מעיין אדם: "תמונות שלי בבגד ים לא מביאות לייקים"
המגישים בטלוויזיה לא מבינים דבר אחד חשוב, הרשת דופקת את המוח אבל לשיימינג יש יתרונות חשובים. מעיין אדם על מהפכת הסושיאל מדיה
אפשר לראות ולשמוע אותה מדי יום כפאנליסטית ב"חדשות הבוקר עם ניב רסקין" (קשת 12), אפשר לקרוא אותה ב"ישראל היום" שם היא כותבת טור דעה שבועי ואפשר פשוט לקבל שיקוף רנטגן מילולי של הלב שלה בחסות הפוסטים שהיא מעלה לאינסטגרם. לפני עשור התדפקה מעיין אדם על דלתו של דובר צה"ל דאז אבי בניהו בתחינה שיקבל אותה ליחידה, והיום היא חולקת עם 78 אלף העוקבים שלה באינסטגרם וכ־25 אלף העוקבים בפייסבוק את כל אשר על ליבה, מהאנקדוטה הנ"ל ועד כל נושא אפשרי – פוליטיקה, גזענות, אתאיזם, שוביניזם, פמיניזם וכל שאר ה־יזם שביניהם.
מה גילית בתור משפיענית רשת שלא ידעת לפני שהיית כזו?
"בעשור האחרון התהפכו היוצרות, הרשת הפכה ליצרנית תוכן שמתעלה על אמצעי התקשורת המסורתיים ומזינה אותה בדעות ובתכנים. אם לפני עשור היינו מתייחסים ברשת למה שקורה בטלוויזיה, היום הטלוויזיה מצטטת את הנעשה ברשת. אדם כבר לא זקוק לעיתונאי שייתן לו במה – לכל אחד מאיתנו יש ערוץ תקשורת פרטי, חופשי, שעם השקעה וכישרון יכול להפוך לרחב ממדים. מעל לכל זה, אנחנו עדים לשינויים טקטוניים בהיבטים של קניין, תרבות וחברה. כל תורת השיווק השתנתה עם פריצתו של האינסטגרם, יוטיוב קובע את סדר היום במוזיקה ובכירים בממשל האמריקאי גילו שהם מפוטרים בטוויטר. הרשת שינתה את העולם מקצה לקצה".
מה הבינו משפיעניות הרשת שלא השכילו להבין בעולם התקשורת?
"מילת המפתח היא 'בגובה העיניים'. ברשת החברתית יש תקשורת אמיתית בין אנשים, שיח בלתי פורמלי שיוצר חיבור רגשי. היכולת של משפיעניות הרשת לדבר לעולם בשפה עממית, אותנטית, מיידית ואישית, לא חלה על התקשורת המסורתית שמחויבת בממלכתיות, שפה גבוהה ו'דיסטאנס'. מגישי הטלוויזיה המעונבים והרציניים לא יכולים ליצור בקרב הקהל הזדהות כמו משפיעני רשת, ולכן השפעתם על הקהל פחותה. מה שמניע אותנו לחשיבה ולפעולה זה דבר אחד – רגש. בשנים האחרונות התובנה הזו מחלחלת גם לתקשורת הממסדית ואנחנו עדים לשילוב הולך וגובר בתוכה של תכנים בגובה העיניים".
מהי התופעה הכי חשובה שהולידה ברשת?
"שיימינג. לצד החסרונות והמחירים הקשים שלה, לשיימינג גם יתרון משמעותי ופחות מדובר: לפרט יש היום כלים וכוח להרתיע גופים שלא ספרו אותו בעבר. הרשת מעצימה את המעמד של 'האזרח הקטן' מול הממסד, התאגידים ובתי העסק, שנזהרים כיום מ'לדפדף' לקוחות לא מרוצים, כי לקוח שישתף ברשת עדות לשירות קלוקל, מוצר לא תקין או סטייה מהחוק יכול לגרום נזק רב לבעל העסק. מאזן האימה הזה מנחם, צודק וחשוב".
מהי התופעה הכי מסוכנת שהולידה הרשת?
"בור בלי תחתית של גירויים גשמיים. אם פעם היינו רואים פה ושם פרסומות או נכנסים מידי פעם לקניון ומתגרים מהשפע, אז היום זה מול הפרצוף שלנו 7/24. אנחנו מבלים שעות על גבי שעות באינסטגרם – תצוגה אין סופית של בגדים, תיקים, נעליים, תכשיטים, מוצרי קוסמטיקה ואוכל שקשה עד בלתי אפשרי להתנגד לכמיהה אליהם. זה דופק את המוח, כמו לגור בקניון בגודל העולם. שמתי לב שזה יוצר אצלי תחושת 'יו אני רוצה' תמידית, ומכיוון שאינני רוטשילד, גם תחושה של רצון לא ממומש. מועקה אמיתית. אני עובדת על עצמי לא מעט כדי להכיר בחוויה היחסית חדשה הזאת וללמוד להתמודד איתה כך שזה לא ישפיע על רמת האושר שלי".
מה אנשים לא יודעים על איך שהרשת עובדת?
"אנשים יודעים הכול על איך שהרשת עובדת, אבל הם לא תמיד יודעים להביא את עצמם לידי ביטוי שם. בחודש שעבר התחלתי ללמד איך לכתוב פוסטים ברשת, איך לסחוף קהלים ואיך למצוא את המקום שלנו בשיח. זה ארגז כלים ייחודי שבכוחו להעניק תחושת משמעות אדירה. הרשת היא אמצעי התקשורת המרכזי היום וטוב שנדע איך להשתמש בה".
מה אנשים לא יודעים על מה זה אומר להיות משפיענית רשת?
"אני לא בטוחה שאפשר להכליל את כולן, אבל לגבי עצמי, המשמעות היא להיחשף. אני לא חושבת שאפשר להעביר מסר בלי לתת דוגמה אישית, כדי להציף סוגיה לדיון, כדי למנוע תופעה או לעודד אותה, אני מרגישה מחויבת לחשוף את המקום שבו היא פגשה אותי, את הכאבים והחולשות שלי, אחרת זה פשוט לא אמיתי. אז נדרשות ממני המון כנות ופתיחות וזה הדבר הכי טוב שקרה לי. גיליתי שהשמיים לא נופלים, להפך, מקבלים חיבוק ענק וחיזוקים. זה מטהר ומשחרר. מי שנחשף בהכרח ירגיש פחות לבד כי זו הדרך היחידה לגלות כמה שותפי גורל יש לנו, ושכולנו סובלים פחות או יותר מאותן בעיות וקשיים".
על מה לא מדברים מספיק ברשת והגיע הזמן לפתוח?
"זו בדיוק השאלה שאני שואלת את עצמי כל שבוע לפני שאני כותבת את הפוסט לסופ"ש. לא רק שאני לא נמנעת מלפתוח דברים, אני מבלה את ימי בלצוד אותם. לחפש בתוך עצמי את הסודות, הבושות, החצר האחורית והלא מטופחת של החיים ולחשוף אותה, כדי שתהפוך להרבה פחות מוזנחת. אז אם יש לכם רעיונות, תציעו".
מה התגובה הכי מעליבה שקיבלת ברשת?
"בניגוד לטבע האינסטגרם, תמונות שלי בתנוחות מפתות ובגד ים לא מביאות לי לייקים. אבל בכלל לא, ברמת המעליב. אני נמרחת על סלע בביקיני, מכניסה את הבטן – ונאדה. יובש, צרצרים. למדתי עם הזמן שהעוקבים שלי באים בעיקר כדי לקרוא את מה שאני כותבת ואם לא כתבתי, הם לא באים. אני מתה עליהם, זה משמח אותי, הם אדירים".
>> "תהיי ביץ' אבל לא כלבה": כך הפכה קרן אלאלוף שרעבי מייסדת קבוצת "מאמאצחיק" למלכת הפייסבוק