איך להגיע לעצמאות כלכלית בחמישה צעדים ראשונים?

"הכירי את הסיפור שלך עם כסף". עצמאות כלכלית | צילום: gettyimages
"הכירי את הסיפור שלך עם כסף". עצמאות כלכלית | צילום: gettyimages

כולנו חולמות על חופש כלכלי, אבל לא כולנו באמת מבינות מה זה אומר ומאיפה מתחילות. לכבוד יום העצמאות, עו"ד חדי אקסלרד הכינה עבורכן מדריך לעצמאית הכלכלית המתחילה עם 5 טיפים ששווים כסף

88 שיתופים | 132 צפיות

בואו נדמיין לרגע ביחד את הסצנה הבאה: את קמה בבוקר כשהגוף שלך מחליט שהספיק לו, ואחרי שאת קצת מותחת את הגוף, מתארגנת על עצמך ונותנת לקפה לעשות את שלו, את שואלת את עצמך – "מה בא לי לעשות היום?". לא, "מה אני צריכה לעשות היום?", לא, "מה אני חייבת לעשות היום?", ואפילו לא, "מה כדאי לי לעשות היום?". פשוט, "מה בא לי?" – את שואלת את השאלה המרגשת הזו כי את יכולה. כי יש לך את חופש הבחירה.

>> כך תגיעי לעצמאות כלכלית

"החופש לבטא את הבחירות שלנו". עצמאות כלכלית | צילום: gettyimages
"החופש לבטא את הבחירות שלנו". עצמאות כלכלית | צילום: gettyimages

עכשיו בואי נחזור למציאות וניזכר שהדברים פחות עובדים ככה לרוב המוחלט של האנשים. לפחות לא עד שמגיעים לגיל הפנסיה, וגם אז, רק אם דאגנו לאורך כל החיים לאפשרות הזו. במציאות אנחנו צריכות לדאוג, לחשוב ולתכנן, ואנחנו צריכות להשקיע לא מעט זמן ומאמץ, כדי לאפשר לעצמנו את החיים שאנחנו מאחלות לעצמנו, או לפחות כדי שנוכל לחיות בכבוד. 

הצורך להתפרנס הוא צורך בסיסי והישרדותי, והוא מנהל את חיי היומיום שלנו ומשפיע על מערכות היחסים המשפחתיות שלנו הרבה מעבר למה שנדמה לנו. כולנו יכולות להתחבר לחלום על החופש הכלכלי, פשוט כי כולנו היינו מאוד מאוד שמחות להוריד מעלינו את העול, שמביאה איתה החובה להתפרנס ולהכניס כסף, ואת הסטרס שכרוך בלעמוד בדרישות החיים בכל פעם מחדש.

אז מה זו בעצם "עצמאות כלכלית"? 

כמו כל דבר כמעט, גם למונח הזה אין באמת הגדרה אחת ברורה ומוסכמת. הייתי מתייחסת ל"עצמאות כלכלית" כסקאלה שבצידה האחד מצב שבו הכנסות מתקבלות מבלי שנצטרך לעשות משהו בפועל כדי להשיג אותן (הכנסות פאסיביות), ומכסות את כל ההוצאות שלנו, ובצידה השני, מצב שבו ההכנסות גדולות מההוצאות ומאפשרות מרחב לתמרון. 

"כולנו מבינות שכסף זה לא רק כסף – בדיוק כמו אוכל, מיניות, או כל צורך בסיסי אחר שמלווה אותנו לאורך חיינו, כך גם עם כל מה שקשור לנושא הפיננסי"

 

כך או כך, עצמאות כלכלית כמו שאני מבינה אותה היא מצב שבו יש לנו שקט מהצורך ההישרדותי להתקיים ואנחנו יכולות לאפשר לעצמנו גמישות מסוימת – שבה הבחירות שלנו יכולות לבוא לידי ביטוי במידה שמספקת אותנו. כמה אנחנו רחוקות משם? תלוי בהרבה גורמים שרק חלק מהם קשור באמת לכמה כסף יש לנו, אבל מה שבטוח הוא שמדובר ביעד נכסף שכולנו נשמח להגיע אליו. הרעיונות הבאים יעזרו לך להתחיל לצעוד בשביל הכל כך חשוב הזה, לא משנה מה המרחק שלך מאותו יעד נחשק.

להכיר את הסיפור שלי עם כסף 

כולנו מבינות שכסף זה לא רק כסף – בדיוק כמו אוכל, מיניות, או כל צורך בסיסי אחר שמלווה אותנו לאורך חיינו, כך גם עם כל מה שקשור לנושא הפיננסי. לכולנו יש את הסיפור הפרטי שלנו עם החלק החשוב הזה בחיים, סיפור שהתחיל להתגבש בילדות ומלווה אותנו עד אחרית ימינו. הסיפור הזה הוא שאחראי לדפוסים ולהרגלים שלנו בכל מה שנוגע להתנהלות כספית. כדאי לנו מאוד להיות מודעות אליו ולהכיר אותו אם אנחנו רוצות להצליח לעשות שינויים ולהתקדם לעבר עצמאות כלכלית. 

להגדיר מטרות 

לפני שננסה להבין איך להגיע לעצמאות כלכלית, חשוב שנבין איך נראה היעד הזה מבחינתו. מה אנחנו רוצות להשיג? איך אנחנו מדמיינות את המצב הזה שיתן לנו שקט בתחום הכספי? מה אנחנו רוצות שיתאפשר לנו בזמן הקרוב ובעתיד הרחוק יותר? התשובות לשאלות האלו מבטאות את הייחודיות הספציפית של כל אחת, והמענה עליהן מאפשר יצירת מודל להתכוונן אליו, הגדרת שלבים בדרך ליעד, ודלק חשוב שנצטרך כדי לעשות את מה שנדרש מאיתנו.

לעבוד עם תקציב 

גם אם בדרך כלל הדברים איכשהו מסתדרים מעצמם, ובטח ובטח כשהחובות הולכים ומצטברים, התנהלות פיננסית טובה היא כזו שיש בה תקציב ברור שעובדים לפיו. הרעיון הוא להבין על מה בדיוק אנחנו מוציאות את הכסף, מהם מקורות ההכנסה, איך להיערך להוצאות בלתי צפויות, כמה אנחנו צריכות לחסוך ו/או להשקיע כדי להתקדם לעבר המטרות שלנו וכדומה. הכינו תקציב מידי חודש ולמדו איך לעבוד איתו ואיך לעמוד בו בהצלחה. גם אם זה יקח זמן, בסוף מדובר בטכניקה ובמיומנויות שניתן לרכוש.

ללמוד שפה 

בכל מה שנוגע לעצמאות כלכלית, אנחנו נכנסות לזירה שהיא קצת יותר מורכבת מניהול תקציב, והיא כוללת מונחים כמו "פנסיה", "השקעות", "תכנון פיננסי" וכדומה. מדובר בעולם שלם של מומחיות שאנשי ונשות מקצוע רבים וטובים עוסקים בה, וכדאי מאוד להיעזר במומחים שבדקנו לעומק את הידע ואת ההצלחות שלהם. אבל גם כשנמצא את אותם אנשי מקצוע, נרצה להיות מסוגלות להבין מה קורה עם הכסף שלנו ולוודא שהמצב מתקדם בהתאם לתכניות שלנו. זה אומר שכדי שזה יקרה, חשוב שנשקיע זמן ונלמד את המונחים הבסיסיים ואת האפשרויות שקיימות בתחום הכל כך רחב ומרכזי הזה. בעידן הידע שבו אנחנו חיות הכל מאוד נגיש וזמין עבורנו, כל מה שצריך הוא להחליט להעמיק את הידע שלנו, לאסוף ולברור את המידע ולהתחיל לפעול.

לבחור צעד אחד להתחיל בו

כל שינוי מתחיל בצעד קטן. אפשר להבין לעומק הרבה מאוד דברים, אבל בסוף מבחן התוצאה הוא שיקבע. נסי לחשוב מה את יכולה לעשות ממש החל מהיום כדי לקדם את עצמך לעבר העצמאות הכלכלית. למשל, להקשיב לפודקאסט שעוסק בתחום הפיננסי, להוריד אפליקציית ניהול תקציב, להירשם לקורס השקעות בסיסי, למצוא אשת מקצוע שאת סומכת עליה, לעבור על רשימת ההוצאות ולמצוא איך אפשר לצמצם אותן, למצוא מקורות הכנסה נוספים שתוכלי להתפרנס מהן (גם אם זו תוספת קטנה), להפריש סכום קבוע כחסכון להשקעה ועוד. החליטי על פעולה אחת פשוטה שאת רוצה לעשות בתחום והתמקדי בה, בהמשך התנועה הראשונית הזו תביא איתה תנועות נוספות והתקדמות.

יום העצמאות הוא הזדמנות עבורנו לבחון את מידת החופש שיש לנו לבטא את הבחירות שלנו, ועד כמה אנחנו מצליחות לחיות בהתאם לסדרי העדיפויות ולהגשים את החלומות שלנו. כולנו רוצות את החירות הכל כך משמעותית הזאת, וכמו כל דבר חשוב אחר בחיים, כדי להשיג כמה שיותר מהעצמאות הזו, צריך לעבוד ולהשקיע. לא תמיד זה יהיה קל ופשוט, אבל לנהל את עצמנו כלכלית כדי לחיות את החיים שלנו בכבוד זו ללא ספק מטרה ששווה להתאמץ בשבילה. 

"מטרה ששווה להתאמץ בשבילה". חדי אקסלרד | צילום: אור פרבוזניק
"מטרה ששווה להתאמץ בשבילה". חדי אקסלרד | צילום: אור פרבוזניק

הכותבת היא עו"ד חדי אקסלרד, מרצה בתכנית התואר השני ללימודי משפחה באקדמית תל אביב יפו, יועצת זוגית, מגישת הפודקאסט Update העוסק במערכות יחסים. קישור לאתר: hedi.co.il