עפר שלח: "נתניהו מוכן לשרוף הכול"

עפר שלח. צילום: מאיר כהן. סטיילינג: שי לי ניסים
עפר שלח. צילום: מאיר כהן. סטיילינג: שי לי ניסים

כחלון מיואש, נתניהו מכהן יותר מדי זמן, לפיד חבר נפש; ואיך חיים כשהמוות דופק בדלת? ח"כ עופר שלח בריאיון נוקב

88 שיתופים | 132 צפיות

לפגוש פוליטיקאי במערכת בחירות זה עונג גדול. במערכת בחירות היצרים סוערים, סכינים נשלפות והמרוץ של הפוליטיקאים אחרי כותרות מניב אמירות ארסיות. ביום שבו פגשתי את חבר הכנסת עפר שלח היה זה משה כחלון שיצא להתקפה נגד יאיר לפיד. "ההבדל ביני לבין יאיר לפיד זה שכשאני הייתי צריך לאכול הייתי רץ למטבח, חוטף את הלחם, חותך מה שיש ובורח כי יש עוד אחים", אמר כחלון. "לו ניגנו אחר הצוהריים בפסנתר כדי שהאוכל יעבור. לפעמים לא היינו ילדים כל כך טובים אז גם חטפנו איזו סטירה. כשאני הלכתי לישון עם עיניים אדומות בגלל הסטירה, ללפיד היו עיניים אדומות בגלל הכלור בג'קוזי".

עיניו של לפיד אכן אדומות מהכלור?
"כחלון בייאושו הפוליטי מגיע למקומות שלא ראוי להיכנס אליהם. יאיר לפיד לא גדל בבית עשיר. לא שזו בעיה מוסרית לגדול בבית עשיר, אבל זה לא נכון. אבא שלו וסבא שלו היו עיתונאים. זה מעמד בינוני מאוד".

בוא, אביו טומי לפיד היה עיתונאי מוביל. לימים העורך הראשי של "מעריב". בכל זאת יאיר גדל בצפון תל אביב.
"אני בעיתונות מאז שאת עוד היית ילדה קטנה (חכו, ההתנשאות כלפיי המראיינת לא  תיגמר בזה, ת"ב) וכשאני נכנסתי לתחום לא הרוויחו הרבה. כשטומי לפיד היה בעיתונות הרוויחו עוד פחות. אבל זה לא העניין, מה זו הרמה הזאת? נגמרו הטיעונים הפוליטיים? אגב, אם כחלון בכה בגלל סטירה, צר לי. לא צריך להכות ילדים, גם אם הם משה כחלון".

אי־אפשר להתעלם מכך שהמפלגה שלכם נחשבת למפלגה "לבנה" שפונה למעמד הבינוני־גבוה, הייטקיסטים מהשרון.
"בבחירות 2013 הצביעו לנו 543 אלף ישראלים. אחד מכל שישה מצביעים שלשל פתק של יש עתיד בקלפי. זה אומר חרדים, ערבים, מתנחלים ופריפריה. קיבלנו 19 מנדטים מתוך 120. זו מתמטיקה מאוד פשוטה. באים וצובעים אותנו באיזה צבע כי נתניהו רוצה לשחק במשחק המגונה של הזהויות. אלו השמצות שלא מבוססות על עובדות. רוצה לנחש מה היישוב בארץ שבו הכי שמרנו על כוחנו? ערד", הוא רושף.

"מי שמוצא שגיאות שיבושם לו. תגידי, זה רציני? לפיד הוא כבר לא העיתונאי שהעז להיכנס לקודש הקודשים של הפוליטיקה", עופר שלח | צילום: מאיר כהן, סטיילינג: שי לי ניסים
"מי שמוצא שגיאות שיבושם לו. תגידי, זה רציני? לפיד הוא כבר לא העיתונאי שהעז להיכנס לקודש הקודשים של הפוליטיקה", עופר שלח | צילום: מאיר כהן, סטיילינג: שי לי ניסים

 

>> משרד החינוך נגד אופק ראשון: למה בוטל הקמפיין של הילדה שחשפה את החרם ברשת?

נושא הלפיד

נתוני ההצבעה מבחירות 2015 לכנסת האחרונה מצביעים על משוואה מתמטית קצת אחרת. אומנם בערד הצביעו למפלגת יש עתיד כ־13 אחוז מהבוחרים, אבל בסביון הם מוקמו כמפלגה השנייה בגודלה עם הצבעה של כמעט 20 אחוז מהתושבים. גם בהרצליה, רעננה, רמת השרון, כוכב יאיר, מודיעין־מכבים רעות, כפר שמריהו ועומר עקפו אחוזי ההצבעה את אלו של ערד. פתאום אפשר לראות את הדמיון בין שלח ללפיד. אפשר גם להבין איך השניים החברים הכי טובים כבר 30 שנה. שניהם מתגאים בידענותם, אוהבים להפריח נתונים לאוויר. אולי בגלל זה הספורט הכמעט לאומי הוא למצוא טעויות בפרטי הטריוויה שלפיד שולף. היהירות גוררת תגובת נגד. אלא ששלח, בניגוד ללפיד, נחשב לידען אמיתי, אוטודידקט, כזה שלא יתפסו בטעות, קטנה ככל שתהיה. ואכן, שלח לא טעה בנתון שסיפק לי, הוא פשוט בחר בנתון שיתאים למסר. וגם זו הרי תכונה לפידית מובהקת.

יש דיבור שאתה המוח במפלגה הזו.
"אומרים את זה כדי להקטין את לפיד. זו אינפנטיליזציה. כל אחד מאיתנו, כולל יאיר, עזב חיים נעימים ומתגמלים למען מטרה מסוימת ואנחנו עובדים בזה כל יום בשביל שזה יצליח. כל מה שאנחנו שמים על השולחן עובר את יאיר, אבל בסדר, כולם צריכים להתפרנס בעולם הזה".

אתה מתכוון לסאטיריקנים כמו ליאור שליין?
"כשאתה מתחיל לנתח את זה, נשמע כאילו אתה מתלונן. ליאור שליין ו'ארץ נהדרת' כבודם במקומם מונח, אבל בין זה לבין המציאות אין שום קשר. התמיכה ביש עתיד מוכיחה שהיא ישות פוליטית מוצקה".

ולגופו של עניין, לפיד טועה לא מעט.
"מי שמוצא שגיאות שיבושם לו. תגידי, זה רציני? לפיד הוא כבר לא העיתונאי שהעז להיכנס לקודש הקודשים של הפוליטיקה. הוא בפוליטיקה כבר שבע שנים. נגיד שהייתה טעות בפרט טריוויה, מה זה אומר?".

טענתם לא מזמן שאבי גבאי אחראי לזה.
"גבאי שם המון כסף בקמפיין ברשתות, בכל מיני עמודים בפייסבוק, בבוטים, כדי שנחשוב את הדברים האלה על לפיד. אבל אני לא רוצה להישמע נרדף. בסופו של יום, את מדברת איתי על בון טון תקשורתי שלא קנה אחיזה בציבור".

אמרת קודם שנתניהו נוקט בפוליטיקת זהויות. יש תחושה שלפיד נגרר אחרי זה. ימני זה טוב, שמאלני זה פויה. רק לאחרונה הודיע שלא יתאחד עם לבני כי היא שמאלנית.
"הוא אמר שאנחנו לא נעשה איחוד עם לבני, כי איחוד מפלגות יהיה במרכז. זאת לא אמירה שמשמיצה".

אתה מיתמם. כשלפיד מסמן את לבני כשמאלנית הוא יודע על איזה כפתורים הוא לוחץ ואיך זה ממצב אותו. אם היא שמאל, אז הוא ימינה ממנה.
"בסדר, מנגד אנחנו גם לא נעשה איחוד עם הבית היהודי. תבחיני בין אמירה פוליטית טקטית לבין מדיניות מובהקת שמוביל ראש ממשלת ישראל שהופכת כל בנאדם שמתנגד לו לבוגד. האמירה על לבני הייתה עניינית. תגידי, מתי מגיעים לאישי? זה קצת משעמם כל הפוליטי הזה".

 

הכתם נשאר על הקיר

בניגוד לרושם הסימפטי והנינוח שהוא יוצר בהופעותיו בתקשורת, שלח שפגשתי די חסר סבלנות. הוא מודיע בקול מתי השאלה שנשאל לא טובה ולא מעניינת. הוא רותם גם את שפת הגוף למסר הכללי. מתקרב ומתרחק לפי רמת העניין שלו. מצד שני, אותה פרסונה בדיוק היא זו שמזיזה הרים. שלח היה זה שניסח את חוק הריכוזיות, הוא גם זה שבחש כדי שהצעות החוק של מירי רגב "חוק הקולנוע" ו"נאמנות בתרבות" יקבלו ברקס. "זו עבודה נמרצת מאחורי הקלעים", הוא מסביר בחיוך שובבי. "רגב רצתה מאוד שהחוק יעבור, כולל איומים. יעקב מרגי, ראש ועדת החינוך, אמר אז בכנות שמופעל עליו לחץ אדיר. אז הצלחנו למשוך זמן בוועדה וברגע ההצבעה דאגנו שחבר כנסת אחד יתעכב ולא יגיע, השנייה תהיה בשירותים והשלישי לא יענה לטלפון. בסוף, חוק הקולנוע התעדן משמעותית וחוק נאמנות בתרבות ירד מהשולחן".

שלח גם הציל אותנו מהחוק שנתניהו ניסה להעביר בחופזה בערב נאום הקלסרים בשנה שעברה, המתיר לו לצאת למלחמה בן רגע, ללא הליך קבלת החלטות מסודר. "באותו ערב הכנסת הצביעה על איזה 200 חוקים. החוק המסוכן הזה עלה פתאום ב־11 בלילה. למוחרת בבוקר התחלתי את הקמפיין נגד".

למי התקשרת?
"לישראל כץ, לאיילת שקד ולאחרים. הם הבינו את גודל השערורייה. גייסתי גם אנשים  מחוץ למערכת הפוליטית שאני מנוע מלחשוף את שמם".

החוק הזה, כמו שנתניהו רצה, הוא עוד כרסום בדמוקרטיה. מדמוקרטיה למלוכנות.
"נתניהו יותר מדי זמן ראש ממשלה. הלשכה שלו נקראת 'אקווריום'. הוא סגור מהעולם החיצון. את האינפורמציה הוא מקבל דרך אנשים אחרים. זה דבר משחית".

"הקמפיין גובל בהסתה לאלימות", ביבי נתניהו | צילום: Gettyimages
"הקמפיין גובל בהסתה לאלימות", ביבי נתניהו | צילום: Gettyimages

 

בימים אלה יצא קמפיין נגד העיתונאים "הם לא יחליטו". גם היועץ המשפטי על הגריל.
"הקמפיין גובל בהסתה לאלימות. כדי להימלט מאימת המשפט שמחכה לו, נתניהו מוכן לשרוף הכול, לגייס כל נימוק ולהסית נגד כל מוסד ואדם, אבל הוא יגיע לבית המשפט".

מישהו יגיד שגם לפיד יכול להתבלבל אם יגיע לכיסא ראש הממשלה. יש לו חברים מו"לים, חברים בעלי הון ורבי השפעה.
"החוק הראשון שנעלה בכנסת הבאה יהיה הגבלת כהונה לשתי קדנציות. מעבר לכך, כשבני אדם מתנהלים עם תחושה של מה נכון ומה לא נכון, זה בסדר גמור שתדבר עם כל מי שיבוא לדבר איתך אבל הכול צריך להיות בחוץ וגלוי".

אפרופו הסתרה, יעקב פרי גרם לכם למבוכה לא קטנה כשהתפרסם שהדליף לכאורה כראש השב"כ מידע מחקירה סודית של המשטרה לחברו החשוד אריה דרעי. אחר כך, התגלה גם ששיקר ולמרות שטען אחרת, לא שירת בצבא.
"יענקל'ה הוא חבר. בסיפור הראשון חשבתי שמה שנטען כלפיו לא מטיל עליו כתם".

מה זאת אומרת, לא מטיל עליו כתם?!
"הוא לא הדליף. אני יודע".

בפעם השנייה, כבר הבינו ביש עתיד שפרי שקוע עמוק בבוץ והראו לו את הדלת. גם פליטת הפה השוביניסטית של אלעזר שטרן כלפי מירי רגב, "אני יודע איך התקדמת בצבא", לא הוסיפה.
"הגנתי על אלעזר שטרן כי חשבתי שהוא צודק כשאמר שרגב התקדמה בצבא דרך חנופה. אני יודע שלזה שטרן התכוון".

תשבו בממשלה עם נתניהו כראש ממשלה?
"אנחנו לא נשב עם ראש ממשלה שתלוי נגדו כתב אישום. הכוונה מהרגע שיש הודעה על כתב אישום. אנחנו לא נחכה עד תום השימוע".

"אנחנו לא נשב עם ראש ממשלה שתלוי נגדו כתב אישום", עופר שלח | צילום: מאיר כהן, סטיילינג: שי לי ניסים
"אנחנו לא נשב עם ראש ממשלה שתלוי נגדו כתב אישום", עופר שלח | צילום: מאיר כהן, סטיילינג: שי לי ניסים

 

חזרה למקור

שלח (59) נולד בקריית ביאליק, למד בתיכון בתל אביב והתגייס לצנחנים. ב־1983 הוא נפצע קשה במהלך שירות מילואים בלבנון כתוצאה ממטען צד. "נשארתי עם חצי פנים ביד", הוא מספר, "הלכה לי עין והיו צריכים לשחזר לי את האף. אובדן עין, להבדיל מיד ורגל, זו לא נכות פיזית יומיומית. כל מה שעשיתי קודם, אני עושה גם עכשיו. רצתי 20 מרתונים, עשיתי צניחה חופשית".

הציבור התוודע לשלח בסיבוב הקודם שלו כעיתונאי מזהיר. צעדיו הראשונים בתחום היו ככתב ועורך במדורי הספורט. גם כשהפך לכתב ופרשן בכיר בענייני צבא וביטחון הקפיד לא לוותר על עיסוק באהבתו הגדולה, כפרשן ספורט. תפקידיו האחרונים בתקשורת היו בערוץ 10 שם הגיש לצד רביב דרוקר את מגזין שישי. מאוחר יותר השניים עברו להגיש את תוכנית התחקירים המוערכת "המקור".

אתה מקנא עכשיו בחברים שלך בתקשורת?
"אף לא לרגע. ביום אחד של פעילות כחבר כנסת, כולל בישיבה באופוזיציה, אני משפיע יותר מבחיים שלמים בתקשורת".

אנחנו יושבים בבית קפה הומה ברמת אביב. משולחן שפתח עם לפיד בקפה הוא עובר לשולחן שבו נערך הריאיון. לפיד מגיע להגיד שלום ואומר לי "את לא מראיינת חבר כנסת. זה אח שלי. יש לי רק אחיות, הייתי צריך אח, אז הבאתי אותו".

אמרת פעם על לפיד "ראינו אחד את השני עירום ועריה, ברמה הנפשית" ולא פירטת.
"אנחנו חברים שנים. קרו לשנינו דברים טובים ודברים קשים, את הכול אני מכיר מקרוב ברמה גבוהה של אינטימיות. יאיר היה זה שאכל איתי צוהריים ביום שאשתי מתה".

 

לגעת בחיים בידיים חשופות

שלח התחתן ב־1990 עם מיכל שלח ז"ל, רופאה במקצועה שנפטרה בשנת 2009 לאחר שבע שנות מאבק בסרטן השחלות שהתגלה כשהייתה בת 39 בלבד. עד היום הוא עונד את טבעת הנישואין שלו. תוך עשרה חודשים מהרגע שאיבד את אשתו, נפטר גם אביו. כשאנחנו עוברים לדבר עליה, מתגלה שלח אחר. הדיבור הופך למהוסס ואיטי, הוא הופך לפגיע. "כשאתה נולד ויש ודאות סטטיסטית שתמות, אבל אם כבר אתה חי תשתדל לחיות נכון. תשתדל לגעת בחיים בידיים חשופות. אל תברח ממה שהחיים מזמנים לך".

איך נוגעים בחיים בידיים חשופות?
"לצערי החיים נגעו בי, לא השאירו לי הרבה ברירה, אבל המורה הגדולה שלי הייתה מיכל. היא לא שיקרה לעצמה, לא סיפרה סיפורים, גם לא על מחלתה".

איך חיים ככה שבע שנים כשהחרב מתהפכת מעל הראש?
"חיים מבדיקה לבדיקה, אבל גם נוסעים הרבה לחו"ל, גם רבים, חיים. הבת שלנו הייתה בת 11 והבן היה בן 8. אתה לא אומר לעצמך 'אני לא יודע כמה זמן יש ביחד, אז ניזהר'. בהספד עליה אמרתי שכשנכנסים למצב כזה זה כמו לעבור מחדר שמואר ב־40 ואט לחדר עם זרקור של 500 ואט. הבהירות הזאת כואבת בעיניים אבל היא ממכרת כך שאתה לא יכול לחזור אחורה. זה להגיד אמת במובן הכי עמוק שלה וגם לא לפחד מהחיים האלה כי הם כואבים. החיים הם יפים גם כשהם כוללים בתוכם כאב נורא, כמו להגיד לילדים שאימא שלהם תמות ולהביא אותם להגיד לה שלום".

חוק החולה הנוטה למות שכתבת ולא עבר, קשור למה שעברת בחייך הפרטיים?
"בוודאי. היה שלב שמיכל כבר אמרה שהיא לא רוצה לחיות. זה חוק זהיר מאוד שאומר שרופא ייתן מרשם לסם מוות בלי שיישא באחריות פלילית. זו לא המתת חסד ולא סיוע להתאבדות. החוק נחקק לראשונה באורגון והדבר המרתק שקרה שם הוא ששליש מהחולים שקיבלו את המרשם לא השתמשו בו. הספיקה להם תחושת השליטה בגורלם. הייסורים של החולה הם לא רק ייסורי הגוף, אלא התחושה שכבר השלמת עם זה שאתה הולך למות, אבל ניטלת ממך השליטה להחליט מתי זה יקרה".

בשנים האחרונות שלח נמצא בזוגיות עם אורית בוצר (50), עורכת דין שמובילה פרויקטים בתחום הבריאות. בתו נעמה (27) עובדת בהייטק ובנו איתי (24) מאמן כדורסל.  "יש לי זוגיות נהדרת והיא חיה בצד האובדן על מיכל. אורית קיבלה אותי כמו שאני. היא לקחה אדם שיש לו צער גדול על אשתו שמתה. זה נתון כמו הגובה שלי ואפי השבור.  היא בן אדם נבון וטוב לנו ביחד".

לקראת הבחירות הקרובות תלך לכותל ואורית תעשה הפרשת חלה?
"הייתי בכותל לא מזמן כי אבי דיכטר ואני אירחנו את חברי ועדת החוץ וההגנה הרוסיים. זה בסדר גמור שישראלי הולך לכותל".

אתה לא חושב שטקסי הפרשת החלה שליהיא לפיד עושה מביכים ושקופים?
"תשאלי את מי שהיה, אני לא מכיר את הטקס. אולי זה טקס טוב ואני מפסיד?", שלח מחייך ואז מרצין. "את מייחסת לזה קצת יותר מדי כוונה. לא על כל דבר ישבה מועצת החכמים. בכלל, על מה יש לבקר אותנו, על שחיתות? לא. אז שידברו על הפרשת החלה של ליהיא. שזה יהיה הדבר הכי גרוע שאפשר להגיד עלינו".  

"שידברו על הפרשת החלה של ליהיא. שזה יהיה הדבר הכי גרוע שאפשר להגיד עלינו", עופר שלח | צילום: מאיר כהן, סטיילינג: שי לי ניסים
"שידברו על הפרשת החלה של ליהיא. שזה יהיה הדבר הכי גרוע שאפשר להגיד עלינו", עופר שלח | צילום: מאיר כהן, סטיילינג: שי לי ניסים