מיכל מצוב: "מה שהתחיל כהאשטאג הפך למהפכה"

מיכל מצוב | צילום: קובי אלוני
מיכל מצוב | צילום: קובי אלוני

מיכל מצוב הצטרפה לרשת בשביל לא להרגיש דחויה והיום יש לה למעלה מחצי מיליון עוקבים ברשתות מבלי להעלות סלפי אחד בביקיני

88 שיתופים | 132 צפיות

מי שסבלה לפני עשור מחרם חברתי ומבריונות הפכה בזכות אלה לכוכבת עולה ברשתות החברתיות. מיכל מצוב (25) פנתה לרשתות בשביל להיות פחות בודדה וכיום היא מתחזקת למעלה מ־300 אלף מנויים ביוטיוב, כ־90 אלף עוקבים באינסטגרם וכ־172 אלף עוקבים בטיקטוק. שם היא מדברת על חרמות, בריונות ברשת והטרדות מיניות.

>> כך הפכה אנג'ל ברנס מילדה דחויה לכוכבת רשת ענקית

מה גילית בתור משפיענית רשת שלא ידעת לפני?
"כשאני התחלתי להתחבר לרשתות עשיתי את זה כי הייתי חנונית בלי חברים וכולם היו שם ולא רציתי להישאר מאחור. מאוחר יותר גיליתי שיש דבר שנקרא אלגוריתם, ושהאלגוריתם רוצה שנעלה כמה שיותר תוכן ורצוי שאלה יהיו סרטונים, כי הוא מעדיף לקדם אותם יותר מאשר תמונות. המשמעות היא שאם את לא מעלה עדכון על בסיס יומיומי את לא מעניינת".

 

מה הבינו המשפיעניות ברשת שהעיתונות לא השכילה להבין?
"השפה של התקשורת גבוהה ומבוגרת ולא בגובה העיניים ושם בוחרים את התכנים לפי האינטרסים שלהם. אני מדברת לאנשים בגובה העיניים ומדברת על דברים שקל להתחבר אליהם. אם התקשורת היא יותר בקטע של חדשות ורכילות ואין תקשורת בין אישית, אז אנחנו ברשת מדברים על עצמנו ואנחנו מדברים עם הקהל ישירות. זה יותר כמו לדבר לחבר – וזה עובד".

מהי התופעה הכי חשובה שהולידה הרשת?
"תופעת Me Too. מה שהתחיל כהאשטאג הפך למהפכה וגרם לכל כך הרבה נשים וגברים בכל העולם להיפתח ולשתף בהטרדות ובתקיפות המיניות שהם עברו. זה יצר המון הזדהות, וכאחת שגם עברה הטרדה מינית זה מאוד עזר לי להבין שאני לא לבד".‎

מהי התופעה הכי מסוכנת שהולידה הרשת?
"יש טרנד בטיקטוק שילדים קופצים על שולחנות בכיתה עד שהם נשברים וזה מסוכן מאוד, כל פעם צץ טרנד כזה שיכול לפגוע פיזית באנשים. מישהו חושב על רעיון ולא לוקח עליו אחריות, המטרה היא להשיג צפיות ולייקים ולא אכפת להם שזה משהו שיכול לסכן אנשים".

מה אנשים לא יודעים על איך שהרשת עובדת?
"זה מצחיק, כשאנשים רואים שאין לך הרבה לייקים הם חושבים שאת לא שווה אבל איך שאת פתאום מתחילה להצליח אז היחס אלייך משתנה. אני מאוד מבואסת מהקטע הזה. אני מכירה יוצרים מדהימים שבגלל שאין להם הרבה לייקים הם לא מצליחים, למרות שיש להם תכנים מדהימים. אנשים נעשים חסרי ביטחון בגלל שאין להם לייקים אבל מה שהם לא מבינים זה שהכול באלגוריתם. הפייסבוק עשה שינוי היסטרי והפך את האדם להיות מספר במקום שם. הפכנו להיות חברה מבוססת עוקבים, ולאט לאט כולם התחילו להטיל ספק בעצמם אם אין להם לייקים. צריך להבין שזה משהו שצריך לחקור בשביל להבין איך להגיע לחשיפה מקסימלית, אבל גם להבין שיש חיים מחוץ לרשת. ואני אומרת את זה למרות שאני מתפרנסת מהרשת. לאחרונה חוויתי התקף חרדה מטורף וזה גרם לי להבין שאני לוקחת את הרשתות יותר מדי ללב. החיים יותר חשובים ויותר אמיתיים מכל לייק".

 

מה אנשים לא יודעים על מה זה אומר להיות משפיענית רשת?
"לפעמים אנשים מתבאסים שאני לא זמינה או שאני לא מעלה סרטונים בתדירות שהם היו רוצים, הם שוכחים שיש לי גם חיים אישיים. היו כמה מקרים כאלה לאחרונה והם גרמו לי להתקף החרדה שחוויתי. כשזה קרה, תיעדתי את זה בסטורי כי זה מה שאני מכירה וככה אני יודעת להתמודד. רציתי שאנשים יבינו את הסיטואציה שאני נמצאת בה".

על מה לא מדברים מספיק ברשת והגיע הזמן לפתוח?
"על הטרדות מיניות. זה כן נושא שעולה כל הזמן, אבל עדיין לא מדברים עליו מספיק. יש כמה עמודים באינסטגרם שמעלים את המודעות אבל מעבר לזה אני רואה מלא אנשים שתוקפים את הבחורה שמעיזה להתלונן. כמו אילנוש, לדוגמה. זכותה של בחורה להתלבש איך שהיא רוצה, ואני מדברת על זה הרבה בסטורי ובסרטונים. לקח לי זמן עד שהעזתי לדבר על ההטרדות המיניות שחוויתי בעצמי בסרטון, אבל אחרי זה קיבלתי הרבה תגובות תומכות ובעקבות זה הרבה בנות סיפרו את הסיפור שלהן".

מה הדבר הכי מפתיע שקרה לך ברשת?
"לא מזמן העליתי תמונה בבגד ים, משהו שאני לא עושה בדרך כלל כי אני חסרת ביטחון לגבי הגוף שלי. ממש פחדתי לפני אבל אהבתי אותה ובקושי נגעתי בה. חששתי שירדו על המראה שלי, שלא הכי תואם את אידיאל היופי, אבל להפתעתי אנשים ממש פרגנו. הייתי בהלם מהתגובות החיוביות".

>> איך הפכה שירלי לוי לאישה הכי מצחיקה ברשת?