"אנחנו מרגישות אזרחיות סוג ב' של המדינה. הממשלה שכחה אותנו"

צילום מסך מעמוד האינסטגרם otef.gaza
צילום מסך מעמוד האינסטגרם otef.gaza

כבר שלוש שנים שלי כהן מתפעלת את עמוד האינסטגרם הפופלרי "עוטף עזה" שנותן הצצה לחייהם הקשים של תושבי האזור, ולמרות האכזבה מהממשלה היא עדיין מקווה שיום אחד יהיה להם שקט

88 שיתופים | 132 צפיות

את לי כהן הכרנו לפני שלוש שנים כשרק פתחה את עמוד האינסטגרם "עוטף עזה", יחד עם חברותיה איימי, קים, ליאם, שני, משי סתיו ומאי שהתאגדו יחד כדי להראות באמת ובלי פילטרים את המציאות הקשה של תושבי העוטף. את הפוסט הראשון הן העלו בסוף שנת 2018 באחת מההסלמות הרבות שהיו באותה התקופה, שהתבטאה בירי רקטי ופצמ"רים לעבר ישראל. בפוסט נכתב: "שלום, אנחנו ילדים, תושבי עוטף עזה גרים קילומטר מגדר ההפרדה. לאור המצב שעובר עלינו החלטנו לפתוח עמוד אינסטגרם שישקף את המלחמה היום יומית שמתרחשת באיזור שלנו. לא יודעים אם אתם מעורבים במצב אבל שתדעו שבכל יום יש אצלינו עפיפוני תבערה, בלוני נפץ, שריפות, הפגזות וגז מדמיע שאנחנו נושמים ונחנקים ממנו ואלו רק חלק מהדברים. אנחנו מרגישים שקופים והרבה מכך נובע מהתקשורת שמעותת את המציאות שבה אנחנו חיים ואנחנו מבקשים ממכם אם תוכלו, לשתף ולעקוב כדי שנגביר את המודעות למה שקורה באזור שלנו ושישימו לב למה שעובר עלינו ושימצא פיתרון לטרור הזה". בריאיון שנערך באותם עם מגזין "את" סיפרה כהן: "כולנו גרות ממש על הגבול ומרגישות שפשוט לא רואים אותנו. אנחנו סובלות כבר 8 חודשים ממלחמה ועד עכשיו אף אחד מהפוליטיקאים לא התייחס.אנחנו מפחדות גם על הבית שלנו, גם על החיים שלנו וגם על המקום הזה שהוא בעצם שלנו מגיל קטן, שכרגע הורסים לנו, אי אפשר אפילו לראות אותו מרוב השריפות".

הנערות שפתחו את העמוד "עוטף עזה" בשנת 2018 | הצילום באדיבות המצולמות
הנערות שפתחו את העמוד "עוטף עזה" בשנת 2018 | הצילום באדיבות המצולמות

כמעט שלוש שנים מעברו מאז ובעקבות המצב בדקנו מה שלומה. כשהן פתחו את העמוד היא וחברותיה היו בנות 16 היום היא כבר בת 19, עדיין גרה עם משפחתה במושב ישע והעמוד מונה היום כ-62.4 אלף עוקבים בהם תוכלו למצוא שמות כמו בן זיני, בר זומר, שירן סנדל ועוד. "זאת הפעם הראשונה שקורה דבר כזה ואני לא בבית אלא בבסיס, כשהתחילה ההסלמה ממש רציתי להיות בבית עם המשפחה שלי, במיוחד כששמעתי את כל המטוסים באוויר, אבל מצד שני יש לי תחושה שסוף סוף אני יכולה לתרום באמת. הלילה היה טראומתי הרבה זמן לא חווינו לילה כזה. אחותי הקטנה בת 12, פחדה וניסיתי להרגיע אותה". היא מספרת.

"אם עזה תתקוף רק את העוטף לא תהיה תגובה משמעותית, רק כשתוקפים גם את המרכז וזה מה שעצוב לנו כל פעם מחדש"

מדהים שכלום לא השתנה בשלוש שנים האלה.
"לפני שלוש שנים יכולתי להגיד שאולי זה ייגמר, היום אני חושבת שלא, זה שוב חוזר ושוב אותו מצב, אני כבר בת 19, זאת מציאות שגדלתי בתוכה אני לא יודעת אם יהיה פתרון אמיתי, למרות שנראה קצת שהפעם זה אחרת, אני מקווה שאחרי שהמבצע ייגמר יהיה לנו תקופה ארוכה של שקט".

היום כשאת בוגרת יותר משהו השתנה מבחינת הראייה שלך של המצב ותפעול העמוד?
"אנחנו הולכות על אותו קו, לא מכניסות דעות פוליטית, אנחנו מנסות להראות מה קורה מהזווית שלנו, אנחנו משתדלות שאין כלום לא לתפעל את העמוד, ואנחנו מקוות כל פעם שזאת תהיה הפעם האחרונה, אנחנו מתפעלות כל פעם שקורה משהו, כשיש שקט אנחנו לא רוצות להפחיד, הלוואי שיום אחד נוכל לסגור את העמוד". 

בעבר אמרתן לנו שאתן מרגישות שקופות במדינה, את עדיין מרגישה ככה?
"אנחנו עדיין מרגישות ככה, אם עזה תתקוף רק את העוטף לא תהיה תגובה משמעותית, רק עכשיו כשתוקפים גם את המרכז וזה מה שעצוב לנו שזה כל פעם קורה מחדש. אנחנו מרגישות אזרחיות סוג ב' של המדינה. הממשלה שכחה אותנו בין כל מערכות הבחירות שהיו, למרות שאף פעם לא באמת היינו במרכז. בגלל זה פתחנו את העמוד ואנחנו ממשיכות לתפעל אותו, המטרה להעלות את המודעות לחיים שלנו, אם זה יגרום לממשלה לחשוב על פתרון, הלוואי, אבל אני לא חושבת שזה מציאותי. אנחנו רוצות להעלות פוסטים באנגלית שזה יגיע לעוד אנשים".

>> איך זה להיות בסטי של יהודיה בתוך המאורעות?

מה בכל זאת מצליח לשמח אותך או לתת לך תקווה בימים אלה?
"אני בימים האלה עסוקה בלתת כמה שיותר מידע ולגרום לאנשים להבין מה המצב, אני רוצה שאנשים יבינו מה עובר עלינו, עכשיו כשגם תושבי המרכז עברו את זה הם הבינו קצת מה אנחנו עוברים, קיבלנו המון הודעות מתושבי הדרום ותושבי המרכז שמבקשים עזרה, באיך להתמודד עם המצב, אומרים לנו כל הזמן שאנחנו עושות שליחות, חשוב לנו שכל פוסט יגיע להרבה אנשים, חשוב לנו לשתף ולתת לאנשים את הבמה, אנחנו חושבות שמעבר להעלאת המודעות זה עוזר לאנשים לשתף ולפרוק. ברגע שילד קטן פוחד ושולח לי הודעה זה מרגש, הוא שהוא יודע שיש לו פלטפורמה שהוא יכול ליצור איתה קשר".