איך להימנע מריח רע מהפה ביום כיפור

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

אחד הדברים הקשים בצום יום כיפור הוא ריח פה רע, הנגרם כתוצאה מיובש בפה. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעבור את הצום בהרגשה נעימה יותר

88 שיתופים | 132 צפיות

ריח רע מהפה הוא בעיה שסובלים ממנה רבים. התופעה הלא נעימה נגרמת בדרך כלל מפעילות חיידקית בפה (התרבות חיידקים), ומפירוק חלבונים בחלל הפה. זרימה קבועה של רוק מסלקת את החיידקים ואת תוצרי הלוואי שלהם, ולכן צום ארוך, נשימה דרך הפה, דיבור ממושך ותרופות שונות (להורדת לחץ דם, למשל), הגורמים ליובש בפה, אחראים גם ליצירת ריח פה רע.

לקראת צום יום כיפור, שבו סובלים רבים מיובש ומריח רע מהפה, מציע רופא השיניים ד"ר אריה רביב כמה טיפים להתנהלות נכונה לפני הצום שתקל על התחושות הלא נעימות.

* אכלו כמה ארוחות במקום ארוחה מפסקת גדולה אחת – כדאי להימנע מארוחה כבדה אחת ממש בסמוך לתחילת הצום. אכילה שכזו תגרום לעומס על מערכת העיכול ולעייפות. מומלץ לחלק את הארוחות ביום שלפני הצום לכמה ארוחות קטנות ולהרבות בשתיית מים במהלך כל היום, עד לתחילת הצום. כך המזון יכול להתחיל להתפרק והגוף יוכל לאגור את הרכיבים הרצויים לו בעת הצום. בנוסף, כך לא יצטברו יותר מדי חיידקים בחלל הפה כתוצאה מחוסר אכילה.

* הימנעו ממאכלים מתוקים – לפני הצום יש לאכול מאכלים קלים המכילים כמות פחותה של סוכר. סוכר הוא אחד המזונות העיקריים של החיידקים בפה, הגורמים לריח רע. בנוסף לריבוי החיידקים, מאכלים מתוקים גורמים להגברה בתחושת הצימאון.

* הימנעו ממאכלים המדיפים ריחות עזים, כגון: בצל, שום כדומה.

*הרבו בשתייה – היובש בפה גובר במהלך הצום בגלל חוסר ברוק סדיר – דבר שמאיץ את התרבות החיידקיים. מומלץ להרבות בשתייה במהלך היום שלפני הצום (לפחות 10-12 כוסות מים). שתו לאורך כל היום ולא בבת אחת. כמו כן מומלץ להעדיף מים על פני משקאות מוגזים ומתוקים, הגורמים לנפיחות ומגבירים את תחושת הצמא.

* הימנעו מעישון וממשקאות אלכוהוליים – משקאות אלכוהוליים מכילים סוכר רב, המפחית את פעילות בלוטות הרוק וגורם להצטברות חיידקים בחלל הפה ולריח רע לאחר כמה שעות. בנוסף, משקאות אלכוהוליים מגבירים את הצימאון ועלולים לגרום לכאבי ראש ולעייפות.

* המעיטו בצריכת קפאין – מספר ימים לפני הצום מומלץ להפחית את כמות צריכת הקפאין הנמצא בקפה, בתה, בשוקו ובקולה, בעיקר לאנשים הרגילים לצרוך אותו בכמויות גדולות.

* הסירו אבנית – מספר ימים לפני הצום מומלץ להגיע לטיפול להסרת אבנית אצל השיננית.

* המעיטו בדיבור – במהלך הצום כדאי להמעיט בדיבור על מנת להקטין את היובש בפה.

* השתמשו בחוט דנטלי – עברו היטב בין השיניים עם חוט דנטלי על בסיס צמחי מרפא והשתמשו במי פה. כמו כן מומלץ לצחצח את גב הלשון בחלקו האחורי בעזרת מנקה לשון.

* צחצחו שיניים במשחה עם צמחי מרפא – לאחר ניקוי השיניים מומלץ לצחצח אותן במשחת שיניים על בסיס טבעי, המורכבת מצמחי מרפא בעלי רכיבים אנטי ספטיים ואנטי בקטריאליים, שמפחיתים את התרבות החיידקים כדי להפחית למינימום את התרבות החיידקים בפה ולמנוע ריח רע מפה. ממש לפני תחילת הצום יש לצחצח את השיניים שנית.

צום קל וגמר חתימה טובה!