מה לובשים ללוויה של מלכת אנגליה? קייט, מייגן, הארי – יש לנו את כל התשובות עבורכם

קייט מידלטון השבוע, בהמלך ביקור אצל כוחות צבא המתאמנים לקראת הלוויה של אליזבת | צילום: Samir Hussein/WireImage
קייט מידלטון השבוע, בהמלך ביקור אצל כוחות צבא המתאמנים לקראת הלוויה של אליזבת | צילום: Samir Hussein/WireImage

הלוויה של מלכת אנגליה אליזבת השנייה, מחייבת קוד לבוש מחמיר על בני המלוכה. מה תלבש מייגן, מה נאסר על הנסיך הארי ללבוש וחשוב לא פחות: מי תירש את אוסף התכשיטים הפרטי של המלכה?

88 שיתופים | 132 צפיות

עולם שלם צפוי ללוות את המלכה אליזבת במסעה האחרון, שיתקיים מחר (יום שני, 19.9). כשעיני כל העולם עליהם, תהיו בטוחות שהנסיך החדש מוויילס, הלא הוא וויליאם, וחשובה מכך, אשתו קייט מידלטון, לא צפויים לעמוד שעות מול הארון ולהתלבט מה ללבוש. הסיבה היא שהם יודעים את התשובה מזה חודשים רבים. למאורע כל כך רשמי יש קוד לבוש מוקפד. 

הדרס קוד באירוע הרשמי מחייב את כל בני המשפחה שעובדים בשירות המונרכיה ללבוש מדים, ואפילו הנסיך אנדרו (שהמלכה שללה ממנו את תאריו בשל תביעת התקיפה המינית נגדו בפרשת ג'פרי אפשטיין) יורשה ללבוש את מדיו פעם אחת בטקס החותם את שבוע האבלות. מי שבהתחלה לא הורשה ללבוש מדים כלל, אגב, הוא הנסיך הארי, שהשיב, כזכור את תאריו המלכותיים ופרש מהחיים הציבורים בבריטניה. כפי הנראה הוא ילווה את סבתו על אזרחי – בחליפה שחורה, אם כי אתמול, במוצ"ש, ראינו שבר ראשון בדרס קוד הנוקשה, כשכל שמונת נכדיה של המלכה הגיעו לשמור על הארון, ובינהם גם הנסיכים ווילאם והארי ולמרבה ההפתעה שניהם הגיעו במדים הצבאיים שלהם. התקשורת הבריטית חלוקה בשאלה האם ניתן לו אישור מיוחד מהמלך צ'רלס, או שמא נתבקש לעשות זאת על ידי אבא כדי לכבד את המלכה, אך לפי דיווחים מחוות הכבוד לא אמורה לחזור על עצמה בלוויה. הנה כך זה נראה אתמול ליד הארון בווסטמינסטר:

כחלק ממסורת ארוכת שנים, אותה החלה לפני מעל מאה שנה המלכה ויקטוריה, הנשים ויתר בני המשפחה שאינם בשירות ציבורי צפויים ללבוש שחור, וגם כאלה שאינן עובדות בבית המלוכה, לידיעת הקוראת מייגן מרקל. קייט, מייגן וגם קמילה מצופות לעטות "רעלת אבלות", כלומר רעלת תחרה שחורה. תפקיד הרעלה, מלבד סמל לאבלות, הוא להעניק לבנות המלוכה פרטיות תחת עינה הפקוחה של התקשורת, אם כי אנחנו לא צופות שהמסקרה של מייגן תמרח לנטיפים שחורים על הלחיים, בטח לא אחרי הריאיון שנתנה כשבוע לפני שהמלכה נפטרה ל"דה קאט" ובו (שוב) לכלכה על המשפוחה. 

נראה שהדרס קוד המלכותי נשאר בעיקר סמבולי, כי ללוויה של הנסיך פיליפ בשנה שעברה למשל, לבשה קייט רעלת אבלות מרשת, שהייתה מחוברת לכובע, עד מחצית הפנים בלבד, ולא בדיוק ספקה את אלמנט הפרטיות. מצד שני אפשר אולי להבין אותה, כי החצי השני של פניה היה מכוסה דאז במסכת פה שחורה בגלל קורונה. 

קייט מידלטון בהלוויתו של הנסיך פיליפ | צילום: Max Mumby/Indigo/Getty Images
קייט מידלטון בהלוויתו של הנסיך פיליפ | צילום: Max Mumby/Indigo/Getty Images

המלכה ויקטוריה, ששלטה בבריטניה לפני כמאה שנה הנהיגה מסורת לבוש מאופקת בלוויות. קייט, מייגן והמלכה-רעייה קמילה, ילבשו שחור ויגבילו את עצמן לתכשיט עשוי פנינים. הסיבה למנהג הפנינים היא שאותה מלכה ויקטוריה – שללא ספק הייתה אייקון אופנה והצליחה להוביל טרנדים שנשתמרו עד היום – האמינה שפנינים נראות כמו דמעות. מי שהקפידה לקיים את מסורת הפנינים הייתה המלכה אליזבת זצ"ל בעצמה, שנראתה בתכשיטים אלה בלבד בלוויות של הנסיכה דיאנה, הנסיכה מרגרט והמלך ג'ורג'.

המלכה אליזבת' השנייה בלוויה של הנסיכה דיאנה, עונדת שרשרת פנינים | צילום: gettyimages
המלכה אליזבת' השנייה בלוויה של הנסיכה דיאנה, עונדת שרשרת פנינים | צילום: gettyimages

אבל אולי זו לא חוכמה גדולה, כי למלכה אליזבת' הייתה חיבה יתרה לפנינים, עד כדי כך שפנינים מסמלות את המלכה אליזבת' עצמה, והפכו לאחד מסימני ההיכר שלה. מאז מותה גם קייט נראתה עונדת תכשיטי פנינים בלבד, גם המלכה-רעיה קמילה ענדה שרשרת פנינים בעלת ארבע לולאות, ובסוף מי שהכי שיחקה אותה עם הפנינים זו דווקא מייגן. כשהצטרפה לנסיך הארי, לנסיך וויליאם ולקייט לליווי הארון מהארמון לכנסיית ווסטמינסטר היא ענדה זוג עגילי פנינה שהעניקה לה המלכה המנוחה לרגל המפגש הפומבי הראשון שלהן לבד.

הנסיכים וויליאם והארי, קייט מידלטון ומייגן מרקל, במהלך טקס נשיאת הארון של המלכה אליזבת מבקינגהאם לווסטמינסטר | צילום: Christopher Furlong/Getty Images
הנסיכים וויליאם והארי, קייט מידלטון ומייגן מרקל, במהלך טקס נשיאת הארון של המלכה אליזבת מבקינגהאם לווסטמינסטר | צילום: Christopher Furlong/Getty Images

ואם בתכשיטים עסקינן, כרגע מרחפת השאלה בנוגע למי תירש את אוסף התכשיטים של המלכה. ובואו, לא מדובר בקופסת תכשיטים מנגנת עם בלרינה מרקדת. מדובר באוסף תכשיטים שירשה אליזבת מאביה המלך, וכן צברה לאורך השנים בין אם בכך שקנתה או קיבלה מבן זוגה הנסיך פיליפ ומקרובי משפחה נוספים. להבדיל מהתכשיטים ששייכים לכתר, אוסף זה הוא אוסף פרטי, שוויו מוערך ב-110 מיליון דולר, שזה קצת יותר מ-377 מיליון שקל, והמלכה מחליטה למי הוא הולך לאחר מותה. הדיבור בממלכה הוא שכבר ביולי האחרון, כשמצבה הבריאותי החל להתרופף היא שינתה את צוואתה.  

האוסף כולל כ-300 פריטים, בהם כ-34 זוגות עגילי פנינה, 98 מכבנות (סיכות ראש), 46 שרשראות, 37 צמידים,15 טבעות, 14 שעונים, 5 תליונים וכתרים, כך על פי מומחית תכשיטים בריטית שאין לנו הסבר אחר מלבד זה שהיא כנראה עקבה אחרי כל פריט ופריט שהמלכה אליזבת אי פעם ענדה וניהלה רשימת מלאי.

אז לטובת מי היא שינתה את הצוואה? הדיבור הוא כמובן על קייט מידלטון, תראו מופתעות. אבל בגלל שמדובר בצוואה מלכותית חתומה, אין דרך לדעת בוודאות. אחראית התכשיטים המלכותית הסבירה לתקשורת הבריטית שככל הנראה המלכה תפעל כמו אביה, סבתה ואימה, ותוריש את האוסף למונרך הבא, כלומר למלך צ'ארלס, אך מאחר שהוא גבר, המלכה-רעייה קמילה תוכל לבחור מה היא אוהבת מהאוסף, ואחריה קייט. לפי הסדר הזה הבאה בתור היא הנסיכה שרלוט בת ה-7 מה שאומר שלמייגן וליליבת' יישאר לקנות פנינים מזוייפות בפריימרק במקרה הטוב. טוב, אולי ליליבת' תקבל איזו טיארה – אבל מייגן כנראה יכולה ללכת לחפש. 

איך נראתה שנת הכהונה הראשונה של המלכה אליזבת?

מלבד אוסף התכשיטים הפרטי ישנו יהלום אחד באוסף של המלכה שנמצא תחת מחלוקת ומי שדורש אותו הם ההודים. מה? אוקיי מדובר בהיהלום שמתוארך למאה ה-16, ועבר חצי עולם, לרבות פרס, איראן ואפגניסטן (שטוענות גם הן ליהלום שבכתר), וניתן לבסוף למלכה ויקטוריה. היהלום נמצא על כתר שנהגה לחבוש המלכה האם, כלומר אמה של אליזבת השנייה, ועכשיו, עם פטירתה, ההודים דורשים שיוחזר לאלתר.  

ומה באשר ליהלומים האמיתיים? כלומר כלבי הקורגי שהמלכה אליזבת' כל כך אהבה וגידלה? תנוח דעתכן, הם ילכו כנראה לביתם החדש אצל הבן-של, נטול-התארים, הנסיך אנדרו.   

המלכה אליזבת' עם כלבה | צילום: gettyimages
המלכה אליזבת' עם כלבה | צילום: gettyimages