מדריך טבעי לטיפול במחלות חורף

לרפואה המשלימה ישנן דרכים שונות לחיזוק מערכת החיסון - במיוחד בתקופת החורף. קבלו מדריך מקוצר

88 שיתופים | 132 צפיות

מתחזקים

לרפואה המשלימה ישנן דרכים שונות לחיזוק מערכת החיסון:

  • יש להוריד בצריכת מוצרים המחלישים את מערכת החיסון, כמו: סוכר ומוצריו, מזונות המגבירים ליחה (מוצרי חלב, מוצרי חיטה, מוצרי סויה), צבעי מאכל, חומרים משמרים, אוכל מעובד (אוכל "מוכן").
  • יש לצרוך מזונות המחזקים את מערכת החיסון, כמו: ירקות, פירות, דגנים מלאים (אורז מלא, מוצרים מקמח מלא, שיבולת שועל, גריסים, דוחן, כוסמת, אמרנט, קינואה, שיפון), קטניות (שעועית, עדשים, פול, חומוס, אפונה ועוד), דגי ים צפוני (סלמון, הליבוט, סול, בקלה, טונה, סרדינים, מקרל). בנוסף יש לצרוך שומן ממקורות טובים, כמו: אבוקדו, שקדייה, חמאת בוטנים (ללא תוספת סוכר, שומן צמחי או כל מרכיב אחר), חמאת שומשום, שמן זית. מומלץ גם להשתמש בממתיקים טובים כמו מולסה, סילאן, דבש חרובים ודבש (מעל גיל שנה).
  • יש לתת את המזון בהתאם לגיל הילד.
  • לעסות את כפות הרגליים של הילד והרבה! ההמלצה היא גם להורה שלא למד רפלקסולוגיה. יש לעסות את כל כף הרגל, ולא לשכוח את אצבעות הרגליים. העיסוי לא ארוך מחמש דקות רצוף לכל כף רגל, אך יתבצע מספר פעמים ביום. המועד המומלץ: לפני השינה. העיסוי טוב הן כנגד מחלות והעצמת אנרגיות הילד והן לרגיעה כללית ולשינה טובה יותר. אם יש מחלת חום טוב לעסות את כפות הרגליים בעדינות רבה כאשר המטרה היא להוציא החוצה את הרעלים. כיוון העיסוי: מאזור העקב אל עבר אצבעות הרגליים והחוצה.

תמצית הקסם

מלי חופש-שוורץ, מטפלת גוף-נפש, מלמדת התפתחות הנפש, פרחי באך וארומתרפיה ומטפלת בטכניקות אלה, חולקת אתכם, הקוראים, את תמצית הקסם שתעביר את הצטננויות החורף. לדברי חופש-שוורץ, התמצית המיוחדת שרקחה, היא מחממת, מרעננת, מחזקת, מטפלת בהצטננות, פותחת את ערוצי הזרימה ומשרה תחושה של אופטימיות, אינטימיות, אנרגיה ואהבה. היא מיועדת לעיסוי ילדים בוגרים וכמובן גם הורים. את העיסוי כדאי לבצע באזור הגב התחתון ומאוד מומלץ לשלב בו אבן בזלת, אותה ניתן להשיג בשדות פתוחים בצפון הארץ ולחופי הכנרת.

המצרכים:

  • 60 מ"ל של שמן שקדים
  • מקל וניל אחד
  • שלושה מקלות קינמון
  • אבן בזלת
  • שמנים אתרים: ארבע טיפות מי צ'אנג, חמש טיפות יסמין אבסולוט, ארבע טיפות שמן תפוז ושלוש טיפות ורד אבסולוט.

אופן ההכנה:

  1. מבשלים באיטיות על פינג'אן או קומקום קטן את שמן השקדים יחד עם מקלות הקינמון ומקל הווניל (מומלץ לבשל על מחמם שמן בנר כדי להעצים את האנרגיה) במשך עשר דקות.
  2. מוסיפים את השמנים האתרים, מערבבים ומורחים על הגוף את השמן החם בתנועות עיסוי.

ניתן להשתמש בתערובת גם על עור הפנים. התערובת מעכבת תהליכי הזדקנות העור (אנטי אייג'ינג). במקרה של עור רגיש יש להוריד את מינון השמנים לטיפה מכל שמן.

אילוסטרציה: stock.xcg

אילוסטרציה: stock.xcg

תזונה חורפית

כדי לחזק את הגוף ואת הנפש צריכה התזונה בחורף להיות שונה מזו של הקיץ, גם אצל תינוקות רכים.

  • ראשית, חשוב לזכור כי מחלה יכולה להגביר את הצורך של הגוף בחומרים מזינים. זאת כיוון שחילוף החומרים גדל ב-13 אחוזים עם כל מעלת חום מעל ל-37.5 מעלות צלסיוס.
  • במקרה של חום, בין אם נובע מדלקת אוזניים, תסמין ויראלי או דלקת ילדות שכיחה אחרת, הכרחי לשמור שהילד ימשיך לצרוך כמויות נכונות של קלוריות ולהציע תפריט נוזלים עשיר בקלוריות. המזון שיתאים לכך הוא יוגורט, מחית פירות, מיצי פרי, פרי מרוסק, ג'לי, מרק ירקות, גלידת יוגורט וכמובן מים.
  • תינוקות הניזונים מחלב אם הלוקים במחלת ילדות שכיחה צריכים להמשיך בתפריט הקבוע של הנקה לפי צורכי התינוק.
  • במקרים של הצטננויות ושפעת ניתן להציע מזונות מרגיעים כמו פירות מרוסקים, מיץ פירות, דייסות, מים ותה.
  • במקרה של עצירות, ולאחר התייעצות עם הרופא, לתינוקות מגיל חצי שנה ניתן לתת תוספות של עגבניות מרוסקות עם כפית שמן זית או מחית שזיפים. אם הכאבים מתמשכים יש להיוועץ עם רופא. בנוסף, ניתן לספק תזונה עשירה בסיבים וכמות רבה של מים. לתינוקות מומלץ להציע מזון תינוקות מועשר בסיבים כגון דייסת שיבולת שועל, אך לא מוצרים שעשויים אך ורק מסיבים. אין לתת חומרים משלשלים.
  • תינוקות עם שלשול צריכים להמשיך בהנקה או בהזנה מבקבוק ובה בעת לקבל טיפול נגד התייבשות דרך הפה.
  • ילדים הניזונים ממזונות מוצקים וסובלים משלשול יכולים להמשיך עם התפריט הרגיל שלהם בארוחות תכופות וקטנות, תוך הימנעות ממיצי פרי וממזונות עשירים בסוכר. יש להקפיד על תזונה נוזלית כדי למנוע התייבשות בתקופת השלשול. במקרים של שלשול חמור, הנמשך יותר משבוע ולאחר התייעצות עם הרופא, כדאי להציע תפריט מגוון עשיר בפחמימות מורכבות, כגון דייסות אורז לתינוקות, תפוחי אדמה, שעועית, אורז, פסטות ולחמים.
  • במקרים של בחילות ו/או הקאות יש להפסיק מתן אוכל לפחות לשעה, ואז להציע שתייה בכמויות קטנות. כאשר הגוף מסוגל לקבל מזון מוצק יש להציע מזון דל שומן כמו טוסט, קרקרים ולאחר מכן לעבור לתפריט המלא.
  • במקרה של גרון כואב ו/או שיעול יש להציע משקאות חמים או קרים שהשפעתם מרגיעה. המשקאות: מרקים, מיץ תפוחים חם, פרי מרוסק, מילק שייק, משקה יוגורט, גלידה שרבט, מיצי פרי מוקפאים, קרטיבים ואפילו קוביות קרח.

לחלק א'»

לחלק ב'»

השתתפו בהכנת הכתבה: פרופ' חיים ביבי, מנהל מחלקת ילדים ב"מרכז רפואי כרמל", ד"ר ענת פליגלמן, המחלקה לרפואת הקהילה ואפידמיולוגיה, "מרכז רפואי כרמל",יונה אמיר, עוסקת ברפואה משלימה בתחומים: רפלקסולוגיה, ביו-רזוננס תרפיה וביו-פידבק), לילך נהרי, R.na נטורופתית מוסמכת, מנהלת מרפאות "טבע הריפוי" ומרצה במכללת "רידמן", מקימת אתר הנטורופתיה הישראלי "טבע הריפוי", בלהה הראל-גורן, ארומתרפיסטית ברשת "בייבי טבע", שלומית רונן, נטורופתית ברשת "בייבי טבע", ליאור לב ארי, לזלי ניצן, תזונאית ראשית בחברת "גרבר", מלי חופש-שוורץ.