מירב בן ארי: "הכנסת והממשלה אינן מותאמות לנשים ואימהות"

מירב בן ארי | צילום: ענבל מרמרי. סטיילינג: ליאת גרין
מירב בן ארי | צילום: ענבל מרמרי. סטיילינג: ליאת גרין

התקשורת שוכחת את הח"כיות כשמדובר בסוגיות ביטחוניות והח"כיות יכולות לשכוח מחופשת לידה. מה צריך לקרות בשביל שתהיה שוב ראשת ממשלה בישראל? שאלנו את מירב בן ארי, מספר 9 ברשימת יש עתיד

88 שיתופים | 132 צפיות

איך זה שמאז גולדה מאיר לא הייתה כאן ראשת ממשלה?
"הסיבה העיקרית לכך היא שמאז לא היו מספיק נשים שעמדו בראש מפלגה, ולכן מראש הסיכוי של נשים לבנות קואליציה היה נמוך. גם כשמדובר במפלגות שעושות פריימריז, הסיכוי של נשים הוא נמוך מראש, כי הן בדרך כלל לא מקושרות ואין להן מספיק כסף. למשל בליכוד, אם ביבי לא היה משריין את גלית דיסטל במקום עשירי, רק מירי רגב הייתה מגיעה לעשירייה הראשונה. כמי שיש לה התמחות במגדר, אני יכולה להגיד שמראש קשה יותר לנשים, כי אנחנו חיות בחברה שוביניסטית, שבה הגברים מקבלים קרדיט. עם זאת, אני מודה שיש נשים שהנוכחות שלהן בכנסת עושה נזק לנשים".

מה צריך להשתנות בישראל כדי שיום אחד תהיה כאן ראשת ממשלה?
"צריך יותר ראשות מפלגות, יותר נשים ברשימות לכנסת ויותר העדפה מתקנת לנשים ושריונים לנשים במקומות גבוהים. הידעתן, למשל, שבמל"ל אין אף אישה? אם משה כחלון לא היה נותן לי בזמנו שריון, היו עשרות גברים שמתמודדים על המקום שלי. הקורונה חשפה את החולי של החברה שלנו: בסיעוד וברווחה יש רוב נשי, ועדיין 60 אחוזים מהמובטלים הם נשים, כי כשצריך לבחור מי נשאר עם הילדים בבית, בדרך כלל הנשים הן אלה שנשארות. צריך לשנות את צורת החשיבה המגדרית ואת תהליך קבלת ההחלטות, כמו שעושים במדינות אחרות".

מהו המכשול העיקרי שעומד כיום בפני פוליטיקאיות בדרך להפוך לראשות ממשלה?
"הכנסת והממשלה אינן מותאמות לנשים ואימהות, ובעיקר יש הרבה חסמים פסיכולוגיים. מראש, אם מליאה מתחילה בארבע, אין לך סיכוי להוציא את הילד מהגן, ויש גם לילות לבנים. לחברת כנסת גם אין באמת חופשת לידה – היא מקבלת שכר וצריכה למצוא מישהו שיתקזז איתה אם היא לא מגיעה להצבעות".

מתי הרגשת ששמים לך רגליים במסדרונות הכנסת משום שאת אישה ואיך התמודדת?
"בעיקר כשהייתי בוועדת חוץ וביטחון, שבה היה חוסר סבלנות מובהק כלפי נשים. הייתי חברה גם בוועדה החסויה של ביקורת המדינה עם קארין אלהרר, שהייתה יו"ר ועדת המשנה. זה בלט במיוחד כשפורסם דוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן, והיה בלגן שלם על מה לפרסם ומה לא. ראיינו את עופר שלח ואת יעקב פרי, למרות ששניהם בכלל לא היו בוועדה ולא קראו את הדוח. בראיונות לתקשורת בענייני ביטחון אף פעם לא שואלים נשים. בתגובה צייצתי בטוויטר: 'עד מתי תמשיכו לראיין רק גברים'".

מהי האמירה הכי מקטינה שקיבלת מפוליטיקאי גבר שאותה לעולם לא תשכחי?
"האמת, שמניסיוני רוב הפוליטיקאים נזהרים בכבודן של נשים, אבל מי שנהג להעיר הערות מקטינות שוביניסטיות ומשפילות היה אורן חזן (לשעבר ח"כ בליכוד – דב"א). הוא כתב פעם בטוויטר שאני כנראה לא עושה כלום, אם אני בערב בבית עם הבת שלי. לא נשארתי חייבת ועניתי לו שהוא כנראה לא מבין שגם אם אני בערב עם הילדה, זה לא אומר שאני לא עובדת, ושינסה להיות אבא מדי פעם".

"כשפורסם דוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן, והיה בלגן שלם על מה לפרסם ומה לא. ראיינו את עופר שלח ואת יעקב פרי, למרות ששניהם בכלל לא היו בוועדה ולא קראו את הדוח"

מהו המשפט המזלזל הכי נפוץ ששמעת ממצביעים לגבי נשים בפוליטיקה?
"בדרך כלל מצביעים במדינה שלנו מעריכים יותר אנשי צבא וביטחון, והזלזול מופנה בעיקר כלפי נשים שמעזות לדבר על יחסי חוץ וביטחון. ההערות הן בעיקר: 'אתן לא מבינות', 'אתן חסרות ניסיון' או 'חסרות ידע'. למשל, כשהתבטאתי בעבר על היחסים עם הפלסטינים התגובה כלפיי הייתה מזלזלת, שאני לא מבינה כלום בנושא".

מהן התכונות הכי חשובות למי שרוצה להיות ראשת ממשלה?
"יושרה, אומץ לב פוליטי, נאמנות למדינה ולערכיה, לקיחת אחריות ובעיקר מנהיגות".

מהי התכונה שממנה את חייבת להיפטר אם את רוצה להיות ראשת ממשלה?
"אני יכולה להעיד על עצמי שאני מאוד פריק קונטרול, ואני צריכה ללמוד לשחרר ולסמוך על האנשים שסביבי".

אילו תחנות כדאי שתעברי בדרך להפוך לראשת ממשלה?
"ראש ועדה, ראש מפלגה, שרה ורק אחרי כל אלה – ראשת ממשלה. ניסיון פוליטי מהותי לתפקוד טוב של ראש ממשלה".

איזה אינטרס אמור להיות לגברים בשביל שתהיה כאן ראשת ממשלה?
"קידום נשים הוא קודם כל אינטרס של המדינה ושל החברה, כי כך המדינה דמוקרטית יותר. שילוב של נשים במערכה הפוליטית הוא תנאי לקידומה ולפיתוחה של המדינה".

ואיזה אינטרס אמור להיות לנשים?
"נשים צריכות לדעת שהן צריכות לעזור זו לזו. צריך לעבוד יחד, להבין שיש תקרת זכוכית, ושגם אם את ממש מצליחה – זה לא אומר שאחרות מקבלות הזדמנות שווה כמוך".

>> מתי תהיה ראשת ממשלה בישראל? איילת שקד, מרב מיכאלי, זהבה גלאון, יפעת שאשא ביטון ואחרות, מסבירות מה צריך לקרות בשביל שגולדה מאיר לא תישאר לבד בתולדות המדינה