"לשבור את הקרח 2": הסרט שמגדיר במדויק איך אהבה צריכה להיות

אנה וכריסטוף. הלוואי ולנו היה גבר כזה
אנה וכריסטוף. הלוואי ולנו היה גבר כזה

ההמשכון של פרוזן הוא יותר פוליטי, יותר ביקורתי וכולל את שני המשפטים היפים ביותר שנאמרו בקולנוע בשנים האחרונות. סרט לילדים? ממש לא בטוח

88 שיתופים | 132 צפיות

נתחיל בגילוי נאות, את "לשבור את הקרח" הראשון ראיתי, רחמנא ליצלן, בעברית, בשמונה בבוקר, בערך שנתיים אחרי שיצא. זה הספיק לי להצטרף לחגיגה כי באמת היה מדובר בסרט שובר מוסכמות (נשים מובילות את הסרט, אהבת אחיות היא ששוברת את הקללה ועוד ועוד), עם שירים נפלאים ואנימציה מופלאה.

מיותר להגיד שהציפיות מסרט ההמשך היו גבוהות מאוד, ולשמחתי הן נענו במלואן. השירים נהדרים (ממליצה לפנות לאלבום המורחב בו שירים נהדרים שנחתכו מן הסרט כי העלילה שונתה וגרסאות כיסוי של להקות כדוגמת Panic at the disco ו-(Weezer, האנימציה נראית לעיתים יותר אמיתית מסרטי לייב אקשן והתלבושות החדשות שידרשו מכם לקנות בפורים מרהיבות. זה לבדו כבר היה מספק, אבל זה לא נגמר שם.

>> הדס בשן פחות התלהבה מ"לשבור את הקרח 2"

הפעם ראיתי את הסרט בקולונוע, שהיה מלא בקהל בוגר, החל מבני נוער ועד קשישים, שמחאו כפיים שלוש פעמים במהלך הסרט (המצוייר, כן?) ובסיומו ממש החזיקו את עצמם כדי לא לפרוץ בצעקות "בראבו" מתמשכות.

ב"לשבור את הקרח 2" אנחנו מוציאים את האחיות חיות את החיים המושלמים שלהן – האחת היא מלכה והשנייה חיה בזוגיות עם הגבר הנפלא עליי אדמות (שעוד נגיע אליו) ואיש שלג מכושף. בעוד הם שרים על כמה נפלא שיש דברים שאינם משתנים, ברור לכולנו שהכל משתנה. ואכן, הסרט עוסק בהתפכחות ובהתבגרות של כל הדמויות, כולל אנשי ארנדל שלמדים את האמת על העבר שלהם.

אלזה, שמנסה בכל כוחה להתעלם מקול שקורא לה למצוא אותו, את העבר שלה, אך למעשה למצוא את עצמה, כי היא לא באמת מרגישה שייכת. כשהיא מרשה לעצמה להודות בזה, היא יוצאת לרדוף אחרי הסירנה שלא נותנת לה מנוחה.

אנה, שברגע אחד בסרט, אבודה פיזית ונפשית, מצליחה מתוך הצער והכאב להתגבר ולהבין מה עליה לעשות (בלי ספוילרים).

אפילו אולאף, איש שלג קסום שכמותו, עוסק במהלך הסרט בשאלות קיומיות על התבגרות, הבנה של העולם סביבו ורגשות. הוא שואל את השאלות הנכונות שאולי יצחיקו ילדים, אך מבוגרים יבינו את המשמעות העמוקה שלהן.

אנה ואולאף
אנה ואולאף

כריסטוף, שבמהלך הסרט מנסה למצוא את הרגע המושלם להצעת הנישואים (זה בטריילר…) מבין שזה לא ה"איך" או ה"מתי", אלא עצם השאלה. ובואו נתעכב רגע על כריסטוף, שבעיני אומר את שני המשפטים היפים ביותר שנאמרו בקולנוע בשנים האחרונות. הגבר החדש, שסומך בעיניים עצומות על אהובתו, לא מפקפק בה, על אף שמניעיה לא ברורים לו ובעיניו יכולים להיתפס ככאלו המעמידים אותו ואת יתר הדמויות בסכנה. הוא עוזר לאנה להימלט מאסון בטוח ובמקום להמטיר עליה שאלות וטענות הוא פשוט אומר: "הגעתי, מה את צריכה?" – הנשים בקהל נמסו והגברים, בתקווה, למדו משהו. בהמשך, אחרי שתעלם לו ותתנצל, הוא יגיד לה שזה בסדר כי "האהבה שלו לא שברירית" והבכי יהיה בלתי נשלט.

כשיצאתי מהסרט חשבתי שהיה מעניין לראות אותו דרך עיניים של ילדה כי הסרט מלא בנושאים ובדיחות שיעברו מעל ראשי הזאטוטים שלכם. הפוליטיקה – מלחמות בין אינדיגנוס (הילידים הסקנדינביים) לכובשים שלהם, ועוד כל כך קרוב לחג ההודיה. בדיחה על סופר דני חדש ("לשבור את הקרח" מבוסס על "מלכת השלג" מאת הנס כריסטיאן אנדרסן), בלדת S'80 שאף ילד לא יבין את הסיבה שכולם צוחקים סביבו, יחסים בין גזעיים, שינוי האקלים, הצורך לדאוג לטבע ואפילו רמיזות מיניות.

לא אספר איך הסרט נגמר, אך ב"לשבור את הקרח 2", כל הדמויות לומדות משהו על עצמן, עוברות תהליך של התבגרות ואהבה עצמית ובעיקר אהבת האחר ואת זה יבינו גם הילדים שלכם.