אימהות: שמונה טיפים שיעזרו לכן לשרוד את הסגר השלישי

הורים וילדים | צילום: shutterstock
הורים וילדים | צילום: shutterstock

כולנו התבאסנו מהבשורה על הסגר השלישי, אז פנינו למומחית לקבל כמה טיפים שיעזרו לנו לעבור את זה מבלי להשתגע ואולי אפילו ליהנות קצת

88 שיתופים | 132 צפיות

אחד מביטויי הסלנג ששמעתי רבות מפי אימהות וחברות ואימצתי לחיקי הוא: "מה הלו"ז?". רוצה לומר (בטון כועס) מה נסגר?! אז מה הלו"ז עם הסגר השלישי? סוף סוף סיגלנו לעצמנו סוג של סדר יום – הילדים חזרו למסגרות ואנחנו לעבודה. נכון, הכיף של קפה-צהריים עם חברות במרכז תל אביב עוד רחוק, אבל היי, כולם מדברים עכשיו על החיסון עם אופק חדש וחיובי של נורמליזיצה בסופו, לא?

אז זהו, שלא. ההכרזה הדרמטית (שעם כל סגר הופכת דרמטית פחות) על הסגר השלישי הזכירה לי שוב שאין לו"ז מסודר וכנראה גם לא יהיה בקרוב. אוטוטו איאלץ לשגע את הילדים לפני שאשתגע בעצמי, להסביר להם בפעם המי יודע כמה את המצב החדש-ישן וכמובן לרענן את חוקי הבסיס של הפרטנר הקרוב ביותר לכולנו בחסות הקורונה: הזום. מכאן, הדרך לגלגל הצלה ובייביסיטר מצד סבא וסבתא קצרה מאוד.

הורים וילדים | צילום: shutterstock
הורים וילדים | צילום: shutterstock

עכשיו קחו נשימה עמוקה, ולפני שאתן יוצאות מהכלים, הנה כמה טיפים מנצחים שיעזרו לכן לשרוד את סגר מספר 3:

ביטוי רגשי – תחת העומס הרגשי, זכרי שאת בן אדם! מותר לך להיות כעוסה, מוטרדת, מתוסכלת ואפילו חרדה מהמצב הלא שגרתי שנקלענו אליו. לגיטימציה לרגשותינו יובילו להקלה ותחושות רגועות יותר במציאות מלחיצה.

שגרה זה רע? – שמרי ככל הניתן על זמני השכבות קבועים לילדים, ארוחות משפחתיות, פעילויות ומשחקים. ככל שנתמיד בכך, ילדינו יסתגלו מהר יותר לשינויים האחרים הצפויים להם מכורח הנסיבות והעומס יופחת משמעותית.

חלוקת תפקידים– חשוב מאד לערוך חלוקת תפקידים חדשה בבית – מאיסוף הילדים, עבור בבישולים וכלה בכביסות. זכרי שהתפקידים בבית אינם באחריות ההורים בלבד. ילדים, גם בגילאים צעירים, יכולים לקחת חלק משמעותי בתפקידי הבית ואפילו להרוויח מכך תחושות של אחריות, מסוגלות ושייכות. אפשרי לילדייך לקחת חלק פעיל במטלות הבית וצרפי אותם כשאת עוסקת במטלות הבית – מפינוי השולחן ועד מיון כביסה לפי צבעים – כך, תרוויחי פעמיים, הקלה בעומס לצד זמן איכות משותף.

למען עצמך – עבודה מהבית, שגרת זום וריצה בין מסגרות? שלבי ביניהן אמבטיה מרגיעה, הליכה באוויר הפתוח בליווי מוסיקה או אפילו שיחת ריכולים לבבית עם חברה קרובה. ממש לא מדובר במותרות, וחלונות הזמן עבור עצמך יאזנו וירגיעו אותך. ככל שאת תהיי רגועה ונינוחה יותר, כך תוכלי לסייע לילדיך להתמודד טוב יותר בתקופה הקרובה.

למען הילדים – בשל המורכבות היומיומית, ייתכנו שינויים התנהגותיים אצל ילדייך. קבלי אותם בהבנה, הכילי את היקרים לך מכל ועודדי שיח רגשי פתוח, שיקל על הילד לשתף במחשבות ותחושות, גם אם הן קשות. במידת הצורך, באם תראי שהשינויים ההתנהגותיים מתמידים, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע.

עניין של תיווך – על התיווך והמידע שמועבר לילד להיות תואמים לגילו וליכולת הבנתו. לכן, מומלץ למנוע חשיפה מיותרת לכלי התקשורת השונים ולתווך שינויים כחלק מההתנהלות היומיומית, ובצורה אמיתית ככל האפשר. ככל שהמציאות תהיה ברורה ומובנת, כך יקטנו הפערים בהם תושלם התמונה באמצעות הדמיון. שדרי מסרים אופטימיים המעודדים יציבות, והזכירי שאת תמיד שם עבורו, גם אם זמני הגן ובית הספר משתנים.

זום, פייס ואינסטוש – הקשרים החברתיים הינם גורמים משמעותיים בתחושת הרווחה והביטחון, הן שלנו והן של ילדינו. שלבי בסדר היום שלך ושל הילדים, מפגשים חברתיים וירטואליים בסיוע מאסטר זום או הרשתות החברתיות, ובכך תנצחי, לפחות חלקית, במלחמה מול האויב האמיתי של כולנו: הריחוק החברתי.

לו"ז משפחתי– זוכרות את השאלה עמה פתחנו? הכינו לו"ז משפחתי-שבועי הכולל את התוכניות של כל בני הבית. לקיחה בחשבון של כל הצרכים בצורה קולקטיבית תאפשר ודאות ושליטה, החסרים כל כך בימים אלו. כמו כן, הסיקי מסקנות והפיקי לקחים משני הסגרים הקודמים – מה עבד טוב יותר ומה פחות, ומצאי בשיתוף בן הזוג פתרונות יצירתיים.

בהצלחה לכולנו, ושיהיה סגר קל ומועיל.

ליאת עזריה- אהרונוביץ' היא פסיכולוגית העוסקת בליווי הורים