מים, מים בששון?

פעולות לחידוש האנרגיות של המים על פי תורת הפנג שוואי

88 שיתופים | 132 צפיות

הירשמו לניוזלטרים של ifeel, וכל הכתבות הכי חמות בדרך אליכם

אלמנט המים חזק ביותר ובעל משמעות רחבה בתורת הפנג שוואי. המים מסמלים את הזרימה, את השפע, את עולמנו הפנימי ואת עומקה של הנפש.

על פי תורת הפנג שוואי וגם על פי מדעי החיים, המים הם מקור החיים והכל בטבע מתחיל מהם. יסוד המים מהווה את תחילתו של תהליך ההתעוררות והנביטה. עוד לפני הצמיחה מעל פני האדמה מתרחש תהליך של פעילות פנימית בבטנה של אמא אדמה, כאשר הזרע והמים נפגשים.

תחילתו של התהליך המחזורי של היסודות הוא במים: מים יוצרים עץ; עץ יוצר אש; אש יוצרת אדמה; אדמה יוצרת מתכת; מתכת יוצרת מים. מים מסמלים שפע, כי הם מרווים ומצמיחים את העץ, המסמל את השפע. כאשר המים זורמים, הכל זורם. אך כשהמים עומדים או זורמים לביוב, אין בכך שפע.

חדרי השירותים והמקלחת משופעים במים. אך בעוד שאנחנו מטהרים את גופנו ואת נפשנו במקלחת, המים הזורמים אל תוך הביוב והמים העומדים באסלה גורעים מהאנרגיה בביתנו. המים באסלה עומדים וסופחים אליהם את האנרגיה. כשאנחנו מורידים את המים, הכל נשטף ואנו מאבדים את השפעתם המיטיבה של המים ואת האנרגיה, וכך מאבדים מהשפע. גם מי המקלחת גוזלים עמם מהאנרגיה.



פנג שוואי היא שיטה סינית לארגון חפצים ומבנים בצורה הרמונית (אילוסטרציה: Photos to go)

פנג שוואי היא שיטה סינית לארגון חפצים ומבנים בצורה הרמונית (אילוסטרציה: Photos to go)

מיקום המקלחת והשירותים בבית

פעם, בעולם כולו וגם בסין העתיקה, השירותים היו ממוקמים מחוץ לבית, ולא רק מסיבות הקשורות לתורת הפנג שוואי. בעבר, כשלא הייתה מערכת ביוב, לא היה נעים ולא היה בריא לחיות בסביבתם. אבל לא רק סיבות של היגיינה הרחיקו את השירותים, אלא גם האמונה הקושרת את השירותים לאנרגיות שליליות.

בעולם המערבי המודרני קיבלו האמבטיה והשירותים מקום של כבוד בתוך הבית, ואף זכו ליחס ולמעמד מיוחדים בזכות תשומת הלב המושקעת בעיצובם. לעיצוב מתוחכם ואופנתי ולאריחים יקרים ומעוצבים אין כל משמעות מבחינת הפנג שוואי. מה שכן משפיע, הוא מיקום השירותים והאמבטיה בבית והחלוקה הפנימית של חדרים אלו.

חדר השירותים צריך להיות ממוקם רחוק מדלת הכניסה, שכן במודל הבית כגוף האדם, הכניסה משולה לפה והאזור המיועד להפרשות צריך להיות ממוקם בחלק האחורי של הבית. יש לדאוג שדלת הכניסה וחדר השירותים אינם ממוקמים בקו ישר.

חדר שירותים הממוקם מול דלת הכניסה גורם לאנרגיה הנכנסת מהדלת להיעלם ישירות בביוב, בלי שנהנה מהצ'י החדש הנכנס מהדלת. השפעה נוספת היא של ה"מראה הראשון": הדבר הראשון שהצ'י פוגש כשהוא נכנס לבית משפיע על האווירה בבית.

חדר שירותים במרכז הבית (טאי צ'י) משפיע לשלילה על האנרגיה הכללית בבית, מכיוון שמרכז הבית הוא המקום בו האנרגיה מתחדשת לקראת פיזורה ברחבי הבית.

מיקום חדר השירותים בצמוד למטבח מהווה בעיה אנרגטית והיגיינית. שימוש משותף של הצנרת לשתי פונקציות כל כך מנוגדות יכול להשפיע על מערכת העיכול וגם על אנרגיית האש מהכיריים.

מבחינה בגואלית (חלוקת הבית לאזורים ולתחומי חיים) יש לדאוג שהשירותים לא יתפרסו על חלק שלם, כי האזור כולו, ותחום החיים שהוא מייצג, יושפע מחוסר אנרגיה.

בכל אחד מהמצבים הללו ישנם כמה פתרונות:

  1. לצבוע את דלת חדר השירותים בצבע הקיר כדי שלא יבלוט.
  2. לתלות מראה עגולה קטנה על הדלת כדי למנוע מהאנרגיה להיכנס לחדר השירותים. (בתנאי שהחדר לא ימוקם מול דלת הכניסה לבית).
  3. לתלות או להניח אלמנט קישוטי בולט, שימשוך את העין ואת האנרגיה מדלת חדר השירותים ויסיט את האנרגיה ממסלולה לכיוון האלמנט.
  4. לסגור את מכסה האסלה בכל עת.
  5. לסגור את דלת חדר השירותים בכל עת.
  6. מומלץ להניח קערת חרס עם שלוש אבנים על מכסה מכל ההדחה או ליד האסלה.



מומלץ להקפיד על אוורור ועל תאורה טבעית (אילוסטרציה: Photos to go)

מומלץ להקפיד על אוורור ועל תאורה טבעית (אילוסטרציה: Photos to go)

חלוקה פנימית ועיצוב חדר הרחצה וחדר השירותים

יש להרחיק את האסלה מהדלת ככל האפשר. אם יש אפשרות, יש להסתירה מאחורי קיר או מחיצה, וכך תהיה פרטיות נוספת למשתמשים. יש לדאוג שהאסלה לא תשתקף במראה.

מומלץ להקפיד על אוורור ועל תאורה טבעית. מסיבה זאת, חשוב למקם את חדר הרחצה באופן שלפחות קיר אחד יהיה קיר חיצוני. אפשר להוסיף צמחייה המתאימה לחדרי רחצה כדי להכניס אנרגיה רעננה וטבעית וכדי לעזור בספיגת הלחות.

חשוב לדאוג לתקינותם של המכשירים והאביזרים בחדר השירותים. אם יש לכם ברז מטפטף, צינור דולף, חלון תקוע, דלת חורקת או דלת שלא נסגרת ונפתחת בקלות – מהרו ותקנו כדי שלא תיווצר בריחת אנרגיה ועמה כספכם.

הכותבת היא יועצת פנג שוואי בכירה, המייעצת לבתים קיימים לפני בנייה או שיפוץ.

הכתבה התפרסמה במגזין חיים אחרים, נובמבר 2009

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה

הירשמו לניוזלטרים של ifeel, וכל הכתבות הכי חמות בדרך אליכם