יום כדור הארץ: למה הפסקתי לקנות בגדים חדשים?

למה הפסקתי לקנות בגדים חדשים| צילום: shutterstock
למה הפסקתי לקנות בגדים חדשים| צילום: shutterstock

רתם קליגר גילתה להפתעתה שפיתחה מצפון אופנתי. בטור אישי היא מסבירה איך הפסיקה לקנות בגדים חדשים וממליצה על שש חנויות יד שנייה מוצלחות

88 שיתופים | 132 צפיות

לפני כמעט שלוש שנים הפסקתי לקנות בגדים חדשים. שנים לפני כן עוד הייתי עושה "שופינג מצברוח" בקביעות. כזה שאנחנו קונות בו חולצה חדשה ופתאום מרגישות יותר טוב (מכירות?). ובאמת, אני אוהבת אופנה ומשקיעה כמות מביכה מזמני הפנוי בסרטוני יוטיוב של אמריקאיות עושות "הול קניות". ובכל זאת – כבר הרבה זמן שבגדים חדשים לא נכנסים לי לארון. אז מה כן? חנויות יד שנייה (יש גם אונליין!), החלפות עם חברות ומשפחה – וזהו. חוץ מתחתונים. כי וואלה, גם לי יש גבולות.

זו לא הייתה החלטה קלה. כמו רובנו – גם בי היכה "גל הסביבתיות" בלי הכנה מוקדמת (ותודה לגרטה תונברג). בניגוד לסטיגמה שיש אולי על נשים שקונות יד שנייה, סגנון הלבוש שלי מהודק והחנויות האהובות עליי היו זארה וטופ שופ. שאלתי את עצמי – האם אצליח לעשות את המעבר מ"אופנה מהירה" ל"אופנה סביבתית" מבלי לוותר על הסטייל האישי שלי? בהמשך תגלו את התשובה, אבל קודם – למה בכלל הפסקתי לקנות? (בתמונת האינסטגרם: אני לובשת שמלה של H&M שנרכשה בעשרה שקלים במכירה של ויצ"ו).

תעשיית האופנה היא התעשייה השנייה (אחרי בשר) המזהמת ביותר בעולם. התעשייה צורכת כ-20 אחוזים מכמות המים העולמית ומהווה את אחד הגורמים העיקריים לזיהום מים מתוקים. קשה לי להסביר כמה זה מעצבן כשמדינות רבות כל כך נמצאות במשבר של מי שתייה. תעשיית האופנה אחראית גם לכ-8 אחוזים מסך פליטת גזי החממה. התחממות גלובלית כבר אמרנו?

אוקיי, נגיד שהכל קונספירציות ובכלל אין התחממות גלובלית. הרוב המוחלט של הבגדים שאנחנו קונות מיוצר במדינות עולם שלישי במזרח על ידי עובדים ששכרם מסתכם לעיתים ב-15 ש"ח ליום. חלקם ילדים שעובדים בתת תנאים, חשופים לחומרים רעילים, במבנים מתפרקים, במשך שעות ארוכות, בלי הפסקות או חופשות, בלי זכויות בסיסיות.

מה הבעיה? אם תרמתי בגד שהפסקתי ללבוש – אני עושה מעשה טוב! אז זה לא מדויק. הרוב המוחלט של הבגדים שאנחנו תורמות מגיע בסופו של דבר בספינות ליבשת אפריקה. למעשה, מגיעים לשם כל כך הרבה בגדים שתושבי היבשת טובעים בהם. זו האמת – רחובות שלמים באפריקה מכוסים בחולצות בטן. ואם הפגיעה בנוף לא מספיקה – הפגיעה בשוק הטקסטיל המקומי ממש הרסנית.

וסיבה אחרונה – מה אני צריכה את זה? רוב הנשים לובשות 20 אחוז מהבגדים שלהן 80 אחוז מהזמן. את רוב הפריטים אנחנו מקפלות ודוחפות עמוק לתוך הארון שיעלו אבק. למה זה טוב? אני רוצה להתרגש מכל פיס שיש לי ברמת הספרקס ג'וי של מרי קונדו. העובדה שהיום חולצה עולה פחות מבמבה היא לא סיבה מספיק טובה לרכוש אותה.

המעבר לאופנה סביבתית וערכית יותר גרמה לי לקנות רק כשאני באמת אוהבת פריט. בחודשים הראשונים זה לא היה קל. הייתי הולכת עם בן זוגי שיחיה בקניון ומתפתה להכנס לכל חנות. הצבעים חזקים, הקולקציות החדשות נועזות, אבל היי, הזכרתי לעצמי, עשית החלטה. לאימא שלי היה הכי קשה להתרגל. שוב ושוב היא הייתה מתקשרת ושואלת אם לקנות לי איזו שמלה. והייתי מסבירה לה בסבלנות שאם זה לא יד שנייה, אז לא. "אבל זה אני קונה, לא את" – היא הייתה אומרת. ואני צחקתי ועמדתי על שלי. בסוף היא הבינה. הזמן חלף, והחלטתי לעצור רגע ולהסתכל על התהליך שעברתי. בזבזתי פחות כסף, קניתי בגדים שאני יותר אוהבת, וצמצמתי את הנזק הסביבתי שאני גורמת.

לפני שהתחלתי את המסע הזה פחדתי מאוד שאאלץ לוותר על סגנון הלבוש שלי. ברוב חנויות היד שנייה שהכרתי היו בעיקר פרטי וינטג' פרה-היסטוריים. כבודם במקומם מונח, אבל זה לא בשבילי. שמחתי מאוד לגלות שהיצע היד שנייה בישראל גדל פלאים והיום ניתן למצוא עשרות חנויות טרנדיות, מסודרות ונקיות עם סינון קפדני ואפילו מותגי יוקרה. יותר בזול ויותר סביבתי. אין ספק שאני מתכוונת להמשיך בדרך הזאת. אבל – אם יהיה פריט ספציפי שארצה ולא אמצא ביד שנייה – אני אקנה אותו בחנות רגילה. אשתדל שזה יהיה מייד אין ישראל ולא בנגלדש. ושזה יהיה פריט איכותי שלא ייזרק אחרי חודשיים. בלי רגשות אשמה. בסופו של דבר המטרה היא להמשיך להתנהל ככה כל החיים. אני רוצה שזה יישאר כיף ולא עול. ואני מזמינה אתכן מאוד להצטרף אליי להמשך המסע.

* הנתונים מתבססים על מחקר של חברת הייעוץ העולמית מקינזי ועל הסרט "the true cost".

הנה המלצות שלי על חנויות יד שנייה שוות:

1. chelsy true closet – קיימים שני סניפים עם סינון קפדני בטירוף. רק בגדים במצב מעולה. חלקם אפילו עם טיקט. ובונוס – מוכרות מקסימות וסטייליסטיות שעוזרות בהכל. מקווה ישראל 22, תל אביב או סירקין 4 גבעתיים.

2. אליזבת הראשונה – חנות בוטיק. כל פיס שם מציאה אמיתית. הסדנא 1, רעננה.

3. דליתי – לצפוניות שבינינו. חנות קטנה ומשפחתית עם אווירה נעימה וכמות ענקית של פריטים שווים. משה שרת 25, קריית חיים.

4. דה קלוזט – מעדיפות קניות אונליין? באתר "דה קלוזט" מגוון נשים פותחות עבורכן את ארון הבגדים הפרטי שלהן ואתן יכולות לחטט בו (באופן דיגיטלי) ולבחור מתוכו פריטים. daklozet.com

5. cycle of fashion – עוד לא יצא לי להזמין משם אבל הוא נראה אש. cycleofashion.com

6. אפליקציית depop – מאפשרת לכל אחת מכל העולם להעלות פרטי לבוש שהיא כבר לא צריכה ואת יכולה לגלול בין הפרופילים ולהזמין בצורה מאובטחת. יש שם היצע ישראלי מפתיע ומרשים.

>> 11 חנויות היד השנייה הטובות בישראל