משמרות הצניעות של משרד החינוך

התמונה שהעלו בעמוד של משרד החינוך | צילום מסך מפייסבוק
התמונה שהעלו בעמוד של משרד החינוך | צילום מסך מפייסבוק

משרד החינוך העלה איור שבו בנים לבושים בבגדים קצרים ובנות בבגדים ארוכים. קהל המגיבים לא פספס את האפליה הברורה ונתן למשרד ציון נכשל

88 שיתופים | 132 צפיות

משרד החינוך ניסה אתמול להתחפש לאקדמיה ללשון והעלה פוסט מצויר שבו הזכיר לציבור שצריך להגיד שהילדים לומדים בכיתות ובקבוצות ולא בקפסולה. "כולנו זוכרים שבעברית אומרים כיתות וקבוצות. אז באיזו כיתה/קבוצה אתם???", אמר הטקסט הנלווה לתמונה. שיהיה. המגיבים הראשונים באמת התייחסו למה שכתוב, והם העירו שכמעט אף אחד לא לומד בקבוצות אלא בכיתות מלאות של שלושים פלוס תלמידים.

כולנו זוכרים שבעברית אומרים כיתות וקבוצות.אז באיזו כיתה/ קבוצה אתם???

פורסם על ידי ‏משרד החינוך‏ ב- יום שני, 1 ביוני 2020

אבל לא זאת היתה הבעיה עם הפוסט הזה, אלא האיור הנלווה שהופיעו בו מורה ושלושה תלמידים, שני בנים ובת. הבנים באיור הולבשו בבגדים קצרים, ואילו המורה והתלמידה צוירו עם שרוולים ארוכים וטייץ 3/4 (לילדה) וחצאית עד הברך (למורה). מקריות? לא נראה לנו.

רק בשבועות האחרונים סערו הרוחות בעקבות תלמידות שלא הורשו להיכנס לכיתה בגלל שלבשו מכנסיים קצרים. במערכת החינוך תמיד מקפידים להגיד שאין אפליה ושקוד הלבוש זהה לבנים ולבנות, אבל אז מגיע האיור הזה ומוכיח שיש הבדלים מאוד ברורים בין בנים לבנות. תגידו "זה רק איור", ונגיד לכם שזאת בדיוק הבעיה. ש"הצנעת" נשים הפכה לנורמה גם במקומות שבהם אין שום משמעות לצניעות, ושככה בדיוק מטמיעים את האפליה הזאת.

>> מחאת המכנסיים הקצרים: הסלבס זועמות

ולא, זה לא רק בראש שלנו. גם הגולשים שמו לב לאפליה המאוירת והגיבו בהתאם:

"שאלה לדוברות המשרד", כתב אחד הגולשים, "באיור שצירפתם – המיזוג בכיתה פועל? לבנים חם ולמורה ולילדה קר? או שיש איזושהי סיבה אחרת שהם עם שרוולים קצרים והן עם שרוולים ארוכים?". "מה שיפה זה ההפנמה של מחאת המכנסיים הקצרים", כתבה גולשת אחרת, "הבנות לבושות בארוך והבנים במכנסיים קצרים וחולצות קצרות. אז אני מבינה שככה מצופה מתלמידות ומורות להגיע לבושות בקיץ?".

"למה הבנים לובשים קצר והבנות לובשות ארוך בלבד? גם באיורים אתם מייצרים אפליה והדרה? הגוף של הבנות מסוכן? מביש? חלילה שבימי קורונה לא יפתו את הבנים האומללים? טוב שלא הלבשתם אותן בבורקה".

"איך הבנים נכנסו לכיתה עם מכנסיים כאלה קצרים? רחמנא ליצלן".

ואהבנו במיוחד את תגובתה של תמי לויאב, שהציעה תיקון מתבקש לתמונה:

קחו משרד החינוך, תיקנתי לכם..

פורסם על ידי ‏‎Tammy Leviav‎‏ ב- יום שני, 1 ביוני 2020

"כמה הטיות וסטריאוטיפים בציור אחד???? בנות בוורוד בנים בירוק וכחול. בנות צנועות וחסודות בשרוול ארוך שמלה וחצאית (לפחות המורה ללא כיסוי ראש, תודה באמת), בנים בקצר משוחרר ספורטיבי וקיצי, בנות בשיער ארוך".

"בנים בכחול וירוק ובנות בוורוד? ילדים במכנס קצר וילדה עם מכנס ארוך והנשים עם שרוולים ארוכים? המסר הסמוי בכרזה העוסקת בעניין אחר, מרגיז, מקומם ואינו יאה לגוף האמון על חינוך הדור הבא לשוויון מגדרי".

"העיקר שהם מקפידים על העברית. הלו, משרד החינוך! סולם הערכים שלכם הפוך".

ואגב, אפליית הלבוש לא היתה הדבר היחיד שהטריד את הגולשים, או כמו שניסח את זה אחד מהם: "למה כולם ורודים? אין אנשים כהי עור בכיתות או בקבוצות?".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "לא הייתה כל כוונה ליצור אפליה. מכל מקום, המשרד יתקן את התמונות". אנחנו מחכות.