"בממשלה לא מתייחסים לעוטף עזה, אז פתחנו חשבון אינסטגרם"

שריפה בשדה סמוך לקיבוץ בארי | צילום: מנחם כהנא/AFP/Getty Images
שריפה בשדה סמוך לקיבוץ בארי | צילום: מנחם כהנא/AFP/Getty Images

חשבון אינסטגרם חדש כובש את הרשת, הפעם לא מדובר בתמונות של מפורסמים וגם לא באאוטפיטים לוהטים אלא בשמונה בנות 16 מעוטף עזה שהחליטו להראות לכולם באיזו מציאות הן חיות. הסלבס כבר עוקבים, הן עדיין מחכות להתייחסות של ראש הממשלה

88 שיתופים | 132 צפיות

בימים האחרונים שוב הדרום בוער. המשפט הזה, לצערנו, חוזר ונהיה אקטואלי אחת לאיזה זמן במהלך השנים האחרונות. רובנו לא יודעים מזה, כי מבחינת התקשורת סתם אזעקת צבע אדום ללא נפגעים היא לא סיבה לדיווח. בשביל האנשים והילדים שחיים בעוטף עזה כל אזעקה כזאת היא חרדה שצפה ועולה וטראומה שלא מגיעה לשלב הפוסט-טראומה, כי זה פשוט לא נגמר.

לפני עשרה חודשים החליטו שמונה נערות שחיות בעוטף עזה לעשות מעשה והן פתחו חשבון אינסטגרם שבו תיעדו את מציאות חייהן בעוטף. החשבון זכה להצלחה גדולה וכבר יש לו מעל 77 אלף עוקבים. למרבה הצער עדיין יש להן מה לדווח. וזה מה שהן אמרו לנו בימיו הראשונים של חשבון האינסטגרם הזה.

"כבר 8 חודשים יש פה מלחמה ואף אחד לא יודע ולא מתייחס" – זו המציאות עבור תושבי עוטף עזה. בזמן שכולנו עסוקים בשגרת חיינו ובטלוויזיה מתעסקים בקרבות אסייג-נתניהו, תושבי הרצועה ממשיכים לסבול מירי רקטות, בלוני נפץ, עפיפוני תבערה ועשרות שריפות שמכלות לנגד עיניהם את הבית שלהם.

את המראה הזה לא יכלו לסבול יותר 8 נערות מהאזור – לי, איימי, קים, ליאם, שני, משי סתיו ומאי. חלקן נולדו בדרום, אחרות הגיעו לפני חודשיים, אבל הן כולן הגיעו למסקנה שמשהו חייב להשתנות, שאת התמונות שהן רואות כל יום – העולם כולו צריך לראות. כך נולד חשבון האינסטגרם החדש שכובש את הרשת ושמו Otef.Gaza.

 

"פתחנו את החשבון רק לפני 4 ימים ויש לנו כבר יותר מ-30 אלף עוקבים" הן מספרות בשיחה מיוחדת למגזין "את". "קיבלנו בפרטי כל כך הרבה הודעות של 'לא ידעתי שזה בכלל קורה'. זה כל כך עצוב, אנשים נמצאים מאיתנו במרחק נסיעה ואפילו לא יודעים שזו המציאות שלנו".

איך עלה הרעיון לפתוח את החשבון?
"יצאנו ל'מסע ישראלי' מטעם בית הספר. כל הזמן דיברו איתנו שם על ערכים של שיתוף, של תעוזה, של לשנות את המציאות. זה מה שנתן לנו את הדחיפה. הרגשנו פשוט שהמדינה לא רואה אותנו, לא מתייחסת למצב היומיומי שלנו".

הנערות מעוטף עזה שפתחו את חשבון האינסטגרם שהפך לתופעה | הצילום באדיבות המצולמות
הנערות מעוטף עזה שפתחו את חשבון האינסטגרם שהפך לתופעה | הצילום באדיבות המצולמות

בחשבון אתן מביאות הצצה לשגרה הקשה והעצובה בעוטף עזה, תנסו לתאר לי את התחושות.
"כולנו גרות ממש על הגבול ומרגישות שפשוט לא רואים אותנו. אנחנו סובלות כבר 8 חודשים ממלחמה ועד עכשיו אף אחד מהפוליטיקאים לא התייחס. לפני שבוע הגיעו לכאן ממשרד הבריאות לבדוק את זיהום האוויר ומצאו שזה מעל הנורמה, גם בחוץ וגם בתוך הבתים. אם לא נהיה בתוך הבית שלנו, אז איפה בדיוק אנחנו אמורות להיות?
אנחנו מפחדות גם על הבית שלנו, גם על החיים שלנו וגם על המקום הזה שהוא בעצם שלנו מגיל קטן, שכרגע הורסים לנו, אי אפשר אפילו לראות אותו מרוב השריפות".

ומה המטרה עכשיו?
"קודם כל להעלות את המודעות ובהמשך שזה יגיע אפילו לממשלה. אנחנו כל היום בתוך מלחמה, הגיע הזמן שימצאו לזה את הפיתרון הדרוש".

במציאות הישראלית המורכבת ההצלחה האדירה של החשבון, שכבר זכה לשיתופים מסלבס כמו מאיה ורטייהמר, שביט ויזל ואביב אלוש היא סימן מעודד לעובדה שהעם כולו כן תומך בתושבי הדרום. גם התושבים המבוגרים יותר של האזור לא מפסיקים לשבח את הנערות שמפעילות את החשבון. "ההורים של כולנו היו בשוק. בהתחלה הם בכלל לא ידעו מה זה אינסטגרם, אבל הם תומכים בנו מאוד. אומרים לנו 'כל הכבוד' שמישהו סוף סוף עושה משהו".

ויצא לכן גם לקבל תגובות פחות טובות?
"יש ילדים מהמועצה שאומרים שאנחנו מקצינות ואנחנו מסכנות.יודעת מה, הם צודקים, כי זו המציאות שאנחנו חיות בה – מוקצנת, והגיע הזמן שיראו את זה. התמונות אמיתיות, זה לא פוטושופ. הם גם אומרים שאנחנו מסכנות – אם לשמור על הבית שלי עושה אותי מסכנה אז וואלה, אני מסכנה".

אם הייתן רואות חשבון כזה של ילדים ממעבר לגדר, מרצועת עזה. מה הייתן חושבות?
גם שם סובלים. אנחנו לא באות לשנוא אותם, זה לא המצב. אנחנו פשוט רוצות שיבינו שאם יש מלחמה, אנחנו לא נוותר. זה הבית שלנו. כל אחד שומר על הבית שלו. אנחנו לא מאחלים להם למות או משהו, לאף אחד. אנחנו בסך הכל רוצות לשמור על איפה שאנחנו גרות".

View this post on Instagram

בוקר טוב לכולם,קודם כל רצינו להגיד לכם תודה רבה על 20k עוקבים ,בתוך 3 ימים בלבד!20k אנשים,שתומכים בנו ועוזרים לנו המון במאבק שלנו ובדרך לשינוי,זה לא מובן מאליו בכלל,תודה!!! אז כמובן שיש הרבה תמיכה ואהבה אבל יש שאלות רבות של "למה אתם מוציאים אותנו מסכנים", למה אתם מקצינים" וכל התגובות האלה באים מתושבי העוטף אז רצינו להסביר את עצמנו. כל מה שמצולם אמיתי, כל מה שאנחנו מעלים אנחנו חווים ורואים בעיניים שלנו. המלחמה הזו שאנחנו עוברים, השריפות, בלוני נפץ, עפיפוני תבערה, גז מדמיע וכו'.. נראה לכם מוקצן? לא אמיתי? צודקים, זה המציאות שלנו וגם אנחנו לא מאמינים! השגרה שאנחנו חיים בה לא מגיעה לכל תושבי העוטף מכיוון שעוטף עזה הוא מקום נורא גדול ולא כולם חווים את אותה המציאות. אנחנו שמונה בני נוער שמנהלים את העמוד כדי להראות מה אנחנו עוברים, לא כדי לוותר, כדי להילחם בטרור! לפני כמעט שבוע הגיעו אל ארבעה מנהלי העמוד משרד הבריאות הביתה לבדוק את זיהום האוויר. גילו שזיהום האוויר הרבה מעל המצופה והוא לא נמצא רק בחוץ אלא גם בבתים ,אנחנו לא נתפלא אם הריאות שלנו יראו כמו של אדם שמעשן 4-5 קופסאות סיגריות ביום. בתור נער שכל לילה שומע פיצוצים שמרעידים את הבית, הפגנות, מריח שרפות, אני לא רוצה להישאר בשגרה הזו יותר! שבעה חודשים בתוך הדבר הזה וזה מרגיש כאילו זה לא נגמר. המטרה שלנו זה לא לעזוב, המטרה שלנו זה להילחם ואם לשמור על הבית שלנו מוציא אותנו מסכנים, אז כן אנחנו מסכנים. הכי חשוב לנו שישאר לנו בית לגור בו! עם ישראל חי???????? #חירוםשגרה

A post shared by OTEF GAZA – עוטף עזה (@otef.gaza) on