טמפון או חלב? בקצב הזה עוד תאלצו אותנו לבחור

נשברה לנו הפות. למה מוצרי המחזור כה יקרים בישראל? | צילום: Shutterstock
נשברה לנו הפות. למה מוצרי המחזור כה יקרים בישראל? | צילום: Shutterstock

כולם מדברים על יוקר המחיה - במחירי הדירות, בסופר, במסעדות ובתי הקפה, אבל הלו, התעלמתם מהמוצרים שאנחנו באמת לא יכולות בלעדיהם. למה מוצרי המחזור כל כך יקרים בישראל?

88 שיתופים | 132 צפיות

בחודשים האחרונים כולם מדברים על המשבר הכלכלי. אני קוראת פוסטים זועמים על בעלי דירות שהעלו את שכר הדירה למחירים אסטרונומיים, שומעת על עליית הריביות ובהלם מכמה אני משלמת בסופר כל פעם מחדש. תוכנית ״הצינור״ עוסקת בעליית המחירים באופן בלתי פוסק וחושפת אותנו לעוד מוצר יקר, עוד בית קפה שהגזים, עוד מסעדה שיצאה מכלל שליטה. כולם מדברים על עליית המחירים אבל אף אחד לא מדבר על המוצר הקריטי ביותר עבורנו – המוצרים האלה שנמצאים במגירה של כל אחת מאיתנו, בכל בית בישראל: טמפונים ותחבושות. טמפונים ותחבושות הם מוצרים שאנחנו קונות גם אם בא לנו וגם אם לא. אנחנו זקוקות להם להספגת דימום הווסת, אחרת פשוט לא נוכל לצאת מהבית. חלב, לדוגמה, נחשב מוצר בסיס שדורש פיקוח מבחינת הממשלה. כמה מאיתנו יעדיפו חלב על טמפון בזמן דימום?

>> בארה"ב כבר לא צריך מרשם לגלולות נגד היריון. זה לאו דווקא דבר טוב

52 אחוז מאוכלוסיית הנשים בעולם, שהן 26 אחוז מהאוכלוסייה הכללית, נמצאות בגיל הפוריות. אישה תהיה בממוצע 2,535 ימים בווסת בחייה. כשאנחנו בווסת, אנחנו זקוקות לטמפונים, תחבושות או מוצרי מחזור רב פעמיים. יש גם מי שקונה מגני תחתון או כדורים כאלה ואחרים להתמודדות עם כאבי המחזור, הוצאות שמגיעות לממוצע של 50 ש״ח בחודש. בארץ מחירי מוצרי המחזור יקרים ב-14 אחוז משאר העולם, בקטגוריות של טמפונים פערי המחירים מגיעים גם ל-60 אחוז. פערי המחירים רלוונטיים גם למוצרים הרב-פעמיים המיובאים מחו"ל. בגרמניה, למשל, תוכלו למצוא תחתוני מחזור בסופר ב-14 יורו בלבד.

מוצר צריכה בסיסי. טמפונים | צילום: Shutterstock
מוצר צריכה בסיסי. טמפונים | צילום: Shutterstock

בישראל יש אלפי נשים, נערות וטרנסיות החוות את ״מחזור העוני״ – תופעה עולמית בה אין נגישות למוצרי מחזור. זה קורה משלוש סיבות עיקריות: בעיית נגישות פיזית למוצרי מחזור, יוקר המוצרים, או סטיגמה חברתית סביב נושא הווסת שלא מאפשרת שיח ובקשת עזרה. הנפגעות הגדולות של ״מחזור העוני״ הן נשים ונערות החיות בעוני (17.5 אחוז מהנשים בישראל). הרבה ממי שנקלעות ל"מחזור העוני" מתקשות לבקש סיוע בתחום בעקבות הסטיגמה החמורה על נושא הווסת. נערות ונשים ללא גישה למוצרי מחזור, נאלצות להשתמש בנייר טואלט, עיתונים ובשימוש במספר תחתונים בבת אחת. כשאין לך איך לספוג את הדימום, את לא יכולה לצאת מהבית. נערות מפסידות בית ספר ונשים מפסידות עבודה והשתתפות במרחב הציבורי.

מוצרי מחזור רב-פעמיים הם פתרון בו מתחילות להשתמש יותר ויותר נשים בשנים האחרונות. רבות מהן מעידות על שינוי משמעותי באורך החיים ובהוצאות, אבל חשוב שנזכור שני דברים חשובים. ראשית, כדי להשתמש בתחתוני מחזור נצטרך לרכוש כמה זוגות. מאחר ותחתון אחד עולה בין 115-150 ש״ח, הוצאה של כמה מאות שקלים לא אפשרית כהוצאה זמינה להרבה מהנשים, גם אם זה יחסוך כסף בעתיד. דבר שני הוא נושא התנאים הסניטריים. נשים רבות החיות בעוני לא מתקיימות בתנאים היגייניים המאפשרים שימוש בגביעוניות או תחתוני מחזור. שימוש במוצרים רב פעמיים דורשת הקפדה על ניקיון וחיטוי, מה שלא אפשרי לכולן. מרבית האוכלוסייה עדיין, בשלב זה, משתמשת במוצרים חד פעמיים והם פשוט יקרים מדי עבור הרבה מאיתנו.

>> מה עושות אם מפלים אתכן באוטובוס? המדריך המלא

אנחנו עדות לאיום בלתי פוסק על החופש והתנועה של נשים במדינה בתקופה האחרונה. הקיום שלנו במרחב הציבורי, הזכויות שלנו על הגוף והנוכחות שלנו במוקדי קבלת החלטות נמצאים בהתדרדרות גסה. אך יותר מהכל – אנחנו רואות איך הווסת והמחזור החודשי, מה שמחבר בין כולנו, הופכת להיות בעיה אדירה עבור יותר מדי נשים במדינה. בואו לא ניכנע לטאבו ולא ניכנע לסטיגמה שמפרקת אותנו. כשמדברות על עליית מחירים, דברו על מוצרי מחזור, גם אם אתן הצלחתן לקנות את שלכן החודש. זה הזמן שלנו לסולידריות עם מי שהווסת החודשית שלה מהווה מכשול אדיר על הפרנסה והקיום במרחב הציבורי. המחזור כבר מחבר בין כולנו, בואו נסתנכרן אחת עם השנייה, בואו נדאג שלכל אחת יש מה שהיא צריכה.