לינור אברג'יל: "עוד לא סיימתי עם העשייה סביב מה שעברתי"

לינור אברג'יל למותג בננה | צילום: אלון שפרנסקי
לינור אברג'יל למותג בננה | צילום: אלון שפרנסקי

לינור אברג'יל בשיא שלה: השבוע עולה הסרט שלה על האונס הנורא שעברה, ובמקביל היא משיקה קולקציית אופנה חדשה למותג "בננה". דיברנו איתה על התמודדות עם הטראומה ועל הקשר בין סטייל לצניעות

88 שיתופים | 132 צפיות

"הבית שלי, המשפחה, הבעל והילדים הם הדבר הכי חשוב לי", אומרת לינור אברג'יל בתחילת שיחתנו. זה שבוע מרגש במיוחד עבורה. במוצ"ש הקרובה תעלה בקשת 12 "מלכה", סרט הדוקו דרמה שיצרה (19.3 ב- 21:30) שעוסק בסיפור האונס שעברה באיטליה: "יחד עם זה עם זה אני רוצה להמשיך ליצור, לעשות דברים חדשניים ולהפיץ אור. גם בחיים, וגם בעולם האופנה". ואכן בימים אלו היא מפיצה את אורה בעשייה קולנועית חשובה, וגם בעולם האופנה, לכבודו התכנסנו, כמעצבת אופנה של המותג "בננה" בבעלותה של ציפי קורצוויל.

>> רות גונזלס לא נעלמה, היא פשוט מצאה את עצמה אחרי 30 שנה

יש התרגשות לקראת השידור של הסרט שיצרת?
"אני היוצרת של הסרט הזה יחד עם קשת, כתבתי יחד איתם את התסריט, הייתי חלק מההפקה כולל בחירת השחקנים, עבדנו עם צוות מדהים שאגב רובו נשים. צפיתי ביצירה מההתחלה עד הסוף, והיא יצאה חדשנית, משהו שלא נעשה בדרך כלל בסוג הסיפורים האלה ואני שבעת רצון ומאוד גאה בתוצאה".

לינור אברג'יל למותג בננה | צילום: אלון שפרנסקי
לינור אברג'יל למותג בננה | צילום: אלון שפרנסקי

"לא באתי לשחק דמקה בעולם. חלק מהעניין הוא לצאת מעצמך. בסרט הזה הבאתי דברים שלא הושמעו מעולם. זה לא היה לי פשוט, זה כמו לשים מראה מול עצמך"

 

צריך הרבה כוחות נפש לחזור ולחטט שוב בפצעים ההם.
"נכון. זה קשה, אבל לא באתי לשחק דמקה בעולם. חלק מהעניין הוא לצאת מעצמך. בסרט הזה הבאתי דברים שלא הושמעו מעולם ולא שמעו אותם ממני. זה לא היה לי פשוט לראות את זה, זה כמו לשים מראה מול עצמך, אבל אני יודעת היום להסתכל על משהו שהוא שלי, גם מבחוץ, רכשתי את היכולת הזאת במהלך השנים".

הסרט לוקח אותנו לשנת 1998. לינור אברג'יל בת ה-18 מנתניה אוחזת בתואר מלכת היופי של ישראל, ונוסעת לעבודות דוגמות במילאנו, בדרכה לרומא, ומשם חזרה לישראל. סוכן נסיעות ישראלי בשם שלמה נור מציעה לה טרמפ במכוניתו ובמהלך הנסיעה פונה לדרך צידית, כובל אותה ואונס אותה בנסיבות מחמירות ובאיומי סכין. לינור שבה לארץ, נסעה לתחרות "מיס עולם" וזכתה בתואר העולמי הנחשק ואחריו חשפה את סיפור האונס המחריד. האנס הורשע בחטיפתה ובשני מעשי אונס ומעשה סדום בה, נדון ל-16 שנות מאסר ובדצמבר 2014 שוחרר מהכלא. בסרט החדש, יעל אלקנה מגלמת את לינור, וצחי הלוי מגלם את האנס שלמה נור.

לינור הייתה נשואה לכדורסלן הליטאי שרונאס יאסיקביצ'יוס, התגרשה ממנו ובגיל 28 חזרה בתשובה. שנתיים אחרי, בשנת 2010, נישאה למנהל האומנים אורון כלפון ויש להם ארבעה ילדים. בשנת 2014 יצא הסרט התיעודי "מיס עולם האמיצה", יוזמה של אברג'יל ומוטי רייפ, שביימה ססיליה פק שעסק בהתמודדות שלה עם האונס וכלל שיחות עם נשים.

זו לא הפעם הראשונה שאת מתמודדת עם הקושי ובוחרת להשמיע את קולך.
"הסרט מאוד מרגש אותי. זו יצירה חשובה ולא חשבתי שאעשה את זה שוב. אני עוד לא סיימתי עם העשייה סביב מה שעברתי, ואני עוד עוברת דרך. אני מעריכה שעוד יהיו בעקבותיו הרבה התפתחויות".

לינור אברג'יל, מלכת היופי של ישראל לשנת 1998 | צילום: משה מילנר, לע"מ
לינור אברג'יל, מלכת היופי של ישראל לשנת 1998 | צילום: משה מילנר, לע"מ

בימים אלה יצאה קולקציה שנייה של אברג'יל כמעצבת "בננה", המותג הנחשב במגזר הדתי-חרדי, המבוקש היום גם בקרב נשות עסקים חילוניות, בבעלותה של מעצבת האופנה, ציפי קורצוויל (39). קורצוויל, אישה יפה ומרשימה, ירושלמית, שגדלה בבית חרדי ומאז שהיא זוכרת את עצמה התעסקה עם אופנה, בגדים וסידור ארונות: "הייתי לובשת את הבגדים של אימא, נועלת נעלי עקב ומוסיפה סטייל משלי ותמיד אמרו שיש לי טעם טוב, אולי זה משהו מולד", מספרת קורצוויל.

ציפי קורצוויל: "בעלי עבד וזה לא הספיק ולא רציתי להיות עקרת בית, אלא לעשות דברים גדולים ולהיות אשת עסקים"

 

היא בוגרת תיכון חב"ד לבנות במגמה ביולוגית, כולל בגרות מלאה. ומיד אחרי סיום הלימודים בגיל 18, היא נישאה בשידוך בזק: "נפגשנו ארבע פעמים, תוך שבוע הייתי מאורסת והתחתנו מהר. מצאתי בעל תומך, שהוא האיש הכי מושלם בשבילי". היא אם לבת 20 שכבר נמצאת לדבריה בעולם השידוכים ולשלושה בנים בני 17, 12, ו-8. היא לא למדה אופנה מעולם אבל כבר בגיל 23 פתחה את החנות הראשונה שלה בירושלים, וכיום בבעלותה שש חנויות ברחבי הארץ: שלוש בירושלים, והשאר בבני ברק, מודיעין וקריית אתא, ואליהן מצטרפת כמובן גם חנות אונליין. היום מתגוררת עם משפחתה בדירת פנטהאוז מרשימה בשכונת רמות, ולמרות שהיא לא מדברת על העסק במונחים של הצלחה כלכלית, הוא עובד היטב, ולאחרונה רכשה נכס במשכנות האומה עליו תיבנה האימפריה של "בננה", עם שואו רום ועם משרדי של החברה.

מה הניע אותך לפתוח עסק משלך?
"בעלי עבד וזה לא הספיק ולא רציתי להיות עקרת בית, אלא לעשות דברים גדולים ולהיות אשת עסקים, קראתי למותג 'בננה' כי כשהייתי קטנה לבנים קראו אגוזים ולבנות בננות. החנות הראשונה, כולה עיצובים שלי, הביאה אופנה מקורית, מינימליסטית וצנועה. עם הזמן פיתחתי את ה-די.אן.איי שלי באופנה. הגדילה שלי בעסק הגיעה מאהבת הקהל ומבעל שמאמין בי ודוחף ורוצה שאעשה דברים גדולים. הפידבק העצום הוא הדבר שמניע אותי עד היום, ונותן לי את האדרנלין והתמריץ לעשיה שלי" .

ציפי קורצוויל | צילום באדיבות המצולמת.
ציפי קורצוויל | צילום באדיבות המצולמת.

השמיים הם הגבול?
"הביקוש לשמלות של בננה בחו"ל הולך וגדל. אני שולחת על פי הזמנות ללקוחות בהוליווד, בגרמניה, אוסטריה ואמסטרדם ועכשיו אנחנו כבר רגל אחת לפתוח חנות בניו יורק. רוב הבדים הם מאיטליה, צרפת ואנגליה והיצור הוא במזרח ובטורקיה".

ספרו, איך נוצר הקשר בינכן?
לינור: "נפגשנו כשהיא הביאה לי בגדים לאירועים בהם השתתפתי. ציפי היא אישה מהממת, התאהבתי באנרגיה ובאישיות הכובשת שלה. מדובר באישה נטולת אגו עם נתינה אינסופית, וגם מעצבת מוכשרת ואשת עסקים מצליחה. הקשר המקצועי בינינו נוצר בגלל הקורונה. לא היו לי הרצאות והייתי צריכה לייצר עניין לעצמי ולעשות משהו מאפס. אמרתי לבעלי שיש לי תחושה טובה לגבי ציפי ושהייתי רוצה לעשות איתה משהו ביחד. שיתפתי את ציפי, היא שמחה לשמוע והתחלנו לעבוד, ומבחינתי זה נועד לקרות. הקולקציה הראשונה שעשיתי איתה לבננה "BANANA BY LINOR ABARGIL" הייתה בעיקרה יומיומית, הקולקציה העכשווית מביאה ניחוח של ערב ושל יוקרה והיא מושקעת מאוד".

לינור אברג'יל למותג בננה | צילום: אלון שפרנסקי
לינור אברג'יל למותג בננה | צילום: אלון שפרנסקי

לינור אברג'יל: "היום נשים אומרות לי שבא להן לחזור בתשובה מרוב שהאופנה של בננה יפה. ציפי פיצחה את סוד האופנה האיכותית והצנועה שהיא גם טרנדית ועכשווית. גם שאנל הבינו את זה"

 

ציפי: "ביני לבין לינור היה קליק מידי. כשאלוהים אוהב אותך, הוא שם לך את האנשים הטובים והנכונים שיהיו איתך. חוזרים בתשובה שלוקחים את זה כמו לינור, באופן שפוי, יכולים להפיץ אור. אני מעריצה אותה, ונפעמת איך אישה כל כך יפה עם גוף מושלם, מתלבשת כל כך צנוע. כשאני מביאה לה שמלה למדידה, היא אומרת לפעמים שזה קצר מדי ושאאריך לה אותה, אני לא יודעת אם במקום שלה הייתי מחמירה כל כך. אני אמנם דתיה, אבל זה ניסיון גדול להיות יפה, נחשקת ומטריפה כמו לינור ולהסתיר את זה, ואני אומרת לעצמי 'וואו, יש לה גוף של דוגמנית על והיא יכולה ללכת ככה שכולם יסתכלו עליה ועדיין היא מתעקשת להיות צנועה'".

לינור, מפריע לך כשמשתמשים בביטוי "היא מתלבשת כמו דוסית", כשמתכוונים לאישה שמרנית וחסודה בלבושה?
לינור: "היום נשים אומרות לי שבא להן לחזור בתשובה מרוב שהאופנה של בננה יפה. ציפי פיצחה את סוד האופנה האיכותית והצנועה שהיא גם טרנדית ועכשווית. גם שאנל הבינו את זה. תראי איזו צניעות יש בחליפות של החברה, ומי שמבינה סטייל, מבינה ששיק זה צנוע ומי שיש לה מספיק בטחון עצמי, הולכת צנוע. ככה אני באמת מאמינה. אני מבינה אופנה, אני כל הזמן חשופה לאופנה ומתעניינת. ואני מעצבת מה שאני אוהבת כי אני הקהל. בסופו של דבר, אני לא רוצה לשים את הקהל שלנו במחוך, אני עושה בגדים שהם גם צנועים וגם בסטייל ושהאישה תרגיש איתם בנוח ונעים ולא תצטרך להתעסק עם גיהוץ. יופי – כן, אבל לא על חשבון נוחות, אני בעד פרקטי ויפה".

מאיפה אתן שואבות השראה לעיצוב הבגדים?
לינור: "ההשראות שלי מהיום יום ומהחיים עצמם, ממזג האוויר הנפלא שלנו וגם ממבט למה שקורה בעולם. יש בתחום הזה הרבה מה לחדש וכל הזמן נפתח לי עולם של עוד גזרות, ועוד בדים וטקסטורות וצבעים ואני מרגישה שהשמיים הם הגבול. שלא כמו ציפי, אני לא משתייכת לחב"ד, חוזרים בתשובה הם פשוטים, אני בן אדם שמדבר לכולם ונעה בין כל העולמות של הדת וגם אלה שלא. בעלי הוא סוכן של מרגי, סטטיק ובן אל ואגם בוחבוט, ואני נותנת הרצאות לקהלים שונים וכולנו הולכים בין הטיפות ועדיין כולנו בבית בחזרה בתשובה, אי אפשר לקיים בית אחרת".

>> להתלבש כמו אנג'לינה ג'ולי וג'יילו: המותג האהוב על כוכבות הוליווד נחת בארץ

ציפי: "מבחינתי בגדים נועדו לרגש, ולכן כל עונה חשוב לי להביא דברים אחרים ולהמשיך לרגש. אני שואבת רעיונות מהרבה דברים, ויש לי בראש לוח השראה דמיוני וסודי. זה קורה בביקורים שלי ברחבי העולם, כשאני שותה קפה ראשון של בוקר לצד מגזיני אופנה ולייפסטייל, ואפילו בנסיעות במהלך היום כשיש לי קצת זמן למחשבה. הבייס שלנו הוא שמלות. הקולקציה של לינור היא קולקציה מאוד בוטיקית, מי שתקנה שמלה שלה בקריית אתא תדע שהיא היחידה עם אותה שמלה. הקולקציה מעבירה מסר שצניעות אופנתית יכולה לגרום לכל אישה להרגיש טרנדית בכל בגד. שיתוף הפעולה עם לינור נולד מתוך הבנה שקולקציה משותפת מביאה איתה פתרונות יום יומיים לנשים השומרות על מראה מוקפד ויחד עם זאת אופנתי".

מהו הפרופיל של האישה שאתן מעצבות לה?
לינור: "אנחנו מכוונות לנשים בגילאי 25 ומעלה, אישה שהיא גם אימא, היא יכולה להיות אישה עובדת מחוץ לבית וגם לא, אבל יש לה מודעות לבגדים ואופנה. אנחנו מכוונות גם לכאלה שרוצות להתלבש צנוע כי מגיע גיל שזה פאתטי להתלבש חשוף. הקולקציה שלנו רובה שמלות, אין מכנסיים ואין חולצות ויש את כל המידות כולל מידות גדולות ממידה 34- 54".
ציפי: "מדובר בנשים שיכולות גם לנהל בית וגם נשים שהן קרייריסטית, שרוצות להשקיע בעצמן וצורכות אופנה ברמה הכי גבוהה עם סטנדרטים גבוהים של קוד לבוש שמור ואיכותי, ואנחנו מוכיחות להן שאפשר להיות גם צנועה וגם הכי יפה בעולם".

לינור אברג'יל למותג בננה | צילום: אלון שפרנסקי
לינור אברג'יל למותג בננה | צילום: אלון שפרנסקי

יש לכם גם קהל נשים חילוני?
ציפי: "כן, אנחנו מעצבות לכל הקהלים. יש לנו לקוחות מוסלמיות ונוצריות וחילוניות, וזה הכי משמח שאת מצליחה לכוון לכולן. יש הרבה נשים לא דתיות שאוהבות שמלות, סנדרה רינגלר למשל לבשה בננה בפסח האחרון, קורין גדעון רכשה קולקציה שלמה ויש לנו עורכות דין חילוניות ואחרות. במקום לסגור את הכפתור האחרון, הן משאירות פתח. את לא צריכה להיות דתיה בשביל ללבוש שמלה יפה ונעימה לגוף".

ומה טווח המחירים שלכן?
"שמלות ערב ארוכות מבדי ערב, כולל סאטן ועם פאייטים, 300-980 ש"ח, שמלות אחרות 300-600 ש"ח".