקיה של שאיבת שומן מהירכיים והזרקה מוגזמת של שומן לעכוז. כל האזור הזדהם והיא אושפזה בבית חולים במצב מסכן חיים. בטיביליסי שבגאורגיה עברה אישה מתיחת בטן במרפאה בשם "האחים קוזינוב" ואחרי שבוע שבה לארץ עם זיהום קשה שגרם לאשפוזה. ד"ר מאיר כהן, התקשר ליו"ר איגוד הפלסטיקאים של גיאורגיה ולדבריו המרפאה ביקשה מהאישה להישאר להשגחה, אבל היא רצתה לחסוך כסף של ימי אשפוז ועזבה. "צריך להבין שלניתוח יש שלבים והוא לא מסתיים עם סיום הניתוח. כשמדובר בניתוח כירורגי גדול יש צורך במעקב של ששה שבועות ויש ניתוחים שדורשים השלמות כדי למקסם את התוצאה הסופית. הסיבה העיקרית שבגללה נוסעים לניתוחים אסתטטים בחו"ל היא המחירים הזולים, לפעמים 50% פחות מאשר בארץ, והסיכון בהרבה מקרים הוא בהתאם. מהנתונים שלנו 16% מהניתוחים הכירורגים-אסתטיים בישראל דורשים טיפול משלים, ולמי שמתנתחים בחו"ל אין את הליווי הנדרש".

ד"ר מאיר כהן מומחה לכירורגיה פלסטית ויו"ר האיגוד מסכם: "אני מאחל לנסרין החלמה מהירה ויודע שהצוות הרפואי בארץ טיפל בה היטב, מדובר במקרה כואב ומצער שחשוב שהציבור ילמד ממנו. יש לזכור שבכל ניתוח יש גם סיכונים ותקופת החלמה, ולכן חיוני שהציבור יבין שמומחה לכירורגיה פלסטית הוא רופא שלאחר שקיבל רישיון לעסוק ברפואה כללית החליט להתמחות בכירורגיה פלסטית ואסתטית, השלים התמחות של שש שנים טיפל בשנים האלה בפצועי מלחמה, נפגעי כוויות ונשים שזקוקות לשחזורי שד, עמד בהצלחה בכל הדרישות וקיבל תעודת רופא מומחה ממשרד הבריאות, כך ש-13 שנה מתחילת לימודיו הוא מביא אתו לשולחן הניתוחים ניסיון רב והכשרה מעמיקה. לא כדאי לוותר על כל זה לטובת ניתוח פלסטי מורכב בהרדמה כללית בחו"ל כשלא ניתן לדעת מי הרופא המטפל, איזו הכשרה עבר ולא לעבור החלמה".

ראוי לציין כי בפברואר אשתקד פרסם משרד הבריאות אזהרה בנושא: "בעקבות מספר מקרים של זיהום קשה שהתפתח בתושבי ישראל בעקבות ניתוח פלסטי שביצעו בטורקיה, ניתוח "חיטוב הגוף" שבוצע באופן אלקטיבי הכולל שאיבת שומן מאזורים שונים בגוף והזרקות לאזורים אחרים, משרד הבריאות מבקש להתריע מפני רופאים ומרפאות מחוץ לגבולות המדינה המפרסמים טיפולים פולשניים אסתטיים. אין למשרד כל פיקוח על רופאים ומרפאות אלה, ואין בידי המדינה כל דרך לערוב לבטיחות הטיפול שניתן".