"ישראל הידרדרה, נשים נרצחות כל הזמן"

צילום מסך מתוך הסרט "סופרג'יסטיות"
צילום מסך מתוך הסרט "סופרג'יסטיות"

הייצוג הזעום, האכזבה מהמפלגות הגדולות והמאבק בש"ס הובילו את ד"ר מזל שאול להקים את "קול הנשים", מפלגה לנשים בלבד. ריאיון ראשון

88 שיתופים | 132 צפיות

ד"ר מזל שאול לא חושבת שהיא קוריוז, גימיק או מנהיגה של מפלגת שוליים סהרורית. ערב בחירות 2020 היא מודיעה שדווקא קול הנשים, המפלגה הקטנה והאלמונית שלה, עשויה להיות לשון המאזניים בדרך לממשלה הבאה. "רצינו לרוץ עוד בסבב הקודם אבל זה לא קרה", היא מספרת, "התחילה התארגנות אבל בסוף החלטנו לא לצעוק גוועלד על נושא ייצוג הנשים כי יש בחירות קריטיות על הדמוקרטיה, הייתה תחושה ש'לא נעים' לנו לרוץ עכשיו ברשימה נשית. אבל ייצוג הנשים ירד מ־37 ל־28 חברות כנסת בבחירות האחרונות, אנחנו הופכים לחברה פטריארכלית שלא מביאה לידי ביטוי את נקודת המבט הנשית. הפעם אין לנו ברירה אלא לרוץ".

>> מיקי חיימוביץ': "קשה לפעול במציאות של טרור גברי כשהמדינה משותקת"

שאול, אקטיביסטית ותיקה, מנכ"לית עמותת כ"ן (כוח נשים) הפועלת לקידום מנהיגות נשית בזירה הציבורית והפוליטית וגם חברת מועצת אזור, רתמה 102 נשים לרשימה שלה. "אני מאמינה שנצליח", היא מכריזה, "יש ציבור גדול של מצביעים שאין להם בית פוליטי או כאלה שלא מאמינים בבית שלהם יותר. אני רוצה להיות הבית הזה".

ומה עם הבית שלך? היה לך כזה ונטשת?
"לא רציתי לרוץ בתוך מפלגה קיימת או לחכות שיגיעו אליי הצעות, למה אני צריכה לשבת ולחכות? בעבר הייתי פעילה עם ציפי לבני, שלי יחימוביץ' וגם עם יאיר לפיד בתחילת הדרך של 'יש עתיד', אבל במקום לקבל מקום לא ריאלי במפלגה, החלטתי שאני רצה ברשימה עצמאית".

ד"ר מזל שאול, יו"ר מפלגת קול הנשים | צילום: רויטל שקד
ד"ר מזל שאול, יו"ר מפלגת קול הנשים | צילום: רויטל שקד

שאול (50), אימא לשלושה ילדים בוגרים, היא דוקטור לכימיה בהשכלתה. אחרי שנים במחקר ובתעשייה, הגיעה אל העולם הציבורי בתחילה בהתנדבות, עד שנשאבה אליו פול טיים. "למדתי הנחיית קבוצות והנחיתי קבוצות של נשים בעמותת כ"ן, כחלק מתוכניות הכשרה להכנסה של נשים לפוליטיקה. גיליתי כמה חסמים יש לנשים ללכת לפוליטיקה, למרות שהן בעצם מאוד מנוסות בפעילות חברתית. הרי מהרגע שאת בוועד של הגן את עובדת ציבור. גם לי היה חסם כזה ועדיין מתהפכת לי הבטן, אבל ההתמודדות שלי לראשות אזור מאוד הכשירה אותי לרגע הזה".

בשנת 2017 התבקשה לעמוד בראש העמותה במשרה מלאה, אם כי יצאה לחופשה ללא תשלום לפני הקמפיין הנוכחי, והיא מבקשת להבהיר כי העמותה לא מריצה אותה לכנסת. בין לבין הספיקה לרוץ לראשות מועצת אזור בבחירות המוניציפליות האחרונות, "לא זכיתי, אבל קיבלתי 35 אחוז מהקולות, הישג גדול. אני יושבת כעת באופוזיציה ומרגישה שזה עושה הבדל שאני שם, זה חלק מהסיבה שבחרתי לרוץ לכנסת. הבנתי כמה חשוב שנשים יהיו בשולחן קבלת ההחלטות. ראיתי את הניתוק בין הרשות המקומית לאזרחים, וחיברתי בין הרשות לנשים. אני מרגישה שאנחנו בנתק. יש נתק נוראי בין המקום המכובד הזה שנקרא כנסת ישראל לבין העם, זו הסיבה שאני רצה".

>> עידן רול: "הטעות הכי גדולה של כחול לבן היא שאין מספיק נשים בפרונט"

קו פרשת המים שהקפיץ את שאול היה היעדרן הכמעט מוחלט של נשים מהעשיריות הראשונות בשתי המפלגות הגדולות בישראל. "איך זה יכול להיות שגם בליכוד וגם בכחול לבן, יש בעשיריות הראשונות ארבע נשים במצטבר?", היא אומרת, "בימים כתיקונם לא היה צריך מפלגה שתצביע על כך, אבל אין ברירה. נשים נפלטו החוצה מפוליטיקה בגלל כל משחקי הכיסאות, יש פרלמנטריות מצוינות שלא נמצאות בחזית הרשימות. רואים אישה במספר 40 ואולי בסרטוני וידאו מסוימים אבל לא בפרונט של המפלגה. איילת שקד אומנם עומדת בפרונט של מפלגת ימינה אבל בבחירות האלה היא מספר שלוש ברשימה, ואחריה אין עוד אישה עד מספר שבע ברשימה".

כחול לבן היא אכזבה גדולה מבחינתך בהקשר הזה?
"יאיר לפיד לא אכזב אותי באופן אישי, אבל אני מכירה את הפוליטיקה שגרמה לחיבורים שהביאו להיעדר הנשים שם. אני מכירה את עמדותיו של יאיר בנושא מגדר, הוא מאוד בעד שוויון. את בני גנץ אני לא מכירה אישית וגם לא את בנימין נתניהו. פנינו למפלגות הגדולות כשראינו שאין שם נשים, אמרו לנו שיטפלו בזה ולא טיפלו".

מפלגת קול הנשים | צילום: באדיבות המצולמות
מפלגת קול הנשים | צילום: באדיבות המצולמות

על מי תמליצו לראשות הממשלה?
"אנחנו נמליץ לראשות הממשלה על כל מי שיתחייב לתת לנו תפקידים משמעותיים ותקציבים לקדם את אבני היסוד שלנו".

משחק הכיסאות

אחת המשימות העיקריות של קול הנשים היא העברת חוק לייצוג הולם של נשים במפלגות. "זה משהו שהיו לו כבר כמה ניסיונות ותמיד ש"ס היא המפלגה שבולמת את זה. אני רוצה גם לדאוג לתוכנית חמש שנתית, להעלאת מודעות ואכיפה של נושאים נשיים. כחברת כנסת אני רוצה לשמור על האזרח. היום יש עמותות מדהימות שעושות עבודת קודש, אבל התבלבלנו קצת, זה אמור להיות תפקיד של הממשלה, לא של עמותות. נוצר מצב בו אני לא יודעת אם ראש הממשלה עובד אצלי או אני אצלו".

עד כמה מצבנו, הנשים, רע בישראל?
"אנחנו בירידה משמעותית, תוך שנה ישראל הידרדרה וירדה 18 מקומות בדירוג השוויון המגדרי העולמי, נשים נרצחות כל הזמן, יש תוכנית למיגור אלימות והקצאת תקציבים אבל כבר שלוש שנים שזה לא יוצא לפועל. לא נעסוק רק בזה, אלא גם בחינוך, תרבות וספורט, אני רוצה לשבת בוועדות הביטחון ולהיות לשון המאזניים במשא ומתן קואליציוני, כדי שנשים תהיינה מעורבות".

יש לכן מצע חברתי מפורט?
"יש, אבל אני לא יודעת אם אני יכולה להכניס אותנו לסוציאליזם או קפיטליזם. עשינו קבוצות מיקוד עם נשים שהבהירו מה הצרכים שלהן בתחומים שונים, וגילינו דברים מעניינים. עלו שם סוגיות כמו למשל מענק לידה לנשים שילדו בבית שעדיין לא מיושם (הצעת חוק של תמר זנדברג מ־2016, ה"ב), או העובדה שכ־80 אחוז מתקציב הספורט הולך לגברים".

"מכירה את הפוליטיקה שהובילה להיעדר נשים במפלגה", מפלגת כחול לבן: גבי אשכנזי, יאיר לפיד, בני גנץ ובוגי יעלון. צילום: יוסי זמיר
"מכירה את הפוליטיקה שהובילה להיעדר נשים במפלגה", מפלגת כחול לבן: גבי אשכנזי, יאיר לפיד, בני גנץ ובוגי יעלון. צילום: יוסי זמיר

מה עמדותיכן המדיניות?
"יש לנו החלטה עקרונית שבנושאים מדיניים־בטחוניים כל אחת תצביע לפי צו מצפונה. המפלגה שלנו מורכבת מפסיפס ומגוון אנושי, יש ערביות וחרדיות וציונות דתית ולהט"ביות ויוצאות אתיופיה ויוצאות חבר העמים, הקפדנו מאוד על הדבר הזה. יש בעם שלנו יותר מאחד מאשר מפלג ואנחנו רוצות לתת מענה לכלל האוכלוסיות ולא לדבר לימין או שמאל אלא לכלל תחומי החיים במדינת ישראל, מנקודת המבט של נשים".

אבל לפני שישבו בקבינט, שאול וחברותיה לרשימה צריכות לעבור את אחוז החסימה. משימה קצת קשה כשהרשימה מעט אפרורית וחברותיה לא ידועות מחוץ למעגלי האקטיביזם והאקדמיה. "יכולנו להכניס סלבריטאיות לרשימה, או לעשות בלוקים ודילים עם פוליטיקאיות פעילות אבל בחרתי שלא, מה שחשוב לנו הוא להעביר את המסר", מסבירה שאול, "כשנגיע לכנסת נעבוד בשיתוף פעולה עם כל הנשים שם וניצור קואליציות רחבות. מדינת ישראל רק תרוויח מזה".

זו לא תמימות לחשוב שתעברו ככה את אחוז החסימה, דווקא בתקופה של איחודים וויתור על מפלגות קטנות?
"יש אנשים שחושבים שיש פוליטיקה מסוג מסוים בלבד, אבל זו הפוליטיקה שעוצבה על־ידי גברים ומנוהלת על ידי גברים. גם אני יודעת להיות פוליטיקאית, ויש חברות שיודעות לעשות את זה. אנחנו מבינות את השפה הפוליטית אבל רוצות להביא מנהיגות אחרת".

אז את באמת ובתמים מאמינה שיש לך סיכוי?
"את יכולה לקרוא לי אופטימית חסרת תקנה".

>> חופשת לידה לגברים בישראל היא מה שיביא לשיוויון בשוק העבודה?