מעיין אדם: "הקרב על ההנקה השאיר אותי פצועה, מדממת וכואבת"

מעיין אדם רגע אחרי לידה בתה הבכורה תבור | צילום: אינסטגרם maayanadam@
מעיין אדם רגע אחרי לידה בתה הבכורה תבור | צילום: אינסטגרם maayanadam@

שבועיים אחרי שילדה את בתה הבכורה, מעיין אדם משתפת בדברים שלמדה על הנקה בדרך הקשה והכואבת. מה הקשה על בתה לינוק ומה הציל את אדם מכאבי התופת?

88 שיתופים | 132 צפיות

מגישת הטלוויזיה מעיין אדם עדיין מתרגלת לסטטוס החדש והמרגש שלה כאימא טרייה לתבור הקטנטנה, בתה הבכורה שהגיעה לאוויר העולם לפני שבועיים. כל אימא טרייה יודעת שלצד האושר המתפרץ והלב המתפוצץ, ישנו עולם שלם של אתגרים, קשיים ואמוציות – אחד מהמרכיבים בעולם החדש והמבלבל הזה הוא הנקה.

>> קורין גדעון מציגה: החיים האמיתיים לעומת האינסטגרם

מעיין אדם | צילום: אינסטגרם maayanadam@
מעיין אדם | צילום: אינסטגרם maayanadam@

אדם משתפת בדברים שלמדה על הנקה ויש לה כמה טיפים חשובים. הראשון, הוא לבדוק אם לתינוק/ת יש לשון קשורה, תופעה ידועה שמופיעה בשכיחות של עד 5 אחוזים מהתינוקות. "תבור נולדה עם לשון קשורה דרגה 1, כלומר מאוד מתקשה לינוק, ועלו על זה רק אחרי שלושה ימים", משתפת אדם בחוויה האישית שלה. "אם הלשון קשורה עושים הליך שנקרא התרת לשון. באיכילוב הייתה ממש מחלקה לזה בצמוד לחדרי הלידה".

אדם משתפת בחששות שליוו אותה לקראת ביצוע ההליך וכותבת: "ואז את צורחת ובוכה בצד כי חותכים לה את החיבור מתחת ללשון אבל הבייבי לא ירגיש כלום כי העצבים לא מפותחים. היא לא בכתה ולא כאב לה". לדבריה, מדובר בהליך "חשוב ומשנה דרמטית את ההנקה".

הטיפ השני של אדם הוא: "להגיע לזה מוכנה". אדם משתפת: "לא ידעתי דבר וחצי דבר. התכוננתי להכל חוץ מלזה וזה הכי חשוב. אם אתן שואפות להניק כדאי מאוד שתתחילו לקרוא וללמוד, להיכנס לעמודים באינסטגרם של מומחיות הנקה, לשאול חברות מניקות, להבין את המנגנון, להיות מודעות לתהליך. אחרי השבוע הראשון הדבר הזה אמור לזרום אבל בימים הראשונים יש תהליך התנעה. אם יש באפשרותכן להיעזר ביועצת הנקה פרטית, בהחלט כדאי להשקיע בזה".

הטיפ השלישי של אדם הוא להכיר כמה תופעות חשובות וחלקן אף כואבות שמלוות את הימים הראשונים שלאחר הלידה, מהחלב הראשוני שנקרא קולוסטרום, דרך ימי הגודש שמתחילים ביום השלישי ללידה ועד הצטיידות במשאבת חלב טובה המותאמת לגודל הפטמה. אדם מדגישה את חשיבות העניין וכותבת: "זכרי שכדי לייצר חלב ולהימנע מגודש את צריכה לרוקן את עצמך כל שלוש-ארבע שעות מקסימום. אם לא הנקת – תשאבי". על הדרך אדם משתפת בטיפ שקיבלה מחברה אחרי שסבלה מכאבי תופת, כדבריה. "יגידו לך לעשות קומפרסים חמים. זה עשה לי רק נזק, בהמלצת חברה הנחתי קרחונים על השד אחרי השאיבה ותוך כמה שעות הגודש נעלם. טיפ זהב".

הטיפ הבא של אדם חושף את המורכבות שטומנת בחובה ההנקה, תופעה סופר שכיחה אך משום מה עדיין לא מספיק מדוברת. "הקרב על ההנקה השאיר אותי פצועה, מדממת וכואבת ברמה שנשכתי שפתיים כל פעם שהנקתי", היא משתפת בגילוי לב, "כשרצתה לאכול ידעתי שהולך לכאוב לי ונכנסתי לסטרס והגוף היה קפוץ ומפוחד".

"הנפש מאוד משפיעה על הנקה, כשאת נינוחה וטוב לך החלב זורם ולהפך", מוסיפה אדם ומשתפת בתמונה של אביזר עזר שגילתה דרך המלצה של אימא אחרת, "הדבר הזה שינה הכל – זו פטמת סיליקון שאת מניחה על הפטמה שלך וסוף לכאב. עד היום אני איתן, תבור ממש אוהבת אותן. בהתחלה קניתי אחת כי הייתי סקפטית ואז קניתי עוד עשר שלא יחסר לי. אסירת תודה למי שסיפרה לי עליהן. שימו לב שגם בזה יש מידות ותתייעצו עם יועצת מה המידה שלכן".

הטיפים של מעיין אדם להנקה | צילום: אינסטגרם maayanadam@
הטיפים של מעיין אדם להנקה | צילום: אינסטגרם maayanadam@

הטיפים של אדם הם בהחלט טיפים ששווה לגזור ולשמור, וגם לנו יש טיפ חשוב לא פחות – אל תיתני ללחצי הסביבה להשפיע עלייך. זכותך להניק וזכותך גם לבחור שלא, כל אחת צריכה לעשות מה שמרגיש לה נכון פיזית, רגשית ונפשית. רק לנו יש זכות על הגוף שלנו, וכמו שאדם חוזרת ומדגישה – חשוב לדעת לבקש ולקבל עזרה, בין אם מנשות מקצוע ובין אם מחברות ואימהות אחרות שעברו את מה שאת עוברת עכשיו.