יום הולדת

אותנטית, מרגשת ומעוררת השראה: 7 דברים שלמדנו מנסרין קדרי

נסרין קדרי | צילום: אוהד רומנו
נסרין קדרי | צילום: אוהד רומנו

היא עושה תמיד מה שהיא רוצה בלי לחשוב על מה יגידו ומה יחשבו והיא חיה את הדו-קיום ואת הפמיניזם במעשים ולא בדיבורים. נסרין קדרי חוגגת יום הולדת 34 ואנחנו חוגגות איתה

88 שיתופים | 132 צפיות

אני זוכרת את הפעם הראשונה ששמעתי את נסרין קדרי. הטלוויזיה ברקע הייתה פתוחה על איזה שידור חוזר בפעם המיליון, במקרה זה היה "אייל גולן קורא לך", עוד רעש רקע לבן לנקיונות בבית ובחיים עצמם. אבל אז קרה משהו, ואני הייתי חייבת לעצור, לחזור לסלון ולראות מה זה ומי זו שהצליחו ככה ללפות לי את הלב בכמה שניות. וזאת הפעם הראשונה ששמעתי את נסרין.

מאז נסרין כבשה לא רק את הלב שלי, אלא של כל המדינה. והיא עשתה זאת יחד עם כל המטען שיש לה, ויש לה. אישה ערבייה מוסלמית שהגיעה ללב המיינסטרים כשופטת ב"דה וויס", ניהלה זוגיות עם יהודי, התארסה, נפרדה, התגיירה. נסרין מעולם לא הסתירה את מה שהיא, אבל הוכיחה לכולנו, בעזרת כישרון אדיר, שהיא הרבה יותר מכל טייטל. 

> שירת התקווה של נסרין קדרי
>> המוזות של נסרין קדרי 

בתיבת המידע בוויקיפדיה כתוב שכלי הנגינה של נסרין הוא "קול". ה"קול" הזה הוא בעצם האישיות שלה, ובדיוק כמותו גם היא חזקה ועוצמתית, רכה ומלטפת ובעיקר נכנסת עמוק עמוק ללב. אז לרגל יום הולדתה ה-34 הנה שבעה דברים שלמדנו ממי שהיא לא רק זמרת אדירה אלא גם אישה מעוררת השראה. 

נסרין קדרי | איפור ושיער: הראל מרגלית לסולו. צילום: ינאי יחיאל
נסרין קדרי | איפור ושיער: הראל מרגלית לסולו. צילום: ינאי יחיאל

אותנטיות היא התכשיט הכי יפה שלך

ישראל 2020 היא מקום משונה, לפעמים לטוב, לרוב לרע, וזה לא בהכרח קשור לקורונה. העובדה שערבייה מוסלמית הפכה תוך כמה שנים לאחת הזמרות האהובות במדינה שבה יש כל כך הרבה שנאה לערבים היא דבר משונה, משונה ונפלא. ולא מפתיע שזה קרה דווקא לקדרי.

להבדיל מאחרים קדרי לא רתמה את הזהות שלה בשביל אג'נדות חלולות ופוליטיקת זהויות. היא הייתה פשוט היא – אישה, זמרת ובין היתר גם ערבייה ומוסלמית. היא לא הייתה צריכה ללכת ולנאום על שלום או על דו-קיום פשוט כי היא גם ככה כל הדברים האלה: משלבת בין ערבית ועברית בלי להתבלבל, מזכירה דרך השירים שלה שאנחנו בסך הכול שכנים, ומוכיחה את הכוח האמיתי של המוזיקה – לחבר בין אנשים. 

רגע שיא זכור במיוחד היה דווקא בתחילת הקריירה שלה, כשב"אייל גולן קורא לך" היא שרה את "הלב בוכה", השיר של שרית חדד שנכתב על הלינץ' ברמאללה והפך ברבות השנים להמנון הלא רשמי של תקופת הפיגועים של תחילת שנות ה-2000. אתגר לא פשוט לזמרת ערבייה, וקדרי הצליחה לעמוד בו עם ביצוע מטלטל ומרגש תוך כדי שהיא שרה על פחד וכאב שמשותפים לכל בני האדם. היא הצליחה כי בביצוע הזה כמו כמעט בכל שיר אחר שלה היא הייתה פשוט היא, בלי לזייף, תרתי משמע, ולכנות אמיתית כזאת פשוט אי אפשר להתנגד. 

אין דרך אחת נכונה להיות פמיניסטית

כמו בעניין הפוליטי, גם בכל מה שקשור לפמיניזם נסרין מעדיפה יותר מעשים ופחות מילים.

היא הגיעה אל לב תעשיית המוזיקה המזרחית, תעשייה גברית ברובה, עם כל הקשיים לא רק של זמרת אישה אלא של אישה ערבייה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. בהמשך הגיע גם הליך הגיור שהפתיע רבים והוכיח שקדרי עושה תמיד מה שהיא רוצה בלי לחשוב על "מה יגידו" ו"מה יחשבו", ומה זה אם לא פמיניזם אמיתי. 

בשנה האחרונה כוכבות כמו מאיה בוסקילה ונעמה קסרי הכריזו שהן בעצם לא פמיניסטיות. אולי כי פמיניסטית עדיין נתפסת כאישה ממורמרת, שונאת גברים, אולי אפילו מכוערת ולא כמישהי שנאבקת למען כולנו, גברים ונשים כאחד. אני לא יודעת אם קדרי מגדירה את עצמה כפמיניסטית במאת האחוזים, אבל המעשים שלה מדברים בפני עצמם.

ויש גם את הפיל הפמיניסטי שבחדר: קל להלל את קדרי כאישה חזקה ומעוררת השראה ובו בזמן אפשר לתהות על היחסים שלה עם אייל גולן, מי שלמעשה גילה אותה ועד היום היא חתומה בחברה שלו. אז אפשר ורצוי לתהות על זה ובו בזמן להבין שהחיים עצמם יותר מורכבים מפוסט בפייסבוק ושלכל אישה יש את הדרך שלה והמקום שלה, בלי לכפות על אחרות סט חוקים פמיניסטי שקובע מה נכון ומה לא.

החוק היחיד של האהבה

החוק היחיד הוא שאין לה שום חוקים, ובטח לא חוקים של לאום או מוצא. תשאלו את קדרי, או את עדי שילון ויוסף סוויד או לוסי אהריש וצחי הלוי, שדי רק להציץ בטוקבקים שטופי השנאה שהם כולם ממשיכים לקבל, רק כי העזו להיכנס לזוגיות של ערבי ויהודייה או ערבייה ויהודי, כלומר: רק כי העזו ללכת עם האהבה שלהם.

לפני כשלוש שנים חשפה קדרי את הזוגיות עם מי שהיה נגן הדרבוקה שלה, אביעזר בן מוחא. ה"יציאה מהארון" של קדרי הייתה עוד שלב בדרך ללב המיינסטרים בלי לוותר על האמת שלה, על האהבה שלה. 

אפשר רק לדמיין כמה קשה הייתה ההחלטה להיחשף. האומץ שלה מעורר השראה פעמיים: גם ככזה ששולח מסר לנשים, ערביות או יהודיות, לעשות מה שהן רוצות וללכת בעקבות מי שהן אוהבות, וגם מסר שהאהבה עצמה, כשהיא אמיתית, מסוגלת לגשר על כל הפערים. 

"אנחנו לא הזוג המעורב הראשון וגם לא נהיה הזוג האחרון. באמריקה לא חסרים זוגות שמדליקים נרות חנוכה כשבצד עומד עץ כריסמס. ככה זה כשיש אהבה", אמר בריאיון בן זוגה דאז בן מוחא. השניים היו יחד למעלה מעשור ואף התארסו, אך לבסוף נפרדו, והיום השמועות טוענות שקדרי יוצאת עם הזמר "אופק המלאך".

השנים עושות לנו טוב

צעירה לנצח? כמו במקרה שרית חדד, גם אצל קדרי השנים עושות לה רק טוב ומוכיחות שלפעמים להתבגר זה הדבר הכי טוב שיכול לקרות לארון שלך. מי שפרצה לחיינו עם סטייל ילדותי לא ברור ופוני בלונד פחות מחמיא, בלשון המעטה, הפכה בשנים האחרונות לפאשניסטה מן המניין, גם בזכות הסיוע של המלבישה הקבועה שלה מורן טובול. 

היום משלבת קדרי בין חליפות צמודות א-לה הוליווד של שנות ה-40 לשמלות סופר סקסיות שמוכיחות שהיא לא מפחדת לעוף על עצמה, בקטע הכי טוב שיש, עם אחד ממהפכי הסטייל הכי מוצלחים של השנים האחרונות. 

לפעמים הדרך הטובה ביותר לפרגן היא פשוט לראות את האחר

אנחנו אוהבים להגדיר אנשים, לשים אותם במשבצות: שמאלנית או ימנית? זמרת מזרחית או כוכבת פופ? זה קל ופשוט, אבל יותר מדי פעמים הפשוט הופך לפשטני. איכשהו קדרי מצליחה לדלג מעל המשוכות האלה בקלילות, פשוט כי יש לה את היכולת המופלאה לראות את האחר, כל אחר שהוא. 

"קיבלתי שיחת טלפון שבה סיפרו לי על רוואן, תושבת עזה, ילדה מדהימה שחלתה בסרטן ומטופלת כבר שנתיים במסירות בבית החולים איכילוב, ממש כאן בלב תל אביב. רוואן חגגה יום הולדת והיה לה חלום, שאגיע לשיר לה. לא חשבתי פעמיים ופשוט הגעתי כי אין כאן מקום לספקות, ואם גרמתי לה לחייך ולו במעט, הרווח כולו שלי. כשזה מגיע לילדים, עם כל כך טהור ונטול מלחמות שלא אחראי לגורל שלו ולא בוחר איפה להיוולד אלא רק לגדול בתום ובשקט – אסור לשכוח שהעתיד בידיים שלנו. כולנו בני אדם = שווים", היא כתבה רק לפני כחצי שנה, רגע אחרי שהעלתה פוסט תמיכה בתושבי הדרום ועוטף עזה. ולא, אין כאן שום סתירה אלא רק סולידריות בסיסית אנושית שכל כך חסרה, שמסוגלת לראות כאב של אחר גם אם הוא לא אני. 

קדרי יודעת מה זה להיות האחר הזה, מעצם היותה אישה ערבייה בישראל, וזה סוד הקסם שלה, היכולת לחבר את מה שנתפס כ"אחר" ללב המיינסטרים ולהראות לנו שאנחנו לא כל כך שונים זה מזה.

אל תפחדי מהכישרון שלך 

"בכל ריאיון אני נתקלת בשאלה 'האם בתור ילדה החלום הכי גדול שלך היה להיות זמרת מפורסמת?', וכשאני עונה שדווקא לא, תוהים סביבי האם זה גורם לי להעריך פחות את הנקודה שבה אני נמצאת היום בחיי. 'זה אומר שאת בכלל לא מגשימה את החלום שלך?', שואלים, וגורמים לי לשאול את השאלה הזו אפילו את עצמי. אז זה מחזיר אותי אחורה, לפעם, מזכיר לי שהחלומות שלי בכלל היו פשוטים יותר, רציתי לשחק בבובות שלי ושיהיו לי הרבה מהן, לשיר להורים שלי ולגרום להם נחת, לטפל בבעלי חיים כי הם היו חמודים בעיניי ולימים גם חשבתי לעסוק בזה אבל לא באמת ידעתי איך ומה צריך לעשות בשביל להגיע לשם… אז להיות זמרת? מפורסמת? אני? לא חושבת שהעליתי על דעתי שדבר כזה ייתכן וזו הסיבה כנראה שאפילו לא העזתי לחלום. אולי זה מה שגורם לי להעריך את זה אפילו כפול ולהתרגש עד דמעות מכל דובי או פיסת אהבה שאני מקבלת, פשוט כי הילדה שבי לא העזה לדמיין את זה ואולי אפילו עד היום לא מאמינה שזה קורה לה", כתבה קדרי בחשבון האינסטגרם שלה.

לא פעם נדמה לנו שאנחנו מפחדים להיכשל, אבל האמת שלרוב מה שאנחנו באמת מפחדים ממנו הוא להצליח. הדרך של קדרי היא תזכורת אמיתית לאופן שבו מגשימים חלומות במציאות, עם הרבה עבודה קשה ותוך כדי הבנה שהדבר היחיד שעלול לעצור אותנו הוא הפחד שלנו עצמנו. 

View this post on Instagram

אז ועכשיו ⏳ בכל ריאיון אני נתקלת בשאלה "האם בתור ילדה החלום הכי גדול שלך היה להיות זמרת מפורסמת?", וכשאני עונה שדווקא לא… תוהים סביבי האם זה גורם לי להעריך פחות את הנקודה שבה אני נמצאת היום בחיי. "זה אומר שאת בכלל לא מגשימה את החלום שלך?" שואלים, וגורמים לי לשאול את השאלה הזו אפילו את עצמי. אז זה מחזיר אותי אחורה, לפעם, מזכיר לי שהחלומות שלי בכלל היו פשוטים יותר, רציתי לשחק בבובות שלי ושיהיה לי הרבה מהן, לשיר להורים שלי ולתת להם נחת, לטפל בבעלי חיים כי הם היו חמודים בעיניי ולימים גם חשבתי לעסוק בזה אבל לא באמת ידעתי איך ומה צריך לעשות בשביל להגיע לשם… אז להיות זמרת? מפורסמת? אני? לא חושבת שהעלתי על דעתי שדבר כזה ייתכן וזו הסיבה כנראה שאפילו לא העזתי לחלום. אולי זה מה שגורם לי להעריך את זה אפילו כפול, לשאלתם, ולהתרגש עד דמעות מכל דובי, או פיסת אהבה שאני מקבלת- פשוט כי הילדה שבי, שנמצאת בתמונה הבאה, לא העזה לדמיין את זה ואולי אפילו עד היום לא מאמינה שזה קורה לה❤ #We_Are_Samsung #GalaxyS10 @samsungisrael

A post shared by נסרין קדרי (@nasrinkadry) on

ללכת עם הלב בלי לפחד

זו אולי קלישאה אבל קלישאות הופכות לכאלה בגלל שהן נכונות ובחיים האלה אפשר לפעול מתוך שתי דרכים, אהבה או פחד ושנאה ומה שנעשה מתוך אהבה הוא תמיד יפה. קדרי, להבדיל מרבים כל כך כאן, פועלת מתוך מקום של אהבה. 

אני רק יכולה לדמיין כמה פחדים הציפו את נסרין רגע לפני שחשפה את הזוגיות שלה עם יהודי, רגע לפני שהחליטה להתגייר, אפילו רגע לפני שהגיעה לאודישן הראשון שלה ב"אייל גולן קורא לך", אבל היא תמיד הביסה את הפחדים האלה עם האהבה שלה. 

ב"אלבי מעאק", אולי השיר הכי יפה שלה שמשלב בין עברית לערבית ואף כולל את שפת הסימנים בקליפ, היא שרה "היום וגם מחר איתי נחיה חלום מציאותי, בשבילך ובשבילי". אז לעוד הרבה שנים של השראה וחלומות שמתגשמים במציאות מתוך אהבה. מזל טוב נסרין קדרי ותודה על ההשראה.