פמיניזם או חוצפה? ההחלטה האחרונה של מייגן מרקל מעוררת סערה

מייגן מרקל | צילום: Chris Jackson/GettyImages
מייגן מרקל | צילום: Chris Jackson/GettyImages

אמרו עליה שהיא לא מתאימה לבית המלוכה, שהיא מרדנית וחצופה. אבל רגע לפני הלידה, העם הבריטי לא מבין שיש לו עד הרבה מה ללמוד ממייגן מרקל

88 שיתופים | 132 צפיות

היה הייתה פעם נסיכה. וכמו כל הנסיכות גם לה היו כתר, ממון, מעמד ויוקרה אבל היה לה דבר אחד נוסף שהבדיל אותה משאר בנות המלוכה, היה לה – ותסלחו לי על הצרפתית שלי – את האומץ לשים xxx אחד גדול על כל מי שסביבה. כך צריכה להיפתח האגדה אודות הנסיכה מסאסקס – מייגן מרקל. רגע לפני שהיא יולדת וכשנה אחרי נישואיה לנסיך הארי, הצליחה מרקל להפוך לדמות הכי מושמצת ברשתות החברתיות באנגליה. אין רגע דל בלי שערוריה או סקנדל שמייצרת הדוכסית החצופה, שבזו אחר זו מנפצת את כל מסורות בית המלוכה ומטריפה את הממלכה המאוחדת.

נסיכה בסקיני ג'ינס, מייגן מרקל והנסיך הארי | צילום: Tim P. Whitby – Pool/Getty Images
נסיכה בסקיני ג'ינס, מייגן מרקל והנסיך הארי | צילום: Tim P. Whitby – Pool/Getty Images

זה התחיל בסכסוך, כך על פי הצהובונים באנגליה, בין מרקל הנשכנית לנסיכה האצילית קייט מידלטון, מי שממלאת את התפקיד המלכותי שלה ללא דופי. על פי מקורבים לבית המלוכה, השתיים לא בדיוק מסתדרות, והעצבים ביניהן כמעט מנעו ממשפחת המלוכה לבלות יחד את חג המולד. הכותרת האחרונה בעניין הגיעה ממש השבוע, כאשר על פי הצהובנים מייגן והארי מתכננים לעבור מיד אחרי הלידה יחד עם הרך הנולד ללא פחות מאפריקה, וזאת כדי לצנן את הרוחות בין שתי הדוכסיות.

אבל הסכסוך – המדומה או לא – עם מידלטון הוא הקטנה בבעיותייה של מרקל שהצליחה להלהיט ולהכעיס את הארמון כולו בעקבות שורה של צעדים שנקטה מאז נכנסה להיריון. לסתות עדיין שמוטות ברחבי בריטניה מאז הוציאו מייגן והארי הודעה על כך שלא יערכו הכרזה רשמית על לידתו של יורש, או יורשת העצר הבאה. מדובר במסורת ארוכת שנים – ההמונים מחכים מתחת לבית החולים סנט מרי (בו נולדו מרבית יורשי העצר) עד שיוצא הכרוז הרשמי המלכותי ומכריז על בואו של הנסיך הבא. מיד אחר כך מצטרפים ההורים הטריים עם התינוק החדש, שזה עתה יצא לעולם וכבר מתרגל לפלאשים של הצלמים. ראינו בעבר איך מידלטון עשתה זאת, עם איפור ועקבים, ונתנה לקהל ולתקשורת בדיוק את מה שהם רוצים. מרקל הודיעה שכל עניין העקבים-איפור-שיער רגע אחרי הלידה ונפנפוף מלכותי שיתנוסס לעד על ספלי חרסינה לא ממש מתאים לה, בטח לא רגע אחרי שסיימו לתפור לה את הפרינאום.

בחירה מעוררת מחלוקת זאת מתווספת לשורה של החלטות מסעירות נוספות: מרקל היא הראשונה ממשפחת המלוכה שהחליטה לקחת דולה ובמקום להשתמש בצוות הרפואי של הארמון היא אף שכרה רופאה שתהיה נוכחת בלידה. הטענה שלה היא שלא מתכוונת לתת לגברים בחליפות לנהל לה את הלידה, אבל עם כל הכבוד לפנימינזם, העקרון הזה הולך לעלות לבית המלוכה לא מעט כסף היות והם יאלצו להעסיק צוותים כפולים. מרקל אף הביעה רצון ללדת בביתה, ולהזכירכם לא מדובר בארמון – לאחרונה הארי והיא עזבו את המעון הרשמי בקנזינגטון ועברו להתגורר מחוץ לללונדון. זה לא נגמר כאן, מרקל אף ערכה מסיבת בייבי שאואר עם החברות בניו יורק, מסורת אמריקאית ומאוד לא בריטית. עוד טוענים כי מרקל הצליחה להרגיז את המלכה אליזבת לעיתים תכופות, למשל כשהתחילה להסתובב עם מכנסיים, וזו כתגובה אסרה עליה לענוד את התכשיטים של דיאנה (עוד נסיכה שלא בדיוק הייתה ה-BFF של המלכה). מרקל גם פתחה עמוד אינסטגרם רישמי שלה ושל הארי ששבר את הרשת. כל הצעדים האלו מתווספים לעובדה שהיא אמריקאית, גרושה וחצי שחורה, מבחינת הארמון – לא בדיוק החומר ממנו עשויות אגדות בריטיות. וכך גם כשנה אחרי החתונה המלכותית מייגן  עדיין נחשבת לאאוטסיידרית במקרה הטוב, ומורדת חוצפנית במקרה הרע.

רגע אחרי הלידה עם איפור ועקבים: קייט מידלטון והנסיך וויליאם | צילום: Gareth Cattermole/Gareth Cattermole/Getty Images
רגע אחרי הלידה עם איפור ועקבים: קייט מידלטון והנסיך וויליאם | צילום: Gareth Cattermole/Gareth Cattermole/Getty Images

לא ברור מדוע העם הבריטי מזועזע כל כך ממעשיה של מרקל, שבינתיים מקבלת רוח גבית מהחברים בהוליווד (אופרה וינפרי וג׳ורג׳ קלוני יצאו להגנתה לאחרונה). זה כמעט צפוי שהארי, מי שבמשך שנים היה הילד הרע של המשפחה, יביא הביתה שידוך שכזה. הנסיך הג׳ינג׳י בעצמו לא חסך מבוכה מבית המלוכה, אם כשנתפס שיכור במסיבות בצעירותו, צולם במערומיו ונקשר באין ספור שערוריות, ולבסוף הביא הביתה אישה מבוגרת ממנו שלא תואמת כלל את הציפיות של הסבתא הדעתנית. הג׳ינג׳י הזה הוא בנו של דיאנה שבעצמה הייתה פמיניסטית ושוברת מסורות של בית המלוכה – היא שינתה את טקס הנישואין המסורתי, שלחה את ילדה לבית הספר רגיל וכמובן התגרשה וטינפה על היחסים שהיו לה עם הנסיך צ׳ארלס. האמת היא שגם המלכה אליזבת הייתה פורצת דרך לא קטנה, אולי מפאת גילה היא הספיקה לשכוח, אך היא הייתה הראשונה מבית המלוכה שיצאה ללמוד ואף דאגה שגם יורשות עצר יוכלו לרשת את הכתר, לא רק יורשים.

המורדת הראשונה, הנסיכה דיאנה | צילום: Fox Photos/Hulton Archive/Getty Images
המורדת הראשונה, הנסיכה דיאנה | צילום: Fox Photos/Hulton Archive/Getty Images

אבל להיסטוריה מקום משלה, ובינתיים הבריטים פשוט לא יודעים איך לאכול את מעללי מייגן בבית המלוכה, בזמן ששאר העולם דווקא מריע לרוח הרעננה שבועטת במסורת המונרכית. זאת כנראה התגובה ההולמת למעשיה של הדוכסית החצופה. הרי כולנו גדלנו על אגדות של נסיכות, סינדרלות, לכלוכיות, שרק מחכות לאיזה נסיך שיגלה אותן, שילטש את היהלום ויהפוך אותנו לנסיכה הכי מקושטת והכי יפה. אבל אף אחד עוד לא כתב אגדה על נסיכות בת ימינו, נסיכות בעידן שנשים כבר לא מחכות לגבר שיציל אותן. בעידן הזה נשים כבר לא מחכות, נקודה. אם כן, נראה שהדוכסית מרקל, בהתנהגות ה"פרועה" וה"חצופה" שלה, למעשה מכתיבה אגדה על נסיכות בעידן יותר פמיניסטי. כי בת מלך אמיתית היא אחת שעושה מה שטוב לה, מה שהיא מאמינה בו, נסיכה בת ימינו לא מפחדת להתגרש אם לא טוב לה, לא אכפת לה מה אומרים עליה והיא לא משתנה בהתאם לציפיות של חמותה (או במקרה הזה – הסבתא). נסיכה אמתית, היא אישה שעושה מה שהיא רוצה, מה שנכון ומה שטוב בשבילה, והגיע הזמן שמישהי תכתוב מחדש סיפורי האגדות המטופשים האלו. גוד סייב מייגן מרקל.

שאלוהים ישמור את הדוכסית מסאקס, מייגן מרקל | צילום: Hannah McKay – WPA Pool/Getty Images
שאלוהים ישמור את הדוכסית מסאקס, מייגן מרקל | צילום: Hannah McKay – WPA Pool/Getty Images