סערת מעיין אדם – לגיטימי או מסריח? שאלנו את המומחים

מעיין אדם | צילום: שי פרנקו
מעיין אדם | צילום: שי פרנקו

הרשת סערה בעקבות החשיפה שמעיין אדם מכרה עיצובים זהים לתכשיטים שנמכרו בעלי אקספרס בפערי מחיר אדירים. האם זו עבירה על החוק, סתם מעצבן או כשר לחלוטין? התשובה, כצפוי, לא חד משמעית

88 שיתופים | 132 צפיות

האם "MADAM" – מותג התכשיטים של מעיין אדם הוא מותג לגיטימי לכל דבר? האם הוא כשר אבל מסריח או אולי אף מעורב בהעתקה שעוברת על החוק? ערן סויסה, כתב הבידור של ישראל היום, חשף השבוע את הדמיון המפתיע בין התכשיטים של המותג "MADAM" ובין תכשיטים שמוצעים למכירה באתר "עלי אקספרס" ובין האתרים ישנם הפרשי מחירים גדולים, כך למשל צמיד סמיילי עולה באתר של אדם 189 ש"ח ובעלי אקספרס אפשר למצוא צמיד שנראה על פניו זהה לו ב-12 ש"ח בלבד. צמיד אחר שעולה אצל אדם 279 ש"ח עולה בעלי אקספרס 17 ש"ח בלבד. לזכותה של מעיין אדם יאמר שהיא לא טענה בשום מקום שהיא מעצבת התכשיטים או שמדובר בעיצובים מקוריים. באתר שלה היא כתבה: "יחד עם אוצרים, מעצבים ויצרנים מכל העולם, הרכבתי ליין תכשיטים שמקדש את המעבר מטוב- למדהים. שפכנו פנימה רומנטיקה, סטייל ודרמה שכיף לתבל בהם את החיים. אני מקווה ומאמינה שהתכשיטים ישמחו אותך כל בוקר כשתענדי אותם, ויחסרו לך כשתסירי אותם", היא הצהירה.

מימין: תכשיטים מעלי אקספרס, משמאל: תכשיטים של מעיין אדם | צילום מסך
מימין: תכשיטים מעלי אקספרס, משמאל: תכשיטים של מעיין אדם | צילום מסך

כאשר התפוצץ הסיפור, היא יצאה בקריאה לעוקבות שלה (יש לה כמעט 250 אלף) וניכר שחמתה בוערת בה: "אני בצער שהצליחו לגרום לאנשים להאמין שמה שרואים בעלי אקספרס, זה התכשיטים של MADAM. אני מתביישת בכלל שמישהו חושב ככה, או מאמין שאני מסוגלת לקנות בכמה שקלים ולמכור. זה לא אותו תכשיט, גם אם הוא נראה אותו דבר. אתן מכירות אותי וצריכות לסמוך עלי". לדבריה, מדובר במוצרים איכותיים, שעברו בקרת איכות שהסוגרים שלהם הוחלפו, עם אריזה יוקרתית ויש עליהם אחריות של שנה, "אלוהים נמצא בפרטים הקטנים", הוסיפה, ובמילים פשוטות: אדם לקחה עיצובים קיימים ושדרגה אותם. השורדת לשעבר ואשת הטלוויזיה, כבר התרחבה למיזמים נוספים בעולם האופנה: היא מעצבת ל"רנואר" קולקציה תחת שמה, פרסמה ליין מוצרים עבור "מאק" וממש עכשיו השיקה עם שותפיה את מותג התכשיטים "MADAM".

>> לעבוד עם הגרושה של בעלך: מילה קוניס ודמי מור בשיתוף פעולה חדש

אלון ליבנה: "זה נראה אחד לאחד ברמה שקשה להאמין שזה לא אותו מוצר מבחינה עיצובית. בתמימותה היא רצתה לעשות עסק, אבל זה חורה כמו שזה נעשה"

 

אנחנו חיים בעולם שיש בו הרבה שכפולים והעתקות' כך למשל המעצב גדי אלימלך תבע בעבר את "רנואר" וזכה, אך הפסיד בערעור. המעצבת הבריטית אמליה וויקסטד האשימה את בית האופנה "ג'יבנשי" שהעתיקו ממנה את שמלת הכלולות של מייגן מרקל, ודולצ'ה וגאבנה יצאו נגד "ארמאני" בעניין דגם של מכנסיים.
מי שיוצא לטובת מעיין אדם, הוא בן זוגה עורך הדין יובל צלנר, חבר כנסת לשעבר. "אני מכיר את מעיין כל כך טוב שאין לי ספק שהיא לא העתיקה דגמים. אם כבר, אז העתיקו ממנה. גם אני יכול ללמוד ממנה יושרה מהי, והיא קשורה לאנשי עסקים רציניים שלא יעשו שטויות", לדבריו.

"מה שמעיין אדם עשתה זו בעצם קניינות. היא לא עיצבה את המוצרים בעצמה, והיא באמת לא טוענת שהיא עיצבה" אומר מעצב האופנה אלון ליבנה, "הסתכלתי על התכשיטים של "MADAM" ועל התכשיטים של "עלי אקספרס" וזה נראה אחד לאחד ברמה שקשה להאמין שזה לא אותו מוצר מבחינה עיצובית. לא נראה לי הגיוני להוסיף על מוצר קיים עוד ציפוי, והשכל הישר אומר שאולי הם נארזו מחדש. בתמימותה היא רצתה לעשות עסק, אבל זה חורה כמו שזה נעשה".

איך אתה מתמודד עם העתקות של דגמים שלך?
"העתיקו אותי כמה פעמים אחד לאחד, הדוגמה הכי בוטה הייתה שמלת ערב שעיצבתי ושנלבשה על ידי ביונסה. בחלקה העליון היה לה מן תכשיט שהרכבתי מחתיכות שקניתי ב'אבגד' ויצרתי פיס שמתחבר לבגד. ראיתי אותה שמלה, לא באותה רמת עשייה, נמכרת בחנות ברחוב אלנבי בפחות משליש מחיר".


ביונסה בשמלה של אלון ליבנה | צילום: Parkwood Entertainment

אלון ליבנה | צילום: אביב אברמוב
אלון ליבנה | צילום: אביב אברמוב

תבעת?
"לא נכנסתי למלחמות כי היה מדובר ברוכלים מאלנבי. אם זו הייתה חברה מוכרת, הייתי הולך לבית משפט. ועדיין זה טריקי, מספיק שינוי מינורי בפרופורציה ואפשר לטעון שזו לא העתקה. גם את לואי ויטון וג'יבנשי מעתיקים".

איך היית מציג את הליין במקומה של מעיין?
"קודם כל הייתי מבקש ממנה שקיפות, ולדעת מיהם האוצרים והמעצבים שישבו איתה. במקומה הייתי אומר שמדובר בדגמים שהיא ראתה ואוהבת בסין ואולי בעוד מקומות, ושהיא ממתגת אותם מחדש. אז אם זה עולה 3.5 ש"ח, שתמכור ב-15 ש"ח. בואי נלך רחוק יותר, כי יש יבוא ומשלוח, אז ב- 35 ש"ח. המחירים שהיא לוקחת הם של עיצוב, מאות אחוזים יותר, וזה קצת חורה".

אלון ליבנה: "מספיק שינוי מינורי בפרופורציה ואפשר לטעון שזו לא העתקה"

 

עורכת הדין יפה דגן העוסקת בתחום של קניין רוחני, זכויות יוצרים, סימני מסחר, פטנטים וגניבת עין מסבירה איפה עובר הגבול בין חוקי ללא חוקי בכל הנוגע להעתקה: "יש יצירות שלא בהכרח מוגנות בדיני קניין רוחני. למעצב של תכשיטים מקוריים וייחודיים קיימת אפשרות לרשום אצל רשם הפטנטים עיצוב מסוים ולאכוף את הזכויות נגד מפרים. מניסיוני, מעצבים רבים לא רושמים זכויות על עיצובים מקוריים, לעתים בשל חוסר מודעות ולעתים כיוון שזה תהליך לא זול במידה ומעוניינים לרשום בכמה מדינות, שכן נדרש רישום מדינתי".

מה אפשר להגיד על המקרה של מעיין אדם?
"להבנתי היא אינה טוענת לבעלות על העיצובים של התכשיטים אותם היא מוכרת ולא ברור מי המעצב של הדגמים המקוריים ואילו זכויות משפטיות יש לו בהם, אם בכלל. מהפן של הצרכנים, יתכן שניתן היה להבהיר שאין מדובר בעיצובים מקוריים שלה".