לי בירן: "רציתי להיות אבא כבר בגיל 8. אליאנה ביקשה עוד זמן"

לי בירן בצילומים לקמפיין מאצ'תונים D-ACTIVE של דלתא | צילום: רפי דלויה
לי בירן בצילומים לקמפיין מאצ'תונים D-ACTIVE של דלתא | צילום: רפי דלויה

לי בירן עצר לרגע את חופשת הלידה לטובת צילומי הלבשה תחתונה. בריאיון מרגש הוא מספר איך עזר לאהובתו אליאנה תדהר בלידה, מגלה מה עומד מאחורי שם בנם ומתגעגע ל"רוקדים עם כוכבים"

88 שיתופים | 132 צפיות

לי בירן, האבא הטרי של נבו בן החודש, שר שיר הלל לאבהות. הוא עוד לא כתב לו שיר במילים והלחן עוד לא רץ לו בראש, כי הוא כולו שקוע בחוויית הלידה, ותחושת התרוממות הרוח שממלאת אותו היא עילאית. "הלידה הייתה החוויה הכי מיוחדת שנכחתי בה. הרגשתי שזו זכות להיות שם", אומר בירן. "לא עמדתי מהצד, הייתי מאוד מעורב".

>> אליאנה תדהר ולי בירן חושפים תמונות מרגשות מהברית

מה אתה יכול לספר על החוויה?
"הייתה לנו דולה בשם כרמי, שהיא אימא של חברה של אליאנה. היא מהדולות הוותיקות ומורה לדולות. אני הייתי דול, לא פחות, מעורב בכל לצד המאסטרית כרמי. אין לי מילים לתאר את הרגע שנבו יצא לאוויר העולם, רק יכול להגיד שמדובר באור הכי עליון, הכי גבוה והכי חזק שאי פעם אדם יכול להרגיש. אני עדיין מעכל ולומד, ועוד לא יכול לסכם את החוויה. מבחינתי הכי חשוב היה להיות נוכח ברגע, לא לחשוב מה יהיה אחר כך".

אליאנה תדהר ולי בירן | צילום: שי פרנקו, אינסטגרם elianatidhar@
אליאנה תדהר ולי בירן | צילום: שי פרנקו, אינסטגרם elianatidhar@

>> קרן פלס חוגגת 45 וגומרת אותנו: "אני רוצה לסלוח לעצמי"

בכית?
"בכיתי מהתרגשות, איזו שאלה. המילה הכי קרובה למה שהרגשתי היא נס".

"הייתה לנו דולה, שהיא אימא של חברה של אליאנה. אני הייתי דול, לא פחות, מעורב בכל. אין לי מילים לתאר את הרגע שנבו יצא לאוויר העולם, רק יכול להגיד שמדובר באור הכי עליון"

 

נבו בן חודש, אנחנו כאן במדינה בכאוס נוראי, עלתה המחשבה לאיזה עולם אתם מביאים אותו?
"הבאנו אותו למציאות לא פשוטה, קשוחה מאוד, אבל אני אגיד באופן קצת בוטה: גם בשואה נולדו תינוקות, אנשים לא ויתרו וזאת המהות. אי אפשר כבני אדם להרים ידיים כי נורא ואיום, האחריות שלנו היא לתקן ולשנות, לא לוותר. כשנולד ילד ומגיעים חיים חדשים לעולם, צריך לעבוד יותר קשה בשבילו, וכשהכל בכאוס – הילדים הם התקווה שלנו".

גיל 34 זה גיל יפה להפוך לאבא.
"פעם בהופעה שלי, אמרתי שרציתי להיות אבא כבר בגיל 8. ידעתי מזמן שאני מוכן להיות אבא, אבל אז באה אליאנה ואמרה שהיא צריכה את הזמן. בליבי ובנשמתי ידעתי שהיא הדבר, שאיתה זה החיבור הכי הרמוני. היא חלק מהנשמה שלי, וידעתי שדרכה תגיע הבשורה ותגיע העת. היא הייתה הסמן שיגיד לי מתי הזמן הנכון, ומי שמכיר אותה יבין מה שאני אומר".

נשיקה מלוחה-מתוקה. משפחת תדהר-נבו בפעם הראשונה בים | צילום: אינסטגרם elianatidhar@
נשיקה מלוחה-מתוקה. משפחת תדהר-נבו בפעם הראשונה בים | צילום: אינסטגרם elianatidhar@

>> יאיר לפיד הפך לסבא בגיל 60!

למי נבו דומה?
"אני לא מחפש שיהיה דומה לי או לא, אני רוצה לטפח את האינדיבידואליות שלו ושיהיה דומה לעצמו".

ספר על הבחירה בשם נבו. אצלי האסוציאציה הראשונה היא של משה על הר נבו, שנאמר לו כי "מנגד תראה את הארץ" והוא לא זכה להגיע אליה. גם מילותיה של המשוררת רחל "איש ונבו לו על ארץ רבה", כשהכוונה היא שלא ניתן לנו להגשים הכל. מה עומד מאחורי השם?
"אליאנה הביאה את השם בהיריון. על פי התורה, נשים מביאות את השם כי הנבואה מגיעה מהן, ובחרנו אותו יחד אחרי שהלכנו לחקור. הר נבו הוא גם הר העברים. לא התייחסנו לאופן הגיאוגרפי, אלא ברמה הרוחנית. משה הוביל את בני ישראל לנקודת מעבר, מגלות לגאולה, ועל הפסגה הוא ראה את הארץ – רואים רחוק, רואים שקוף. משה ראה את השוני בין האנשים ואת המקום שלו כאחד בעולם. הוא רצה להשפיע על העולם ולעשות את הבחירה שלו".

"הבאנו את נבו למציאות לא פשוטה, קשוחה מאוד, אבל אני אגיד באופן קצת בוטה: גם בשואה נולדו תינוקות, אנשים לא ויתרו וזאת המהות"

 

לפני כמה שנים אמרת שאתה מקנא בילדים שאליאנה תהיה אימא שלהם.
"לפי הבן אדם שהיא, אתה יודע גם איזו אימא היא תהיה. היא בן אדם קשוב, מפרגן וצנוע שלא מתעסק בעצמו מדי. אני מאוד שמח בשביל נבו שזאת אימא שלו, ואם הייתי צריך לבחור אימא אחת בעולם, הייתי בוחר את אליאנה. נרצה עוד ילדים וכל דבר בעתו, כרגע אני מרגיש שיש לי את המושב הכי טוב באולם, ושאני רואה את החיים מהמקום הכי טוב".

איך חלוקת התפקידים בין אימא לאבא?
"אני שותף מלא בכל. גם כשצריך לקום בלילה".

לי בירן בצילומים לקמפיין מאצ'תונים D-ACTIVE של דלתא | צילום: רפי דלויה
לי בירן בצילומים לקמפיין מאצ'תונים D-ACTIVE של דלתא | צילום: רפי דלויה

משהו השתנה בך בעקבות האבהות?
"אני מרגיש שמשהו משתנה בי כל הזמן. אני אוהב תנועה, כי תנועה זה חיים. אני לא מרגיש יותר אחראי עכשיו, כי הייתה לי אחריות גם לפני. יש מי שבורחים מאחריות, ויש את מי שיותר אקטיביים, שמחפשים על מה עוד לקחת אחריות, כמוני. אני אספר לך משהו".

מה?
"הייתי יום אחד אצל איתמר מאירי, שותף לקריירה המוזיקלית שלי, ועשינו מיקס לשיר. הייתי רעב וראיתי בסלון קערה עם פירות, שאלתי אותו אם אני יכול לקחת בננה והוא ענה שבטח. לקחתי את הבננה והחזרתי אותה. הוא שאל אותי למה החזרתי, ועניתי שאולי אורי הבן שלו יחזור וירצה בננה, ויש רק אחת. איתמר אמר לי – 'אחי, אתה מוכן להיות אבא'".

זה סימן בשביל לי

בימים אלה היומן של בירן ריק לגמרי, מתוך בחירה שהוא עשה. "פיניתי לגמרי את היומן, להוציא יום אחד של צילומים ל-D ACTIV, המאצ'תונים של דלתא. חוץ מזה אני לא מתעסק בכלום, רק באליאנה ונבו".

בקרוב יצא סרטון הפרסומת שצילם לדלתא, הוא הקליט גם שיר – ולא שיר שהוא כתב, לשם שינוי. "זו קלאסיקה ידועה שגדלתי עליה, וכך גם כל מי שבגילי", הוא אומר. השיר הוא 'זה סימן בשבילי', המנון שמנע מילדים להתפרץ וגרם להם להיות רגישים. זה שיר שאומר שכשאתה במצוקה, אתה צריך לעצור ולא להפוך לקטטה או מריבה. בקמפיין השיר קיבל מילים אחרות. אם בקמפיין הקודם הלכתי על ביצים, עכשיו לקחו את זה צעד קדימה".

סקרנת.
"כשבנים מתאמנים, הם משאירים אחר כך סימני זיעה, ובמאצ'תונים של D-ACTIV זה לא קורה כי הם מנדפים זיעה. אז כששמעתי את השיר, נזכרתי בילדות שלי ואמרתי כמה זה גאוני. סימן בשבילי ובשביל כולם, של תחתונים שעברו מהעולם".

"פעם אמרתי בהופעה שלי, שרציתי להיות אבא כבר בגיל 8. אליאנה אמרה שהיא צריכה זמן, אבל בליבי ידעתי שהיא הדבר, שאיתה זה החיבור הכי הרמוני. היא חלק מהנשמה שלי"

 

זוהי לא התזכורת הנוסטלגית היחידה. בירן מספר כי השיר מלווה בריקוד, מה שזרק אותו אחורה ל"רוקדים עם כוכבים", שם הגיע למקום השלישי. "נזכרתי איזה כיף היה לי לרקוד, וחזרתי להתאמן בסטודיו".

הערגה מהולה בעצב. "קצת אחרי שנגמרה התוכנית, באה השבת הארורה של השבעה באוקטובר שזעזעה את כל עולמנו. האדמה נפערה ובלעה אותנו, ועכשיו 'רוקדים עם כוכבים' נראית לי כמו לפני עידן", הוא אומר. "כשהגיעו הצילומים לדלתא, חשבתי שכל רגע שיש בו אופציה להעלות חיוך, זה כמו תדלוק של אנרגיה. לא לשקוע, אלא להיות ערים ולהבין איך אנחנו רוצים לתרום את חלקנו. כשהקשבתי לשיר, התפוצצתי מצחוק. הוא אפשר לי לרקוד ולצחוק לרגע".

לי בירן בצילומים לקמפיין מאצ'תונים D-ACTIVE של דלתא | צילום: רפי דלויה
לי בירן בצילומים לקמפיין מאצ'תונים D-ACTIVE של דלתא | צילום: רפי דלויה

אמנם שמת את הכל בהולד כרגע, אבל מה קורה אצלך מבחינת הקריירה?
"יש לי אלבום חדש בשם 'דרכו של עולם'. היציאה שלו נדחתה בגלל המלחמה, והוא מתוכנן לצאת ב-21 במאי, אחרי שנתיים של עבודה.זה אלבום על מה שקורה לנו בחיים – עם הגיל, עם השלבים שאנחנו עוברים והשאלות שמשתנות. מה ששאלת את עצמך בגיל 21, אתה לא שואל בגיל 33 – ולכן התשובות משתנות".

איזה שאלות אתה שואל את עצמך היום?
"שאלות של בן אדם נשוי, שנמצא בזוגיות הרבה זמן. יש למשל שיר באלבום בשם 'כשאת בבית', שגיא מזיג ניגן בו. השיר מדבר על התקופה שאשתך היא אשת קריירה ובקושי בבית, כמו שהיה אצלנו בתקופת הפסטיגל, ועל מה קורה כשאתה מחכה לה ומתגעגע, ותוהה מה תעשה עם הזמן הזה. שיר אחר בשם 'אפילו לרגע' מדבר על אמונה והיחס אליה, מה התכלית ומה אנחנו עושים פה".

"האלבום מאוד מעניין", אומר בירן, "חברים שלי, שזה כבוד בשבילי לעבוד איתם – כמו תמיר גרינברג, פאר טסי ואלון עדר – מנגנים באלבום, ויהיה מופע השקה ב-31 במאי בצהריים בזאפה הרצליה. גם הפרויקטים הבאים שלי יעסקו ביצירה, מתוך מחשבה מה אני מביא לעולם ואיך אני יכול להעשיר אותו. אני מנסה לעשות אותו משמעותי, ולא סתם נבחר השם 'דרכו של עולם'".

לי בירן בצילומים לקמפיין מאצ'תונים D-ACTIVE של דלתא | צילום: רפי דלויה
לי בירן בצילומים לקמפיין מאצ'תונים D-ACTIVE של דלתא | צילום: רפי דלויה

אליאנה ואתה עשיתם פרויקטים משותפים בעבר. חוץ מנבו, יש עוד פרויקט משותף על הפרק?
"נכון, יש עוד דברים בקנה, אבל עד שזה לא יוצא אני לא מדבר על זה".