כשהכתובת על הקיר: איך כן לסייע לאדם במצב אובדני

ת', הצעירה מהדרום ששמה קץ לחייה | צילום: אינסטגרם
ת', הצעירה מהדרום ששמה קץ לחייה | צילום: אינסטגרם

הרשת סוערת מסיפורה של הצעירה מהדרום שהתאבדה לאחר שפנתה למשטרה לקבלת סיוע נפשי ונענתה בזלזול מחריד. איך כן לסייע לאדם במצוקה? לא לשפוט, לא להטיף ובעיקר להקשיב. 7 טיפים לסיוע ראשוני

88 שיתופים | 132 צפיות

בסוף השבוע האחרון הזדזענו נוכח הידיעה על ת', הצעירה מהדרום שהתאבדה, וזאת לאחר שהתקשרה למשטרה לדווח על מצוקתה הנפשית ונענתה בזלזול מחפיר. בחדשות 12 פורסמה הקלטת השיחה שהתקבלה במוקד ב-11 בינואר, שם נחשף היחס המחריד. ת' פנתה לעזרתו של השוטר, והוא צעק עליה בתגובה: "אלוהים עוד לא לקח אותך? אינשאללה ייקח אותך כבר!". כשהיא שאלה אותו: "למה אתה מדבר ככה?", הוא הגיב: "למה? כי את מטומטמת שרוצה להתאבד. תתאבדי כבר בשקט!".

>> האם מאז פרוץ הקורונה מתחוללת בישראל מגפת התאבדות?

 

אין מילים לתאר את גודל השערוריה ואת גודל הטרגדיה, או כפי שניסחה זאת בטוויטר חברת הכנסת מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) שניהלה טרם כניסתה לכנסת את עמותת "משפחות בריאות הנפש": "מתמודדי הנפש אינם 'שקופים' ויש להפסיק להתייחס אליהם כאל כאלה… ילדה שזועקת אובדנות וזעקתה אינה נשמעת".

מיד כשנודע לי על השיחה ההזויה, גסת הרוח והבוטה בין המוקדן המשטרתי לנערה האומללה, הגשתי את השאילתה הדחופה, שהרי מדובר…

Posted by ‎מיכל וולדיגר‎ on Sunday, February 6, 2022

כמובן שיש דרכים טובות בהרבה על מנת לסייע לאדם שנמצא במצוקה נפשית וזועק לעזרה, ויש דברים שאפשר לעשות מבלי לענוד תג משטרתי ובלי לעבור הסמכה מקצועית בתחום בריאות הנפש. ד"ר שירי דניאלס מעמותת ער"ן חלקה איתנו כמה טיפים חשובים ומועילים לעזרה נפשית ראשונה, הסוד הוא רק לדעת להקשיב.

7 טיפים לעזרה נפשית ראשונה

1.ילהקשיב, להקשיב ולהקשיב. כל אחד מגיב ומתמודד עם לחץ ומשבר בדרכו. חשוב לתת מקום לביטוי רִגשי ולגיטימציה מלאה להבעת מגוון רגשות של ייאוש, אשמה, אדישות, חרדה, צער, זעם ועוד.

2. אל תלחצו. הימנעו מלהאיץ או לנסות לזרז אדם "לצאת מזה". לכל אחד מאיתנו הקצב שלו. אל תהססו לשאול כיצד אתם יכולים לסייע, אבל קבלו גם את הצורך של אדם להתבודד ולהסתגר. כשנגמרות המילים, אפשר גם לשתוק יחד.

3. אל תטיפו. הימנעו ממתן עצות ושימו בצד עמדות אישיות בנוגע לאופן שבו לדעתכם האדם "צריך" לנהוג או איך "ראוי" להתנהג, ופשוט הֱיו נוכחים.

4. אל תמעיטו בחוויית הכאב הנפשי. לעתים אנו חשים צורך לאזן ולייפות את הדברים על ידי הצגת נקודות חיוב. הימנעו מאמירות נוסח: "יהיה בסדר", והקפידו להתגבר על הנטייה לתגובות שאינן מביעות אמפתיה, כמו "לפחות יש לך עבודה".

5. אל תתמקדו בעצמכם. הסטת מוקד השיחה לעצמכם עלולה להגביר תחושת בדידות: "זה קרה גם לי כש…".

6. עודדו וחזקו. עודדו את האדם שמולכם להרחיב את מעגלי התמיכה סביבו. חזקו את הכוחות שהוא מגלה והודו לו על נתינת האמון בכם.

7. גלו ערנות. כאשר המצוקה אינה מרפה, חשוב לעודד פנייה לסיוע מקצועי ולהיעזר בכל עת בשירות ער"ן בטלפון ובאינטרנט.

איך לסייע לאדם במצב אובדני | צילום: Shutterstock
איך לסייע לאדם במצב אובדני | צילום: Shutterstock

ער"ן – עזרה ראשונה נפשית בטלפון: 1201, באתר: eran.org.il
סה"ר – סיוע והקשבה ברשת sahar.org.il
בשביל החיים – סיוע למשפחות שיקיריהן התאבדו 03-7487771