בעקבות מחאת המכנסיים הקצרים: הסלבס זועמות

אופירה אסייג ורותם סלע | צילום אביב חופי
אופירה אסייג ורותם סלע | צילום אביב חופי

נשים בכל הארץ, ביניהן לא מעט סלבס, התחלחלו מהידיעות על הילדות ברעננה שלא הורשו להיכנס לכיתה ועל הילדה שנאלצה להישאר בחולצה ותחתונים, וכתבו על כך פוסטים זועמים

88 שיתופים | 132 צפיות

ברעננה תלמידות לא הורשו להיכנס לכיתה בגלל מכנסיים קצרים, בפתח תקווה ילדה בת שבע אולצה להישאר בתחתונים וחולצה רק כי הגיעה בשמלה חושפת כתפיים. העיניים רואות את הכותרות והראש לא מצליח להבין. מתי הפכנו למדינה שבה כתפיים של ילדה בת 7 הן דבר מוקצה שחייבים לכסות אותו (בביס ספר חילוני, כן?)?, מתי "קוד לבוש" נהיה עניין לגיטימי והוויכוח הוא רק על מספר הסנטימטרים של הבד? ובעיקר מה יהיה השלב הבא ומתי הוא יגיע?

>> כך הופכת "סיפורה של שפחה" למציאות של כולנו

אנחנו לא היחידות ששתי הידיעות האלה הרתיחו אותן. גם לא מעט סלבס משפיעות התחלחלו מהסיפורים וטרחו לכתוב פוסטים זועמים. האם מחאת הרשת תגרום לאיזשהו שינוי או ששוב נצעק ונושתק? מצורפים הפוסטים של הסלבס, וגם הבטחה שלנו שלא נפסיק לעסוק בזה.

נערות מתיכונט ברמת אביב, שהגיעו לביה"ס במכנסיים קצרים כאות מחאה | התמונה באדיבות המצולמות
נערות מתיכונט ברמת אביב, שהגיעו לביה"ס במכנסיים קצרים כאות מחאה | התמונה באדיבות המצולמות

רותם סלע

View this post on Instagram

בואו נדבר רגע על מכנסיים קצרים וגופיות. ובואו באותה נשימה נדבר גם על אלימות נגד נשים, על כפייה, על יצירת דימוי גוף מעוות ועל שוויון שאיננו בנמצא. כשמגיעות בנות לבית הספר במכנסיים קצרים או גופיות והנהלת בית הספר שולחת אותן הביתה בטענה כי בנות שלובשות מכנסיים קצרים וגופיות הן אינן צנועות והדבר מסיח את דעתם וריכוזם של בני הכיתה או המורים הגברים בבי"ס (כי הרי זו בעצם הבעיה) מה שהנהלת בי"ס אומרת במילים אחרות זה כך- אם חלילה וחס תוחפצי, תוטרדי מינית, או תאנסי ע"י גבר- זו היא אשמתך. כי התלבשת בצורה שהזמינה את זה. לא פחות ולא יותר. זה לעניין האלימות. לעניין השוויון והכפייה- כפי שהיינו מתרעמים כולנו אם לתלמידים בנים מותר היה לשחק בהפסקה בחצר ותלמידות בנות היו נדרשות להישאר בהפסקה בכיתה, כך בדיוק עלינו להתרעם שמפלים בין תלבושת מותרת לבנים ואסורה לבנות. ולעניין דימוי הגוף- כמה מסוכן ומקולקל זה שכבר בגיל בי"ס ולמעשה בכל גיל, ילדה מקבלת מבעלי הסמכות בחייה את התחושה שרגליה, ירכיה, הן איבר מיני ולא סתם רגליים, כאלו שנועדו להליכה. ולמי שעדיין בשנת 2020 זקוק להבהרה אז הנה- בנות הן לא רק המין היפה, הן גם המין החכם, ההישיגי, האינטליגנטי והמתוחכם. ובעיקר הן היום גם המין שיודע לעמוד על דעתו ולתקן דעות חשוכות, ישנות ומזיקות ולא להיכנע לתכתיבים שגויים ואלימים.

A post shared by Rotem Sela (@rotemsela1) on

"בואו נדבר רגע על מכנסיים קצרים וגופיות. ובואו באותה נשימה נדבר גם על אלימות נגד נשים, על כפייה, על יצירת דימוי גוף מעוות ועל שוויון שאיננו בנמצא. כשמגיעות בנות לבית הספר במכנסיים קצרים או גופיות והנהלת בית הספר שולחת אותן הביתה בטענה כי בנות שלובשות מכנסיים קצרים וגופיות הן אינן צנועות והדבר מסיח את דעתם וריכוזם של בני הכיתה או המורים הגברים בבי"ס (כי הרי זו בעצם הבעיה) מה שהנהלת בי"ס אומרת במילים אחרות זה כך- אם חלילה וחס תוחפצי, תוטרדי מינית, או תאנסי ע"י גבר- זו היא אשמתך. כי התלבשת בצורה שהזמינה את זה. לא פחות ולא יותר. זה לעניין האלימות. לעניין השוויון והכפייה- כפי שהיינו מתרעמים כולנו אם לתלמידים בנים מותר היה לשחק בהפסקה בחצר ותלמידות בנות היו נדרשות להישאר בהפסקה בכיתה, כך בדיוק עלינו להתרעם שמפלים בין תלבושת מותרת לבנים ואסורה לבנות.
ולעניין דימוי הגוף – כמה מסוכן ומקולקל זה שכבר בגיל בי"ס ולמעשה בכל גיל, ילדה מקבלת מבעלי הסמכות בחייה את התחושה שרגליה, ירכיה, הן איבר מיני ולא סתם רגליים, כאלו שנועדו להליכה. ולמי שעדיין בשנת 2020 זקוק להבהרה אז הנה – בנות הן לא רק המין היפה, הן גם המין החכם, ההישיגי, האינטליגנטי והמתוחכם. ובעיקר הן היום גם המין שיודע לעמוד על דעתו ולתקן דעות חשוכות, ישנות ומזיקות ולא להיכנע לתכתיבים שגויים ואלימים".

אופירה אסייג

"לא הגיוני שבשנת 2020 ילדה קטנה נשארת בתחתונים בכיתה בגלל שמלה בלי שרוולים – כשבאותו הזמן תלמידות לא נכנסות לבית הספר בגלל מכנסיים קצרים. אז הנה אין שרוולים – אבל יש כתף להישען עליה. כי בתור נשים, אימהות וילדות אסור לנו לשתוק".

מיה דגן

"אני כל כך גאה בילדה שלי החכמה והנהדרת שבגיל 6 וחצי יודעת את ההבדל בין טוב ורע. שיודעת שהיא נפש חופשיה בעולם הזה. שאף אחד לא יחליט עליה. שיש שוויון בין גברים ונשים.וזה משהו שהיא שמעה בבית מגיל 0. מגיל 0 אנחנו כהורים אחראיים על עיצוב בילדים שלנו. בנות ובנים. שידעו לעמוד על שלהם. ולהיות אדיבים ונדיבים. הגיע הזמן שאנחנו נרים קול. צעקה שיהדהד עד שיתפוצצו האוזנים. אנחנו רוצות להתהלך בעולם בביטחה. די לאלימות נגד נשים".

נעמה קסרי

View this post on Instagram

אוקי , אז בואו נדבר על זה, מגיעה נערה לבית הספר בחום שאף בן אנוש לא צריך להיות חשוף אליו (וגם לא חיות ), עם מכנסיים קצרים , שמישהו שיושב איפשהו במשרד ממוזג החליט שאורך המכנסיים צריך להיות 2 ס"מ ימינה וס"מ 1 שמאלה, מהאגודל הימני, בצד שמאל שקרוב לירך או משהו כזה…… ????????‍♀️ וכל מה שחורג מהגזרה מצריך העמדה לדין, השפלה פומבית וביקורת לא פרופורציונאלית בין מעשה לתגובה. בושה! פשוט בושה למי ששם בראש סדר העדיפויות להתעסק באורך, גובה או סוג בד בלבוש של הבנות שלנו. יש לנו ככ הרבה דברים חשובים לפני התעסקות המטופשת הזאת. ובואו נזרום עם כל קוד הלבוש המחמיר שעורר סערה, יש דרך וצורה להעביר מסר ולטפל "בעברייניות לבוש". להשאיר אותן בחום, להחזיר אותן הביתה ולהשפיל מול כל הכיתה זה משהו שאין לעבור עליו לסדר היום וכן זו אלימות לכל דבר! זו התנהגות בריונית שלא שונה מכל אלימות פיסית. ולמען הכנות, אני לא בעד מכנסונים קצרצרצרצרים אם את לא בדרך לים. ואני מבינה את הטענה של ״מה הבעיה שבנות יתלבשו איך שבא להן״…. אבל , אנחנו בעידן אחר, עידן פחות תמים והרבה יותר חשוף ואולי זה התפקיד שלנו, למצוא מחדש את נקודות האיזון בין מה שהילדים שלנו נחשפים , בטלוויזיה , ברשתות וללמד להבדיל בין דמיון לבין מציאות. נשיות היא כוח ולא חולשה! והיא לא תלויה בשום טרנד חולף או רחמנא ליצלן באורך המכנסיים. לסיום, רוצים ושואפים לשיווין ? תלבושת אחידה היא התשובה, ללא מותגים, אורכים, סגנונות או טרנדים חולפים. ביננו זה גם חוסך המון כאבי ראש וויכוחים בבוקר????

A post shared by NAAMA ⚜️ KASRY נעמה קסרי (@naama.kasry) on

"אוקי, אז בואו נדבר על זה, מגיעה נערה לבית הספר בחום שאף בן אנוש לא צריך להיות חשוף אליו (וגם לא חיות), עם מכנסיים קצרים, שמישהו שיושב איפשהו במשרד ממוזג החליט שאורך המכנסיים צריך להיות 2 ס"מ ימינה וס"מ 1 שמאלה, מהאגודל הימני, בצד שמאל שקרוב לירך או משהו כזה. וכל מה שחורג מהגזרה מצריך העמדה לדין, השפלה פומבית וביקורת לא פרופורציונאלית בין מעשה לתגובה.
בושה! פשוט בושה למי ששם בראש סדר העדיפויות להתעסק באורך, גובה או סוג בד בלבוש של הבנות שלנו. יש לנו כל כך הרבה דברים חשובים לפני התעסקות המטופשת הזאת. ובואו נזרום עם כל קוד הלבוש המחמיר שעורר סערה, יש דרך וצורה להעביר מסר ולטפל 'בעברייניות לבוש'.
להשאיר אותן בחום, להחזיר אותן הביתה ולהשפיל מול כל הכיתה זה משהו שאין לעבור עליו לסדר היום וכן זו אלימות לכל דבר! זו התנהגות בריונית שלא שונה מכל אלימות פיסית. ולמען הכנות, אני לא בעד מכנסונים קצרצרצרצרים אם את לא בדרך לים. ואני מבינה את הטענה של 'מה הבעיה שבנות יתלבשו איך שבא להן'. אבל , אנחנו בעידן אחר, עידן פחות תמים והרבה יותר חשוף ואולי זה התפקיד שלנו, למצוא מחדש את נקודות האיזון בין מה שהילדים שלנו נחשפים , בטלוויזיה , ברשתות וללמד להבדיל בין דמיון לבין מציאות. נשיות היא כוח ולא חולשה! והיא לא תלויה בשום טרנד חולף או רחמנא ליצלן באורך המכנסיים.
לסיום, רוצים ושואפים לשיווין? תלבושת אחידה היא התשובה, ללא מותגים, אורכים, סגנונות או טרנדים חולפים. ביננו זה גם חוסך המון כאבי ראש וויכוחים בבוקר".

מיכל צפיר

"מי מחליט איזה בגד נכון ללבוש? רק מי שלובש את הבגד נקודה. לא יתכן שבמאה ה-21 עדיין יאמרו לבנות מה אמור להיות אורך המכנסיים או השרוול. כאימא לשלוש בנות בנותי יודעות שרק הן מחליטות עבור עצמן ומי שיש לו בעיה הבעיה היא שלו ולא שלהן!!".

אורן גל

View this post on Instagram

היי יו ???? בואו נדבר על #מחאת_המכנסיים ! בבית הספר שלי היה מותר ללבוש מכנסיים קצרים – ויום אחד כשהלכתי לבקר חברים שלי בבית ספר שלהם – לא נתנו לי להיכנס . למה ? לא כי אני לא תלמידה של בית הספר , באופן מטריד זה לא שינה להם . זה היה בגלל שלבשתי לא פחות ולא יותר – מכנס קצר ביום חמסין!!!!! הייתי בהלם , מבולבלת ויותר מהכל הייתי פגועה . פגועה שבתי ספר בישראל גורמים לנו הבנות להרגיש כמו אובייקט מיני . פגועה שהמקום שאמור לחנך אותנו ולהחדיר בנו ערכים – אוכף חוקים שמקדמים את האשמת הקורבן . התירוץ של בתי הספר הוא ; ״זה לא נאה , זה לא ים , זה עלול לפגוע בריכוז של הבנים״ . תנשמו עמוק . בריכוז . של. הבנים. !!!!!! (ודרך אגב ; לבנים מותר ללכת עם מכנסיים קצרים כמה שהם רוצים) . אנחנו יכולות ויכולים לשנות את זה . אנחנו לא צריכים לחיות בחוקים כאלה . אנחנו ממש לא צריכות להתפשר . בטיקטוק שלי אפשר להשתמש בסאונד הזה ולתייג #מחאת_המכנסיים , ואני אפרסם בסטורי ! בנוסף אני גם מעודדת אתכן לפתוח דיון בשכבה / בכיתה / ועם ההנהלה לגבי שינוי החוק הזה . ואם לא מקשיבים לכן? לעשות מחאה . לא יכול להיות שלבנות אסור להראות את הברכיים שלהן בבתי ספר חילוניים ב2020 . גם לנו מותר מכנס קצר .

A post shared by Oren Gal ???? אורן גל (@realsmoothie) on

"היי יו ???? בואו נדבר על #מחאת_המכנסיים !
בבית הספר שלי היה מותר ללבוש מכנסיים קצרים – ויום אחד כשהלכתי לבקר חברים שלי בבית ספר שלהם – לא נתנו לי להיכנס . למה ? לא כי אני לא תלמידה של בית הספר , באופן מטריד זה לא שינה להם . זה היה בגלל שלבשתי לא פחות ולא יותר – מכנס קצר ביום חמסין!!!!! הייתי בהלם , מבולבלת ויותר מהכל הייתי פגועה . פגועה שבתי ספר בישראל גורמים לנו הבנות להרגיש כמו אובייקט מיני . פגועה שהמקום שאמור לחנך אותנו ולהחדיר בנו ערכים – אוכף חוקים שמקדמים את האשמת הקורבן . התירוץ של בתי הספר הוא ; ״זה לא נאה , זה לא ים , זה עלול לפגוע בריכוז של הבנים״ . תנשמו עמוק . בריכוז . של. הבנים. !!!!!! (ודרך אגב ; לבנים מותר ללכת עם מכנסיים קצרים כמה שהם רוצים) . אנחנו יכולות ויכולים לשנות את זה . אנחנו לא צריכים לחיות בחוקים כאלה . אנחנו ממש לא צריכות להתפשר . בטיקטוק שלי אפשר להשתמש בסאונד הזה ולתייג #מחאת_המכנסיים, ואני אפרסם בסטורי ! בנוסף אני גם מעודדת אתכן לפתוח דיון בשכבה / בכיתה / ועם ההנהלה לגבי שינוי החוק הזה . ואם לא מקשיבים לכן? לעשות מחאה . לא יכול להיות שלבנות אסור להראות את הברכיים שלהן בבתי ספר חילוניים ב2020 גם לנו מותר מכנס קצר".