יום הנשים הבינלאומי

ביבי שומע? אפשר גם אחרת: המלצות חמות למנכ"ליות משרדי הממשלה

בנימין ושרה נתניהו | צילום: Jack Guez,gettyimages
בנימין ושרה נתניהו | צילום: Jack Guez,gettyimages

ממשלת ישראל החליטה למחוק את הנשים מצמרת מקבלי ההחלטות ומינתה 0 מנכ"ליות למשרדי הממשלה. אז יצאנו לעזרתם: 10 הנשים המוכשרות הללו יכולות להוביל את המדינה קדימה כמנכ"ליות משרדי ממשלה

88 שיתופים | 132 צפיות

המצב הנוכחי, לפיו יש אפס מנכ"ליות נשים במשרדי הממשלה הוביל אותנו לחשוב על אלטרנטיבות: לרגל יום האישה הבינלאומי ביקשנו מ-10 מנכ"לים ומנכ"ליות בכירים במשק, מתחומים שונים, את ההמלצות שלהם לנשים שיכולות להוביל את המדינה כמנכ"ליות משרדי ממשלה.

נזכיר שבמקום שבו נשים לא יושבות, אין מי שיציג את העולם מנקודת מבט נשית, אין מי שיציף את הקשיים והבעיות שלנו, והכי גרוע: אין דוגמה אישית לדור הבא, כדי שיגדל ויראה שנשים יכולות לנהל ולהוביל, ומה שאנחנו לא יכולות לראות – כפי שהוכיחו כבר שלל מחקרים – אנחנו לא יכולות להיות.

לאחר הביקורת הציבורית על מינוי 0 מנכ"ליות, הודיעה השרה גלית דיסטל אטבריאן שתמנה מנכ"לית למשרד ההסברה המיותר וחסר האמצעים והסמכויות – מינוי שטרם אושר. כמו כן, במשרד העבודה נשארה אישה אחת מכהונת הממשלה הקודמת, המכהנת בפועל בתפקיד מנכ"לית המשרד, אך לא ברור אם תשאר בתפקידה. נקווה שהנשים הללו אכן יקבלו באופן רשמי את המינויים וייצגו אותנו, הנשים, בהצלחה בממשלה כמנכ"ליות, אבל אין ספק שמדובר במעט מדי, ממש לעג לרש. חבל שממשלת ישראל הנוכחית החליטה פשוט למחוק אותנו ממוקדי קבלת ההחלטות החשובים במדינה, והלוואי והרשימה הזו תיתן לה השראה לתקן.

אפס נשים כמנכ"ליות בממשלת נתניהו | צילום: עיצוב כרזה: שגיא בלומברג, מתוך עמוד האינסטגרם של יאיר לפיד
אפס נשים כמנכ"ליות בממשלת נתניהו | צילום: עיצוב כרזה: שגיא בלומברג, מתוך עמוד האינסטגרם של יאיר לפיד

יעל ארקין, מנכ"לית תנו לחיות לחיות, בוחרת בעו"ד אילנית שי-פרבר בתפקיד מנכ"לית משרד החקלאות

יעל ארקין היא מנכ"לית "תנו לחיות לחיות", ארגון ששם לו למטרה לשפר את ההגנה על בעלי החיים ולקדם את זכויותיהם, ובכלל זה לספק עזרה לבעלי חיים הנתונים במצוקה. בין הפעילויות קיימת גם מחלקה משפטית שמטרתה לטפל בפניות בנושא התעללות בבעלי חיים והחזקה לקויה, טיפול בנושאים הקשורים לחיות משק, לתעשיית הניסויים בבעלי חיים, ייזום וקידום חקיקה:

"הבחירה שלי לתפקיד מנכ"לית משרד החקלאות היא עורכת הדין אילנית שי-פרבר, בעלת קבוצת הנדל"ן דונה. אילנית מהווה דמות נשית דומיננטית וחזקה בענף הבנייה בארץ, שמורכב מאחוז גבוה מאוד של גברים. אני סמוכה ובטוחה שהיא מתאימה לתפקיד – לא רק בגלל אהבתה לבעלי החיים, החמלה והאכפתיות שהיא מגלה – אלא כי מדובר באישה חזקה, חכמה וביצועיסטית. אין קיר שהיא לא מסוגלת לשבור למען המטרות הנכונות והראויות. אין לי ספק שהעמדתה בתפקיד כזה יוביל לשיפור מיידי ביחס לבעלי החיים בישראל.

עו"ד אילנית שי פרבר | צילום: גפן רזניק
עו"ד אילנית שי פרבר | צילום: גפן רזניק

>>> 15 סיבות לדאגה: הדרכים בהן מאיימת הממשלה על נשים בישראל

ג'ורג' צימרמן, מנכ"ל עמותת צ'יימס ישראל, בוחר במזל לוי לתפקיד מנכ"לית משרד הרווחה

ג'ורג' צימרמן הוא מנכ"ל עמותת צ'יימס ישראל, ארגון הפועל למען שיפור איכות חייהם של אנשים עם מוגבלות – מוגבלות שכלית התפתחותית, נכויות פיזיות, נפגעי נפש, אוטיזם, נכויות התפתחותיות ועוד – באמצעות פיתוח תכניות ושירותים מקצועיים ומתקדמים, לילדים ובוגרים במסגרות השונות:

"הייתי מציע לתפקיד מנכ"לית משרד הרווחה את מזל לוי, מנהלת מנהל הרווחה בעיריית אשקלון. מזל היא דמות משמעותית בחייהם של משפחות רווחה רבות, ומובילה מגמה של שינוי חיובי ביחס לאנשים עם מוגבלויות – בעיר ובכלל. אין תפקיד שאין ביכולתה לעשות. יש בה רגישות אינסופית, חמלה והבנה. באותה המידה היא גם חדורת מטרה למקסם את המשאבים הנתונים בידיה בכדי להעניק את המענה הטוב והראוי ביותר לכל צורך. אני סמוך ובטוח שתחום הרווחה יהיה בידיים הטובות ביותר אם היא תוביל את המשרד, ותעשה הכל כדי להוציא את המקסימום עבור כלל האוכלוסיות שתחת אחריותו".

ג'ורג' צימרמן | צילום: מיכה אדר
ג'ורג' צימרמן | צילום: מיכה אדר

>>> במקום בו מוחקים נרצחות פיגועים, עתידים למחוק את כל הנשים

רוני אבירי, סמנכ"לית שיווק ופיתוח משאבים של ארגון לתת, בוחרת בעינת גבע לתפקיד מנכ"לית המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל

רוני אבירי היא סמנכ"לית שיווק ופיתוח משאבים של ארגון לתת – ארגון סיוע הומניטרי שפועל לצמצום העוני למען יצירת חברה צודקת וטובה יותר, על ידי סיוע לאוכלוסיות במצוקה על בסיס אוניברסלי, הנעת החברה האזרחית לערבות הדדית ונתינה והובלת שינוי בסדר העדיפויות הלאומי:

"הבחירה שלי לתפקיד מנכ"לית המשרד פיתוח הפריפריה הנגב והגליל היא עינת גבע. עינת היא מודל ודוגמה עבורי ועבור רבות אחרות שחלפו בדרכה לניהול עצמתי, מכוון משימה, אותנטי, מלא הומור ונשי. וכן, בהחלט יש דבר כזה ניהול נשי. הייתה לי הזכות להיות לצידה וללמוד ממנה במהלך תפקידה כסמנכ"לית פעילות בארגון לתת, במהלכו הייתה שותפה מרכזית לעיצוב פני הארגון כאחד הארגונים החברתיים המובילים והמשפיעים בישראל. כחלק מהמסע של עינת בארגון, היא הובילה וליוותה פיתוח תוכניות סיוע לאוכלוסיות במצוקה שמשפיעות עד היום על החברה הישראלית, ביניהם תכנית 'לתת עתיד' שעסקה בחילוץ נשים מעוני ע"י פיתוח עסקים (לימים הפכה התכנית לעמותת 'יוזמות עתיד' שפועלת עד היום כעמותה עצמאית ומשפיעה).

היא הייתה שותפה מרכזית בהקמת ארגון הנוער 'נוער לתת' שמחנך להתנדבות ויזמות חברתית ופועל בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל. עינת התקדמה מאז לאתגר החברתי המשמעותי הבא שלה כמנהלת קרית חינוך יפו עירוני ז' – בית חינוך רב תרבותי שלומדים בו יהודים וערבים יחד, ומהווה תקוה לחברה ישראלית טובה יותר. יש בה שילוב נדיר של חכמה, עוצמה, יכולת הובלה משימתיות, התלהבות ואותנטיות, ביחד עם ניסיון רלוונטי הופכת אותה ללא היסוס לבחירה שלי".

עינת גבע | צילום: באדיבות המצולמת
עינת גבע | צילום: באדיבות המצולמת

דוד חקק, מנכ"ל BSH ישראל, בוחר במרים פרץ לתפקיד מנכ"לית משרד התפוצות

דוד חקק הוא מנכ"ל BSH ישראל, היבואנית הרשמית של מותגי החשמל בוש, סימנס, קונסטרוקטה ומותג היוקרה גגנאו. לפני תפקיד זה שימש חקק במשך עשור כסמנכ"ל הכספים של החברה, וכן כיהן בתפקידי מפתח שונים בחברה במשך כ-20 שנים בתחומים מגוונים. חקק הוא רואה חשבון בהכשרתו, בעל תואר ראשון במנהל עסקים מהמכללה למנהל, ועם רקע מקצועי עשיר בתחום העסקי והכלכלי. חקק ממליץ על מרים פרץ לתפקיד מנכ"לית משרד התפוצות:

"מרים היא אשת חינוך ששכלה שניים מבניה, אלירז ואוריאל פרץ ז״ל, קציני צה"ל שנהרגו בעת הגנה על המולדת. פרץ היא דוגמה ומופת לאישה שעל אף האובדן הכבד שחוותה, הוסיפה לשרת את מדינת ישראל הן בחינוך והן בהסברה בתפוצות, מתוך אמונה כי 'מי שרוצה לחיות בארץ הזו, צריך לקבל גם את קוציה'. פרץ פעלה ופועלת כל העת לחיזוק הרוח היהודית. בשנת 2014 השיאה משואה בטקס בהר הרצל, בשנת 2018 זכתה בתואר כלת פרס ישראל ובשנת 2021 התמודדה לתפקיד נשיאת מדינת ישראל.

את מרים פרץ הכרתי בברלין, בירת גרמניה, כשהגיעה לפעילות הסברתית לקהילה היהודית המקומית. התרשמתי עמוקות מעוצמותיה ומיכולתה להסביר ליהודי התפוצות על מדינת ישראל. במשך השנים השתתפה פרץ במפגשים עם מנהיגים מרחבי העולם ביניהם נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה, ביקרה בקהילות יהודיות, נפגשה עם שגרירים וראשי ארגונים והציגה בפניהם פניה היפות של ארצנו, לצד שיקוף הקשיים והאתגרים, הן האישיים והן הלאומיים, הכרוכים בלחיות כאן. על כן אני סבור ובטוח כי תתאים לתפקיד מנכ"לית משרד התפוצות".

מרים פרץ | צילום: מיכאל טופיול. סטיילינג: לימור ריחנה
מרים פרץ | צילום: מיכאל טופיול. סטיילינג: לימור ריחנה

ניר למפרט, יו"ר עמותת בוגרי 8200 ויו"ר ח. מר תעשיות בע"מ בוחר ברות שהם לתפקיד מנכ"לית משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה

ניר למפרט הוא יו"ר עמותת בוגרי 8200 ויו"ר ח. מר תעשיות בע"מ. הוא שרת ביחידה במשך 22 שנה, בה הגיע לדרגת אלוף משנה ושימש כמפקד המרכז לאיסוף מודיעין והתרעה וכסגן מפקד היחידה. בעברו שימש כמנכ"ל ערוץ 10 ומנכ"ל חברת זאפ דפי זהב. החל משנת 2006 מכהן למפרט כיו"ר עמותת בוגרי 8200. תקופתו כיו"ר התאפיינה בשינוי מהותי בצורה בה העמותה רואה את תפקידה: משמירה על מורשת בלבד לתחומים נוספים, שינוי שגרם לעלייה משמעותית במספר החברים בעמותה – מכ-700 חברים ללמעלה מ-20,000 חברים. למפרט בוחר באל"מ רות שהם לתפקיד מנכ"לית משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה:

"רות שהם היא מנכ"לית האוניברסיטה הפתוחה מאז ינואר 2012. היא בעלת ניסיון נרחב בניהול ארגונים גדולים ומורכבים הנשענים על טכנולוגיות מתקדמות. בעקבות משבר הקורונה מונתה ע"י ראש המל"ל לעמוד בראש צוות לבדיקת חשיבה מגדרית בעתות חירום. בשירותה הצבאי שירתה כקצינה בצה"ל בדרגת אלוף משנה ומילאה תפקידים רבים באגף המודיעין, וכן כיהנה כראש אגף בכיר אסטרטגיה והתעצמות במערך הסייבר הלאומי.

לפני כן מילאה תפקידים בכירים ב-IBM ישראל במסגרתה יזמה את הקמת מרכז החדשנות בסייבר של IBM בבאר שבע. בשנים האחרונות הובילה מהלכים רבים בתחום החינוך. שוהם היא דמות דומיננטית וחזקה בעולמות הסייבר ומנהלת מוערכת שצברה ניסיון רב, הן בשירותה הצבאי המגוון והן כמנהלת בחברות ענק וכמנכ"לית האוניברסיטה הפתוחה. היא עוסקת בפעילויות למען החברה הישראלית, בין השאר לטובת קידום צעירים מהפריפריה ונשים בלימודים האקדמיים ובתעשייה, על מנת לצמצם את הפערים ולסייע במענה לבעיית ההעסקה של ג'וניורים".

רות שהם | צילום: עודד קרני
רות שהם | צילום: עודד קרני

חגית אליאס, מנכ"לית מומנטום בוחרת בטלי ניר בתפקיד מנכ"לית משרד הכלכלה

חגית אליאס היא מנכ"לית מומנטום, מנוע הצמיחה של מקצועות הרכב בישראל, הפועל במטרה להפוך את מקצועות הרכב לתחום השכלה והכשרה מבוקש, ומקדמת היום את ענף הרכב אל מול אתגרי מהפכת הרכב החשמלי והשינויים בשוק התעסוקה. חגית מנהלת מודל Coopetition ישראלי פורץ דרך ,המתבטא בהקמה וביסוס מנהיגות שיתופית ושותפות של חברות מתחרות. בימים בהם עתידם של גופים ביצועיים כמו זרוע העבודה, אגף ההכשרות ושירות התעסוקה נמצא בקיפאון נוכח התארגנות הממשלה – היא פועלת לקידום ההכשרה המקצועית שהולכת ומתייבשת מול אותם שינויים פוליטיים. חגית בוחרת בטלי ניר לתפקיד מנכ"לית משרד הכלכלה:

"טלי ניר היא מנכ"לית מייסדת של עמותת 121 – מנוע לשינוי חברתי. היא יזמית חברתית, עורכת דין ועיתונאית, המקדמת ללא לאות נושאים חברתיים-כלכליים שעל סדר היום הציבורי ויוצרת שינויים בעלי השפעה רחבה. לניר תואר ראשון במשפטים, ותואר שני במשפטים ובכלכלה ובמשפט בינלאומי פומבי. בשנים 2006-2017 כיהנה כסמנכ"לית האגודה לזכויות האזרח והובילה שינויי חקיקה מהותיים, ביניהם הפסקת ניתוקי המים לחסרי אמצעים, הכנסת רפואת שיניים לילדים לסל הבריאות והפסקת תוכנית ויסקונסין. קודם לכן שימשה כעוזרת משפטית בפרקליטות המדינה, כתבת לענייני משפט ועורכת ומגישה בחברת החדשות של ערוץ 2 ובגלי צה״ל.

כמנכ"לית עמותת 121 ממשיכה ניר לקדם שינוי מדיניות וחקיקה בשורה של נושאים, במטרה לחזק את רשת הביטחון החברתית-כלכלית של אזרחי המדינה. העמותה עובדת בשותפות עם ארגוני שטח, פעילים חברתיים ואנשי מקצוע מכל קבוצות האוכלוסייה ופועלת במודל ייחודי להשפעה על מקבלי החלטות.

ב-2019 יזמה ניר את הקמת 'המקפצה – המטה להשקעה במקצועות המחר', שבה שותפים כ-50 ארגונים חברתיים, עסקיים וחינוכיים. השותפות מקדמת השקעה ממשלתית בפיתוח מיומנויות וכישורי עובדים בכל ענפי המשק, וכבר רשמה לזכותה הישגים משמעותיים. בימים אלה פועלת השותפות, בהנהגת ניר, להגדלת התקציב הממשלתי להכשרות מקצועיות מכ-160 מיליון שקלים ב-2022 למיליארד שקלים בשנה".

טלי ניר | צילום: יח"צ
טלי ניר | צילום: יח"צ

ליאורה שוהם-פיטרס, מנכ"לית ארגון יוצאי מרכז אירופה בוחרת בגלילה רון־פדר־עמית לתפקיד מנכ"לית משרד החינוך

ליאורה שוהם-פיטרס היא מנכ"לית ארגון יוצאי מרכז אירופה, שנוסד ב-1932 ומאז ממשיך לפעול ברצף למען צאצאי עולי מרכז אירופה. היא בעלת ניסיון של 15 שנה בניהול, שיווק ופיתוח ובעברה שימשה בתפקידים מובילים במרכז מילקן לחדשנות, בית החולים שערי צדק ומוזיאון ארצות המקרא. שוהם-פיטרס ממליצה על גלילה רון־פדר–עמית לתפקיד מנכ"לית משרד החינוך:

"בעולם שבו הספרות נראית פחות אטרקטיבית מול עולם המסכים, חשוב שמי שתוביל את משרד החינוך תהיה סופרת שדורות של ילדים גדלו על ספרי המופת שלה, והם שעיצבו חלק מעולמם התרבותי".

גלילה רון־פדר–עמית | צילום: דן פורגס
גלילה רון־פדר–עמית | צילום: דן פורגס

דודי קפלן, מנכ"ל ולור ביירון נדל"ן בוחר בסמדר ברבר צדיק לתפקיד מנכ"לית משרד האוצר

דודי קפלן הוא מנכ"ל ולור ביירון נדל"ן, הנה קבוצת נדל״ן יזמית, המתמחה בהתחדשות של אזורי תעשייה ומסחר ותיקים, על ידי הפיכתם למתחמים מודרניים ומעורבי שימושים. החברה פועלת לאורך כל התהליך הנדל"ני החל משלב איתור הקרקע, חתימה על הסכמים מחייבים מול בעלי הזכויות, תכנון, שיווק ועד סיום הקמת הפרויקט ומסירת השטחים הבנויים. פרויקט הדגל של החברה, הינו פרויקט התחדשות מתחם הבורסה ברמת גן, תכנית הצפויה לכלול 12 פרויקטים חדשים ומודרניים של למעלה מ-1 מיליון מ"ר הפרוסים על פני 45 דונם. קפלן ממליץ על מינוי של סמדר ברבר צדיק למנכ"לית משרד האוצר:

"סמדר ברבר צדיק מכהנת מאז שנת 2007, כמנכ"לית הבנק הבינלאומי, הבנק החמישי בגודלו במערכת הבנקאית. זאת, לאחר שכיהנה כראש החטיבה העסקית בבנק וממלאת מקום המנכ"ל. לפני כן, היא כיהנה כדירקטורית בבנק וכמנכ"לית חברת אחזקות ודירקטורית בחברות שהחברה החזיקה. לברבר צדיק תואר ראשון בחשבונאות וכלכלה, ותואר שני במנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית בירושלים.
הבחירה בסמדר לתפקיד נעוצה בעובדה שהיא מנהלת מעורכת ומנוסה במערכת גדולה, מורכבת ורבת אתגרים בסביבה אולטרה רגולטורית, שופעת בבעלי עיניין מסוגים שונים. לאורך השנים גילתה ניהול איכותי, יציב ושקט לצד קבלת החלטות סדורה ועקבית. במציאות כלכלית עולמית לא ברורה בתוספת פקטור המזרח התיכון והבעיות היחודיות של מדינת ישראל נראה כי היתה עושה חיל בתפקיד".

סמדר ברבר צדיק | צילום: תמר מצפי
סמדר ברבר צדיק | צילום: תמר מצפי

אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית, בוחר בד"ר יופי תירוש לתפקיד מנכ"לית משרד המשפטים

אורי קידר הוא מנכ"ל ישראל חופשית, התנועה הגדולה בישראל לשינוי יחסי הדת והמדינה שפועלת לקידום חופש דת וחיזוק הדמוקרטיה. קידר בוחר בד"ר יופי תירוש למנכ"לית משרד המשפטים:

"ד"ר תירוש היא משפטנית בחסד, בעלת רקע ניהולי משמעותי שאינה מתבלבלת לגבי מה חשוב ומה לא. בתור מי שמביאה עמה רקע ניהולי, אקטיביסטי ומשפטי נרחב, היא תדע להוביל במשרד המשפטים את הטיפול בנושאים שלצערנו נזנחים כבר שנים רבות. בתור מי שחקרה אפליה במשפט היא תדע להיות שם בשביל החלש, ולא בשביל מוקדי הכוח והפוליטיקאים".

ד"ר יופי תירוש | צילום: ישראל הדרי
ד"ר יופי תירוש | צילום: ישראל הדרי

אריק קפלן, מנכ"ל ונשיא התאחדות "אילת", בוחר בעמרית ינילוב עדן לתפקיד מנכ"לית משרד התרבות והספורט

אריק קפלן הוא מנכ"ל ונשיא התאחדות "אילת" – ארגון הגג של ענפי הספורט שאינם אולימפיים. הארגון אחראי על מעל 30 ענפי ספורט ושם לו למטרה לחלק מלגות לספורטאים מצטיינים, לצד פיתוח והכנת דור העתיד. הוא אמון גם על הכנת משלחת ישראל ל"משחקי העולם" (אירוע הדגל העולמי הנערך פעם ב-4 שנים) ופועל על בסיס יומי לסייע בירוקרטית ותקציבית לכל האיגודים החברים בה. קפלן בוחר בעמרית ינילוב עדן לתפקיד מנכ"לית משרד החינוך והספורט:

"ינילוב עדן היא בעלת תאר ראשון בחינוך גופני ותואר שני בניהול ספורט. היא עסקה במשך כ-20 שנה בתחום הספורט ההישגי הישראלי ולקחה חלק משמעותי בצוות המקצועי של ארבעה משחקים אולימפיים. במשך 10 שנים פעלה כמתאמת המקצועית של ענף השייט הישראלי וכמאמנת הכושר של המדליסט האולימפי גל פרידמן ואלופת העולם לי קורזיץ. היא שימשה גם כמנהלת 'אתנה', הפרויקט הלאומי לקידום ספורט הנשים בישראל. היא אמונה על הקמת היחידה המקצועית לקידום ספורט נשים במכון וינגייט והובילה יוזמות ותוכניות ייחודיות בתחום. כיום משמשת ינילוב עדן כמנכ"לית מרכז עצמה – המרכז למועדוני ספורט עצמאיים, במסגרתו היא מקדמת תוכניות ויוזמות לקידום מועדוני ספורט ואנשי מקצוע".

עמרית ינילוב עדן | צילום: באדיבות המצולמת
עמרית ינילוב עדן | צילום: באדיבות המצולמת