מתנות לחג שעושות טוב למי שנותן, למי שמקבל וגם לכדור הארץ

המתנות של "עסיסים" | צילום: זיו ניסן
המתנות של "עסיסים" | צילום: זיו ניסן

ממוחזר, חווייתי, יד שנייה או משהו שתופס מקום רק בלב - רעיונות למתנות לראש השנה שהערך הסביבתי שלהן הוא רק בונוס

88 שיתופים | 132 צפיות

לפני שנה וחצי הצבתי לי מטרה לסגל אורח חיים עם יותר מודעות סביבתית. עברתי למלתחה של יד שנייה, הפסקתי עם החד פעמי, ועכשיו עם הגעתו המפתיעה של ספטמבר (גם אתכן הוא תופס לא מוכנות כל פעם מחדש?) שאלתי את עצמי – האם יש דרך לקנות מתנות לחגים מבלי להחריב עוד קצת את כדור הארץ?

>> למה הפסקתי לקנות בגדים חדשים (חוץ מתחתונים)?

התשובה שלי היא חד משמעית כן. אז אספתי עבורכן 6 רעיונות מגניבים למתנות, שגם כיף לקבל, וגם ישאירו אתכן עם מצפון נקי. 

רגע לפני שנתחיל – חשוב לי להגיד מילה גם על מה שעדיף לא לקנות: הזמנות מחו"ל out – עסקים מקומיים in. משלוחי מוצרים במטוסים מחו"ל הם אחד הדברים הכי מזהמים שקיימים. אם אפשר לקנות את זה בארץ – זה תמיד תמיד עדיף (ובמיוחד בתקופה הזאת).

אמנות מקומית ממוחזרת

אין מה לומר, ישראלים יודעים איך להכין מהלימון לימונדה. אחת המתנות הכי מקסימות שאפשר לקנות היא יצירת אמנות ממוחזרת. בשנים האחרונות טרנד המיחדוש תופס תאוצה וכיום ניתן למצוא עשרות אמנים מוכשרים שיוצרים פסלים, עציצים, תכשיטים ובגדים מחומרים שאחרת היו מושלכים לאשפה. 

ורד גולדמן למשל, אוספת שאריות קרטונים, עטיפות וחומרי יצירה שחנויות נוהגות לזרוק. מהאוצרות שהיא מוצאת היא יוצרת פרינטים, תמונות וגלויות בעבודת יד מדויקת וייחודית. מושלם כמתנה לחברים שבדיוק עברו דירה וצריכים עוד טאץ' עיצובי.

רוני "מקרוני" מייצרת תכשיטים עדינים בעבודת יד מפרחים שהיא מלקטת ומייבשת בעצמה. היא  מקפידה לאסוף בכל פעם פרחים בודדים על מנת שלא לפגוע באיזון הטבע – כך שכל תכשיט מעוטר בפרח ייחודי. אם זה לא מספיק – את המוצרים היא עוטפת בנייר ממוחזר. 

איתמר וזיו הידועים גם כעסיסים אוספים בקפדנות כלי וינטג' נדירים והופכים אותם לעציצי סוקולנט מטופחים שמתאימים לכל בית!

קורסים להעשרה

רעיון נוסף למתנת חג סביבתית היא לקנות קורס העשרה דיגיטלי. דווקא עכשיו כשאי אפשר לצאת מהבית יש היצע מדהים ואיכותי של קורסים בכל נושא אפשרי – החל מאפיה, דרך תפירה ועד עריכת וידאו. אני אוהבת את הקונספט הזה במיוחד כי זאת מתנה שכנראה לא הייתי קונה לעצמי – אבל הייתי מאוד שמחה לקבל. 

מניסיון אישי אני ממליצה על הקורסים המעולים של דנה ישראלי. באתר האינטרנט שלה היא מציעה קורס עריכת וידאו לכל המשפחה, איור דרך הנייד ועוד מגוון תכנים שמתאימים לכל הגילאים. 

מינוי פרימיום

עוד מתנה מדליקה ומקורית היא מנוי שנתי או כרטיסייה בתחום שאוהבים. אם דודה שלכם מתה על פילאטיס – למה שלא תפנקו אותה ב-10 שיעורים עליכם? ואם האחיין מתעניין בעיצוב – אולי תרצו לקנות לו מנוי שנתי לפוטושופ? ותראו לי מישהו שלא ישמח לקבל מנוי קבוע לסרטים וסדרות בנטפליקס? סתם, אני צוחקת. אני יודעת שאין אנשים כאלה.

מארז מוצרים רב פעמיים

רוצות ללכת all the way על מתנה סביבתית? אני איתכן. היום אפשר להחליף כמעט כל מוצר חד פעמי במוצר איכותי שמחזיק מעמד לשנים רבות. כוסות, קשים, מברשות שיניים, סבונים, שקיות ואפילו סכיני גילוח. כל אלו יכולים להפוך למארז חג טרנדי בעיצוב מינימליסטי. תנו קפיצה לעמוד של אקו סטור ותגלו עולם שלם של מוצרים אקולוגיים במחירים הוגנים.

פשוט לקנות יד שנייה

ואם כבר ללכת עד הסוף עם הקיימות – אפשר פשוט לקנות מתנה יד שנייה. אני יודעת שזה נשמע מוזר ושלא כולנו רגילות לזה, אבל תפתחו רגע את הראש. באתר e-fashionista של עדן פז תוכלו למצוא תיקים ובגדים ממותגי יוקרה בחצי מהמחיר ובמצב מושלם. בין היתר תוכלו לקנות שם פריטים מהארון הפרטי של רוסלנה, מגי אזרזר, בר זומר ואלינה לוי

View this post on Instagram

FASHIONISTA ✨

A post shared by E – FASHIONISTA (@efashionista_) on

פחות בעניין של בגדים? לסבא וסבתא תוכלו להעניק ספר שמור ונקי מסיפור חוזר. אגב, גם לאחיינים שלכם – הם גם ככה יותר מדי זמן בטלפון!

חוויות משותפות

המלצה אחרונה ומאוד חביבה היא לקנות במתנה חוויה. גם בעוד מאה שנה לא תצליחו לשכנע אותי שלקבל מוצר זה יותר משמח מאשר לבלות יום כיף עם האנשים שאני אוהבת. 

לכבוד החג תוכלי לקחת את בן או בת הזוג לספא, למסאז' מפנק או לסיור ביקב. נכון שבזמן הסגר זה פחות רלוונטי, אבל תמיד אפשר להזמין קופון מראש ולפדות אותו מתי שמתחשק. אפילו המחשבה על זמן משותף בתום הסגר יכולה לעודד את מצב הרוח ולפתוח את תקופת החגים בחיוך.

המלצת הזהב שלי – אור בן עמי מציעה סיורים מודרכים בחנויות יד שנייה ברחבי תל אביב, חוויה אדירה עם כל הבנות דודות או עם אימא והאחיות. 

עכשיו כשיש לכן את כל הרעיונות בראש – זה הזמן לשופינג!