עד הבית: אוכלים ישר מהשדה

קיימא בארותיים | צילום: ענת פייזר
קיימא בארותיים | צילום: ענת פייזר

למה להסתפק בירקות העייפים מהמרכול כשאפשר לקבל גזרים, מלפפונים ועגבניות שאגלי הטל עדיין מתנוצצים עליהם? ששה משקים חקלאיים שיספקו לכם תוצרת טרייה עד פתח הבית

88 שיתופים | 132 צפיות

 

חג השבועות, שהפך במהלך השנים לחג החלב והגבינות מסיבות מסחריות בעיקר, החל את דרכו כחג חקלאי ששם במרכז את התוצרת הטרייה. נכון שכבר התרגלנו לקנות ירקות ופירות במרכול כחלק מהקנייה השגרתית, אבל אין מה להשוות בין טעם ומרקם של עגבנייה או תפוח שנקטפו אתמול לסחורה ששוכבת שבוע במקררי רשתות השיווק.

מודל החווה החקלאית תופס את החבל בשני קצותיו: הוא מאפשר לקבל הביתה תוצרת חקלאית טרייה ותורם לסביבה ולקהילה. חוות חקלאיות מסוגים שונים פרושות בכל רחבי הארץ ומביאות את כל טוב השדה עד פתח הדלת.

קיימא בארותיים, מושב בארותיים

חווה חקלאית בשיתוף הקהילה שהיא פרויקט משפחתי של אירית שבח ובנותיה רני ארז ושי שבח (אשת קולינריה ומובילת Slow Food Youth Network Israel). החווה הוקמה לפני כשנתיים כמסגרת תעסוקתית וחינוכית ל־12 בני נוער שנשרו ממערכת החינוך הפורמלית. הם עובדים במקום בשכר ורוכשים כישורי חיים. הירקות בחווה מטופלים בשיטה מסורתית, התוצרת נמכרת ישירות והכסף עובר ל"קיימא בארותיים", עמותה ללא מטרות רווח. לצד תוצרת החווה נמכרים מוצרים משלימים של שכנים מעמק חפר, בהם לחמים ממאפיית אגדת לחם, שמן זית ושקדים.

עד הבית: סל קטן (11 סוגי ירקות, 90 ש״ח) או גדול (14 סוגי ירקות, 115 ש״ח). אפשר להוסיף בתשלום עלי סלק ומנגולד, נבטים, קייל, פול ירוק, תותים ועוד גידולים בעונתם.

נקודות חלוקה: הרצליה, כפר סבא, רעננה, אבן יהודה, אביחיל ועוד.

054-7303359.

קיימא בארותיים | צילום: ענת פייזר
קיימא בארותיים | צילום: ענת פייזר

 

חווה אורגנית במרחביה, מושב מרחביה

המיזם של איילת מרגלית ונטע קדשאי החל מחברות ילדות וחלום לעסוק בחקלאות קהילתית. הן התעניינו במודלים שונים בעולם והחלו להפעיל חווה שיתופית במושב מרחביה, שבו גדלה מרגלית. כיום החווה פועלת על טהרת המין הנשי ומעסיקה 12 נשים, שחלקן נפלטו ממעגל העבודה. בשטח של 100 דונמים גדלים ירקות עונתיים אורגניים בשדה פתוח, חממות ובתי רשת. החווה תומכת ב־20 משפחות נזקקות מתוך מחשבה שהקהילה תומכת במשק והמשק צריך להחזיר לה באותה המטבע.

עד הבית: סל השבוע (14 סוגי ירקות, 110 ש״ח), סל מורחב (16 סוגי ירקות, 155 ש״ח) שכולל גם לחם ויוגורט או גבינת עזים, וסל ענקיסטי (20 סוגי ירקות, 200 ש״ח) שכולל גם יוגורט או גבינת עזים, לחם ו־12 ביצי חופש. יש באתר מבחר סלי ירקות נוספים, ובדף הפייסבוק אפשר למצוא גם סל שפע יומי וסל סופ"ש.

אזור משלוח: מזכרון יעקב עד יישובי משגב.

דמי משלוח: 15 ש"ח.

04-6400090.

 

משק חביביאן, מושב הודיה

גן הירק של מיכל ובועז חביביאן כולל 100 דונם של גידולים אורגניים. המשק היה בבעלות משפחתו של בועז שנים רבות ובשלב מסוים נסגר וננטש. לפני כעשור הוא החליט לנסות ולמזער את הנזק שנגרם לאדם ולסביבה מחומרים כימיים בחקלאות, ורתם את כל בני המשפחה להחייאת המקום. המשק המחודש הוקם תחת הכותרת "חקלאות בשיתוף הקהילה" ופועל על בסיס תקשורת ישירה בין המגדלים ללקוחות. מגדלים כאן כ־50 סוגי ירקות, בסיסיים ועונתיים, ומשווקים גם מוצרים נוספים ממגדלי ויצרני בוטיק אחרים.

עד הבית: סל קטן (11־10 סוגי ירקות, 90 ש"ח) או גדול (14־13 סוגי ירקות, 115 ש״ח) עם ירקות בסיס קבועים (עגבנייה, מלפפון) וירקות מתחלפים כגון תירס וחצילים בקיץ וברוקולי וכרובית בחורף. אפשר להחליף בהתאם להעדפה אישית ולהוסיף עוד ירקות לרשימה. בכל ארגז מסתתר מכתב שמתאר את החיים בחווה, סיפורים מימי ילדותם של בועז ומיכל בשדה ומתכונים לנסיין המבולבל שנתקל לראשונה בירק לא מוכר.

אזור משלוח: מנתניה בצפון עד ערד בדרום. דמי משלוח: 20 ש"ח.

050-341236.

משק חביביאן | צילום: יעל גביש
משק חביביאן | צילום: יעל גביש
משק חביביאן | צילום: יעל גביש
משק חביביאן | צילום: יעל גביש

 

משק יוסף, באר מילכה

רועי ואביטל יוסף הקימו את המשק לפני כחמש שנים מתוך אהבה לחקלאות ולמדבר. המשק עובד בגישה של חקלאות אורגנית ובת קיימא: הגידולים נבחרים בהתאם לעונות ומוחלפים מתוך מחשבה ודאגה לבריאות הקרקע וליצירת איזון אקולוגי. התוצרת מגוונת וכוללת כ־70 סוגי ירקות ופירות, כמחציתם גדלים במשק והשאר אצל חקלאים אורגנים שכנים. מלבד ירקות ופירות כוללים הסלים גם דבש, תמרים, סיידר ומוצרים משלימים של מגדלים ויצרנים מהסביבה.

עד הבית: סל זוגי (13 סוגי ירקות, 110 ש״ח) או משפחתי (16 סוגי ירקות, 150 ש״ח) עם ירקות בסיס (מלפפונים ועגבניות) וירקות עונתיים מתחלפים. בקרוב יושק סל סטודנט (85 ש"ח) וסל פירות (60 ש"ח) הכולל 5־4 סוגי פרי עונתיים. אפשר להחליף עד 2 מוצרים.

אזור משלוח: מנתיבות עד מצפה רמון.

דמי משלוח: 24 ש"ח.

050-3690012.

 

משק אורגני המעפיל, קיבוץ המעפיל

בקיבוץ המעפיל שבעמק חפר שוכן המשק האורגני של דותן גושן, איש היי־טק בעברו שהחליט לעזוב את הטכנולוגיה לטובת חיבור לאדמה. הוא התמסר לתחום ולמד אותו, ומה שהחל כגן ירק הוא כיום משק לתפארת שפועל בגישת חקלאות בת קיימא. הירקות גדלים ללא ריסוסים כלל, ובסל שנשלח ללקוחות יש את כל מה שמוכן לקטיף. מוצרים משלימים מגיעים מהסביבה (נבטים, שמן זית) ומיצרנים ומגדלים אורגנים (דבש, פירות) באותה רמת הקפדה.

עד הבית: סל בסיסי (10 סוגי ירקות, 85 שקל) או משפחתי (14 סוגי ירקות, 110 שקל). בכל סל יש מלפפונים ועגבניות וירקות עונתיים מתחלפים.

אזור משלוח: מזכרון יעקב עד גוש דן.

דמי משלוח: לפי מקום החלוקה.

052-6122222.

משק אורגני המעפיל | צילום: מירב מידן
משק אורגני המעפיל | צילום: מירב מידן
משק אורגני המעפיל | צילום: מירב מידן
משק אורגני המעפיל | צילום: מירב מידן

 

משק הר פרחים, מושב עופר

במושב עופר שבמורדות הדרום־מערביים של הכרמל, בלב שטחי חורש ויער, נמצא המשק האורגני־משפחתי בעל השם הרומנטי "הר פרחים". רונית ויואל בלומנברג מגדלים ירקות אורגניים ועדר עזים שמחלבן הם מייצרים גבינות. הם מקפידים על מחזורי גידול קטנים ומגוונים כדי להבטיח תוצרת טרייה ולשמור על חיוניות האדמה בהתאם לעקרונות של חקלאות בת קיימא. המשק ידידותי לסביבה והם מקפידים על גידול מקומי עבור תושבי המקום, ייצור חשמל בשיטות שאינן מזהמות וטיהור מי ביוב שמשמשים להשקיית צמחי נוי.

עד הבית: רשימת המוצרים של המשק כוללת ירקות, פירות ומוצרים אורגניים מחלב עזים, מוצרי מכולת אורגניים (שמן זית, אגוזים, קטניות, לחם ועוד), חומרי ניקוי אקולוגיים וכלים חד פעמיים מתכלים. ירקות ירוקים נקטפים בבוקר המשלוח כדי לשמור על מקסימום טריות.

אזור משלוח: מטבעון עד פרדס חנה.

דמי משלוח: 20 ש"ח.

052-3134113.