מתחת לקליפה

לגרות את הצ'י, לאפשר לו זרימה תקינה ולהשיב את האיזון לגוף

88 שיתופים | 132 צפיות

פרטים אישיים

דניאל גלבוע, מאסטר באנתרופולוגיה, בן 53, מתגורר בליאון שריגים – ישוב אקולוגי בעמק האלה.

מטפל בשיאצו קוריאני

טיפול זה מכונה גם שיאקו, והוא משלב מלל ועבודה מהירה ונמרצת על מסלולי המרידיאנים בגוף בתנועות שונות, החל מלחיצה ישירה ועד גלישות על המרידיאנים, דרך מניפולציות והרטטת כל המערכת. הוא עובד עם הידיים, האגודלים, הברכיים, המרפקים והאמות. למתבונן מהצד, הטיפול נראה מעין ריקוד.

לימודים

למדתי אנתרופולוגיה ובמסגרת זו עשיתי מחקר על שיטות ריפוי במזרח הרחוק. שהיתי שנים ממושכות בהודו, יפן, תאילנד, בורמה והפיליפינים, ביקרתי במנזרים, בבתי ספר ובכפרים נידחים. תחילה חקרתי בגישה אנתרופולוגית (בשיטת תצפית-משתתפת) ועקבתי אחר הדברים המשותפים לכל השיטות כדי למצוא את המכנה המשותף שהוא כנראה המקור, ולאחר מכן חקרתי את הפיתוחים השונים של כתות ושבטים לשיטות הרפואה השונות. את כל השיטות למדתי במזרח, אך במקום לכתוב את ממצאי רק כאנתרופולוג, התחלתי ליישם את השיטות בפועל, והיישום הפך למקצוע.

ניסיון טיפולי

בשנת 1990 כשחזרתי לארץ, התגוררתי בקיבוץ נחשון והתחלתי להעביר סדנאות בשיאצו, שיאקו, יוגה, יוגתרפיה (תרפיה דרך יוגה), זן שיאצו, גשטלט, טנטרה ועוד. בהמשך, פתחתי קליניקה בתל אביב, העברתי קורסים בשיטות האלו ובה בעת טיפלתי באמצעותן. כיום אני מטפל ומלמד עיסוי תאילנדי במכללת "מדיסין", מלמד שיאצו באוניברסיטה הפתוחה "מירב" של מכבי שירותי בריאות ושיאקו במכללת רעננה ורחובות.

מהי השיטה?

בסיס התפיסה התיאורטית, פילוסופית ומדעית של השיטה, נשען על תיאורית הין והיאנג, הגורסת שהם כוחות דינאמיים משלימים ומנוגדים זה לזה, הקיימים בכל היבט של החיים. האיזון בין כוחות אלה הוא המכריע בכל מצב, כולל מצבנו הגופני, וכדי לפתור מצבים בעייתיים עלינו להשיב את האיזון שהופר על כנו. מטרת השיאקו היא לגרות את הצ'י, לאפשר לו זרימה תקינה ולהשיב את האיזון האנרגטי.

כלומר: העיקרון הוא שגוף ונפש הם יחידה אחת. הגוף מייצר תבניות רגשיות הנחרטות בו. אדם שחי בחרדה למשל, יש להניח שילך רכון כשחזו שקוע פנימה ויחווה קושי בנשימה. האדם יכול להבין את מצבו ברמה הקוגניטיבית, אבל אם זה רשום בגוף, כל עוד מישהו לא "ישבור" את התבנית הזו וכל עוד האדם לא יהיה מודע למה שקורה לו, כל האנרגיה הפנימית שלו תהיה מתועלת לאותה תבנית החרדה השוכנת בגופו והיא תמשיך להיות תקועה שם. לעיתים, המקור לאותה תבנית שהושרשה כבר נשכח ממנו, אך רישומיה עדיין ניכרים בגופו. באמצעות השיאקו אני מאתר את השריון של הגוף ופותח אותו.

איך נוצרה השיטה?

בתקופה הקדומה, היפנים שלחו שליחים לסין, שהיתה מעצמה, כדי ללמוד תחומים שונים, ביניהם שיטות ריפוי. בדרכם חזרה ליפן, עברו השליחים דרך קוריאה, שם הושרשו שיטות רבות שהובאו מסין ויצרו לעיתים סינתזה בין כל התורות. השיאקו התפתח בקוריאה מתוך האנמה (עיסוי סיני) וקיבל תבנית המתקרבת יותר לעולם השיאצו היפני, אך הרבה יותר דינאמית וחזקה ממנו.

למה דווקא שיטה זו?

כי זוהי שיטה שפועלת בחוזקה ובמהירות ותוצאותיה ניכרות באופן מיידית. אחרי טיפול בשיאקו, האדם מרגיש את זרימת האנרגיה בגופו במשך ארבעה-חמישה ימים. זוהי תחושה ברורה וחזקה ולכן פעמים רבות, אני מעדיף להתחיל ולטפל באמצעות שיאקו ולא בשיאצו שפועל לאט יותר.

למי הטיפול מומלץ?

לכל אחד כמעט. העיקרון בשיטה הוא שמקורה של כל בעיה גופנית נעוץ בנפש, ולכן היא יעילה לפתרון בעיות רגשיות. בגוף יש אזורים מסוימים שמשויכים לרגשות. אני בודק אזורים אלו ומאתר את מקור הבעיה. בני האדם הם יצורים נוירוטים. כלומר, תמיד שולט בתוכנו המאבק בין הצד החייתי שבנו ובין הצד התרבותי ובמאבק הזה נוצרים קונפליקטים. יש אנשים שמסתדרים עם הקונפליקטים האלו. לאחרים, שלא מסתדרים איתם, מומלץ להגיע לטיפול.
באופן כללי, איני מגביל את גיל האנשים המעוניינים בטיפול, אך מכיוון שהעבודה היא מאוד חזקה, אני נמנע מלטפל באנשים מבוגרים מאוד, במיוחד אלה הסובלים מאוסטיאופורוזיס. המדד שלי להתאמת הטיפול לאדם הוא אורח חייו ועד כמה הוא מוכן להיפתח אלי רגשית, שכן הטיפול מושתת על אינטראקציה בינינו, דיאלוג כן ושיעורי בית.

מהם מקורות ההשראה שלך?

הבית שלי, שנמצא בחיק יער ובנוי בראש צוק על פי העקרונות של הזן-בודהיזם. זהו בית אבן עם תקרות גבוהות, חף מדלתות, המעניק תחושת מרחב. נוף היער המשתקף מבעד לחלונות ביתי ואופף אותי מכל עבר משרה עלי רוגע ושלווה. ביתי הוא מעין מקדש עבורי. יש בו המון פסלים ושוררת בו אווירה רוחנית. כשאני מגיע הביתה ועושה מדיטציה, אני מגיע באמצעותה לעולמות קסומים. מקור השראה נוסף הוא האזנה לאופרות.

מישהו מטפל בך?

למען האמת, לא. אולם, אני מתאמן מדי יום לפחות ארבע שעות, בעיקר באשטנגה יוגה (יוגה מאוד חזקה ודינאמית), שאותה אני מלמד. אני עובד על נשימות ומתאמן במכון כושר מספר שעות ביום. אני טבעוני קיצוני ביותר, ניזון מירקות ופירות בלבד, אז אינני חולה ומבחינתי, אני מטופל עם עצמי.

התפתחות רוחנית

הניצוץ הרוחני נעור בי בשהותי באנטרקטיקה בשנת 1976. כאנתרופולוג עשיתי את ה-M.A. שלי בחקר התנהגות קבוצתית במצבי לחץ אקולוגיים. שהיתי במקום שאליו מגיע מטוס אחת לשנה. היינו 13 גברים, שכולם עברו מבדקים של המכון לחקר החלל. סביבנו הכל היה לבן. קור אימים. תחושת בדידות. אחרי חודש כבר לא היה לנו על מה לשוחח ואז החל אצלי מסע פנימי, מעין ויפאסאנה שנמשכה שנה שלמה. בדקתי את עצמי מכל מיני זוויות תוך התייחסות לפרטים, ואז עלו אצלי שאלות פנימיות, רגישויות שונות שבעקבותיהם השתנתה התייחסותי לחיים. כשעזבתי את המקום הבנתי שאני רוצה לעסוק בנושאים רוחניים יותר. המשכתי בכיוון שהתוויתי לעצמי בשהותי הממושכת במזרח הרחוק, שם נפתחתי לעולם הרוחני והעשרתי את עצמי רוחנית.

מיהו מטפל טוב?

מטפל בעל ידע רב, שעובד עם אינטואיציה, דרך הרגש.

התמודדות עם לחצים

באמצעות פראנה-יאמה – שיטה מובנית מאוד של נשימות שבאה מעולם היוגה. דרך נשימה אפשר להתמודד עם המון נושאים בעיתיים.

עצה למטפלים

לימדו לעבוד מהלב.

אם לא היית מטפל, הייתי

מטפל. יש שני תחומים שחלמתי לעסוק בהם מילדות: רקדן בלט או זמר אופרה ואכן אני מעביר קורסים של אובר-טונים, כיצד להוציא שני צלילים בבת אחת.

 

מתוך: מגזין דרך האושר

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה

06.11.06

(עודכן ב – 24.02.09)